Ellende met het elektrisch fornuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kosetamse
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-12-2024
Hai allen,

hopelijk zitten hier wat knappe koppen bij die slimme suggesties kunnen en willen leveren..

Wij hebben twee jaar geleden een inductiefornuis van een gerenommeerd merk aangeschaft. Hij was prachtig, ik was in mijn nopjes.
Voor dit apparaat moest een driefasen-aansluiting gerealiseerd worden, wat wij hebben laten doen door de netbeheerder Liander. Dat was in januari 2023

Het was even wennen, koken op inductie, maar het lukte wel aardig.
In maart 2023 echter kregen we kortsluiting in het apparaat, de stop vloog eruit. En als we de schakelaar weer omhoog zetten in de stoppenkast, en het apparaat weer aandeden, sloeg de stop meteen weer door. De leverancier gebeld, welke direct een monteur stuurde, de kookplaat was kapot. De monteur heeft het apparaat gefikst en we konden weer aan de slag.
In juni 2024 weer kortsluiting, nu was de oven kapot. De monteur heeft het weer gerepareerd en we konden weer door.
In september 2024 weer kapot. De leverancier heeft ons toen kosteloos een nieuw fornuis gestuurd. Een maand later weer kapot. Bleek dat het bezorgbedrijf de oude kabel ongecontroleerd weer had aangesloten en deze was blijkbaar (later door onze elektricien bevestigd) door de eerdere kortsluitingen al enorm beschadigd. Wij hebben toen alle elektra in de keuken (die te maken had met de driefasen aansluiting laten vervangen, omdat deze wellicht al aardig wat optaters had gehad. Onze elektricien heeft toen zware, industriële, kabels getrokken. We hebben toen ook gehele stoppenkast opgeschoond en vervangen, niet per se nodig, maar just to be sure.
De leverancier heeft toen een derde maal een nieuw fornuis geleverd (wederom kosteloos). Helaas heeft het allemaal niet mogen baten, een maand later (oktober 2024) weer kapot. De leverancier is inmiddels van toon veranderd, het is nu een 'we sturen een laatste keer de monteur toe, hierna kan het niet meer op garantie'. Zij stellen dat het aan de piekbelasting van het stroomnet ligt en dat we het op Liander moeten verhalen, welke niet thuis geeft (er is door hen geen piekbelasting geregistreerd).
Wij zijn eigenlijk wel radeloos nu. Onze elektricien weet het eerlijk gezegd ook niet zo goed meer, hij dacht dat het wellicht aan de zonnepanelenaansluiting lag, maar de eerste klachten met het toestel waren voordat we zonnepanelen hadden.

Herkent iemand dit of heeft iemand ideeën wat het nog meer kan zijn? De elektricien komt deze week fasespanning meten, maar verwacht daar niets vreemds aan te treffen. Andere apparatuur in huis geeft geen problemen.

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele suggesties.

[ Voor 86% gewijzigd door Kosetamse op 24-11-2024 21:50 . Reden: Per ongeluk, onaf, verzonden. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

-

[ Voor 100% gewijzigd door CodeCaster op 24-11-2024 22:02 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:13

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Meten is weten. Start eens met een P1 meter om te zien wat er gebeurt binnen je stroomnetwerk.

En dat dat hier moet worden verzonnen en niet door de elektricien roept ook wel wat vraagtekens bij zijn deskundigheid op eigenlijk…

[ Voor 42% gewijzigd door TTommie op 24-11-2024 23:29 ]

Mr. T.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 20:14

Illusion

(the art of)

Tsjah. Of dat apparaat is gewoon ruk, of er zit ergens iets niet goed.
Gezien in de rest van je huis alles nog werkt zet ik in op een losse/slechte nuldraad ergens tussen de meter en je fornuis.
Dat is onbelast lastig te meten, maar een serieuze monteur moet dat gewoon kunnen. Desnoods een warmtebeeldcamera op alle aansluitingen terwijl het fornuis aanstaat.

Overigens verschillen de definities va “gerenommeerd merk” nogal. Welk merk/type plaat is het?
En heb je een foto van de aansluiting op het fornuis en de meterkast (evt met kap eraf)?

