Ultrawide 49” voor werk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik overweeg een 49 inch monitor aan te schaffen alleen ik twijfel over een bepaald type monitor. Zo ben ik er denk ik over uit dat ik geen OLED wil omdat ik de Ultrawide vooral ook voor browsing en office work ga gebruiken. Nu heb ik een Samsung G9 op het oog maar deze heeft een behoorlijke kromming. Namelijk 1000R. Ik ben benieuwd naar ervaringen. Hoe is jullie ervaringen met OLED voor Office work? En zouden jullie 1000R aanraden als thuiswerkscherm?

uitvoering: Samsung Odyssey G9 G95C 49" (CG954EUXEN) Zwart

Ik had zelf deze voor- en nadelen al op een rijtje gezet.

**VA:**
\+ Great for dark content
\+ Cheaper
\+ Burn In risk low
\+ Many brands and types available
\- Should buy high-end monitor ...
\- ... because of smearing risks
\- Mixed reviews based on viewing angle, smearing, quality (G9 VA panels should not have it?)

**IPS:**
\+ Colours
\+ No ghosting/smearing
\+ Burn In risk low
\- IPS glow
\- Not much available on the market for as far I know now

**OLED**
\+ Colours
\+ No ghosting/smearing
\+ Many types and brand available
\- Burn In Risk (and maybe even more for office work). Every X-hours pixel refresh/cleaning
\- Price: but it is getting more affordable
\- Warranty might such at some brands for burn in. 1-3 yrs.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Beste antwoord (via ViezeVis op 21-01-2025 17:58)

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:36
ViezeVis schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:10:
[...]

Ik heb dus nu 2x24" en dat bevalt wel oké, behalve dat de schermen inmiddels wel wat oud worden. Wel nog 144Hz 1080p maar een breder scherm vind ik gewoon veel cleaner. Misschien op den duur nog voor simracing. Maar 1000R lijkt mij zo 'krom'. In overleg kon ik bij Coolblue 'm wel bestellen en retourneren zonder problemen maar dat voelt wel dubbel.
Zelf lijkt 1000R mij ook veel te krom, ik zou altijd voor een 1800R kromming gaan. Dat zou voor mij het meeste overeenkomen met hoe ik nu mijn twee 27 inch schermen gedraaid heb staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Misschien ook verstandig even wat context te geven over het soort werk wat je op het scherm wilt gaan doen en de afstand dat je van het scherm verwacht te gaan zitten.

AMD Ryzen 9 9950X3D | MSI X870E Tomahawk | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Kingston Fury 1TB NVMe | Kingston Fury 2TB NVMe | Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom watercooling loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
ECP0WERS schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:45:
Misschien ook verstandig even wat context te geven over het soort werk wat je op het scherm wilt gaan doen en de afstand dat je van het scherm verwacht te gaan zitten.
Ik hoopte dat ik het met Office en gaming wel een beetje had omschreven. Vooral voor thuiswerken. Dus denk aan browsen, office applicaties enz. En voor privé gebruik hetzelfde (browsen). En dan zo nu en dan gamen en youtube.

Hij komt op een bureau van een 180x60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ah ja, door de mix van Nederlands en Engels kun je office work natuurlijk op 2 manieren interpreteren. De Office suite dus.

Met betrekking tot 49" op een monitor van 60cm diep kan ik het enkel afraden. Het scherm kan niet helemaal tegen de achterkant van het bureau staan vanwege de voet. Het klinkt natuurlijk mooi 49", maar voor office en browsen is het minder dan ideaal mijn inziens.

Als je je browser of office maximaliseert kijk je continu van links naar rechts. Waar ik bij 2 schermen vaak 1 van de schermen gebruik voor mail of een 2e Excel sheet, loop je op dit scherm continu te goochelen met de grootte van je vensters.

Wat betreft de grootte, heb je toevallig een 55" TV in huis? Ga daar eens +/- 80cm vandaan zitten.

Ikzelf heb overigens de eerste G9 gehad met minder extreme curve.

In jouw geval zou ik een 34" of maximaal 38" scherm nemen :)

[ Voor 3% gewijzigd door ECP0WERS op 24-11-2024 20:04 ]

AMD Ryzen 9 9950X3D | MSI X870E Tomahawk | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Kingston Fury 1TB NVMe | Kingston Fury 2TB NVMe | Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom watercooling loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
ECP0WERS schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:57:
Ah ja, door de mix van Nederlands en Engels kun je office work natuurlijk op 2 manieren interpreteren. De Office suite dus.

