Mag een 3g1.0mm2 kabel in de muur gestuct worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-09 23:38
Beste tweakers,

De stucadoor is bezig en heeft kabels zonder buis in de muur gestuct. Ik wil graag weten of dit kwaad kan ivm met veiligheid. De kabel is direct op een stopcontact aangesloten voor de zonnewering. Op de kabel zie ik staan vde Ho5vve-E 3g1.0mm2 ningbo.

Ik zag onderstaande wel in een andere topic, maar weet niet of het voor alle kabels geld.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlSwe2aDQ78naGM6UTmILitiQ1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfEnreowg3Tafvp8FsZGOO5i.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via klotezke op 02-12-2024 08:54)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
klotezke schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:49:
Ik wil graag weten of dit kwaad kan ivm met veiligheid. De kabel is direct op een stopcontact aangesloten voor de zonnewering. Op de kabel zie ik staan vde Ho5vve-E 3g1.0mm2 ningbo.
Ja, nee, misschien ;)

Nee, een kabel in stucken is technisch geen risico. Andere landen doen het ook met alle kabels. Jouw kabel is 'Eca', installatiedraad is dat ook. (Brandveiligheid)
Ja, een zonwering met 1mm2 snoer hoort niet vast aangesloten te zijn. Stel er gebeurd iets (kortsluiting oid) dan kun je niet de stekker eruit trekken.

De oplossingen in dit topic zijn ook maar half goed.
Een PVC pijpje verandert niks aan het feit dat je een 1mm2 snoer in je installatie hebt afgezekerd op 16A.

De enige echte oplossing is een stekker eraan zetten en dan heb je niks meer te maken met de NEN.
Of je moet bijvoorbeeld een werkschakelaar voor de zonwering plaatsen. Tot aan de werkschakelaar moet alles dan kloppen, daarna mag je verder met je draad (eventueel in de muur geplakt)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Los van of het mag het echt heel erg not done. Als je de kabel sloopt kun je hem niet meer vervangen zonder je muur open te breken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
In je eigen huis mag vrij veel, zolang er niet gekeurd hoeft te worden.

In België wordt je stroomnet arei afgekeurd, in Nederland weet ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Een kabel is dubbel geïsoleerd. (De aders zelf + de buitenmantel.) In principe mag het in stucwerk verstopt worden, maar is niet aan te raden. Als de kabel warm wordt, kan je misschien uitzet en krimpscheuren krijgen. En bij een probleem of uitbreiding van de kabel moet je dat hele stukwerk slopen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:54

De stucadoor is bezig en heeft kabels zonder buis in de muur gestuct.
Niet zo raar he. Het is een stucadoor, geen elektricien.

Als je die kabel in buis wilt hebben zul je dat moeten (laten) voorbereiden voordat je de stucadoor laat komen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
Het gaat om Nederland, voor alle duidelijkheid?

Belangrijk is dubbele isolatie. Installatie draad ergens instucen mag dus sowieso niet. Met een kabel mag het in principe volgens mij, maar je moet dat natuurlijk nooit zo doen. Netjes even PVC buisjes omheen doen, ik bedoel wat kost dat, €0,25/meter?

Vraag is natuurlijk wel als die kabel daar al in de (ik neem maar aan open gefreesde) muur zit, hoezo heeft een electricien dat zo achtergelaten/geïnstalleerd, en als dat niet de bedoeling was, hoezo komt de stucadoor dan al langs terwijl dat nog niet is opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:03
Waarvoor wordt die 3x1,0mm² kabel gebruikt?

