Autoverzekering plots meer dan 29% omhoog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:17
Dag allen,

Ik open dit topic om na te gaan of mijn ervaring op zichzelf staat of dat meerdere mensen dit herkennen.

Afgelopen jaren geen gekke grote premiestijgingen gehad. Nooit schade gereden. Inmiddels bijna 6 schadevrije jaren.

Auto komt uit 2012. Verzekerd WA+ (dus met storm- en ruitschade).

De premie was afgelopen jaar per maand 29 euro. Wordt nu bijna 39 euro vertelt mijn verzekeraar mij.

Ik heb gevraagd hoe ze dit verklaren. Krijg als antwoord het volgende:
Wij willen iedereen die een schade heeft goed helpen. Daar zijn wij voor als verzekeraar. We kijken aan het einde van het jaar vooruit of de premie nog wel klopt met de schades die wij verwachten. We bepalen of we meer of minder schades verwachten en we kijken ook naar de hoogte van de schadebedragen die we denken te moeten uitkeren. En met die informatie bepalen we de premie die we denken nodig te hebben per verzekering. We hebben per persoon en per verzekering de nieuwe premie vastgesteld. Hierbij houden wij ook rekening met premiebepalende factoren, zoals de gegevens van de verzekeringsnemer, het merk en het type, het postcodegebied en de verzekerde waarde.

De premie die wij vragen is echt de premie die we verwachten nodig te hebben om alle schades in het komende jaar te kunnen betalen. Zo kunnen we u goed blijven helpen wanneer dit nodig is.

Wij belonen schadevrij rijden wel. Want we werken met een bonus/malussysteem. Blijft u schadevrij met uw auto, dan krijgt u er een schadevrij jaar bij. En hoe meer schadevrije jaren, hoe hoger uw no-claimkorting. We passen uw bonus-maluskorting aan na ieder volledig jaar dat een verzekering heeft gelopen.

Hopelijk is hiermee alles duidelijk geworden voor u. Een fijne dag!
Het is hiermee niet echt duidelijker geworden.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen deze stijging te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:58
Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt, wel dat premie omhoog gaat, maar niet zulke sprongen als je geen schade hebt, of ineens verhuist bent van de uithoek van Drenthe naar Amsterdam Centrum.

6 schadevrije jaren, dus ik doe de aanname dat je de 24 dus ook al voorbij bent / gaat, dan heb je juist de risico leeftijd ook wel gehad.

29,- is wel een heel scherpe premie overigens, maar ja, dit blijft wel een vaag verhaal.

Poot om op te staan zal je niet hebben, staat verzekeraar vrij de premie te verhogen, en het staat jou vrij om weg te gaan, maar ben met je eens dat dit wel een zure verhoging is.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Gaat de komende jaren alleen nog maar erger worden.

Verzekeraars maken weinig tot geen winst op de autoverzekering. Is veel onderlinge concurrentie.

Afgelopen jaren is het aantal schades weer gestegen, het gemiddelde schadebedrag is gestegen en daarnaast is door inflatie alles veel duurder geworden.

Wat quotes van website van BNR (als voorbeeld)
‘Voor iedere euro die er binnenkomt bij verzekeraars, wordt er 10 eurocent verlies geleden’
Automobilisten moeten de komende jaren rekening houden met fors hogere verzekeringspremies. Willen de autoverzekeraars de komende jaren weer winst maken, dan moeten de premies gemiddeld 38 procent duurder worden. Dat blijkt uit een analyse van marktonderzoeker Trend RX dat in handen is van BNR. ‘Er worden enorme verliezen geleden op de autoportefeuille’, zegt Arno Onink, directeur van Trend RX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 17:07
Tja, oneerlijk is het zeker. Ik heb inmiddels 12 schadevrije jaren en rij al 8 jaar een C segment auto met all-risk verzekering. Ik begon 12 jaar geleden uiteraard met een dure WA premie op een auto van 500 euro maar door opbouw van schadevrije jaren kon ik 8 jaar geleden een C segmenter allrisk verzekeren voor 50 euro.
Nu 8 jaar later betaal ik 65 euro voor precies dezelfde verzekering en een gelijkwaardige auto.

Geen gigantische stijging zoals bij jou plots, maar ondanks het flink opbouwen van schadevrije jaren ben ik alleen maar meer gaan betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Aomi op 24-11-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45
Atomius schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:19:
Dag allen,

Ik open dit topic om na te gaan of mijn ervaring op zichzelf staat of dat meerdere mensen dit herkennen.
Ik herken het zeker.

Ik heb sinds 3 jaar mijn eerste eigen auto (Toyota Prius uit 2007), sinds 2 jaar zit ik bij Promovendum, en sinds ik m'n auto heb nog nooit schade gereden (dus inmiddels 3 jaar schadevrij).

Eind september kreeg ik een mailtje dat m'n autoverzekering met 20% omhoog zou gaan per november 2024, van €43 naar €52 per maand.

Helaas is elke andere autoverzekering minstens net zo duur voor mij, dus overstappen heeft geen zin.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen deze stijging te snappen.
Er valt weinig te snappen, naast dat ze meer willen verdienen en ermee weg denken te komen, omdat iedereen prijzen omhoog gooit.

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:34:
[...]

[...]

Er valt weinig te snappen, naast dat ze meer willen verdienen en ermee weg denken te komen, omdat iedereen prijzen omhoog gooit.
Ze willen niet zozeer meer verdienen alswel geen verlies meer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jeroenkb schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:12:
[...]

Ze willen niet zozeer meer verdienen alswel geen verlies meer maken.
Hoe maak je minder verlies? Door meer te verdienen! Je zegt dus letterlijk precies hetzelfde als ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:36

Dark

who tweaked the light?

Alles wordt duurder, arbeid, materiaal, panden en het gemiddelde schadebedrag wordt ook steeds hoger en dat moet dus wel uit de premies komen.

