Toekomstbestendige PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bewustbekwaam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-08 14:56
Hallo allemaal,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (stalker, cyberpunk, cs, city skylines) en soms VR

Wat mag het systeem gaan kosten?
-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik wil een compleet nieuwe pc

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Goede koeling ivm eventueel overclocken cpu.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stabiel systeem. Onderstaand moederboard gekozen ivm pcie 5.0

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk wel in de toekomst. Ik heb geen ervaring met het overclocken van AMD dus dit dien ik eerst uit te zoeken

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb gelezen dat er iets aan de hand is met de stroom aansluiting van de videokaart. Iets met dat de 12vhpwr aansluiting te weinig stroom levert. Ik wil graag advies over hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

Daarnaast wil ik graag weten of ik zo'n stukje plastic nodig heb om mijn videokaart te ondersteunen (zo ja, welke?).

Tevens ben ik natuurlijk benieuwd wat jullie van de onderstaande componenten vinden en of jullie misschien andere onderdelen zouden gebruiken. Is de m2 schijf bijvoorbeeld overkill en kan ik beter voor een andere gaan?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 597,99€ 597,99
1MoederbordenASUS ProArt X870E-Creator WiFi€ 442,-€ 442,-
1VideokaartenASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition€ 1.128,99€ 1.128,99
1BehuizingenFractal Design North XL - TGD Charcoal Black€ 189,-€ 189,-
1WaterkoelingNZXT Kraken Elite 360 (2023) Zwart€ 214,90€ 214,90
1Ventilatorsbe quiet! Silent Wings 4 140mm€ 24,10€ 24,10
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR€ 199,90€ 199,90
1VoedingenFSP Hydro Ti PRO 1000W€ 258,50€ 258,50
1SSD'sSamsung 990 EVO Plus 4TB€ 299,90€ 299,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.355,28

Heel erg bedankt voor de moeite!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Bewustbekwaam schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:59:

Daarnaast wil ik graag weten of ik zo'n stukje plastic nodig heb om mijn videokaart te ondersteunen (zo ja, welke?).
Je bedoelt een "anti-sag bracket" ?
In eerste instantie zou ik zeggen: "hangt af van de bouwkwaliteit van je videokaart".
Ik heb in het verleden een EVGA kaart gehad. Die was zo stevig en rigide gebouwd, dat de 3 schroeven achterin genoeg waren om de kaart goed recht te houden.

Echter, kaarten zijn weer nog groter en zwaarder geworden.
Tegenwoordig wordt zo'n anti-sag bracket meegeleverd met je videokaart.
De meeste zijn "eenvoudige plastic voetjes".
Ik heb ook wel eens een metalen versie gezien die je aan het einde vastschroeft op de videokaart en daarna vastschroeft aan de gaten van het moederbord.

Echter, wil je een RGB versie, kan je er altijd nog eentje los erbij kopen.
Zoals de "ASUS ROG Herculx Graphics Card Anti-Sag Holder Bracket"

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bewustbekwaam
GarBaGe schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:31:
[...]

Je bedoelt een "anti-sag bracket" ?
In eerste instantie zou ik zeggen: "hangt af van de bouwkwaliteit van je videokaart".
Ik heb in het verleden een EVGA kaart gehad. Die was zo stevig en rigide gebouwd, dat de 3 schroeven achterin genoeg waren om de kaart goed recht te houden.

Echter, kaarten zijn weer nog groter en zwaarder geworden.
Tegenwoordig wordt zo'n anti-sag bracket meegeleverd met je videokaart.
De meeste zijn "eenvoudige plastic voetjes".
Ik heb ook wel eens een metalen versie gezien die je aan het einde vastschroeft op de videokaart en daarna vastschroeft aan de gaten van het moederbord.

Echter, wil je een RGB versie, kan je er altijd nog eentje los erbij kopen.
Zoals de "ASUS ROG Herculx Graphics Card Anti-Sag Holder Bracket"
Bedankt voor je reactie. Ik bedoel inderdaad een anti-sag bracket. Bij de reviews van de videokaart staat een opmerking van een gebruiker dat de meegeleverde anti-sag bracket erg kort is dus vandaar de vraag. Daarnaast hoef ik geen RGB dus een goedkopere zou ook goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Ik zou niet zo snel de XL behuizing pakken icm een GPU- houder... wat is de reden hiervoor?
ps 1000 W is erg overdreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bewustbekwaam
99ruud99 schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:33:
Ik zou niet zo snel de XL behuizing pakken icm een GPU- houder... wat is de reden hiervoor?
XL behuizing zodat er in de toekomst ook een grotere kaart in past.

GPU houder heb ik nog nooit gebruikt. Een maat zei dat dit wel verstandig is als ik een relatief grote kaart zou kopen. Ik snap niet helemaal wat de case en de GPU houder met elkaar te maken hebben?

PSU 1000w: omdat deze in de tweakers best buy naar boven komt en omdat ik dan over een jaartje ook zonder gedoe een 5000 serie kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
GPU houder heb je in verschillende vormen - maar vaak hebben ze soort "poot naar beneden" tot de PSU shroud of tot onderin de behuizing. Als je dan een XL kast hebt zit het mobo hoger, dus heb je een langere poot nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:06
Als je nu een 4080Super koopt, zou je dan volgend jaar upgraden naar een 5000 serie?
Er zijn erg veel onderdelen duur voor alleen "gaming" maar het budget is zoals ik het lees niet echt een issue. In dat geval is het verder een prima pc alhoewel ik ook niet zo'n grote XL kast zou kiezen.
Je moederbord heb je gekozen op de ondersteuning voor pcie 5.0 maar onderstaand moederbord van 200 euro ondersteunt dat ook.

uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
Dan heb je al 240 euro bespaard.
Dit is een hele stap terug qua moederbord, zelfs een generatie maar op welke manier zou je dit merken in het dagelijse gaming leven? Volgens mij namelijk helemaal niets.

