Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miroko
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-06 09:41
Voor dagelijks gebruik werk ik momenteel op mijn laptop, resolutie 3240x2160. Gebruik: mail, internet, office en verder geen veeleisende software. Ik speel geen games.

Voor mijn (fanless) mini-pc heb ik nog een Dell UltraSharp U2515H met een max. resolutie van 2560x1440 bij 60 Hz. Deze heeft backlight en, vergeleken met de laptop, te weinig scherpte/contrast.

Ik heb maandenlang gelezen over en gewacht op de 32" QD-OLED's, want het best schaalbaar voor tekst.
Ik begrijp dat de QD-OLED's vooral op gamers gericht zijn, gezien de hoge verversingssnelheden.
Sinds kort zijn er ook 165 Hz varianten zoals Gigabyte Aorus FO32U of AOC AG326UD en er is net een Gigabyte MO32U uit, allemaal zo'n beetje hetzelfde.

De mini-pc gegevens:
Asrock Z790M-ITX WIFIB
Corsair DDR5 Vengeance 2x16GB 5600
DisplayPort 1.4

Intel Core i7-13700T
Intel® UHD Graphics 770
Max Resolution (DP)‡ 7680 x 4320 @ 60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡ 5120 x 3200 @ 120Hz
Graphics Output eDP 1.4b, DP 1.4a, HDMI 2.1

Mijn vraag is: zou mijn intel UHD Graphics 770 een 32" QD-OLED 'aankunnen'; mijn ogen, nek en rug zouden er veel baat bij hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
ja, zolang je niet gamed kan dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Wat voor werk doe je? Afhankelijke van je werk zou ik juist géén OLED kopen. Vooral omdat je dan binnen een jaar al met een ingebrand scherm kunt zitten.

Omdat je met games vaak met wisselende elementen op je scherm zit, heb je daar minder snel last van, maar met een redelijk permanente interface van je werksoftware zou ik daar wel voor waken.

Ervaring na een half jaar:
YouTube: Deliberately Burning In My QD-OLED Monitor - 6 Month Update (vooral op 6:00min). Heeft na 6 maanden al burn in. Is nog niet extreem erg, maar voor de prijzen van deze monitoren zou ik ze toch wel langer willen gebruikten dan 1 of 2 jaar voordat de burn-in te erg wordt.

[ Voor 34% gewijzigd door GromuhlDjun op 24-11-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 16:00
Op de Displayport uitgang zou het moeten gaan (heeft wel Digital Stream Compression (DSC) nodig, want anders doet die op 4K 10 bit = HDR max 60 Hz). De HDMI poort is "HDMI 2.1", maar de maximale refresh rate op 4K is 60Hz: https://www.intel.com/con...0-ghz/specifications.html

Maar zoals gezegd, misschien beter een LCD paneel nemen? Ik moest er nu maar aan denken omwille van de pentile OLEDs van weleer, maar van wat ik er over vind, is de subpixel layout van QD OLED panelen ook minder goed voor tekst dan die van LCD panelen als cleartype aan staat: https://www.reddit.com/r/...ext_rendering_is_bad_are/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miroko
Op mijn huidige monitor en mijn laptop heb ik clear type. Het probleem bij de Dell UltraSharp U2515H zit 'm eerder in het backlight, dat bij mij double vision veroorzaakt. Vandaar dat ik bij OLED uitkwam, wat scherper zou zijn. Ik was al blij, dat er OLED's kwamen met 165Hz.

LCD heeft, naar ik begrijp, altijd backlight.

Ik heb geen werk meer (pensioen) en ben gewend om mijn scherm uit te doen (slaapstand op snel) als ik iets anders ga doen.

M.b.t. het inbranden heb ik ook de 9 mnd update bekeken; wel een extreme test en geeft te denken. In ieder geval sowieso in geval van OLED, wèl maatregelen nemen tegen inbranden.

M.b.t. de Digital Stream Compression zag ik bij de FO32U het volgende: High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) 2.2. Het lijkt mij hetzelfde.

Zoals altijd is het hier te kort of daar te breed. In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden.

• miroko
om af te sluiten nog even deze discussie op reddit forum
de meningen blijven verdeeld, maar .... ik zie wel
https://www.reddit.com/r/...aming_and_work/?rdt=42493
Pagina: 1