Voor mezelf moest ik het naar aanleiding van deze post even nakijken, maar ik ga nog wel een paar cent omlaag van 21,84 naar 20,45 voor het WA-tje op mijn oude bak, met 9 schadevrije jaren. Had een paar jaar terug al eens bekeken of het nog goedkoper kon, maar lager dan dit wordt het nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:15:
[...]

Hoe maak je minder verlies? Door meer te verdienen! Je zegt dus letterlijk precies hetzelfde als ik ;)
Fair enough, alleen het laatste deel van je zin impliceerde meer iets in de richting van nog meer winst maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Dark schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:15:
Alles wordt duurder, arbeid, materiaal, panden en het gemiddelde schadebedrag wordt ook steeds hoger en dat moet dus wel uit de premies komen.

Voor mezelf moest ik het naar aanleiding van deze post even nakijken, maar ik ga nog wel een paar cent omlaag van 21,84 naar 20,45 voor het WA-tje op mijn oude bak, met 9 schadevrije jaren. Had een paar jaar terug al eens bekeken of het nog goedkoper kon, maar lager dan dit wordt het nergens.
Je zegt een paar cent, maar €1,39 op zo'n bedrag is toch weer ruim 6% minder. Scheelt toch best wat :P
jeroenkb schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:16:
[...]

Fair enough, alleen het laatste deel van je zin impliceerde meer iets in de richting van nog meer winst maken ;)
Naja, jij lijkt te weten dat ze verliezen maken, ik weet niet of ik dat zomaar geloof (als je bewijs hebt, hoor ik het graag).

En uiteindelijk is het doel (nog) meer winst maken, ja. Daar is overigens op zich weinig mis mee, want dat is het doel van vrijwel elk commercieel bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Dat heb ik 4 jaar terug ook meegemaakt. Ineens bij de verlenging van mijn verzekering werd de premie verhoogt van 270 naar 330 euro per jaar. Na bellen naar de verzekering gaven ze aan dat dit geen fout was en ze verder ook niets voor mij konden doen. Mijn nieuwe verzekering bij een andere maatschappij was daarna 275 euro per jaar. 8)

Ik heb het idee dat er soms nieuwe richtlijnen zijn opgesteld, en dat de auto ineens in een andere categorie valt waardoor extreme prijsstijgingen kunnen ontstaan.

@TS: Gewoon autoverzekeringen vergelijken en eventueel overstappen naar een andere maatschappij.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:19:
[...]

Je zegt een paar cent, maar €1,39 op zo'n bedrag is toch weer ruim 6% minder. Scheelt toch best wat :P
[...]

Naja, jij lijkt te weten dat ze verliezen maken, ik weet niet of ik dat zomaar geloof (als je bewijs hebt, hoor ik het graag).

En uiteindelijk is het doel (nog) meer winst maken, ja. Daar is overigens op zich weinig mis mee, want dat is het doel van vrijwel elk commercieel bedrijf.
Van de website van DNB (de toezichthouder op o.a. verzekeraars)

De NettoCombinedRatio moet je zien als het percentage van elke euro die je binnenkrijgt die je kwijt bent aan schades en kosten als verzekeraar. Dus in 2023 werd in totaal een verlies van 9% gemaakt op autoverzekeringen.

Dat is in 2024 niet heel veel beter geworden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DpgmWqywFsXj4w7k3ZRJ7z8J2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kck7TEHxOM0OaNHv3NNGmrV9.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.dnb.nl/nieuws...chadeverzekeringsbranche/

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenkb op 24-11-2024 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
jeroenkb schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:25:
[...]

De NettoCombinedRatio moet je zien als het percentage van elke euro die je binnenkrijgt die je kwijt bent aan schades en kosten als verzekeraar. Dus in 2023 werd in totaal een verlies van 9% gemaakt op autoverzekeringen.

[Afbeelding]

Oké, ik geef toe, dat zijn slechtere cijfers dan ik had verwacht.

En mijn eerdere statement, waar je oorspronkelijk op reageerde, was ook zeker met wat cynisme gespekt, maar blijft ook met deze data staan: ze verhogen prijzen, omdat ze (meer) winst willen maken. Verzekeringen bestaan niet om quitte te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Een verzekeraar berekend de premie over factoren die over de hele linie gelden, zoals hoeveel letsel schade er is geweest maar kijkt heeft andere factoren die heel specifiek op de persoon zijn afgesteld, zoals postcode, merk auto, vermogen, gewicht etc.

Met name de letsel schades zijn enorm, persoonlijk vind ik die 39 euro per maand nog best weinig als je kijkt wat een kleine aanrijding al met zich mee kan brengen. De gemiddelde tweaker heeft dat bedrag per dag aan hypotheek.

Daarnaast moeten ze aan hevige wet en regelgeving voldoen waarvan 1 is dat ze voldoende op reserve moeten hebben. Dus een maatschappij die verlieslatend is voor niemand goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:36

Dark

who tweaked the light?

jeroenkb schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:25:
[...]

[Afbeelding]

ah, dat maakt ook wel duidelijk waarom ik een paar jaar geleden wat heb terug gekregen, daar zit precies dat dipje in de grafiek :)

[ Voor 13% gewijzigd door Dark op 24-11-2024 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Dark schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:46:
[...]

ah, dat maakt ook wel duidelijk waarom ik een paar jaar geleden wat heb terug gekregen, daar zit precies dat dipje in de grafiek :)
Dat waren de corona jaren, veel minder auto km's dus veel minder schades

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-06 21:12
Aomi schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:25:
Tja, oneerlijk is het zeker. Ik heb inmiddels 12 schadevrije jaren en rij al 8 jaar een C segment auto met all-risk verzekering. Ik begon 12 jaar geleden uiteraard met een dure WA premie op een auto van 500 euro maar door opbouw van schadevrije jaren kon ik 8 jaar geleden een C segmenter allrisk verzekeren voor 50 euro.
Nu 8 jaar later betaal ik 65 euro voor precies dezelfde verzekering en een gelijkwaardige auto.