[ Voor 20% gewijzigd door Illusion op 25-11-2024 01:08 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:21
Illusion schreef op maandag 25 november 2024 @ 01:07:
Tsjah. Of dat apparaat is gewoon ruk, of er zit ergens iets niet goed.
Lijkt me dat je de leverancier van het fornuis wel wat pepernoten mag sturen met Sinterklaas.
Waarom is Liander hier niet opgezet na 40 nieuwe fornuizen?

Als de rest van je huis niet het probleem is lijkt me die aparte groep de culprit?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

De kans is groot dat na alle werkzaamheden aan de betreffende groep alles eel goed is, maar draai vooral alle elektrische aansluitingen nog even een keer goed aan, een slecht of los contact kan zulke dingen veroorzaken.
Het gaat dan om alle draden vanaf de aardlekschakelaar.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:38

Theo

moederbord

Die zwevende nul die @Illusion noemt is ook een goede om te controleren!

Vanuit de meterkast loopt de stroomkabel naar je fornuis toe. Zit aan beide kanten de nuldraad echt goed en logisch vast? Dus in de meterkast gelijk op de schakelautomaat? En zie je het koper van de kabel ook de automaat in gaan? En wanneer je er lichtjes aan trekt (alsof je 500 gram op tilt) dan trek je deze kabel niet uit de automaat?
Hetzelfde voor de nul aan de kant van het stopcontact bij je fornuis? Weet je zeker dat 1) de kabel stevig vast zit en 2) dat het koper van de kabel goed contact maakt met het stopcontact?

Tussen de nul en elk van de drie fasedraden staat gewoonlijk 230 volt. Tussen de fasedraden zelf staat zo'n 400 volt. Wanneer de nul niet goed vast zit dan gaat deze zweven (niet kan deze zweven, maar deze gaat zweven) waardoor je kookplaat op een enkele fase dan geen 230 volt krijgt maar 400 volt, en daar gaat deze stuk van.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:50
Theo schreef op maandag 25 november 2024 @ 06:59:
Zeker omdat naast de kookplaat ook de oven al een keer defect is geweest,
Mogelijk heeft Liander bij het upgraden van 1 naar 3Fase de 0 wel niet goed aangedraaid/gekoppeld.
Ik zou zeker Liander verzoeken om het nogmaals te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:14
Ik zou bijna zeggen laat een andere elektricien langs komen voor een 2nd opinion. Laat hem vooral de perilex stekker(s) van A naar B controleren of alle draden overeenkomen. Dus niet dat de draden aan de B kant net anders gemonteerd zit als bij de A kant.

Vraag of hij dit op papier zet. Mijn elektricien heeft dit ook gedaan als extra na controle en natuurlijk voor zijn eigen aansprakelijkheid :P Uitkomst hiervan kan je dan delen met Liander + de bon van de kabels die gebruikt zijn. Dan kunnen ze er niet meer omheen door iemand te sturen

[ Voor 28% gewijzigd door hollandnick op 25-11-2024 08:29 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
@Kosetamse
Je schrijft dat Liander de 3 fase aansluiting heeft verzorgd. Maar wie heeft de aansluiting tussen groepenkast en stopcontact gemaakt?
Als de Perilex op 3 fasen is aangesloten dan kan het niet anders dan dat de aders goed zitten.
Als dat niet zo is dan moet je onmiddellijk op zoek naar een andere monteur.
Dat de eerste aansluitkabel door 'kortsluiting' was beschadigd is ook een vreemd verhaal.
De zekering moet juist voorkomen dat een kabel door oververhitting kapot gaat. Mijn vermoeden is dat er een ader niet goed vast zat waardoor deze bij de aansluiting te warm is geworden en losgeraakt.
Plaats hier eens wat foto' s van je groepenkast en het Perilex stopcontact.
En wat is het merk en type van het fornuis?