Dan zijn er alternatieven te kiezen voor de koeling (een goede luchtkoeler heeft nog veel ruimte over voor eventueel tweaken)
De voeding is overbemeten en de SSD is gunstiger geprijst te krijgen maar nogmaals, als de centjes niet zoveel uitmaken, dan heb je een mooi systeem bijelkaar gesprokkeld.
32GB geheugen is normaal gesproken echt genoeg, Ik zie geen MS flightsimulator oid staan die wellicht echt van 64GB RAM gebruik zou kunnen maken.

Nog wel een vraagje: op welke resolutie/refresh rate ben je van plan te gaan gamen?

[ Voor 7% gewijzigd door Therazor op 25-11-2024 12:56 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bewustbekwaam
Therazor schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:52:
Als je nu een 4080Super koopt, zou je dan volgend jaar upgraden naar een 5000 serie?
Er zijn erg veel onderdelen duur voor alleen "gaming" maar het budget is zoals ik het lees niet echt een issue. In dat geval is het verder een prima pc alhoewel ik ook niet zo'n grote XL kast zou kiezen.
Je moederbord heb je gekozen op de ondersteuning voor pcie 5.0 maar onderstaand moederbord van 200 euro ondersteunt dat ook.

uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
Dan heb je al 240 euro bespaard.
Dit is een hele stap terug qua moederbord, zelfs een generatie maar op welke manier zou je dit merken in het dagelijse gaming leven? Volgens mij namelijk helemaal niets.

Dan zijn er alternatieven te kiezen voor de koeling (een goede luchtkoeler heeft nog veel ruimte over voor eventueel tweaken)
De voeding is overbemeten en de SSD is gunstiger geprijst te krijgen maar nogmaals, als de centjes niet zoveel uitmaken, dan heb je een mooi systeem bijelkaar gesprokkeld.
32GB geheugen is normaal gesproken echt genoeg, Ik zie geen MS flightsimulator oid staan die wellicht echt van 64GB RAM gebruik zou kunnen maken.

Nog wel een vraagje: op welke resolutie/refresh rate ben je van plan te gaan gamen?
Bedankt voor je reactie en de tip over het moederboard. Als er geen merkbaar verschil is, is die 240 euro inderdaad mooi meegenomen! Ik ben bij mijn huidige pc van een luchtkoeler naar een waterkoeler overgestapt en ben daar erg tevreden over. Vandaar dat ik toch waterkoeling verkies boven lucht.

Ik ben inderdaad niet van plan om flight simulator te gaan spelen. Wel merk ik soms dat bepaalde spellen mijn huidige 32gb ram eten alsof er een aanbieding bij de Jamin te vinden is, vandaar de 64 gb. Als je aangeeft dat dit echt overdreven is, kan ik ook voor een ander setje gaan. Heb je toevallig tips? Ik weet alleen dat ik het beste zou kunnen gaan voor 6000MT/s cl30. Qua merken weet ik niet zo goed wat de beste keuze is.

Ik heb 2 144hz 4k schermen maar hier gebruik ik er in 95% van de tijd maar 1 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bewustbekwaam
99ruud99 schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:33:
Ja bij nader inzien lijkt de 'normale' Fractal Design North ook prima. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Qua merk geheugen heb ik ook niet zo'n voorkeur. Je geeft zelf al aan welke waardes belangrijk zijn bij de geheugenmodules en met waterkoeling heb je geen last van teveel hoogte van de modules. Met 4K gaming op 144hz, zou ik inderdaad zeker voor de 4080Super kiezen. Eventueel kan je ook een AMD 7900XTX kiezen.
uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6
Een flinke besparing, de AMD is iets sneller, de nvidia is beter met ray tracing als je dat gebruikt en je blijft bij je bekende merk Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Nog even een opmerking over de voeding.
Als je alleen al de voeding uit de BBG voor 4K neemt, bespaar je al een hele boel geld.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart
Dit volstaat altijd tenzij je een 4090 combineert met een dikke 13-14e generatie K uitvoering van de Intel processor. Anders is 850 watt echt voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bewustbekwaam
Therazor schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:30:
Nog even een opmerking over de voeding.
Als je alleen al de voeding uit de BBG voor 4K neemt, bespaar je al een hele boel geld.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart
Dit volstaat altijd tenzij je een 4090 combineert met een dikke 13-14e generatie K uitvoering van de Intel processor. Anders is 850 watt echt voldoende.
Ja dat scheelt inderdaad (op de korte en lange termijn). Ik vraag mij wel af of de door jou genoemde voeding voldoende is voor een 5000 serie. Dat zou de reden zijn dat ik alvast een 1000w zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Je gekozen processor is uit m'n hoofd 120 watt. overig verbruik van het systeem, 50-100 watt??? Dit is heel ruim al. Dan heb je nog ruim 600 watt over. Dat is een goede grafische kachel en gaat bovendien al boven de specificatie voor de vhpwr stekker uit dus als er al een grafische kaart nog meer dan 600 watt gaat verbruiken mogen ze nog eens een nieuwe aansluiting gaan verzinnen.

[ Voor 34% gewijzigd door Therazor op 25-11-2024 15:51 ]

Pagina: 1