Loodslab plaatsen dakdoorvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Topicstarter
Wanneer het weer het toelaat de komende week, ga ik het dak op om een oude schoorsteenpijp te verwijderen en een thermoduct doorvoer te plaatsen. Zoals die nu geplaatst is, zit het lood op de naastgelegen dakpannen. Persoonlijk vind ik het mooier als het er onder zou liggen. Als ik her en der buiten rondkijk dan hebben sommigen het er op, anderen er onder. Is daar een reden voor? Anders doe ik het liever ook onder de dakpannen aan de zijkanten (uiteraard dan het lood in een hoekje gevouwen langs de rand). Ik gok dat het wel is vastgelijmd, dus zou dan eventueel een paar nieuwe pannen rondom moeten doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vdeyjlYmacqqQoO-i2_cAfjOwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IFzU58w8JP2Ga6DeFzAyHkpV.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiGxM3Ij3PzyfIRb8-106qf16Yo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PaZ3Mu9aWQ8ZcEPYHXq8j2Mq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

De reden dat het lood (of veelal kunststof tegenwoordig) over de pannen ligt, is om te voorkomen dat er water naar binnen loopt.

Zoals het op de tweede foto is geplaatst, is het prima zolang er maar voldoende lood/kunststof onder de pannen aan de linker- en rechter kant zit.

Zorg er ook voor dat het lood/kunststof de vorm van de pannen volgt zodat het overal goed aansluit.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:16
Het hangt er van af hoe je uitkomt met de lengte van het lood of het er onder kan of er boven.
Die tweede foto is daarvan een goed voorbeeld.
Bij de hogere pan kan (of zelfs moet) het lood er onder, maar bij de onderste pan niet omdat anders water over het lood en onder de pan doorgaat en op het dakbeschot terecht komt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Koffie-Verkeerd helder, bedankt! Dus gewoon een kwestie van kijken hoeveel pan er rondom ligt. Maar waarbij op de pan toch wel net iets meer garantie geeft dat er niets onder kan waaien/opstuiven?

@JukeboxBill de boven en onderkant is mij idd bekend, alleen de zijkanten variëren overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

helder, bedankt! Dus gewoon een kwestie van kijken hoeveel pan er rondom ligt. Maar waarbij op de pan toch wel net iets meer garantie geeft dat er niets onder kan waaien/opstuiven?
Zorg dat de loodslab groot genoeg is om het gat goed af te dekken. Dus met voldoende ruimte er omheen.
Bij de loodslabben die ik geplaatst heb (rookgasafvoeren voor cv-ketels of voor ventilatie), heb ik de bovenkant (uiteraard) onder de pannen gedaan en de zijkanten meestal ook. Dat ziet er m.i. beter uit.
Zoals het op de 2de foto staat, is het prima. Het water zal er netjes vanaf lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 24-11-2024 19:51 . Reden: quotes aangepast. ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:59
Voorschriften van bijv Ubbink zijn als foto 2.
Foto 1 zie je in de praktijk ook vaak en is ook prima waterdicht. Er zit dan een wat minder grote opening boven de pijp, wat bijv. Weer veiliger is bij stuifsneeuw.
Daarom moet jij bij foto 2 de rand altijd dubbel klappen onder de pannen. Dat kun je wel vinden in info blad van Ubbink of video's.

Lang verhaal kort;
Beide kan. 2 is mooier, let wel op opstaande rand.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Koffie-Verkeerd @Pen en papier bedankt beiden! Ik zag inderdaad al de montagevideo van Ubbink waar ze het ook onder doen. Volgens mij is mijn loodslab breed zat, dus dan doe ik het ook mooi er onder. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Anoniem: 1221402 schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:41:
@Koffie-Verkeerd @Pen en papier bedankt beiden! Ik zag inderdaad al de montagevideo van Ubbink waar ze het ook onder doen. Volgens mij is mijn loodslab breed zat, dus dan doe ik het ook mooi er onder. :)
Succes!
En werk wel veilig hè...... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Koffie-Verkeerd schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:12:
[...]

Succes!
En werk wel veilig hè...... :)
Bedankt! Moet goed komen, ik heb een mooie harnas, valstopapparaat en 20m touw van 10mm bij elkaar geraapt. :) Ik ga niet zoals de heren die onze betonnen schoorsteen kwamen verwijderen zonder valbeveiliging en met een kango het dak op. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Kreeg het lood niet heel lekker gevormd, dus ook gewoon er bovenop gedaan. Maar vind het prima zo!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agSnxyyZHdKLntDWGSUB2bBPWcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARGjwunEk6zlYi9DAtJgY6lR.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1