[ Voor 11% gewijzigd door devriesjande op 25-11-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:14
devriesjande schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:41:
Als de Perilex op 3 fasen is aangesloten dan kan het niet anders dan dat de aders goed zitten.
Als dat niet zo is dan moet je onmiddellijk op zoek naar een andere monteur.
Dat de eerste aansluitkabel door 'kortsluiting' was beschadigd is ook een vreemd verhaal.
De zekering moet juist voorkomen dat een kabel door oververhitting kapot gaat. Mijn vermoeden is dat er een ader niet goed vast zat waardoor deze bij de aansluiting te warm is geworden en losgeraakt.
Plaats hier eens wat foto' s van je groepenkast en het Perilex stopcontact.
En wat is het merk en type van het fornuis?
Assumption is the mother of all fuckups. Heb vaker verhalen gelezen dat het niet goed is gedaan, of dat er inderdaad een ader niet helemaal vast zat. Welke uitkomst dat precies kan hebben weet ik niet maar ik dacht ik benoem het toch. Daarom was ik ook blij dat mijn elektricien het gewoon op papier duidelijk op schreef en alle kabels 2x gecontroleerd heeft

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 20:25
Theo schreef op maandag 25 november 2024 @ 06:59:

Vanuit de meterkast loopt de stroomkabel naar je fornuis toe. Zit aan beide kanten de nuldraad echt goed en logisch vast? Dus in de meterkast gelijk op de schakelautomaat? En zie je het koper van de kabel ook de automaat in gaan? En wanneer je er lichtjes aan trekt (alsof je 500 gram op tilt) dan trek je deze kabel niet uit de automaat?
Hetzelfde voor de nul aan de kant van het stopcontact bij je fornuis? Weet je zeker dat 1) de kabel stevig vast zit en 2) dat het koper van de kabel goed contact maakt met het stopcontact?

Tussen de nul en elk van de drie fasedraden staat gewoonlijk 230 volt. Tussen de fasedraden zelf staat zo'n 400 volt. Wanneer de nul niet goed vast zit dan gaat deze zweven (niet kan deze zweven, maar deze gaat zweven) waardoor je kookplaat op een enkele fase dan geen 230 volt krijgt maar 400 volt, en daar gaat deze stuk van.
Aanvullend: als er recent de uitbreiding naar 3 fasen is gedaan, kan het ook op of voor de meter mis zijn gegaan. Hier heb je een electriciën met zegelrecht voor nodig om te controleren.

Hoe gaat het als je de wasmachine/waterkoker/frituur tezamen aanzet op vol vermogen? Als dat goed gaat, zit de losse nul niet voor de meter. (Ik laat het even aan de electrotechnici hier over of het slim is om dit te proberen)

Slecht contact is verradelijk en moeilijk te diagnosticeren. Alles meet 230V, en lichte belasting is geen probleem. Pas bij zwaardere belastig "werkt" het ineens niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Kosetamse Zoals hierboven al meermaals gesteld: laat een electricien de aansluiting van fornuis naar meterkast helemaal checken. Ook de contrastekker die vermoedelijk ergens achter/onder je fornuis ligt.

Wij hebben een Boretti unit met 5 pitten en 2 ovens op driefasen zitten. Daar hadden we ook rare storingen mee. Dat bleek allemaal te komen omdat de oorspronkelijke monteur de contrastekker niet strak genoeg in elkaar had geschroefd. En dat gaat kennelijk vaker mis, het was het eerste waar de monteur vanuit Boretti mee aan de slag ging toen hij hier kwam...

Merk en type van je fornuis en fotos van meterkast en stroomaansluiting achter het fornuis zijn overigens behulpzaam bij deze analyse.

[ Voor 10% gewijzigd door Jheroun op 25-11-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:34
Jheroun schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:32:
@Kosetamse

Dat bleek allemaal te komen omdat de oorspronkelijke monteur de contrastekker niet strak genoeg in elkaar had geschroefd. En dat gaat kennelijk vaker mis, het was het eerste waar de monteur vanuit Boretti mee aan de slag ging toen hij hier kwam...
Dat dus. Alles niet alleen nameten (alles meet goed), maar ook alles even aandraaien. Althans voelen of het vastzit, en waar nodig aandraaien. Ook niet supervast, dat kan ook weer tot problemen leiden. Er zijn speciale momentschroevedraaiers om in de meterkast alles op moment vast te zetten. Vaak is iets van 1,5 of 2Nm gespecificeerd, en dat is niet extreem veel! Dat kan je opzoeken in de specs van de automaten, aardelkschakelaars en schakelaars die in je meterkast zitten. En loop alle schroef- en klem koppelingen in het hele traject van meterkast tot oven zelf na. Ook waar de kabel in de oven zit vastgemaakt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-05 15:22
Heel leuk verhaal, maar uiteindelijk moeten we echt zien hoe het zit om je te kunnen helpen.

