UTP kabel bij kabel van de thermostaat naar de zolder?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-09 15:24
Momenteel ben ik bezig om op de zolder een kantoor te maken, helaas heb ik daar geen netwerk kabel liggen.
Wel een loze leiding vanaf de meterkast, echter moet ik deze gaan gebruiken voor een aparte stroomgroep op de zolder te creëren voor een washok, zodat de wasmachine en de droger daarop kan draaien.

In de woonkamer zit de thermostaat met zo'n dun kabeltje verbonden met de CV op de zolder, nu kan ik vrij eenvoudig via de trapkast (achterkant thermostaat) en de kruipruimte de UTP kabel bij het CV lasdoosje krijgen, echter mag ik zomaar een UTP kabel hier bij trekken, of gaat dit problemen geven?

Alternatief zou zijn om de UTP kabel van de 1e verdieping door het plafond te boren, echter zie ik dat niet zo zitten omdat het betondek ik van 22cm dik en gewapend beton en het ziet er niet zo fraai uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:44
die kabel naar zolder is ook een data kabel, dus levert niet heel veel problemen op... maar past er wel een dikkere kabel door die buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
99ruud99 schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:34:
die kabel naar zolder is ook een data kabel, dus levert niet heel veel problemen op... maar past er wel een dikkere kabel door die buis?
Heel eerlijk moet ik dat nog even testen, hoop het wel namelijk. Maar ben er bang voor omdat ik een cat6a s/ftp wil gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
waarom wil je sftp gebruiken? zoveel storing geeft die kabel van je thermostaat niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
99ruud99 schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:38:
waarom wil je sftp gebruiken? zoveel storing geeft die kabel van je thermostaat niet ;)
Hmm, daar heb je een punt, ruim 2 jaar terug heb ik glasvezel gekregen en heb toen alle oude UTP kabels vervangen door cat6a sftp omdat ik het in 1x goed wou doen.

Welke kabel zou je adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Bijna elke cat 6 / cat6a kabel (solide kern!) voldoet.
Zorg dat de AWG niet te hoog is, maar dat kan bijna niet bij cat6a - gewoon UTP is prima, anders moet de koperen kern te dun worden om erdoorheen te passen :(.
Oh en talkpoeder / 3m kabelglijmiddel werkt goed als glijmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:39

pistole

Frutter

Het ligt er ook aan hoeveel bandbreedte je nodig hebt. Cat6 zou beide voldoende moeten zijn voor 1Gbps en daarvoor heb je geen STP of solide kern nodig.

Mocht het niet passen dan zou je ook nog kunnen kijken naar een glasvezeltje en een media converter.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
pistole schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:44:
Het ligt er ook aan hoeveel bandbreedte je nodig hebt. Cat6 zou beide voldoende moeten zijn voor 1Gbps en daarvoor heb je geen STP of solide kern nodig.

Mocht het niet passen dan zou je ook nog kunnen kijken naar een glasvezeltje en een media converter.
Precies zat al te lezen op https://www.netwerkproduc...ice/glasvezel-netwerk-pof
Deze mag je naast de elektroleiding trekken, dat zou het mooiste zijn.

Hoe werkt dat dan? UTP > Glas > UTP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
met een media converter op die pijltjes ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Daar mag gewoon netwerkkabel naast. Of je hem erbij krijgt is dan even proberen. Zeker als je de kabel al hebt zou ik dat eerst proberen, eventueel dus eerst de hele kabel eruit trekken met een trekdraad eraan en de dan tegelijk weer samen terug. Dat gaat vaak beter dan een tweede kabel langs een bestaande proberen te drukken.
Pagina: 1