En op welke waarde is die afgezekerd? Deze kabel mag in elk geval niet op een 16A, 230V eindgroep gebruikt worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:51
Goh, 1.0mm2. Kan het eraf?
Zo'n kabel is hooguit geschikt voor wat lampen ofzo
Is het niet max 10A, 2200W op 1.0mm2 ?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-09 12:22
Hoe kom je bij 3g1? Ik bedoel, leuk aansluitsnoer om die kabel van die schemerlamp te vervangen. Maar voor vaste verwerking gebruik je dit toch niet? Dan trek je toch meteen gewoon YMVK van 2,5? Eventueel in Snelflex/Preflex variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:10
GarBaGe schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:23:
Goh, 1.0mm2. Kan het eraf?
Zo'n kabel is hooguit geschikt voor wat lampen ofzo
Is het niet max 10A, 2200W op 1.0mm2 ?
Beste lampen heb jij dan van 2200w 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:54
Ivow85 schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:06:
Waarvoor wordt die 3x1,0mm² kabel gebruikt?
Voor zonwering staat er toch? ;)
En op welke waarde is die afgezekerd? Deze kabel mag in elk geval niet op een 16A, 230V eindgroep gebruikt worden.
Natuurlijk wel. Anders zou je de gemiddelde schemerlamp ook niet meer in een contactdoos op een 16A eindgroep mogen steken.

Dat snoer zit waarschijnlijk gewoon standaard aan de zonweringsmotor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D3L12-yUv_OuIUeHzljsBUWpmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rziqb1uyk4VF7vOs3n1w2N0w.jpg?f=fotoalbum_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-09 05:19
Is dat niet gewoon de kabel van de Motor van de zonwering…
Heel handig als deze nog vervangen moet worden ooit een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-09 23:38
Xander schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:10:
[...]

Voor zonwering staat er toch? ;)

[...]

Natuurlijk wel. Anders zou je de gemiddelde schemerlamp ook niet meer in een contactdoos op een 16A eindgroep mogen steken.

Dat snoer zit waarschijnlijk gewoon standaard aan de zonweringsmotor.
[Afbeelding]
Klopt inderdaad kabel van de zonnewering.

Excuus het betreft een aannemer(al kan iedereen zich zo noemen, alsook elektricien), die voor het stucen ook de elektra in de muur verwerkt waar nodig. Bij de stopcontacten heeft hij het netjes in flexpijp gedaan. Echter bij deze kabels dus niet. Volgens hem kon het dus geen kwaad omdat het dubbel geisoleerd is. Dat het niet handig is begrijp ik. Vraag die ik nu voor mezelf probeer te beantwoorden is nu alleen: moet ik het nu perse laten openbreken en aanpassen omdat het niet veilig is. Of pas als ik de kabel bijv. moet vervangen aangezien het er nu toch al in zit en het niet onveilig is. Als er niks misgaat in de toekomst besparen we ons het breken.

Thanks voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04:58
klotezke schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:35:
[...]

Klopt inderdaad kabel van de zonnewering.

Excuus het betreft een aannemer(al kan iedereen zich zo noemen, alsook elektricien), die voor het stucen ook de elektra in de muur verwerkt waar nodig. Bij de stopcontacten heeft hij het netjes in flexpijp gedaan. Echter bij deze kabels dus niet. Volgens hem kon het dus geen kwaad omdat het dubbel geisoleerd is. Dat het niet handig is begrijp ik. Vraag die ik nu voor mezelf probeer te beantwoorden is nu alleen: moet ik het nu perse laten openbreken en aanpassen omdat het niet veilig is. Of pas als ik de kabel bijv. moet vervangen aangezien het er nu toch al in zit en het niet onveilig is. Als er niks misgaat in de toekomst besparen we ons het breken.

Thanks voor de reacties!
Als het zo te maken is dat het snoer daadwerkelijk vervangbaar is dan zou ik dat zeker doen... De stucadoor is er nou toch dus een extra sleufje weer dichtsmeren is het werk ook niet. Tenzij alles al afgewerkt is dan zou ik het overwegen om het zo te laten zitten. Kwaad kan het niet maar netjes is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In Duitsland is het schijnbaar wel gangbaar, hier wijst iedereen met zijn wijsvinger naar het voorhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ook niet fijn als je de kabels nog een keer wil kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:03
Xander schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:10:
[...]

