Tocht opsporen in hele huis na verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 16:14
Goedemorgen,

Wij hebben in de afgelopen maanden ons jaren 50 huis helemaal verbouwd.
Recent zijn overal de vensterbanken gelegd en zijn we nu bezig met de afwerkingen.

Nu het wat kouder wordt merken we dat we op verschillende plekken/kamers last hebben van tocht, met name rond de kozijnen/vensterbanken.

Hoe kunnen we dit het beste opsporen? Zat zelf te denken aan een infrarood thermometer of een warmtecamera. Met beide heb ik geen ervaring, dus wellicht dat iemand mij één van beide kan adviseren?

Het grootste deel van de tocht komt vanaf zolder. We hebben de vlizotrap weg laten halen en een vaste trap laten maken. Als ik in het donker op zolder ben zie ik overal kieren. Hoe kan ik deze kieren het best dichtmaken?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 09:03

MrDry

Desperados!

Weet je zeker dat je tocht voelt en geen koudeval? Wat voor beglazing zit er in je kozijnen?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als ik in het donker op zolder ben zie ik overal kieren.
Bedoel je dat je daglicht ziet tussen de pannen van het dak? Als dat zo is kun je daar het beste een isolatiebedrijf het dak laten isoleren. Het gaat er vooral om dat er een plastic laag wordt aangebracht en het voorkomen van vochtopbouw. #

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

verschillende plekken/kamers last hebben van tocht, met name rond de kozijnen/vensterbanken.
Misschien te simpel gedacht maar volgens Rob de Nijs: 'zet een kaars voor je raam'... ;)
Als er echt tocht bij de kozijnen is dan zal de vlam van de kaars bewegen... Maar bij goed gekit dubbelglas in een goed onderhouden kozijn is dat erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-05 16:51
Ik zou dan maar eens beginnen met de zolder goed te isoleren, nu gaat letterlijk al je warmte door het dak naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 16:14
Overal zit nog dubbel glas in, behalve in het keukenraam, daar zit HR++.
Helaas is het budget voor nu op, dus alle dubbelglas vervangen door HR+++ of vacuümglas zit er voorlopig niet in.

Het dak zelf is wel geïsoleerd. Ik bedoel echt de spleten die je ziet tussen waar het dak begint en de muur eindigt (?). Weet even niet hoe ik het moet uitleggen, kan er anders wel een foto van maken.

Over een aantal jaar laten we de zolder overigens verbouwen, met dakkapel. Heb begrepen dat hiervoor de dakconstructie aangepast moet worden aangezien we een horizontale balk in het midden van de zolder hebben waar je letterlijk onderdoor moet, dus dan zullen we het dak opnieuw laten isoleren.

[ Voor 27% gewijzigd door Uhmazing op 25-11-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvandeveen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-04 16:21
Wat misschien nog niet genoemd is, is het gebruik van "koudestrips" of "isolatieband" voor die spleten. Dat is een relatief goedkope manier om de luchtstroom tijdelijk te stoppen, zelfs in kleinere kieren waar pur of schuim moeilijk aan te brengen is. Het kan echt een verschil maken in hoe goed je ruimte warm blijft.

Een andere tip voor als je wat budget hebt, is het aanbrengen van reflecterende folie aan de binnenkant van het dak (tegen de isolatie aan, dus onder de dakbedekking). Dit is geen vervanging voor echte dakisolatie, maar het kan helpen de warmte terug te kaatsen en je verlies door die spleten te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
Uhmazing schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:51:
Het dak zelf is wel geïsoleerd. Ik bedoel echt de spleten die je ziet tussen waar het dak begint en de muur eindigt (?). Weet even niet hoe ik het moet uitleggen, kan er anders wel een foto van maken.
Ik denk dat een foto de enige manier zal zijn om duidelijk te maken waar jij licht ziet. Even belangrijk: het licht dat je ziet, is dat verlichting van onderliggende kamers, of echt buitenlicht?

Volvo XC40 MY24 Twin Ultimate - Vapour Gray - 20 inch - Pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Deur blower test + rook is de snelste en beste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18
Op zolder weet je waar de kieren zitten. Purpistool kopen, paar bussen PUR en rondom dichtpurren. Tenminste als er gebruik is van dakbeschotplaten. Als je tegen planken ofzo aankijkt dan is het kwestie van isoleren. (Als het tegen minimale kosten moet: folie nieten.)

Daarna zolder en rest van huis controleren met stukje boterhamzakjes plastic aan sateprikker. Beweging is tocht. Op koude dag overal hand langs bewegen helpt ook tocht te vinden.

Oplossen met acryllaatkit, PUR, tochtstrip, steenwol, compriband/zwelband afhankelijk van de plek.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 25-11-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Heb je ventilatieroosters boven je ramen of een WTW?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1