Met betrekking tot 49" op een monitor van 60cm diep kan ik het enkel afraden. Het scherm kan niet helemaal tegen de achterkant van het bureau staan vanwege de voet. Het klinkt natuurlijk mooi 49", maar voor office en browsen is het minder dan ideaal mijn inziens.

Als je je browser of office maximaliseert kijk je continu van links naar rechts. Waar ik bij 2 schermen vaak 1 van de schermen gebruik voor mail, of een 2e Excel sheet loop je op dit scherm continu te goochelen met de grootte van je vensters.

Wat betreft de grootte, heb je toevallig een 55" TV in huis? Ga daar eens +/- 80cm vandaan zitten.

Ik werk op een 49 inch thuis, wel mijn scherm op 80cm en op een arm gemonteerd (op de voet komt die te ver naar voren).

Ben het helemaal met je eens dat voor 60cm een 49 inch suboptimaal is. Daar stond die namelijk eerst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
ECP0WERS schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:57:

Als je je browser of office maximaliseert kijk je continu van links naar rechts. Waar ik bij 2 schermen vaak 1 van de schermen gebruik voor mail of een 2e Excel sheet, loop je op dit scherm continu te goochelen met de grootte van je vensters.

't is vooral browser en Office (word, excel) gerelateerd dus OLED leek mij sowieso geen optie. Ook al vind ik die schermen wel echt heel mooi. Het is overigens 180x80 i.p.v. 180x60. Dus wel de minimale arbo-afstand. Geldt het dan ook dat je continu van links naar rechts kijkt? Dat lijkt mij met 1000R dus extremer dan vb. 1800R. Helaas zijn er niet heel veel 1800R VA schermen die qua specs in de buurt komen en zit je soms dus weer in OLED-type schermen.

Zoals @Martinez- zegt zou ik het scherm ook op een arm monteren zodat ik de ruimte van de voet niet meer heb.

Hoe zit het op een 80 cm diep bureau @Martinez- ? Ook 1000R?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
ViezeVis schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:27:
[...]

't is vooral browser en Office (word, excel) gerelateerd dus OLED leek mij sowieso geen optie. Ook al vind ik die schermen wel echt heel mooi. Het is overigens 180x80 i.p.v. 180x60. Dus wel de minimale arbo-afstand. Geldt het dan ook dat je continu van links naar rechts kijkt? Dat lijkt mij met 1000R dus extremer dan vb. 1800R. Helaas zijn er niet heel veel 1800R VA schermen die qua specs in de buurt komen en zit je soms dus weer in OLED-type schermen.

Zoals @Martinez- zegt zou ik het scherm ook op een arm monteren zodat ik de ruimte van de voet niet meer heb.

Hoe zit het op een 80 cm diep bureau @Martinez- ? Ook 1000R?
Nee, geen 1000R, 1800R. Die curve is perfect voor 80cm imo. Ik doe veel analyses op grote datasets en dan vind ik veel schermruimte echt een pre. Nu ik erover nadenk kan een 1000R op 60cm wel juist beter werken dan op 80cm omdat je er meer 'in' zit. Een arm is dan wel nog steeds een must.

Overigens kan je het beeld ook in twee beeldschermen opsplitsen (zit standaard in Samsung beeldschermen), vooral handig als je veel in calls zit. Dan zit je niet zo met de verhoudingen te pielen wanneer je je beeld deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Martinez- schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:03:
[...]

Nee, geen 1000R, 1800R. Die curve is perfect voor 80cm imo. Ik doe veel analyses op grote datasets en dan vind ik veel schermruimte echt een pre. Nu ik erover nadenk kan een 1000R op 60cm wel juist beter werken dan op 80cm omdat je er meer 'in' zit. Een arm is dan wel nog steeds een must.

Overigens kan je het beeld ook in twee beeldschermen opsplitsen (zit standaard in Samsung beeldschermen), vooral handig als je veel in calls zit. Dan zit je niet zo met de verhoudingen te pielen wanneer je je beeld deelt.
Ik heb dus nu 2x24" en dat bevalt wel oké, behalve dat de schermen inmiddels wel wat oud worden. Wel nog 144Hz 1080p maar een breder scherm vind ik gewoon veel cleaner. Misschien op den duur nog voor simracing. Maar 1000R lijkt mij zo 'krom'. In overleg kon ik bij Coolblue 'm wel bestellen en retourneren zonder problemen maar dat voelt wel dubbel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:36
ViezeVis schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:10:
[...]

Zelf lijkt 1000R mij ook veel te krom, ik zou altijd voor een 1800R kromming gaan. Dat zou voor mij het meeste overeenkomen met hoe ik nu mijn twee 27 inch schermen gedraaid heb staan.
Pagina: 1