Aanpassen meterkast met onderverdeelinrichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:56
Hallo allemaal.

Ik ben inmiddels alweer vijf jaar eigenaar van mijn huidige koopwoning.
In de gang van de woning bevindt zich de hoofdinrichting op 3x25A en in de losse garage bevindt zich nog een aparte onderverdeelinrichting (ook uitgerust voor 400V) die onderling verbonden zijn.

Binnenkort komt er een warmtepomp in huis die op de hoofdinrichting aangesloten moet worden.
Nu doe ik de elektra in huis altijd zelf, dus ben ik aan de slag gegaan om te kijken wat hier mogelijk is.
De hoofdinrichting bestaat uit een Hager kast met 12 modules, die op dit moment allemaal in gebruik zijn.
De onderverdeling bestaat nu uit 4P aardlekschakelaar (2x), 4P krachtgroep C20 (1x), 2P installatieautomaat B16 (7x), 2P installatieautomaat C16 (1x), 2P+2N fornuisgroep (1x).

De onderverdeelinrichting in de garage is in de hoofdinrichting aangesloten met een YMVK-AS kabel via een van de 4P aardlekschakelaars met daarachter de 4P krachtgroep C20. Aangezien ik voor de warmtepomp een krachtgroep zou willen gebruiken, ben ik eens gaan kijken naar of de aansluiting naar de garage op een andere manier zou kunnen.
Nu las ik op internet dat het volgens de NEN1010 niet verplicht is om een onderverdeelinrichting in de hoofdinrichting achter een aardlekschakelaar en/of een installatieautomaat te hangen, en dat een lastscheider ook voldoende zou moeten zijn (bijv. zoiets: https://www.elektramat.nl...-hag-lastscheider-4p-32-a). Klopt dit en zo ja, dit levert toch gevaarlijke situaties op als de kabel die naar de garage loopt beschadigd wordt en er bijvoorbeeld kortsluiting tussen een van de fasen en de aarde ontstaat?

Om verder ruimte in de hoofdinrichting te winnen zou ik nog kunnen overwegen om de huidige fornuisgroep die 4 modules in beslag neemt te vervangen door een nieuwer model die er maar 2 in beslag neemt.
Als ik dit zou doen, zou er ruimte ontstaan voor een lastscheider voor de aansluiting richting de garage.

Wat mij echter ook opviel is dat er op dit moment meer dan 4 groepen op 1 aardlekschakelaar aangesloten zijn, wat volgens mij volgens de NEN1010 ook niet toegestaan is.
Daarnaast is er geen hoofdschakelaar in de hoofdinrichting aanwezig waarmee in 1 keer de gehele installatie spanningsloos gemaakt kan worden. Ik had begrepen dat dit ook verplicht is.

Al met al zijn er dus wel wat uitdagingen en aanpassingen nodig om de hoofdinrichting netjes te maken.
Het liefste zou ik dit willen doen zonder er een extra kast naast te hangen, dus ik probeer eerst te kijken of dit mogelijk is.

De beste optie (met mijn minimale NEN1010 kennis) is op dit moment in mijn ogen het volgende:
- De bestaande fornuisgroep vervangen door de nieuwere compacte variant
- Beide van van de 4P aardlekschakelaars vervangen voor 3x een 2P aardlekschakelaar (om te voldoen aan max. 4 groepen per aardlek)
- De 4P krachtgroep die nu gebruikt wordt om de onderverdeelinrichting af te zekeren vervangen voor een 4P aardlekautomaat en die gebruiken om de warmtepomp aan te sluiten.
- 2x een 32A lastscheider plaatsen, eenmaal die dient als hoofdzekering voor de hoofdinrichting en eenmaal die dient als lastscheider voor de onderverdeelinrichting in de garage.
Wat mij echter hierbij nog niet helemaal lekker zit is het gebrek aan een aardlek- en overspanningsbeveiliging op de kabel richting de onderverdeelinrichting in de garage.

Hoe kijken jullie tegen dit idee aan, zie ik dingen over het hoofd of hebben jullie andere/betere suggesties?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:18
Nu las ik op internet dat het volgens de NEN1010 niet verplicht is om een onderverdeelinrichting in de hoofdinrichting achter een aardlekschakelaar en/of een installatieautomaat te hangen, en dat een lastscheider ook voldoende zou moeten zijn
Tja, niet alles dat op internet staat klopt. Dit klopt ook niet. Ook de kabel moet beveiligd worden.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:44
Ollie schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:55:
Al met al zijn er dus wel wat uitdagingen en aanpassingen nodig om de hoofdinrichting netjes te maken.
Het liefste zou ik dit willen doen zonder er een extra kast naast te hangen, dus ik probeer eerst te kijken of dit mogelijk is.
Waarom geen extra kast? Dat is toch een betere oplossing? Kan je gelijk een hoofdschakelaar (laten) toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:56
SiErRa schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:33:
[...]

Waarom geen extra kast? Dat is toch een betere oplossing? Kan je gelijk een hoofdschakelaar (laten) toevoegen.
Een extra kast gaat helaas lastig passen.
Misschien krijg ik er nog een smalle kast naast, eentje waar je bijv. 4 modules in kwijt kunt maar die moet dan wel bovenop de leidingen gemonteerd worden.