EFI partitie vergroten wegens falende W11 24H2 update?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:33
Mijn vraag
Ik zou mijn EFI partitie willen vergroten indien mogelijk, van 100MB (5MB vrij) naar 300-500MB.
Momentele draait mijn laptop 23H2 en zou willen upgraden naar 24H2. Dit mislukt altijd, en de foutcodes geven aan dat de EFI partitie te klein is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vanuit Microsoft is er al een kleine guide waarin je de fonts folder van de EFI partitie verwijdert, maar na een keer updates te runnen komt die er deels door en vult de fonts folder weer om dat de installatie te falen.
Ook via Hiren al geprobeerd om met bootable Hiren de partitie te vergroten maar dit kan alleen met naaste sectoren volgens de software (AOMEI etc) en niet door de C: bijvoorbeeld iets te verkleinen.

Ik heb momenteel 500MB vrijgemaakt maar EFI vergroten lukt tot nu niet, update 24H2 faalt continu via Windows Update én via ISO installatie.

Is een herinstallatie met 24H2 nu echt de enige oplossing of heeft iemand ervaring met andere wegen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Opnieuw partitioneren kan ook. Eerst een disk image maken, dan via een bootable recovery omgeving deze weer terugzetten met gewijzigde partities.
Ik heb dit pas nog gedaan met Macrium om KB5034441 te laten installeren.

Jij moet mogelijk wel eerst bitlocker e.d. uitzetten voordat je hieraan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
jeroen3 schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:35:
Opnieuw partitioneren kan ook. Eerst een disk image maken, dan via een bootable recovery omgeving deze weer terugzetten met gewijzigde partities.
Ik heb dit pas nog gedaan met Macrium om KB5034441 te laten installeren.

Jij moet mogelijk wel eerst bitlocker e.d. uitzetten voordat je hieraan begint.
Momenteel even iets geprobeerd. Bitlocker eraf, via Hiren opnieuw geprobeerd met de EaseUS tool en kon de EFI partitie uitbreiden van 100MB naar 400MB met de vrije ruimte die ik had ingesteld. Update draait nu opnieuw, eerst terug downloaden gezien ik alles van temp files gewist heb. Fingers crossed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:22
deSenna24 schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:32:
Mijn vraag
Is een herinstallatie met 24H2 nu echt de enige oplossing of heeft iemand ervaring met andere wegen?
Als het toch nog niet lukt kan je het eerst nog proberen via een repair/update installatie met de laatste (24H2) ISO/USB.
ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade
The_Doman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:44:
Een In-place Upgrade/Repair doe ik ook liever offline zonder updates te downloaden.
Voordat je de repair/update poging start kan je ook nog even sfc /scannow en disk cleanup uitvoeren om zoveel mogelijk (update) restbestanden te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
The_Doman schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:38:
[...]

Als het toch nog niet lukt kan je het eerst nog proberen via een repair/update installatie met de laatste (24H2) ISO/USB.
ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade

[...]
Via de ISO had ik het ook geprobeerd, uitgepakt en setup uitgevoerd. Zat eens aan een installing scherm dat zo'n 15 minuten duurde, daarna gewoon failed. Laat ons hopen dat het nu wel werkt nu de EFI partitie groter is. Wel een gedoe, een gewone gebruiker kan dus niet meer upgraden zo? Clean install lijkt mij toch niet de enige optie voor gewone users?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:22
deSenna24 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:48:
Via de ISO had ik het ook geprobeerd, uitgepakt en setup uitgevoerd.
Misschien niiet correct uitgepakt?
Ik koppel meestal de ISO via explorer of van een van mijn USB installaties.
deSenna24 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:48:
Laat ons hopen dat het nu wel werkt nu de EFI partitie groter is. Wel een gedoe, een gewone gebruiker kan dus niet meer upgraden zo? Clean install lijkt mij toch niet de enige optie voor gewone users?
Ik ben die foutmelding zelf ook nog niet tegengekomen bij het upgraden naar 24H2.
100MB is ook de standaard EFI partitie bij mijn Windows 11 systemen hier.

Wat wel eerder een probleem was dat de recovery/herstel partitie te klein was om te updaten.
Maar dat was meer een Windows 10 probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-06 09:30
gelukkig bij mij inmiddels soort van opgelost.
Ik kreeg sinds november 2024 meldingen dat mijn laptop (Dell L3540 met 16,0 GB RAM, 500GB SSD, W11Pro niet kon upgraden naar 24H en niet geschikt zou zijn voor W11. Je lacht je suf zo af en toe.

Uiteindelijk als admin de fonts verwijderd en nu is MS weer gelukkig. En als MS gelukkig is, dan ben ik het ook. Toch?
Via KB5055528 gisteren een update van 23H2 kunnen binnenhalen (build 22631) en een vinkje gekregen: Uw PC is bijgewerkt.

Joepie. Ik zag al een avondje doorwerken en een complete herinstallatie voor me, maar voorlopig is dat me bespaard gebleven.
Pagina: 1