Geen gigantische stijging zoals bij jou plots, maar ondanks het flink opbouwen van schadevrije jaren ben ik alleen maar meer gaan betalen.
Je bent niet meer gaan betalen. Je geld is minder waard geworden.
Je krijgt ook bijna elk jaar wat extra loon. Dat is ook niet omdat je elk jaar beter gaat werken (ik doel dan op COA verhogingen).
Dat is gewoon inflatiecorrectie (moeilijk woord) , simpeler: je euro's worden minder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:08

MLLL

Palm Treo 650

Schade aan recente auto's kost tegenwoordig een fortuin met laserkoplampen en de tig dure sensoren die in de grille gemonteerd zitten.
Eigenlijk best oneerlijk als je zelf een relatief simpele auto bezit.

Ik betaal 90 euro voor WA + met 18 schadevrije jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MLLL schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:05:
Schade aan recente auto's kost tegenwoordig een fortuin met laserkoplampen en de tig duren sensoren die in de grille gemonteerd zitten.

En bij een 8 jaar oude auto moet de schade wel perfect hersteld worden, dus complete paneel moet opnieuw gespoten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-06 13:31
Hier ook aardige stijging, van 59 naar 76.

Zo'n ,,fikse'' stijging heb ik ook nog niet eerder meegemaakt.

Ook Inshared toevallig?

[ Voor 11% gewijzigd door Vissa66 op 24-11-2024 19:17 ]

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:49
Hier ook wel een forse stijging eerder dit jaar.

B-segment auto, allrisk + inzittenden. Ging van 11 naar 12 schadevrije jaren. Premie steeg van €55,00 naar €70,00. Heb gebeld, met veel moeite heb ik er €63,00 uit kunnen slepen. (heb de getallen afgerond)

De medewerker zei: het is maar iets meer dan een tientje, dat is toch niet zoveel? :P

[ Voor 3% gewijzigd door AreVeeDee op 24-11-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:21
Vandaag ook bericht gekregen van NN, WA premie gaat van 20,41 naar 23,31.

Via ING kost WA 21,28 (via NN 8)7 )

[ Voor 3% gewijzigd door zx9r_mario op 24-11-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De premie voor uw Autoverzekering met kenteken 12-WX-YZ gaat van € 23,36 naar € 30,36.

Koektrommel auto.. 20 jaar oud.. maar leuk is anders :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
TS hier. Bedankt allen voor de reacties. Als ik jullie zo lees is het een aanzienlijke stijging, maar wel verklaarbaar. Dat scheelt, dacht even dat ik somehow een hogere premie had gekregen dan gemiddeld.

@Vissa66 Ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het "napraten" dat dingen duurder geworden zijn, klopt in een aantal gevallen (mogelijk) niet met de premies die worden doorberekend; in dit topic dus in het "nadeel" van de verzekerde.

Mijn vorige auto zou in augustus 2024 een nieuw jaar en dus nieuwe premie krijgen. 51% erbovenop (!!!). Als ik de premie nu bereken op de site van de verzekering is het zelfs 58% geworden. Nodeloos om te zeggen; met moderne tools en een belletje erachteraan, heb ik die auto per direct elders verzekerd en dat scheelde, hilarisch 7% ten opzichte van de oude premie bij de oude verzekeraar.

Dus even voor de beeldvorming (afgeronde bedragen): premie was 130, werd 190+, zou nu 200 zijn maar na rondbellen herverzekerd voor 120.

Beide verzekeraars zijn heel groot & bekend; hebben ook meerdere dienstverleningen etc. Dus schaalgrootte of specifieke auto, trap ik ook niet in.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb dat ook een keer gehad. Na navraag en ook het generieke antwoord "alles wordt duurder, meer schades" heb ik gewoon gekeken hoe de nieuwe prijs zich verhield op een vergelijkingssite. Guess what: er waren goedkopere. Dus ik ben gewoon overgestapt.

Ik heb in mijn autoleven denk ik wel bij 10 verschillende verzekeringsmaatschappijen gezeten. Ook wel eens een schade moeten claimen, maar ik zie geen noemenswaardig verschil tussen de maatschappijen. Meestal gewoon de goedkoopste genomen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-06 04:20
In België verloopt dit blijkbaar toch anders... mijn premie is enkel gezakt door schadevrije jaren. Wel komt er jaarlijks een inflatie van +-1€ bij. Betaal wel een forse 42€ per maand maar 10jaar geleden was dit 75€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Xavier001 schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:28:
In België verloopt dit blijkbaar toch anders... mijn premie is enkel gezakt door schadevrije jaren. Wel komt er jaarlijks een inflatie van +-1€ bij. Betaal wel een forse 42€ per maand maar 10jaar geleden was dit 75€
Dit was dus ook mijn gedachte.

Inflatiecorrectie akkoord, maar de inflatie bedroeg geen 29% afgelopen jaar.

Kennelijk zijn er dus andere factoren die hebben gezorgd voor de stijging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:54
Hier ook een bekend fenomeen. Een van mijn vrienden werkt in de schadewereld en daarvan hoor ik dat de schadebedragen enorm aan het toenemen zijn doordat de nieuwe auto's helemaal vol zitten met sensoren en (exorbitant) dure koplampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:29
Atomius schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:33:
[...]

Dit was dus ook mijn gedachte.

Inflatiecorrectie akkoord, maar de inflatie bedroeg geen 29% afgelopen jaar.

Kennelijk zijn er dus andere factoren die hebben gezorgd voor de stijging
Een artikel van 1 november: Automobilisten moeten de komende jaren rekening houden met fors hogere verzekeringspremies.

Ik denk dat @MLLL een terecht punt aan slaat voor wat betreft de herstelkosten. De koplampen van m'n auto zijn een kleine 2000 euro ex per stuk. Als ik een voorschade rij aan m'n auto met 1 of 2 koplampen defect + een bumper dan wordt het inclusief manuren + spuitkosten al bijna onbetaalbaar. Tel daarbij op dat herstellers allerlei verplichtingen hebben zoals uitlezen, uitleesapparatuur, garagesoftware en trainingen dan wordt het onder aan de streep een knetterduur verhaal. Kosten die naar de verzekeraars gaan en uiteindelijk dus naar de verzekerden.

