5.1 surround set advies (nov 2024)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabarto
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-02 22:17
Ik zoek een 5.1 surround set en AV versterker
Ik heb nu een Harman Kardon versterker die een goeie 15 jaar oud is, met een surround set van JBL die ook aan vervanging toe is.

Wat is je budget?
Rond de 1000 euro. Iets meer kan als het dan echt goed spul is wat langer mee gaat. Ik heb een woonkamer, geen home cinema, dus 2k vind ik wat te gortig.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om te gamen en films te kijken in de huiskamer. Kleiner deel zal muziek luisteren zijn.
De ruimte waarin het gebruik wordt is 4 bij 5, maar zit met rug tegen de muur (bank). Ik heb geen moeite met kabels door de kamer te leggen voor de back channels.

Wat heb je zelf al gevonden?
Na wat Google werk, merk ik dat dit echt niet mijn wereld is (audio). Ik kom uit op Teufel CONSONO 35 MK3 5.1. Ik kom slechte review tegen van soundbars, dus het liefst heb ik een 5.1 set met box speakers om later de optie te hebbenuit te breiden.

Qua versterker kom ik in de buurt van een Denon AVR X2800H om gebruik te kunnen maken van de default technieken zoals wifi, bluetooth, DTS:X HDMI Arc etc.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik koop het liefst iets wat langer mee gaat en uit te breiden is. Ik zit zo'n 3.5 m van m'n scherm en heb direct achter de bank een muur.

Ik weet niet of m'n afkeur voor een soundbar gegrond is, dus zou hier wat input over willen. Daarnaast of er "clear winners" zijn in de audio industrie.

Beste antwoord (via Brabarto op 28-11-2024 21:34)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Deze Denon is nu in de aanbieding voor 444 euro uitvoering: Denon AVR-X2700H Dat zou al een goed beginnen kunnen zijn voor de receiver. Dan heb je nog 556 euro over voor de speakers. Dit zou een goede kandidaat kunnen zijn voor je speaker package https://teufelaudio.nl/ultima-40-surround-51-set-105789000 Helaas zit je dan wel 200 euro boven je budget, dus ik kan me voorstellen dat dat onwenselijk is. Het verschil met de vegelijkbare Ultima 40 power edition is alleen dat de subwoofer nog wat sterker is voor wat meer punch. Die is natuurlijk wel nog duurder.. Je zou kunnen overwegen om in delen op te bouwen. Eerst de receiver en de frontspeakers en dan doorsparen voor de rest.

Soundbars kunnen zeker een mooi geluid leveren, maar dat is wel mooi ten opzichte van het standaardgeluid uit je televisie. Ten opzichte van een surroundset met speakers op de juiste locataties, zal een soundbar het in alle gevallen afleggen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:44
Waarom is het aan vervanging toe? Is het stuk? Of wil je wat beters? Wil je alleen je speakers vervangen of ook je receiver?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabarto
De receiver werkt alleen nog maar met de afstandsbediening en heeft geen Bluetooth opties. Deze is aan vervanging toe.

Verder zijn de speakers in principe goed, afgezien van de subwoofer die soms wel soms niet werkt. Ik heb het signaal proberen te versterken maar dit werkt iets beter maar niet helemaal. Het liefst dus ook een systeem die via app ingesteld kan worden.

Het is een oud systeem van m'n vader die een tijdje in een vochtige garage heeft gestaan, het liefst wil ik dus iets nieuws en van mezelf. Geluidskwaliteit zal ongeveer gelijk moeten blijven.

In het kort, het is oud en een afdankertje.

Ik zou alleen subwoofer en receiver kunnen vervangen, maar dan doe ik het liefst de rest erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisLU
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-09 09:56
Ik bevind me in exact dezelfde situatie. Oude Yamaha receiver staat op het einde van zijn leven (stroomt valt regelmatig zelfs weg) en huidige 5.1 speakers zijn oud (en ook niet zo tevreden van eigenlijk).

Budget is ook ca 1000 euro hier, maar liefst blijf ik er wel onder. Teufel heeft nu mooie Black Friday deals, maar ook de Samsung HW-Q990D staat zeer scherp afgeprijst.

Ik lees heel veel goede dingen van die soundbar en ik (lees: mijn vrouw) vind de look van een soundbar ook strakker ipv grote losse speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:23
Met het beoogde gebruik kan een goede soundbar met dedicated achterspeakers ook volstaan en meeslepend klinken. Zeker wanneer je dit tegenover de melkpak speakers zet zoals de Teufel Consono.

Grootste verschil zal ‘m in de stereoweergave van muziek zitten, doordat de speakers verder uit elkaar staan krijg je een bredere soundstage bij muziek. Betreft films en muziek zal het qua geluidskwaliteit/ beleving aardig in de buurt komen.

De Samsung Q930C of Q930D biedt veel bang for the buck en kan een alternatief zijn. Of een goede deal op de Q990D, al lijkt mij dit overkill voor de beoogde ruimte. Daarnaast klinkt de Q930 bijna net zo goed, en is verhoudingsgewijs een veel betere deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisLU
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-09 09:56
Samsung Q990D bij Bol.com voor 839 euro..

Met nog wat korting van werk kan ik hem voor ca 775 oppikken. Of 574 euro voor de Q930D.
Zijn de (minimale) verschillen 200 euro waard?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Deze Denon is nu in de aanbieding voor 444 euro uitvoering: Denon AVR-X2700H Dat zou al een goed beginnen kunnen zijn voor de receiver. Dan heb je nog 556 euro over voor de speakers. Dit zou een goede kandidaat kunnen zijn voor je speaker package https://teufelaudio.nl/ultima-40-surround-51-set-105789000 Helaas zit je dan wel 200 euro boven je budget, dus ik kan me voorstellen dat dat onwenselijk is. Het verschil met de vegelijkbare Ultima 40 power edition is alleen dat de subwoofer nog wat sterker is voor wat meer punch. Die is natuurlijk wel nog duurder.. Je zou kunnen overwegen om in delen op te bouwen. Eerst de receiver en de frontspeakers en dan doorsparen voor de rest.

Soundbars kunnen zeker een mooi geluid leveren, maar dat is wel mooi ten opzichte van het standaardgeluid uit je televisie. Ten opzichte van een surroundset met speakers op de juiste locataties, zal een soundbar het in alle gevallen afleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brabarto
Dank voor de suggesties! Na nog checken met offline audio fanaten van werk heb ik het volgende gekocht:

Denon - AVR-X2800H
Wharfedale DX-3 5.1 HCP

Totaal rond de 1k.
De soundbar stond me toch niet aan, ik heb een paar gehoord in wat winkels... maar toch echt inderdaad "beter ten opzichte van televisie geluid, geen match voor losse speaker".

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Brabarto Fijn dat je terugkoppelt wat je gekozen hebt. Veel plezier met je mooie aankoop!

Pagina: 1