Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AustinRivers
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:43
Ik zoek een?
Smartphone voor social media gebruik en om foto's/videos te maken

Wat is je budget?
Het liefst blijf ik onder de 250 euro maar voor een goede reden kan het misschien opgehoogd worden

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil een smartphone halen voor de verjaardag van mijn vader. Hij heeft nu een Poco X3 pro en deze dingen schijnen een defect te hebben met de soldering van de cpu. Waardoor er mensen veel klagen over een deadboot. Dus een upgrade leek me handig.

Meeste smartphones zijn tegenwoordig vrijwel allemaal snel genoeg voor social media gebruik en browsen. Dus daar maak ik me geen zorgen om.

Enige vereiste is dat de foto's en videos minstens net zo goed zijn als die van de Poco X3 pro. Het liefst beter maar dit is een startpunt. Stabilisatie van video opname is een ander vereiste, want ik heb kleine neefjes en nichtjes die rondrennen. En die willen we graag vastleggen op film

Wat heb je zelf al gevonden?
De Galaxy A series phones zijn erg aantrekkelijk. Goede camera's voor hun prijs voor social media gebruik en uitbreidbaar met microSD. Hierdoor zat ik te twijfelen tussen de A35 en A55. Maar richting de A35 gezien mijn budget.

Dus mijn grote vraag is of een 55 euro meerprijs het waard is om een A55 te halen? Mij lijkt het van niet, want we stellen geen superhoge eisen aan camera kwaliteit. Ik vond de Poco X3 Pro eigenlijk al best goed en dat was niet de beste camera in 2021.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik wil het liefst de telefoon bestellen in Nederland en niet uit het buitenland of Aliexpress. Dus leverbaar binnen twee weken is mijn andere vereiste.

Hier een korte opsomming van de eisen:
  • MicroSD support
  • 4 jaar of langer security updates
  • Camera kwaliteit evengoed of beter dan Poco X3 pro
  • Video stabilisatie goed genoeg om bewegende kinderen te filmen
  • Night mode foto's niet belangrijk
  • Budget 250 euro
  • Snelladen niet belangrijk
  • Ram/storage niet zo belangrijk
Ik zie jullie reacties en suggesties graag tegemoet :)

Beste antwoord (via AustinRivers op 29-11-2024 17:09)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:58
Wat betreft de snelheid, de A35 heeft dezelfde SoC als de A54, de A54 was qua snelheid prima en bij normaal gebruik ga je het verschil in principe niet echt merken tussen de SoC in de A35 en de A55... het scherm, de snelheid van de opslag en de accucapaciteit zijn (vrijwel) identiek. De verschillen zitten voornamelijk in de camera's, de betere afwerking van de behuizing en het betere geluid... waarvan als je het mij vraagt de afwerking van de behuizing echt een voor de gebruiker merkbaar veschil is, de A55 heeft voor de prijsklasse een hoogwaardige afwerking, de A35 voelt veel meer 'plastic' aan.

Is het de meerprijs waard? Persoonlijk zou ik zeggen van wel, een toestel wat fijner aanvoelt in de handen doet toch wat met je... dat zou mij die 6 tientjes extra wel waar zijn. Maar puur op specificaties? Nee, dan is de A35 voldoende en zijn de verschillen te klein.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:12
leek het jou handig, of heeft hij er ook daadwerkelijk al eens last van gehad? Want een slechte soldering merk je nogal snel, en dan zal hij het aangeven. Als dit niet het geval is zal je vader er nog geen last van hebben.

Ik zou dus nog even wachten, en dan misschien de 56 of 57 versie halen.

de A35 is gigantisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AustinRivers
99ruud99 schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:02:
leek het jou handig, of heeft hij er ook daadwerkelijk al eens last van gehad? Want een slechte soldering merk je nogal snel, en dan zal hij het aangeven. Als dit niet het geval is zal je vader er nog geen last van hebben.

Ik zou dus nog even wachten, en dan misschien de 56 of 57 versie halen.

de A35 is gigantisch...
Daar heb je wel een punt. Ik heb hem nooit horen klagen over raar gedrag.