Maar bijvoorbeeld ook iets "simpels" als het vervangen van de voorruit. Vroeger was het ruit eruit snijden, nieuwe erin plakken en klaar. Tegenwoordig dienen de camera's achter de voorruit ook weer gekalibreerd te worden, wat weer extra kosten met zich mee brengt. Gaat niet om een enorm bedrag per keer, maar op het totaalplaatje maakt het natuurlijk wel uit.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
SMSfreakie schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:36:
De premie voor uw Autoverzekering met kenteken 12-WX-YZ gaat van € 23,36 naar € 30,36.

Die koektrommel auto heeft een grotere kans om bij een ongeluk betrokken te raken: mijn auto heeft een noodrem assistent, die een ongeluk kan verkomen. En dode hoek herkenning of hoe het ook heet etc? Dus wellicht wordt dat ook mee gewogen.

Rijstrook assistent, vermoeidheidsherkenning, 360 graden camera. Parkeersensoren etc..... teveel om op te noemen.

[ Voor 10% gewijzigd door MathiasMetzger op 25-11-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:41
Mijn vriendin is actuaris bij een middelgrote verzekeraar en berekent dus de premies voor de verzekeringen, waaronder de autoschadeverzekeringen. Vrij simpel inderdaad, schades gaan tegenwoordig door het dak. Maakt daarbij weinig uit of jij een koekblik rijdt, als je een BMW schade rijdt is dit nog steeds een grote kostenpost. Ook kan het zijn dat jouw type auto/profiel niet zo gewenst meer is in de verzekeringsportfolio en dat je premie daardoor omhoog gaat. Is een kwestie van de kansberekening voor al jouw variabelen of je wel of niet in de kolom terecht komt van het soort klant dat ze willen behouden. Het feit dat sommige partijen nog wel goedkoper zijn heeft gewoon te maken met hun portfoliobalans en of ze op dit moment jouw soort auto en profiel willen hebben. Dus mogelijk willen ze je weg hebben of in ieder geval hun kosten dekken zover dat mogelijk is. Sommige verzekeraars draaien überhaupt verlies op privé autoschadeverzekeringen en maken dat enkel goed met de zakelijk markt.

[ Voor 9% gewijzigd door Zinloos1 op 25-11-2024 15:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:02
Hahn schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:34:
[...]

Ik herken het zeker.

Ik heb sinds 3 jaar mijn eerste eigen auto (Toyota Prius uit 2007), sinds 2 jaar zit ik bij Promovendum, en sinds ik m'n auto heb nog nooit schade gereden (dus inmiddels 3 jaar schadevrij).

Eind september kreeg ik een mailtje dat m'n autoverzekering met 20% omhoog zou gaan per november 2024, van €43 naar €52 per maand.

Helaas is elke andere autoverzekering minstens net zo duur voor mij, dus overstappen heeft geen zin.

[...]

Toen je de verzekering afsloot werd je gelokt met 20% korting bij Promovendum.
Had je gedacht dat die korting voor altijd was daar? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:16

-tom-562

Oliesjeik

MathiasMetzger schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:40:
[...]

Die koektrommel auto heeft een grotere kans om bij een ongeluk betrokken te raken: mijn auto heeft een noodrem assistent, die een ongeluk kan verkomen. En dode hoek herkenning of hoe het ook heet etc? Dus wellicht wordt dat ook mee gewogen.

Rijstrook assistent, vermoeidheidsherkenning, 360 graden camera. Parkeersensoren etc..... teveel om op te noemen.
Ja, en een gemiddelde schade is die koektrommel voor een fractie op te lappen, en jouw auto niet. Dus die verhoogde premies kunnen ook door die fancy gadgets

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 14:02
-tom-562 schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:37:
[...]

Ja, en een gemiddelde schade is die koektrommel voor een fractie op te lappen, en jouw auto niet. Dus die verhoogde premies kunnen ook door die fancy gadgets
Dat koekblik reed op een parkeerplaats met de hoek van de bumper langs mijn voorportier. Koekblik geen schade, wat schaafstrepen op mijn portier. Wel een geintje van 2200 euro bij de schadehersteller. Wat een bedrag voor een kleine beschadiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:38
[...]

Een 15 jaar oude auto uit hetzelfde segment is vaak wel zo'n 200 kg lichter, dus de schade zal minder groot zijn.

Zonet de premies vergeleken voor een jonggebruikte Corolla met alle veiligheidsvoorzieningen; die is zo'n €10 goedkoper met alleen WA dan mijn eigen 20 jaar C-segmenter. Maar een Corolla uit 1992 was juist weer €15 per maand goedkoper dan de nieuwe. Ik denk dat ze ook meenemen dat mensen met een oude auto vaak veel minder kms rijden. En alleen WA vergelijken is ook niet helemaal eerlijk, als je ervoor kiest om een auto van €25k alleen WA te verzekeren dan moet je wel een hele defensieve rijstijl hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Trichoglossus schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:18:
[...]

Toen je de verzekering afsloot werd je gelokt met 20% korting bij Promovendum.
Had je gedacht dat die korting voor altijd was daar? >:)
25% korting. En ze zijn voor mij nog steeds de goedkoopste, dus die korting helpt mij nog steeds, ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:20
SMSfreakie schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:36:

Hier voor net zo'n soort auto die 1000 kilometer per jaar rijdt van 37 naar 43 euro per maand. Toch maar eens proberen over te stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-06 18:00
Hier voor net zo'n soort auto die 1000 kilometer per jaar rijdt van 37 naar 43 euro per maand. Toch maar eens proberen over te stappe
https://www.ohra.nl/kilometerverzekering
Misschien een tip om overgaan naar ohra kilometerverzekering

[ Voor 4% gewijzigd door saharoen op 25-11-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
HallonRubus schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:56:
[...]
En alleen WA vergelijken is ook niet helemaal eerlijk, als je ervoor kiest om een auto van €25k alleen WA te verzekeren dan moet je wel een hele defensieve rijstijl hebben.
Ik heb mijn Nissan Leaf wel bewust alleen WA verzekerd, maar die drastische beslissing heb ik juist genomen vanwege de rap zakkende restwaarde en flink gestegen WA+ premie. Een WA+ of Allrisk keert jouw nooit meer uit, dan wat de auto nog aan restwaarde heeft.

