1440p gaming pc advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graafmachine1
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-09 12:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zit momenteel in 5 vwo en game op een PS4. Deze begint echter aardig oud te worden, en ik overweeg daarom over te stappen naar een PC of PS5. Persoonlijk denk ik dat een PC me meer te bieden heeft: gratis online gamen, een groter aanbod aan spellen, mods, en natuurlijk kan ik hem gebruiken voor school en later mijn studie.

En ook een msfs 2024, een game die ik erg graag wil gaan spelen kan ik niet spelen op de ps5.

Het prijsverschil tussen een PC en een PS5 is echter groot. Ook vraag ik me af of een PC wel echt een verstandige keuze is, gezien ik het geld misschien beter kan gebruiken voor andere dingen. Daarom ben ik benieuwd naar jullie adviezen:
- Is een PC een slimme investering? en ook op de lange termijn, bijvoorbeeld tijdens mijn studie?
- Of kan ik beter een PS5 kopen voor ongeveer €400?

Waar wil je de PC voor gebruiken?
De PC wil ik vooral gebruiken voor de volgende games:
- Microsoft Flight Simulator 2024
- GTA
- Call of Duty
- Fortnite
- Minecraft

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb besloten om een tijdje te wachten met aanschaffen tot nu, omdat black friday en zometeen cyber monday om de hoek liggen hoop ik veel korting te krijgen op het aanschaffen van de componenten. Mijn budget voor de PC ligt rond de €1300-€1400 maar een paar tientjes meer of minder is geen probleem. Ik ben van plan om de PC zelf te bouwen om kosten te besparen.

Voor randapparatuur (toetsenbord, muis en een 1440p-scherm) heb ik naast de €1300-€1400 voor de pc ongeveer €300 gereserveerd.

Heb je al bepaalde componenten of randapparatuur?
Momenteel heb ik nog geen onderdelen of randapparatuur. Ook heb ik nog geen Windows-licentie, maar die lijken online redelijk goedkoop te vinden.

Welke onderdelen heb je nodig?
Ik heb al wat lijstjes samengesteld, bijvoorbeeld deze hieronder. Deze is dan wit, maar de kleur maakt me niet eigenlijk niet zoveel uit; zwart is ook prima vooral als dit veel goedkoper is.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 334,90€ 334,90
1MoederbordGigabyte B650 EAGLE AX€ 140,99€ 140,99
1VideokaartInno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2 OC WHITE€ 634,90€ 634,90
1BehuizingAntec C3 Wit€ 76,10€ 76,10
1KoelingArctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Wit€ 87,68€ 87,68
1GeheugenCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000C36W€ 117,50€ 117,50
1VoedingCorsair RM850x (2021) Zwart€ 124,90€ 124,90
1SSDLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 128,90€ 128,90
Totaal€ 1.645,87

Deze lijst zou denk ik ideaal zijn, maar flink over budget. Daarom denk ik bijvoorbeeld dat een Radeon 7800XT en een Ryzen 7 7700 Tray goeie alternatieven kunnen zijn. Ook is luchtkoeling een stuk goedkoper dan waterkoeling. Wat is jullie mening hierover?

Heb je nog voorkeuren?
Ik heb niet echt voorkeuren. Zolang de onderdelen maar betrouwbaar en niet al te veel energie gebruiken vind ik het best.

En ook een grafische kaart van Nvidia spreekt me erg aan vanwege functies zoals DLSS en ray tracing. Online las ik wel dat radeon hier alternatieven voor heeft, maar lang niet zo goed al Nvidia. Wel heeft radeon daar in tegen meer meer vram dan Nvidia.

Ga je overklokken?
Niet direct, maar mogelijk in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het samenstellen van een goede build binnen mijn budget, zodat ik niet dure componenten koop die ik toch niet volledig kan gebruiken door bottlenecks.

Verder ben ik benieuwd naar jullie mening over Radeon-kaarten: is de lagere prijs het waard ondanks de beperktere functies? En vinden jullie een PC een betere keuze dan een PS5 in mijn situatie?

Alvast erg bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyfH3ym-BATkYDaVfX1UVzDLCO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6kZpps7GKhE5P7ApcdNIv77.webp?f=fotoalbum_large
Hier nog een lijstje met de requirements voor msfs 2024.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:20
7700 tray is al erg goed, alternatief is 9600x
Pak andere voeding bijboorbeeld de uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition

Ik neem aan dat rgb erg belangrijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graafmachine1
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-09 12:22
@99ruud99
bedankt voor de reactie,
rgb is inderdaad wel belangrijk, zeker aangezien ik een best open kast momenteel heb gekozen.

Stel ik zou een 7700 tray kiezen, zou mijn gpu of cpu dan eerder de bottleneck zijn? Dit aangezien msfs en minecraft vlgm cpu intensieve games zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:20
meestal je gpu.
maar voor die twee spellen inderdaad je cpu, en dan is de 9600x beter...