Maar het is ook binnenkort zijn verjaardag en de Poco X3 pro is vast blijven steken op een security update van begin 2023. Daar maak ik me zorgen over. Het is immers ook zijn apparaat voor internetbankieren en ondanks dat hij niet zomaar op links klikt in mailtjes, wil ik toch een wat recentere security update op een ander apparaat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
De A35 heeft iets betere camera's vergeleken met de Poco X3 Pro. Het grootste verschil is de toevoeging van OIS stabilisatie op de hoofdcamera van de A35. Video stabilisatie is minstens even goed als de Poco. De A55 heeft wel duidelijk betere camera's, maar die heb je dus inderaad niet per se nodig.

De A35 is snel genoeg voor normaal gebruik, maar heeft een duidelijk tragere processor dan de X3 Pro. Dat is misschien wel een reden om de A55 te overwegen. Die is op bepaalde punten tenminste sneller en meer toekomstbestendiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:05
De A55 is het meest verkochte model, heeft een snellere processor en krijgt vaker updates dan de A35, en heeft een betere camera. De helderheid van het scherm is ook beter en de telefoon is iets compacter plus heeft meer werkgeheugen. Hier ze naast elkaar:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2054688;2054634/
Kortom ik zou voor de A55 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AustinRivers
swhnld schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:42:
De A55 is het meest verkochte model, heeft een snellere processor en krijgt vaker updates dan de A35, en heeft een betere camera. De helderheid van het scherm is ook beter en de telefoon is iets compacter plus heeft meer werkgeheugen. Hier ze naast elkaar:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2054688;2054634/
Kortom ik zou voor de A55 gaan.
Zijn die betere specificaties echt het meerprijs waard als mijn vader dat niet eens opmerkt?

- Helderheid is niet echt een prio, omdat het vooral binnenshuis wordt gebruikt.
- Wat betreft updates. Hij update zijn telefoon niet iedere maand en iedere 3 maanden is prima.

Ik bedank jullie voor jullie reacties maar ben niet echt overtuigd dat het de meerprijs van 60 euro waard is. Futureproof is ook geen argument, want hij vond zelfs de Redmi 7a afgelopen jaar vlot genoeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:13
AustinRivers schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:29:

Ik bedank jullie voor jullie reacties maar ben niet echt overtuigd dat het de meerprijs van 60 euro waard is. Futureproof is ook geen argument, want hij vond zelfs de Redmi 7a afgelopen jaar vlot genoeg
Betere chip en accuduur in de A55 plus maandelijkse security patches in plaats van iedere kwartaal zoals bij de A35 kunnen het waard zijn.

Kunnen, want als ik dit lees is de A35 verder prima voor je vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
[...]

Zijn die betere specificaties echt het meerprijs waard als mijn vader dat niet eens opmerkt?

- Helderheid is niet echt een prio, omdat het vooral binnenshuis wordt gebruikt.
- Wat betreft updates. Hij update zijn telefoon niet iedere maand en iedere 3 maanden is prima.

Als je het commentaar van RepareerDroid boven mijn commentaar leest is de A35 trager dan de X3, dus dat gaat hij wel merken. En als hij er niet blij mee is ben jij degene die de schuld krijgt omdat je op hem bezuinigd hebt. Alternatief kun je met hem in overleg ook een bijdrage vragen en zelf de keuze laten maken?
Of kijken of zijn abonnement te verlengen is dat je het toestel goedkoop via die route ineens afkoopt (dus zonder maandelijks te hoeven betalen), of dat nog voordeel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AustinRivers
swhnld schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:58:
[...]

Als je het commentaar van RepareerDroid boven mijn commentaar leest is de A35 trager dan de X3, dus dat gaat hij wel merken. En als hij er niet blij mee is ben jij degene die de schuld krijgt omdat je op hem bezuinigd hebt. Alternatief kun je met hem in overleg ook een bijdrage vragen en zelf de keuze laten maken?
Of kijken of zijn abonnement te verlengen is dat je het toestel goedkoop via die route ineens afkoopt (dus zonder maandelijks te hoeven betalen), of dat nog voordeel oplevert.
Volgens de benchmarks is de A35 inderdaad trager dan de Poco X3 en A55. Maar is het ongeveer een Celeron vs i3 of meer een i3 vs i5. Met het laatste kan ik mee leven.