Bij electrische autos kan je ondanks dat de 1e eigenaar al meer dan 50% afgeschreven heeft op de auto: jij als 2e eigenaar, kan vervolgens in een kort tijdsbestek ook nog flink afschrijven op die auto. Ondertussen gaat de verzekeringspremie echt niet maandelijks enkele euros omlaag, omdat de restwaarde met circa € 1000 per maand zakt....

En hoezo defensieve rijstijl? Je bedoeld niet in treintje rijden op de linker rijstrook? Er zijn hele volksstammen die rijden al 20 jaar schadevrij, dus zo moeilijk moet dat toch niet zijn? Allrisk betekent ook niet dat je iedere krasje kosteloos hersteld krijgt, wanneer Henk met zijn koekblik zijn duur tegen jouw dure bolide open gooit. Ik ken iemand die deed/doet dit express, wanneer de andere auto slecht geparkeerd is....

Iedere keer dat je schade claimt is min 5 schadevrije jaren: dus claimen loont zich alleen bij Total loss. Nu kun je zeggen, dat je daarom enkel WA+ hebt. Maar verzekeraars houden er niet zo van, als je gebruikt maakt van je rechten. Als morgen een boom op je auto valt tijdens een storm en je hebt het laten herstellen via de verzekering? Volgende week komt dan weer een storm, pets een gebroken voorruit.

Wanneer je daarna over wilt stappen, is de kans groot dat je overstap geweigerd wordt. Vanaf dan moet je telkens antwoorden dat je geweigerd bent door een verzekeraar. Terwijl het met de huidige klimaatverandering, goed mogelijk is dat je in een jaar tijd ruitschade, hagelschade, stormschade hebt gekregen.

Ik hoorde iemand namelijk al roepen: dan stap je toch over. Nou mijn advies is, om als je dat doet niet je huidige verzekeraar op te zeggen tot je geaccepteerd bent... want als ze je weigeren moet je wel bij je huidige verzekeraar blijven. Anders kan je alleen nog terecht bij hele dure verzekeraars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

nee.. want koektrommel rijd bijna niet... afgelopen 2 jaar slechts 5000km er op gezet..
en als koektrommel rijd mis ik alle hulpmiddelen niet.. want die zitten ook niet bestelbus van het werk...
verschillen zijn dat koektrommel wel een binnenspiegel heeft, en benzine drinkt ipv diesel..
Sendak239 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:58:
[...]

Hier voor net zo'n soort auto die 1000 kilometer per jaar rijdt van 37 naar 43 euro per maand. Toch maar eens proberen over te stappen.
hier net ietsjes meer met richting de 2500 maar goed... toch inderdaad maar eens shoppen voor wat anders

kilometers vreten doet dat ding niet... maar hem missen kan ik hem eigenlijk ook niet...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
saharoen schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:00:
[...]
https://www.ohra.nl/kilometerverzekering
Misschien een tip om overgaan naar ohra kilometerverzekering
Kijk, dat is nog eens een tip. Bij mij lijkt die kilometerverzekering goedkoper te zijn, zolang ik minder dan 6600 km per jaar rijd. Dat heb ik in de laatste 3 jaar bij elkaar amper gereden, dus dat gaat me een serieuze duit besparen! Bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Hier dezelfde verzekeraar als TS en een stijging van 26,34%. Het viel mij ook al op. Gelukkig zie ik op Independer nog wel wat goedkopere verzekeraars. Tijd voor een nieuwe :) Aangevraagd. Als ik goedgekeurd word, ga ik er bijna €20,- per maand op vooruit ten opzichte van het nieuwe tarief van mijn huidige verzekeraar. Bovendien heb ik nu incl rechtsbijstand.

[ Voor 37% gewijzigd door saveljos op 25-11-2024 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
MathiasMetzger schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:42:
[...]

Ik heb mijn Nissan Leaf wel bewust alleen WA verzekerd, maar die drastische beslissing heb ik juist genomen vanwege de rap zakkende restwaarde en flink gestegen WA+ premie. Een WA+ of Allrisk keert jouw nooit meer uit, dan wat de auto nog aan restwaarde heeft.

Bij electrische autos kan je ondanks dat de 1e eigenaar al meer dan 50% afgeschreven heeft op de auto: jij als 2e eigenaar, kan vervolgens in een kort tijdsbestek ook nog flink afschrijven op die auto. Ondertussen gaat de verzekeringspremie echt niet maandelijks enkele euros omlaag, omdat de restwaarde met circa € 1000 per maand zakt....

En hoezo defensieve rijstijl? Je bedoeld niet in treintje rijden op de linker rijstrook? Er zijn hele volksstammen die rijden al 20 jaar schadevrij, dus zo moeilijk moet dat toch niet zijn? Allrisk betekent ook niet dat je iedere krasje kosteloos hersteld krijgt, wanneer Henk met zijn koekblik zijn duur tegen jouw dure bolide open gooit. Ik ken iemand die deed/doet dit express, wanneer de andere auto slecht geparkeerd is....

Iedere keer dat je schade claimt is min 5 schadevrije jaren: dus claimen loont zich alleen bij Total loss. Nu kun je zeggen, dat je daarom enkel WA+ hebt. Maar verzekeraars houden er niet zo van, als je gebruikt maakt van je rechten. Als morgen een boom op je auto valt tijdens een storm en je hebt het laten herstellen via de verzekering? Volgende week komt dan weer een storm, pets een gebroken voorruit.

Wanneer je daarna over wilt stappen, is de kans groot dat je overstap geweigerd wordt. Vanaf dan moet je telkens antwoorden dat je geweigerd bent door een verzekeraar. Terwijl het met de huidige klimaatverandering, goed mogelijk is dat je in een jaar tijd ruitschade, hagelschade, stormschade hebt gekregen.