Nu krijg je alleen maar hele leuke verhalen terug.

Om te beginnen:
- Heb je het exacte model kookplaat voor ons (typenummer, serienummer e.d., een foto van deze sticker is top.)?
- Heb je een foto van de connectie tussen het aansluitsnoer en de kookplaat? (kookplaat kun je er vaak zo uitwippen, maar dat weer je ondertussen vast wel :). En vaak zit er een klepje over de aansluiting.)
- Heb je een foto het stopcontact en de stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online
Zwartoog schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:49:
[...]

Aanvullend: als er recent de uitbreiding naar 3 fasen is gedaan, kan het ook op of voor de meter mis zijn gegaan. Hier heb je een electriciën met zegelrecht voor nodig om te controleren.
Als er bij Liander iets is misgegaan dan waren er veel meer apparaten kapot gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosetamse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcqvu1vOUlaztzrSiGvv20TKFcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/616PL6mWiDs7Z5ndftguPgnl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-RGQOq_w5bXshlyDKhU5LbCxjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6wZjwBzeLxOZ67NeDGAyjSa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjPrLv3MN4tehQ_Wp_2rIewr1Vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtcBBIAIHWmG5xis5uEgzSL6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4XkAsHkldjfk5ZQucWKRKISKFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tT9vCEzGMqNjyLTRlCeZAFZT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosetamse
Hai allen,

dank voor het meedenken!

Type fornuis: SMEG CPF9IPOG, losstaand model

Ik heb enkele foto's gemaakt maar weet niet of deze genoeg informatie geven. Zie onder.
(ik kreeg de klep van de stoppenkast helaas niet open en kan dus de binnenkant momenteel niet laten zien)

Onze elektricien nu, is in principe al de 2nd opinion. Hij heeft het werk van de eerste elektricien beoordeeld en in principe goed bevonden. Op basis van ons verhaal heeft hij voorgesteld om de eerder geplaatste elektra te vervangen door wat 'zwaarder materieel'. Wij hebben toen zelf ook besloten om de gehele stoppenkast opnieuw aan te laten leggen. Deze is toen opgeschoond en er is meer ruimte gecreëerd. De elektricien heeft ons toen laten zien dat er geen koper zichtbaar is.

Wat betreft de aansluiting tussen de perilexstekker en het kookfornuis, hier kan ik momenteel helaas niet bij. Het fornuis weegt ongeveer 90 kilo en er zit idd een plaatje voor gemonteerd. Het is echter al het derde fornuis, en inmiddels is de gehele perilexstekker dus ook al vervangen. Lijkt me een kleine kans dat dit tot driemaal toe niet goed is aangelegd. Zeker na de laatste malfunction, toen dit een mogelijk probleem was, hebben ze hier extra aandacht aan besteed.

Op dit moment is de P1 dongle in bestelling, werd ook als suggestie door de leverancier aangegeven.
We overwegen nu een 3rd opinion t.o.v. elektra tussen meterkast en fornuis, alsook de driefasengroep (om mogelijke zwevende nul op te sporen) door een elektricien met zegelrecht. (die wellicht ook de aansluiting van Liander kan checken?) En dank idd voor de tipom de exacte bevindingen op papier te laten zetten als argument richting Liander om hen toch ook de aansluiting te laten checken.
Dit apparaat is het enige apparaat dat op de driefasen zit aangesloten dus middels deductie kunnen we concluderen dat hier de grootste kans op oorzaak te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:51
Kosetamse schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:27:
Onze elektricien heeft toen zware, industriële, kabels getrokken. We hebben toen ook gehele stoppenkast opgeschoond en vervangen, niet per se nodig, maar just to be sure.
"Zwaar en industrieel", en dan een oude (naar ik aanneem door de beltrafo) Hager kwaliteitskast vervangen door een kast vol Emat en Chint...mja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 16:47
phYzar schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:43:
[...]

"Zwaar en industrieel", en dan een oude (naar ik aanneem door de beltrafo) Hager kwaliteitskast vervangen door een kast vol Emat en Chint...mja...
Vrij vertaald: Chint en Emat is budget spul, een goeie electricien zou dit niet installeren, vraag eens een andere electricien. (toch @phYzar ?) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:51
Cereal schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:53:
[...]

