Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-09 13:30
Hoi iedereen,

Ik ben sinds kort gezegend met een 9800X3D. Ik heb daarmee een volledig nieuw systeem gebouwd en daarna uiteraard een schone Windows installatie uitgevoerd.

De dag na de bouw heb ik enkele benchmarks uitgevoerd, deze leken redelijk normaal (hoewel ik ze toen ook al aan de lagere kant vond).

Nu ik twee weken later de benchmarks opnieuw laat lopen, merk ik echter een stevige terugval. Het komt niet meer in de buurt van wat het twee weken geleden was, zie bijgevoegde afbeeldingen voor verduidelijking (User is Cr1ngE, datum van tests staat erbij vermeld).

Firestrike:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF82WKfrE9WVcatMdRCQVKeRE7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c7oaAjpo5YZnIeGKoeXyqvk4.png?f=fotoalbum_large
Details: https://www.3dmark.com/se...minCpuClock=&maxCpuClock=

Timespy:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vpLNjyjkYoBkEvcpQTOE-EFfh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dKxjUa7kbuHyFoq7Z8OdB9JB.png?f=fotoalbum_large
Details: https://www.3dmark.com/se...minCpuClock=&maxCpuClock=

Alles lijkt nochtans in orde te zijn. De temperaturen zijn perfect onder controle, er loopt niets extra op de achtergrond (er is wel één en ander bijgekomen op de PC op die twee weken, maar tijdens het testen zou niets in het geheugen mogen gelopen hebben) dus ik maak me wel wat zorgen.

Een stresstest loopt normaal en geeft een "pass" met 98%.

Wat is er hier aan de hand? Ik heb het systeem volledig zelf gebouwd, en maak me uiteraard zorgen...
Kan iemand me helpen bij het begrijpen van deze resultaten en het oplossen van een potentieel probleem?

Alvast bedankt! :)

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Deel de rest van je systeem even. Heb je snel geheugen en EXPO wel aan staan?

Overigens is het "maar" een regressie van een paar procent als je het narekent, dus er kunnen veel factoren spelen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
Als je begonnen bent met een schone installatie en vanaf daar heb opgebouwd, vind ik het niet zo raar dat je performance wat achteruit loopt.
Er zijn zat YT videos te vinden waaruit blijkt dat de nodige achtergrond processen de performance kunnen verlagen.
Dingen als launchers, RGB software, antivirus etc etc etc.
Je zit binnen een paar procent, dus al met al niet zo gek.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
nelizmastr schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:01:

Overigens is het "maar" een regressie van een paar procent als je het narekent, dus er kunnen veel factoren spelen.
Yes, EXPO staat aan en werkt zoals het hoort.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
GarBaGe schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:04:
Als je begonnen bent met een schone installatie en vanaf daar heb opgebouwd, vind ik het niet zo raar dat je performance wat achteruit loopt.
Er zijn zat YT videos te vinden waaruit blijkt dat de nodige achtergrond processen de performance kunnen verlagen.
Dingen als launchers, RGB software, antivirus etc etc etc.
Je zit binnen een paar procent, dus al met al niet zo gek.
Als je bekijkt hoe "diep" ik daarmee val in de rankings, vind ik dat wel opmerkelijk... Er zijn er maar een hondertal met deze combinatie van CPU/GPU (upgrade komt bij nieuwe generatie) en ik sta daar letterlijk laatste.

Een paar procent klinkt relatief gezien heel normaal, maar een dikke duizend punten is toch niet weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
Tricolores schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:17:
[...]

Als je bekijkt hoe "diep" ik daarmee val in de rankings, vind ik dat wel opmerkelijk... Er zijn er maar een hondertal met deze combinatie van CPU/GPU (upgrade komt bij nieuwe generatie) en ik sta daar letterlijk laatste.

Een paar procent klinkt relatief gezien heel normaal, maar een dikke duizend punten is toch niet weinig.
Als je met MSI Afterburner je 3070 een beetje undervolt, kan de frequentie iets omhoog en maak je weer die paar procent goed :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
nelizmastr schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:01:

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC
Staat in footer, had het inderdaad extra moeten vermelden bij openingspost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Tricolores schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:22:
[...]

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC
Staat in footer, had het inderdaad extra moeten vermelden bij openingspost :)
Ah gemist :)

Heb je de nieuwste BIOS erop staan?
F3f
Nov 12, 2024

Checksum : 79F6
Update AMD AGESA 1.2.0.2a for Ryzen 9000 X3D CPU performance optimized
Add X3D Turbo Mode support and needed work to enable indicator feature under AORUS AI SNATCH
Now system will ask if user wants to enable X3D Turbo Mode or not at the first boot of X3D CPU is installed
Add EZ-OC support for AORUS x XPG co-branding DRAM

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:49
Heb je misschien een nieuwe Nvidia driver geïnstalleerd? Soms gaan dan de nieuwste games wat beter en oudere wat minder (ook benches).

Want alles boost redelijk optimaal/gelijk. De kleine verschillen hierin zijn wel normaal, je krijgt nooit 2x exact gelijke scores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
nelizmastr schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:26:
[...]

Ah gemist :)

Heb je de nieuwste BIOS erop staan?

[...]
Heb BIOS geflashed bij aankoop, dus het zal erom spannen of de versie van 12 november erop staat. Ik ga eens zien en de flash uitvoeren indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:13
Tricolores schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:17:
[...]

Duizend punt lijkt veel, maar uiteindelijk is het 'maar' +-6%, dat kan zeker wel gebeuren doordat er zaken op de achter grond draaien e.d.

Als je nog een 2de snelle SSD hebt leggen, gooi daar weer eens een net zo schone installatie op, als dat het systeem was bij de eerste run. Meten is natuurlijk weten, maar dat een systeem steeds wat verliest naarmate er meer geïnstalleerd wordt is niet vreemd. Mijn huidige installatie is ook veel trager dan een jaar geleden als ik hem door 3d mark haal.

Al kan het ook liggen aan andere drivers / bios update / aangepaste instellingen natuurlijk tussen nu en de eerdere runs. Als je dat soort zaken echt bij wil houden, noteer dan ook alle OS versie's benchmark versie's driver versie's, bios versie's en de bijbehorende instellingen zodat je altijd 'terug kan' naar een setting waarmee je een eerder score behaald hebt (en gebruik dan ook een of meerdere 'Benchmark SSD' (of een benchmark image met een schone installatie die je steeds terug kan zetten).

[ Voor 16% gewijzigd door Dennism op 25-11-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Heb nu net de update van BIOS uitgevoerd, heb tests opnieuw gerund... Maar beter is het zeker niet geworden.

13 258 op Timespy, dat is bij de minste resultaten die ik al gehaald heb.

Hoe kan ik testen of toch enigzinds zeker weten dat alles werkt zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ben je zelf met settings binnen de driver aan het spelen, en hanteer je vervolgens deze setting ook in je benchmarks, bv 8xAA en 16x AF, of vsync aan?!

Makkelijkst is een herinstallatie van windows, nergens aanzitten, eventueel een prestaties setting in de driver aanzetten en weer testen?

Hoe zijn je max temps na deze tetsts, uit te lezen met HWinfo64 bv, die een max aangeeft per onderdeel achteraf..?

draait je geheugen wel op zijn optimale settings, of is dit mss default gezet terwijl dit eerst op bv expo draaide!? Ook kun je HWInfo een overview per onderdeel aanzetten om te zien de load juist is, of dat mss te hoge temps bv niet de boel tegenhouden, en de boel terugclockt?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Pagina: 1