Ik hoorde iemand namelijk al roepen: dan stap je toch over. Nou mijn advies is, om als je dat doet niet je huidige verzekeraar op te zeggen tot je geaccepteerd bent... want als ze je weigeren moet je wel bij je huidige verzekeraar blijven. Anders kan je alleen nog terecht bij hele dure verzekeraars.
teveel onwaarheden en conspiracy gedachten om inhoudelijk op te reageren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
jeroenkb schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:17:
[...]

teveel onwaarheden en conspiracy gedachten om inhoudelijk op te reageren
Niks onwaarheden: dat het jezelf nog niet overkomen is, wilt niet zeggen dat een verzekeraar jouw niet kan weigeren. Die prijsvechters zoals Zekur.nl zijn goedkoop voor een reden, want die keren liever niet uit.

Mij is het dus overkomen dat ik geweigerd ben geworden, toen ik over wilde stappen nadat mijn huidige verzekeraar de WA+ premie flink wilde verhogen. Mijn keuze was gevallen op Zekur.nl omdat daar de premie voor WA+ het goedkoopste was. Na een week hoorde ik dat ze mij weigerde vanwege naar hun mening, mijn schadeverloop dat hoger was dan gemiddeld.

Ja ik heb inderdaad de pech gehad om o.a ruitschade, hagelschade en dat iemand tegen mijn auto aangereden was. Ruitschade heb ik zelfs 2x gehad, dus ook 2x geclaimd. Ik kan nu niet eens een reisverzekering afsluiten, puur en alleen omdat ik dan ook moet antwoorden dan ik voor een verzekering geweigerd ben. Ik bleek uiteindelijk ook niet verzekerd te zijn op reis, want die verzekering deed er bijna 2 weken over om te laten weten dat ik niet geaccepteerd werd.

Om een lang verhaal kort te houden: ik moet mij de komende 2 jaar zeker nog gedeisd houden. Want dan zijn de meeste schade registraties uit het CIS register verdwenen. Ook een beetje afhankelijk van de vraagstelling, want ik moet ja ook JA antwoorden dat ik geweigerd ben door een verzekeraar.

Overstappen is dus leuk en aardig, maar ik was zo'n fervente overstapper. Tot ik geweigerd werd en nu moet blijven zitten waar ik zit, omdat mijn huidige autoverzekeraar mij niet geweigerd heeft en ik de verzekering ook niet beëindigd had. Maja volgens jouw allemaal onwaarheden.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 18:54
Tsja, misschien leidt die hogere verzekeringspremie er wel toe dat een deel van de automobilisten hun rijgedrag gaat aanpassen; meer anticiperen, rustiger rijden en een kwartiertje eerder het bed uit.........
Dat zou het aantal ongelukken (en dienovereenkomstige schadeclaims) wel eens significant kunnen verlagen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:08

weebl

YARR!

Jeetje, wat een forse verhogingen hier allemaal zeg...

Ik ga van 47,17 naar 51,84. All-risk verzekering voor een Renault Grand Scenic uit 2018. Bij Inshared.

Vond het al frappant dat het duurder werd, maar liet het maar gewoon, gezien die paar euro's... Maar als ik zie dat sommigen hier meer dan een 10tje per maand meer kwijt zijn...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:55
Yaksa schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:47:
Tsja, misschien leidt die hogere verzekeringspremie er wel toe dat een deel van de automobilisten hun rijgedrag gaat aanpassen; meer anticiperen, rustiger rijden en een kwartiertje eerder het bed uit.........
Dat zou het aantal ongelukken (en dienovereenkomstige schadeclaims) wel eens significant kunnen verlagen.
Nee want de grootste schademakers (in euro's) zijn leaserijders en die merken er niets van want de baas betaald toch wel :z
Oud artikel en wetenschappelijk niet onderbouwd, maar het is iets https://www.autoweek.nl/a...eroorzaakt-meeste-schade/

Bovendien rijden ze in nieuwe, dure auto's die mede oorzaak zijn dat de premies door het dak gaan (radar/lidar sensor hier, laser koplamp daar, dure reparatie omdat het lease wagenpark EV is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

@TS: Inshared toevallig?

Bij mij ging de allrisk premie omhoog met 25% naar ruim 100€.
De e-mail waarin dat werd aangekondigd leek wel een scam, zo onduidelijk en zonder duidelijke redenen voor de verhoging.

Ik heb mijn verbazing geuit, helemaal omdat ik mijzelf in de categorie ‘goede klanten’ plaats (BM=18), maar blijkbaar maakt ze het weinig uit want ik kreeg een niets zeggend antwoord terug, ook weer zonder uitleg voor de verhoging.

Het kan ze dus weinig schelen of je vertrekt. De enige reden voor deze bizarre verhoging die ik kan bedenken is dat ik een (inmiddels wat minder jonge) auto rijdt met veel dure snufjes (Led matrix, rij assistenten etc) die in een hoog risicoprofiel valt.

Ik heb even wat vergelijkers erbij gepakt en zie dat ik wel weer voor ongeveer mijn oude premie ergens anders terecht kan. Je moet gewoon blijven shoppen, een schadevrije rijstijl en loyaliteit spelen gewoon geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:15
Die van mij is ook dik omhooggevallen gegaan.
Van 36.57 naar 44.05

Centraal beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34
Mijne is van 32,50 naar 36,10 gegaan. Dus ook ruim 10% omhoog. Eigenlijk meer, want geen schade gereden dus die paar procent die je dan minder betaalt door te stijgen op de bonus-malus ladder is in deze verhoging al verrekend.

Ik overweeg naar promovendum te gaan, scheelt toch weer 20%.

Rij een Saab van bijna 1600kg op lpg , wa+ verzekerd, dus op zich niet ontevreden over de premie. De 125 euro wegenbelasting per maand is een stuk pijnlijker 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
@Atomius Als je nog niet zoveel schadevrije jaren opgebouwd hebt zoals jij dan zou je normaal zo’n 5% korting krijgen door weer een schadevrij jaar te hebben gereden. Dat maakt dat jouw premie normaliter ongeveer 27,50 zou worden. De stijging naar 39 is dus bijna 40%! Zou toch eens checken wat je gaat betalen bij een overstap naar de goedkoopste andere.