Vrij vertaald: Chint en Emat is budget spul, een goeie electricien zou dit niet installeren, vraag eens een andere electricien. (toch @phYzar ?) :)
Van een kiloknaller zoals zonnepanelen-/airco-/laadpaalboeren kun je zulke "budgetkeuzes" verwachten, maar een partij die zware/industriële kwaliteit en duurzaamheid suggereert en dan hiermee aankomt, daar zou ik me niet echt bij gehoord voelen als ik met problemen aanklop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:15

DjVe

Hatsaflats!

Alsof de keuze van het schakelmateriaal invloed heeft op dit probleem...

Emat/Chint/SEP voldoen aan de normen en voldoen daarmee gewoon. Ik zie meer Hager aardlekautomaten defect raken dan "die goedkope meuk" van Chint.

@Kosetamse dus de kabel tussen verdeelkast en wcd fornuis is ook vervangen? Zou je wat foto's kunnen maken van de aansluitingen op het fornuis en een foto van de aansluitingen in de verdeelkast (dus kap eraf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 14:00

LauPro

Prof Mierenneuke®

De monteur heeft het apparaat gefikst en we konden weer aan de slag.
In juni 2024 weer kortsluiting, nu was de oven kapot. De monteur heeft het weer gerepareerd en we konden weer door.
Wat is er precies gerepareerd tijdens deze bezoeken? Ik verwacht dat het verwarmingselement defect is gegaan, het lijkt mij zinvol als je een apparaat repareert niet alleen het apparaat te checken maar ook de aansluiting.
In september 2024 weer kapot. De leverancier heeft ons toen kosteloos een nieuw fornuis gestuurd. Een maand later weer kapot. Bleek dat het bezorgbedrijf de oude kabel ongecontroleerd weer had aangesloten en deze was blijkbaar (later door onze elektricien bevestigd) door de eerdere kortsluitingen al enorm beschadigd.
Waar heeft deze kortsluiting plaatsgevonden? Was dit in de kabel of in de stekker? Als de kabel een onderdeel van de kookplaat was dan ligt het probleem bij de leverancier.

Het lijkt op een zwevende nul, maar dit kan ook net zogoed in de WCD zitten of in de stekker zoals aangegeven. En als er natuurlijk wordt geconstateerd dat er een zwevende nul is dan zou je de schade bij de eletricien moeten neerleggen die dit zou heeft gebouwd (hopende dat hij en aansprakelijkheidsverzekering ervoor heeft).

In principe dien je alle automaten op moment te zetten.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-05 21:15
@Kosetamse Ligt het niet gewoon aan het apparaat zelf? Die perilex is gewoon een standaard aansluiting die in heel veel keukens voorkomt. Daarnaast is alles al door meerdere personen nagekeken, vervangen en goed bevonden.

Je geeft zelf aan dat SMEG een gerenommeerd merk is maar als ik wat op Google rondkijk zie ik veel klachten over de kwaliteit.
Bij gerenommeerde merken denk ik meer aan BSH, AEG, Miele enz. ipv. SMEG.