Mijn schemerlamp heeft een stekker en is daarmee geen vast onderdeel van de elektrische installatie. Schemerlampje hoeft dus niet aan de NEN1010 of vergelijkbaar te voldoen.

Bij een kabel die weg gestuct wordt vermoed ik dat deze wel onderdeel gaat uitmaken van het onroerend goed/de vaste installatie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ik wil graag weten of dit kwaad kan ivm met veiligheid. De kabel is direct op een stopcontact aangesloten voor de zonnewering. Op de kabel zie ik staan vde Ho5vve-E 3g1.0mm2 ningbo.
Ja, nee, misschien ;)

Nee, een kabel in stucken is technisch geen risico. Andere landen doen het ook met alle kabels. Jouw kabel is 'Eca', installatiedraad is dat ook. (Brandveiligheid)
Ja, een zonwering met 1mm2 snoer hoort niet vast aangesloten te zijn. Stel er gebeurd iets (kortsluiting oid) dan kun je niet de stekker eruit trekken.

Een PVC pijpje verandert niks aan het feit dat je een 1mm2 snoer in je installatie hebt afgezekerd op 16A.

De enige echte oplossing is een stekker eraan zetten en dan heb je niks meer te maken met de NEN.
Of je moet bijvoorbeeld een werkschakelaar voor de zonwering plaatsen. Tot aan de werkschakelaar moet alles dan kloppen, daarna mag je verder met je draad (eventueel in de muur geplakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04:58
TheGhostInc schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:25:
[...]

Ja, nee, misschien ;)

En hoe zit dit dan met bijvoorbeeld kant en klare Somfy of Hirschman snoeren voor zonwering? dit is ook vaak 4x0,75 en wordt ook gewoon in vaste installaties gebruikt tot lengtes van 10 meter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-09 18:09
Dat het snoer in de muur is gestuct is niet echt mooi maar het mag, wat ik niet zo mooi vindt is dat het snoer rechtstreeks, zonder stekker op de wcd is aangesloten.
Tweakers kennende moet daar een werkschakelaar komen... :P

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
PotatoChip schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:33:
[...]

En hoe zit dit dan met bijvoorbeeld kant en klare Somfy of Hirschman snoeren voor zonwering? dit is ook vaak 4x0,75 en wordt ook gewoon in vaste installaties gebruikt tot lengtes van 10 meter....
Vroeger zat dat achter zo'n impuls schakelaar, waarbij ik vermoed dat het gezien wordt/werd als een lamp. Als een lamp problemen geeft zet je hem ook gewoon uit. Bij een zonwering stop je ook met in/uitvouwen als er rook uit komt.
Maar met de moderne zonwering die continu stroom krijgt, kun je de zonwering niet meer afkoppelen.
Als je controller vol kortsluiting maakt, maar onder de afschakelstroom van je groep blijft heb je gewoon brand.

Je zou dan in de groepenkast de stroom kunnen afschakelen. Maar dan moet je weten waar die zit, welke groep het is etc. etc.
Bij een apparaat met stekker trek je gewoon de stekker eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
natural colour schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:52:
Dat het snoer in de muur is gestuct is niet echt mooi maar het mag, wat ik niet zo mooi vindt is dat het snoer rechtstreeks, zonder stekker op de wcd is aangesloten.
Tweakers kennende moet daar een werkschakelaar komen... :P
Ik denk dat 99% van de rolluiken/zonwering etc met Somfy motor tegenwoordig gewoon met lasklemmen zijn aangesloten. Dus zonder stekker of schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:19

m-vw

Dus?

JMb91 schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:11:
Is dat niet gewoon de kabel van de Motor van de zonwering…
Heel handig als deze nog vervangen moet worden ooit een keer.
Weet uit ervaring dat je aan de motorzijde een stekker hebt zitten.
Heb hier te maken gehad met een kabel die om een voor mij nog steeds onduidelijke reden niet meer voor- of achteruit ging.
Pagina: 1