Ook kan het interessant zijn om alleen WA te nemen, afhankelijk van hoeveel risico je loopt (woonplek, wel/niet buiten parkeren, etc). Zelf Een ruitje vervangen kost je de kop niet. Maar stormschade of diefstal is dan weer een stuk heftiger natuurlijk. Vandaar dat je die afweging moet maken op basis van woonplaats, soort auto, etc.

Zelf heb ik in 20 jaar tijd overigens nog nooit wat gehad aan het + deel van die wa+. Maar omdat het maar om een paar euro gaat toch maar aan laten staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Valorian op 26-11-2024 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:09
Hier ook een flinke prijsstijging gehad van €36 naar €52, bijna 70%, dus dat werd tijd over te stappen. Er waren nog wel verzekeraars waardoor ik aardig op mn oude niveau bleef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twz-3NO3oDz56h7omGJ_ij6u-Qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sxuSHPhj5IVBK8sQgoXK4CuL.png?f=fotoalbum_large
(de inzittende verzekering ontbreekt in dit overzicht, daarom een prijsverschil met wat ik noemde).

Dit begint bijna te lijken op prijsafspraken tussen de verzekeraars, allemaal plots flink in prijs verhoogd.

[ Voor 45% gewijzigd door LordSinclair op 26-11-2024 08:35 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 19:45
in 2016 eens meegemaakt, kreeg een brief van de maatschappij dat er door hun klanten teveel schades werden gereden en dat ze daarom genoodzaakt waren om hun premie fors te verhogen.

Ben toen overgestapt, heb nu sinds 2016 een "verzekeringsmannetje" die alle verzekeringen voor me regelt, indien een maatschappij besluit fors te verhogen dan brengt hij die verzekering gewoon ergens anders onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
@JPS Ja
Valorian schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:24:
@Atomius Als je nog niet zoveel schadevrije jaren opgebouwd hebt zoals jij dan zou je normaal zo’n 5% korting krijgen door weer een schadevrij jaar te hebben gereden. Dat maakt dat jouw premie normaliter ongeveer 27,50 zou worden. De stijging naar 39 is dus bijna 40%! Zou toch eens checken wat je gaat betalen bij een overstap naar de goedkoopste andere.

Ook kan het interessant zijn om alleen WA te nemen, afhankelijk van hoeveel risico je loopt (woonplek, wel/niet buiten parkeren, etc). Zelf Een ruitje vervangen kost je de kop niet. Maar stormschade of diefstal is dan weer een stuk heftiger natuurlijk. Vandaar dat je die afweging moet maken op basis van woonplaats, soort auto, etc.

Zelf heb ik in 20 jaar tijd overigens nog nooit wat gehad aan het + deel van die wa+. Maar omdat het maar om een paar euro gaat toch maar aan laten staan.
Ja dat is een beetje de vraag, wat is wijsheid daarin. Zelf 1x in die 6 jaar bij Carglass gestaan met een ster, weet niet wat dat normaal moet kosten. En op zich wel handig als er een boom op je huis valt. Het is idd een paar euro.
LordSinclair schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:32:
Hier ook een flinke prijsstijging gehad van €36 naar €52, bijna 70%, dus dat werd tijd over te stappen. Er waren nog wel verzekeraars waardoor ik aardig op mn oude niveau bleef.

[Afbeelding]
(de inzittende verzekering ontbreekt in dit overzicht, daarom een prijsverschil met wat ik noemde).

Dit begint bijna te lijken op prijsafspraken tussen de verzekeraars, allemaal plots flink in prijs verhoogd.
Ik had dezelfde bevindingen bij een snel vergelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Hoe zit het eigenlijk met je schadevrije jaren als je overstapt? Volgens mij kom ik in februari in jaar 6, maar als ik nu overstap wordt het dan niet pas jaar 6 in november 2025? Of geven ze ook het aantal maanden door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Atomius schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:49:
Hoe zit het eigenlijk met je schadevrije jaren als je overstapt? Volgens mij kom ik in februari in jaar 6, maar als ik nu overstap wordt het dan niet pas jaar 6 in november 2025? Of geven ze ook het aantal maanden door?
Dat is goed om even te checken inderdaad. Er zijn ook mensen die zeggen dat als je na meer dan 6 maanden van het schadevrije jaar overstapt je dan 'de rest cadeau' krijgt. Waardoor overstappen na 1 jaar en 6+ maanden altijd loont. Maar volgens mij is er ook e.e.a. gewijzigd aan het hele systeem niet zo lang geleden.

Bij overstappen naar Promovendum adverteren ze met 20% korting op je vorige premie. Wat nu slim kán zijn is de goedkoopste zoeken die je kan vinden, overstappen, en dan volgend jaar nog een keer overstappen naar promovendum. Want als je dat nu doet krijg je 20% korting op de verhoogde premie, dus dat is dan minder interessant dan eerst nog even elders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:08
Atomius schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:49:
Volgens komt er een nieuwe regeling per 1 januari waarbij er per maand wordt gekeken. De terugval wordt dan ook 6 ipv 5 jaar.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Atomius schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:41:
TS hier. Bedankt allen voor de reacties. Als ik jullie zo lees is het een aanzienlijke stijging, maar wel verklaarbaar. Dat scheelt, dacht even dat ik somehow een hogere premie had gekregen dan gemiddeld.

@Vissa66 Ja
Ik heb ooit bij Onna Onna ook zoiets gehad, dat ging toen van € 17,32 naar € 26,35. Gewoon overstappen naar een andere verzekeraar. Genoeg vergelijkingswebsites, en je bespaart er met enkele muisklikken zo weer euro's per maand mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Tehh op 26-11-2024 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:31
MLLL schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:05:
Schade aan recente auto's kost tegenwoordig een fortuin met laserkoplampen en de tig dure sensoren die in de grille gemonteerd zitten.
Afgelopen jaar 2x schade aan mijn geparkeerde auto gehad omdat er mensen tegenaan reden.
Beide gevallen was het idee van de veroorzaker "paar krasjes, zal wel paar honderd euro kosten" .
Beide gevallen waren rond de 1200 euro.