Ik had even voor de lol mijn Xiaomi mi a1 opgestart. Dat is een telefoon uit 2017 met emmc opslag. Het werkte opzich prima. Max 2 seconden wachten voordat Brave browser is opgestart. Als dit uiteindelijk de A35 ervaring wordt over 4 jaar, dan kan mijn vader er mee leven.

(Tot 4 jaar terug werkte hij nog op een amd athlon 3500+ zonder SSD voor word en excel, wachtte hij gerust 2 minuten voordat het opgestart was :+ :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Tsja, maar als je de Mi A1 nu upgrade met LinageOS 22, de meest recente Android, hoe is dan nog de performance. de A35 is nu al trager dan de Poco en krijgt dan nog versie upgrades de komende jaren die potentieel de telefoon verder trager gaan maken door nieuwe functies of zwaardere beveiliging. En of het een vergelijk is met PC processors, dan moet je die benchmarks ook naast elkaar leggen denk ik, want ik heb in het verleden Celeron processors meegemaakt die prima waren en ook die zogen.

Mijn mening is dat ik nooit een nieuwer model koop dat trager is dan de vorige als ik het enigszins kan vermijden omdat ik nog nooit gemerkt hebt dat software (besturingssysteem en apps) lichter wordt met upgrades en updates.

Je vraag bij de opening is wat de redenen zouden zijn om de A55 te halen boven de A35, ik denk dat die zijn ingegeven hier. Je vraag om de A55 te gaan vergelijken zal ergens door getriggert zijn geweest dat je toch boven je budget bent gaan kijken?
Dus nu is het aan jou (en hem) om de knoop door te hakken welke het wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 57411

[...]

Observeer je vader eens tijdens het gebruik om te zien of de snelheid inderdaad geen probleem is. Waar je op moet letten is of hij van zichzelf niet vind dat hij "onhandig" of "zo stom" is met dat ding, terwijl de bediening in de soep loopt omdat hij het net iets te snel wil bedienen voor de snelheid van het machientje (m.a.w. het is wél te traag).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:58
Wat betreft de snelheid, de A35 heeft dezelfde SoC als de A54, de A54 was qua snelheid prima en bij normaal gebruik ga je het verschil in principe niet echt merken tussen de SoC in de A35 en de A55... het scherm, de snelheid van de opslag en de accucapaciteit zijn (vrijwel) identiek. De verschillen zitten voornamelijk in de camera's, de betere afwerking van de behuizing en het betere geluid... waarvan als je het mij vraagt de afwerking van de behuizing echt een voor de gebruiker merkbaar veschil is, de A55 heeft voor de prijsklasse een hoogwaardige afwerking, de A35 voelt veel meer 'plastic' aan.

Is het de meerprijs waard? Persoonlijk zou ik zeggen van wel, een toestel wat fijner aanvoelt in de handen doet toch wat met je... dat zou mij die 6 tientjes extra wel waar zijn. Maar puur op specificaties? Nee, dan is de A35 voldoende en zijn de verschillen te klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AustinRivers
Ik wil jullie bedanken voor het meedenken. Uiteindelijk ben ik door een black friday deal via ING rentepunten uitgekomen op de A55 met een prijs van 282,15 euro.
https://nl.pepper.com/aan...sung-galaxy-a55-5g-335403

De meerprijs van ongeveer 40 euro (20 euro lager dan in mijn opening post) heeft de doorslag gegeven. 2 GB extra ram (vergeleken met de base uitvoeringen van beide phones). En ook toch maar geen risico genomen met de user experience van mijn pa omtrent snelheid.

Al met al, was het een moeilijke keuze als het bleef op 60 euro meerprijs. Voor mijn gevoel was de prijs/kwaliteit verhouding even goed bij beide toestellen als ik nanoreview.net mag geloven. Maar nu het slechts 40 euro verschil is, is het beter om voor de A55 te gaan.
Pagina: 1