Hoi allemaal,
Willen jullie mij helpen met de juiste onderdelen voor mijn zelfbouw pc? Met zeer beperkte kennis heb ik toch geprobeerd aan de hand van allerlei adviezen voor pc's in deze range een set-up te maken. Bij voorbaat dank voor alle reacties.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb 11 jaar geleden een mid/top range pc gekocht. Destijds heel goed en nu bijna niet vooruit te branden.
Ik wil graag nu weer een goede pc kopen waar ik 10 jaar mee kan doen. Misschien met een kleine upgrade over 5 jaar. En dan over 10 jaar is het relatief niet heel nuttig meer.
Ik wil de pc gebruiken voor :
- met name 3d ontwerp voor 3d printen. (Fusion 360 en blender)
- ook wel gaming (first person shooter, builder/simulation games)
- wel eens wat proberen met lokale llmz
Fusion 360 vraagt dit normaal gebruik: ( x86-64 processor , 8+ performance cores, 16+ threads, 3GHz+ base clock rate", 32 GB + ram, 8 GB + GPU)
Wat mag het systeem gaan kosten?
het staat niet keihard vast. Ook gebruik het veel en ben afhankelijk van de prijs van de markt. Het is meer wat overkill en wat is nuttig.
Al hoop ik dat het niet perse duurder hoeft te worden dan wat ik al uitgezocht. Excl monitor kwam ik nu op circa 2300 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen het toetsenbord wil ik behouden
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik had geen merkvoorkeuren. Maar ik ben wel op bepaalde merken uitgekomen die mij dan beter lijken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- het hoeft geen mooie kast te zijn. led verlichting is dus ook niet nodig
- grootte van de kast maakt me niet
- ik ben geen fijnproever kwa geluid of detais op het scherm al is een mooi beeld wel leuk natuurlijk.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Denken jullie dat juiste producten zijn voor mij wensen?
Welke andere producten of overwegingen zou je benoemen?
Kunnen deze onderdelen goed samen werken? Dat geldt ook voor eventuele suggesties van onderdelen van jullie.
Wat heb ik tot nu al uitgezocht per onderdeel ( met mijn gebrekkige kennis):
CPU: men komt bijna altijd uit om AMD. Dat AMD energiezuiniger is, langer mee gaat vind ik een plus. Is het het beste om X3D versie te nemen?
Moederbord: de B650 komt in deze prijsrange bijna altijd naar voren
Memory: 32gb voor nu voldoende. later meer kopen wanneer nodig. DIt is van tweakers, geen idee hoe ik beter zou kiezen voor prijs kwaliteit
VIdeokaart: Bijna alles komt in deze range uit op Nvidea. Ik heb gekeken naar hoeveel geld met stopt van een pc aan de videokaart. Dan komt je uit rondom 4070 ti of 4070 Super ti. Die laatste is dan beter. Maar geen idee of ik dit een beetje overkill is.
Case: alles komt uit op deze case
SSD: nu 0,5 tb is echt te weinig. 2tb is wat meer relaxed kwa gebruik van 1tb. Ik heb toch geen heatsink nodig omdat dat al in het moederbord zit, toch?
HDD: Vaak Seagate en WD goed uit de bus. 4tb
Monitor en CPU cooler, vind ik erg lastig te kiezen.
De link naar het wensenlijstje op Tweakers:
wenslijst: DesktopBUild
Link Part picker:
https://pcpartpicker.com/list/wFh9TM
Volledige wensenlijst Tweakers:
Willen jullie mij helpen met de juiste onderdelen voor mijn zelfbouw pc? Met zeer beperkte kennis heb ik toch geprobeerd aan de hand van allerlei adviezen voor pc's in deze range een set-up te maken. Bij voorbaat dank voor alle reacties.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb 11 jaar geleden een mid/top range pc gekocht. Destijds heel goed en nu bijna niet vooruit te branden.
Ik wil de pc gebruiken voor :
- met name 3d ontwerp voor 3d printen. (Fusion 360 en blender)
- ook wel gaming (first person shooter, builder/simulation games)
- wel eens wat proberen met lokale llmz
Fusion 360 vraagt dit normaal gebruik: ( x86-64 processor , 8+ performance cores, 16+ threads, 3GHz+ base clock rate", 32 GB + ram, 8 GB + GPU)
Wat mag het systeem gaan kosten?
het staat niet keihard vast. Ook gebruik het veel en ben afhankelijk van de prijs van de markt. Het is meer wat overkill en wat is nuttig.
Al hoop ik dat het niet perse duurder hoeft te worden dan wat ik al uitgezocht. Excl monitor kwam ik nu op circa 2300 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen het toetsenbord wil ik behouden
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik had geen merkvoorkeuren. Maar ik ben wel op bepaalde merken uitgekomen die mij dan beter lijken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- het hoeft geen mooie kast te zijn. led verlichting is dus ook niet nodig
- grootte van de kast maakt me niet
- ik ben geen fijnproever kwa geluid of detais op het scherm al is een mooi beeld wel leuk natuurlijk.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Denken jullie dat juiste producten zijn voor mij wensen?
Welke andere producten of overwegingen zou je benoemen?
Kunnen deze onderdelen goed samen werken? Dat geldt ook voor eventuele suggesties van onderdelen van jullie.
Wat heb ik tot nu al uitgezocht per onderdeel ( met mijn gebrekkige kennis):
CPU: men komt bijna altijd uit om AMD. Dat AMD energiezuiniger is, langer mee gaat vind ik een plus. Is het het beste om X3D versie te nemen?
Moederbord: de B650 komt in deze prijsrange bijna altijd naar voren
Memory: 32gb voor nu voldoende. later meer kopen wanneer nodig. DIt is van tweakers, geen idee hoe ik beter zou kiezen voor prijs kwaliteit
VIdeokaart: Bijna alles komt in deze range uit op Nvidea. Ik heb gekeken naar hoeveel geld met stopt van een pc aan de videokaart. Dan komt je uit rondom 4070 ti of 4070 Super ti. Die laatste is dan beter. Maar geen idee of ik dit een beetje overkill is.
Case: alles komt uit op deze case
SSD: nu 0,5 tb is echt te weinig. 2tb is wat meer relaxed kwa gebruik van 1tb. Ik heb toch geen heatsink nodig omdat dat al in het moederbord zit, toch?
HDD: Vaak Seagate en WD goed uit de bus. 4tb
Monitor en CPU cooler, vind ik erg lastig te kiezen.
De link naar het wensenlijstje op Tweakers:
wenslijst: DesktopBUild
Link Part picker:
https://pcpartpicker.com/list/wFh9TM
Volledige wensenlijst Tweakers:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 491,99 | € 491,99 |
1 | Moederborden | MSI B650 Gaming Plus WiFi | € 145,- | € 145,- |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB GDDR6X OC Edition | € 939,- | € 939,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate IronWolf Pro, 4TB (ST4000NT001) | € 129,90 | € 129,90 |
1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Monitors | MSI MAG 274QRF QD E2 Zwart | € 252,01 | € 252,01 |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Home (NL, Retail) | € 125,95 | € 125,95 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 6 | € 44,92 | € 44,92 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR | € 116,99 | € 116,99 |
1 | Voedingen | MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart | € 115,05 | € 115,05 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 128,90 | € 128,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.564,61 |