Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokeymax
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-11-2024
Onze wasdroger wordt niet meer warm
...

De droger blijft gewoon zijn programma afdraaien alsof hij lekker aan het drogen is, maar wordt niet warm.
...

Het is een zelfreinigende machine, heb de condensor schoongemaakt. Heb ergens gelezen dat het warmte element gereset kan worden of dat de thermostaat kapot kan zijn. Heb de machine opengemaakt om te kijken of ik iets kan doormeten maar bij dit model zit alles op een andere plaats (dan de "oude" filmpjes die ik op Youtube vind).

Bestaat er iets van een servicemenu waarmee je tests uit kan voeren waar het mis gaat?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbra
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 03-05 20:18
Het is een warmtepomp droger, dus deze heeft geen apart/los verwarmings element,
Hoe heb je de condensor gereinigd ?
een zelf reinigende condensor is een groot begrip,
Ik heb heel vaak condensors van een warmtepomp droger gezien waarvan
na verloop van tijd (jaren) de roostertjes van de condensor ernstig vervuild en
dicht geslipt waren, daar helpt/werkt de zelfreinigende funktie niet meer van,
mogelijke oorzaken:
condensor/warmtewisselaar dicht geslipt,
ntc temperatuur sensor defect,
vocht sensor defect of vervuild,
compressor defect en/of koelgas weg gelekt, (geeft meestal een storingscode),
de ntc temperatuur sensor zit (ff uit mijn hoofd) bij de compressor in het apparaat,
de vocht sensor zit in de voorste vaste rand waar de trommel langs draait.
geeft het apparaat een error/storingscode aan in het display ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokeymax
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-11-2024
Hoi @Limbra ,

Weet ik gelijk waarom ik geen verwarmingselement zag 🤣 .

Hij geeft geen storingscode. Aan de achterkant heb een klep losgemaakt, daar zat een soort "dompelaar" in. Die meet volgens mij wanneer de plaat onder water staat zodat hij weet wanneer hij moet pompen. Die heb ik in ieder geval schoongemaakt. Hoewel ik ervan uit ging dat dat het sowieso niet zou zijn. Verder ziet alles er heel schoon uit (5 jaar oud).

Misschien heel simpel: Als het apparaat niet in de gaten heeft dat er geen warmte ontstaat dan is er iets mis met de NTC sensor of is dat te kort door de bocht? Wat ik dan alleen vreemd vind is dat hij geen storingscode geeft, het apparaat denkt dat hij verwarmd maar krijgt hier geen juiste feedback op.

Ik heb in een Youtube filmpje (ander model) gezien dat je de machine in servicemode de sensoren kan laten checken. Is dat op een of andere manier te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbra
Beste kun je beginnen met de vocht sensor met een zacht doekje en een beetje azijn
of spiritus schoon te maken en weer goed droog te maken,
zeker als er wasverzachter gebruikt wordt en/of ook wasparfum kan er
een verontreinigend (vastgekoekt) laagje op de vochtsensor komen waardoor de
vocht meting fout gaat,
als 2de kun je de ntc temperatuur sensor er eens uit halen en deze
op voorhand vervangen voor de juiste sensor, ntc temperatuur sensors gaan
weleens kapot (zowel in drogers als ook in wasmachines),
indien bovenstaande punten niet helpen vermoed ik dat de condensor/warmtewisselaar
ernstig vervuild is (zelfreiniging werkt dan niet meer/heeft dan geen effect meer),
om deze fatsoendelijk te reinigen met water en een zachte kwast is enige
technische kennis vereist, aangezien er 1 en ander gedemonteerd dient te worden
om deze goed te kunnen bereiken,
houd er rekening mee dat de lamellen van de condensor zeer snel vervormen en kunnen beschadigen, vandaar een zachte kwast gebruiken en met beleid reinigen (mocht je het zelf willen doen),
Of jouw apparaat een service mode heeft en hoe deze geactiveerd wordt, durf ik nu ff niet te zeggen
ik heb op dit moment te weinig info voor handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 20:54
Je geeft aan dat je het appraat open hebt gehaald, was die vervuild? Dus met andere woorden, zit er veel stof in?

Zijkant apparaat openen zodat je de compressor kunt zien. Apparaat aanzetten en dan voelen of de compressor aan gaat en heet wordt. 1 van de leidingen vanaf de compressor moet flink warm worden. Wordt deze niet warm dan is het einde oefening, het koudemiddel is uit de installatie.

Als de compressor wel warm wordt dan moet alles intern gereiningd worden. Mijn vermoeden is dat de condensor lek is en alles eruit is, zelfs als er heel veel verstopt is zal de droger nog wel handwarm worden.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 15:03
Hier hetzelfde apparaat met dezelfde storing. Ik heb een monteur van Siemens over de vloer gehad en die heeft hem in een testmodus laten draaien. Compressor wordt de eerste keer wel warm, maar na uit en aanzetten niet meer. Conclusie van de monteur: compressor is kapot. Deze kan en mag hij niet vervangen, waardoor ik een voorstel heb gekregen voor een nieuw model tegen gereduceerd tarief. De MediaMarkt waar ik hem heb aangeschaft, is het er niet mee eens en wil hem repareren. Is dit mogelijk en goedkoper dan een paar honderd euro voor een nieuwe? Een snelle zoekactie geeft mij al dat de compressor €300 kost en dan nog gemonteerd en gevuld moet worden waarbij het hele apparaat uit elkaar moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbra
Repareren is mogelijk, maar ik verwacht niet goedkoper,
Als de compressor al rond de €300,- kost dan komen daar ook nog een X aantal
arbeidsuren bij en voorrijkosten en dan nog het vullen van het warmtepomp systeem,
Ik denk dat je dan al snel de prijs van een nieuwe warmtepomp droger te boven gaat,
Het defecte apparaat is zo goed als economisch totalloss,
Als de monteur geen Stek-certificaat heeft mag hij de compressor idd niet vervangen,
Tenzij Mediamarkt de complete factuur betaald dan zou ik hem persoonlijk wel laten repareren,
Als de monteur aangeeft dat je een nieuwe warmtepompdroger kan krijgen tegen
een interessante prijs, kun je de klacht misschien bij Siemens Nederland neer leggen,
en hopen dat zij meegaan in de optie van de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09
smokeymax schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:45:

Bestaat er iets van een servicemenu waarmee je tests uit kan voeren waar het mis gaat?
...
Dit zou het moeten zijn, vandaag toevallig gedaan met onze siemens broeder. Machine uitzetten. Deur dichtdoen. Machine aanzetten, knop naar hygiene draaien. Dan droogdoel indrukken en ingedrukt houden en knop draaien naar Extra snel'40. Loslaten en dan verschijnt er P01 in het scherm.

P01 is motor en draaien van trommel test.
P02 is als het goed is compressor test
P03 is condensor reinigen. Hiervoor de opvang bak vullen met water, dan laat ie dat op de condensor "storten"
P07 is water afpompen uit de condensorbak.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Pagina: 1