Kun je niet beter de koop proberen te ontbinden en iets goeds kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Will
Kosetamse schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:05:
Wat betreft de aansluiting tussen de perilexstekker en het kookfornuis, hier kan ik momenteel helaas niet bij. Het fornuis weegt ongeveer 90 kilo en er zit idd een plaatje voor gemonteerd. Het is echter al het derde fornuis, en inmiddels is de gehele perilexstekker dus ook al vervangen. Lijkt me een kleine kans dat dit tot driemaal toe niet goed is aangelegd. Zeker na de laatste malfunction, toen dit een mogelijk probleem was, hebben ze hier extra aandacht aan besteed.
Als dit alsnog lukt, zou wel mooi zijn. Je apparaat heeft een vrij ongebruikelijke aansluiting ten opzichte van andere kookplaten/fornuizen, de aarde-aansluiting lijkt namelijk niet op de andere aansluitingen, wat bij de meeste kookplaten wel zo is. Kans bestaat dat de aardedraad is aangesloten op één van de twee nulaansluitingen. (zie ook je handleiding). Als geen van de monteurs om de handleiding heeft gevraagd en dit niet heeft benoemd, zou ik zeker even de moeite nemen om daar te kijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online
@Kosetamse
Allereerst snap ik niet waarom het Perilex stopcontact op zijn kop zit gemonteerd.
Je schrijft dat er zonnepanelen aanwezig zijn.
Op de foto van de groepenkast zie ik geen aardlekautomaat voor deze panelen.
Op welke groep zitten ze aangesloten?
Ik ben ook wel benieuwd waar de aardedraad vandaan komt die naast de hoofdschakelaar de groepenkast in gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door devriesjande op 25-11-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
devriesjande schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:16:
@Kosetamse
Allereerst snap ik niet waarom het Perilex stopcontact op zijn kop zit gemonteerd.
Je schrijft dat er zonnepanelen aanwezig zijn.
Op de foto van de groepenkast zie ik geen aardlekautomaat voor deze panelen.
Op welke groep zitten ze aangesloten?
Ik ben ook wel benieuwd waar de aardedraad vandaan komt die naast de hoofdschakelaar de groepenkast in gaat.
perilex onderste boven gebeurt wel meer als deze ongeveer op de vloer zit.. of het snoer van de kookplaat anders in de knel komt met bv een keukenkastje (soms heb je met een bestaande inbouwdoos de keuze of de perilex op zn kop / kant er in of een nieuwe doos er in boren... )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online
Draai hem dan 90 graden. Ik heb bij een kennis wel eens een natte Perilex stekker mogen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mooiste is gewoon een aangegoten perilex stekker 8)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tijd dat er iemand met een duspol en megger langs komt.
Een electricien zonder megger is niet geschikt voor deze taak.
Wij hebben twee jaar geleden een inductiefornuis van een gerenommeerd merk aangeschaft.
Smeg gerenommeerd ?!?

Niet in mijn beleving...

[ Voor 87% gewijzigd door DJMaze op 25-11-2024 21:33 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

1Will schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:08:
[...]

Als dit alsnog lukt, zou wel mooi zijn. Je apparaat heeft een vrij ongebruikelijke aansluiting ten opzichte van andere kookplaten/fornuizen, de aarde-aansluiting lijkt namelijk niet op de andere aansluitingen, wat bij de meeste kookplaten wel zo is. Kans bestaat dat de aardedraad is aangesloten op één van de twee nulaansluitingen. (zie ook je handleiding). Als geen van de monteurs om de handleiding heeft gevraagd en dit niet heeft benoemd, zou ik zeker even de moeite nemen om daar te kijken :).
Ik heb de handleiding van de Smeg CPF9IPOG bekeken en vind de aansluiting een vrij normale kookplaat aansluiting met niet afwijkende aarde aansluiting.

Vervolgens via Google Images gezocht met de zoekterm "SMEG CPF9IPOG elektrische aansluiting" om te kijken of de werkelijkheid erg afwijkt van de tekening in de handleiding en daarbij deze foto gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/121122_unnamed_2_1.jpg
Uit: https://www.klusidee.nl/F...ansluiten-perilex.113384/

Ziet er precies zo uit als in de handleiding en er staat bij de aarde aansluiting, wat de meest rechtse is, ook een aarde symbool dus verwacht niet dat daar iets fout is gegaan met het aansluiten van de aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Will
Vliegvlug schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:41:
[...]

Ik heb de handleiding van de Smeg CPF9IPOG bekeken en vind de aansluiting een vrij normale kookplaat aansluiting met niet afwijkende aarde aansluiting.

Vervolgens via Google Images gezocht met de zoekterm "SMEG CPF9IPOG elektrische aansluiting" om te kijken of de werkelijkheid erg afwijkt van de tekening in de handleiding en daarbij deze foto gevonden:
[Afbeelding]
Uit: https://www.klusidee.nl/F...ansluiten-perilex.113384/

Ziet er precies zo uit als in de handleiding en er staat bij de aarde aansluiting, wat de meest rechtse is, ook een aarde symbool dus verwacht niet dat daar iets fout is gegaan met het aansluiten van de aarde.
Je hebt gelijk inderdaad. Goede toevoeging. In de handleiding zie ik vijf aansluitingen staan, dus mijn verwachting was dat de aarde ergens anders zat, niet logisch nu ik het zo achteraf zie.

Het enige wat hier nu nog fout kan gaan is de het missen van de "gouden boogjes" bij de nul aansluiting of het verkeerd aansluiting van de draden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Slaat de zekering af of de aardlek?
Pagina: 1