En als mijn koplamp stuk zou zijn (die stond in 1 geval naar binnen en omlaag gedrukt) kwam daar nog 1600 euro bij.

Schade die ik bij mijn vorige auto met een beetje spuitplamuur, schuren en een spuitbusje kleurlak zelf zou maken.
90 euro per maand (duur) of 7.5 euro per maand (lijkt me sterk)

Met 15 schadevrije jaren is de peugeot 107 van mijn vrouw al 21 euro per maand WA verzekerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:55
Het lijkt erop dat er ook sneller naar 50/50 schuldverdeling gegrepen wordt, zelfs als het bewijs duidelijk en overtuigend is. Dat is dan financieel gunstiger voor de verzekeraars (en minder voor de verzekerde). Ook service holt achteruit.
Wat dat betreft zijn het monopolisten want ze weten dat je een verzekering moet hebben.

Je moet ook opletten dat alle schades waar je mee te maken hebt gehad (zelfs als je benadeelde bent) in CIS gezet worden. Als het kind van de buren met de fiets een kras op je auto heeft gezet en dat via de aansprakelijkheidsverzekering afgehandeld is, staat die registratie op jouw naam. Als je voorruit vervangen is en je 65 euro eigen risico betaald hebt staat dat gewoon op jouw naam in CIS. Het zou me niet verbazen dat een aanspraak op extra aangekochte garantie (wat 9/10 een verzekering is) daarin ook vermeld staat.
Alle registraties kun je overigens met wat moeite gewoon opvragen.

Als je dan een reis- of andere verzekering afsluit moet je aangeven dat je geld hebt ontvangen van een verzekeraar. Het moet overeenkomen met CIS anders heb je kans dat je geweigerd wordt :| :X |:(

[ Voor 56% gewijzigd door SniperGuy op 26-11-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:34
Mijn auto premie is met 1 cent omlaag gegaan. Ik heb 21 schade vrije jaren en rij in een mini van 2011.
betaal nu €36,34 pm WA +

Motor heb ik all risk verzekerd. Africa Twin uit 2017 koste €44,90 en nu €46,96 pm met 17 schadevrije jaren. is +4,6%

Beide bij Centraal Beheer.

valt mee maar tis wel hoger ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:34
SniperGuy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:59:
Het lijkt erop dat er ook sneller naar 50/50 schuldverdeling gegrepen wordt, zelfs als het bewijs duidelijk en overtuigend is. Dat is dan financieel gunstiger voor de verzekeraars (en minder voor de verzekerde). Ook service holt achteruit.
Wat dat betreft zijn het monopolisten want ze weten dat je een verzekering moet hebben.

Je moet ook opletten dat alle schades waar je mee te maken hebt gehad (zelfs als je benadeelde bent) in CIS gezet worden. Als het kind van de buren met de fiets een kras op je auto heeft gezet en dat via de aansprakelijkheidsverzekering afgehandeld is, staat die registratie op jouw naam. Als je voorruit vervangen is en je 65 euro eigen risico betaald hebt staat dat gewoon op jouw naam in CIS. Het zou me niet verbazen dat een aanspraak op extra aangekochte garantie (wat 9/10 een verzekering is) daarin ook vermeld staat.
Alle registraties kun je overigens met wat moeite gewoon opvragen.

Als je dan een reis- of andere verzekering afsluit moet je aangeven dat je geld hebt ontvangen van een verzekeraar. Het moet overeenkomen met CIS anders heb je kans dat je geweigerd wordt :| :X |:(
Klopt, maar soms ligt het ook aan hoe die vraag wordt gesteld.

Soms wordt er gevraagd of je in het verleden (vaak staat er een termijn bij) schade hebt geclaimd bij een verzekeraar. Dit gaat dus over allerlei schades en heeft niets met een auto te maken.
Zeg je nee, maar blijkt dat je wel degelijk schade hebt geclaimd omdat je per ongeluk koffie over het tapijt/bank van je vrienden hebt gegooid kunnen ze je weigeren. En als ze willen maken ze hier melding van dat je hebt gelogen op je aanvraag formulier.

Soms is de vraag of je in het verleden schade hebt geclaimd voor het bedoelde zoals waarvoor je de verzekering aanvraagt. Dus autoschade bij een auto verzekering. Woon schade bij een woonverzekering etc.

Het is best een schimmige wereld. Als j zee tegen je in het harnas hebt gewerkt ben je gewoon de sjaak eigenlijk. We hebben hier nog geen Amerikaanse praktijken, maar dat is geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

FRANQ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:43:
[...]

[...]

90 euro per maand (duur) of 7.5 euro per maand (lijkt me sterk)

Met 15 schadevrije jaren is de peugeot 107 van mijn vrouw al 21 euro per maand WA verzekerd.
BMW X3 35D 313pk uit 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
MLLL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:11:
[...]

BMW X3 35D 313pk uit 2012
Dat voor 90 euro per jaar?

Dan ben ik heel benieuwd hoe je dat voor elkaar gekregen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:51:
[...]

Volgens komt er een nieuwe regeling per 1 januari waarbij er per maand wordt gekeken. De terugval wordt dan ook 6 ipv 5 jaar.
Dat is uitgesteld en er is nog geen nieuwe datum voor invoering bekendgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:08
ebis schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:49:
[...]

Dat is uitgesteld en er is nog geen nieuwe datum voor invoering bekendgemaakt.
Ah dat wist ik niet. Ik dacht dat ik een maandje terug oid een mail van m’n verzekeraar had gehad daarover.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

FRANQ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:37:
[...]

Dat voor 90 euro per jaar?

Dan ben ik heel benieuwd hoe je dat voor elkaar gekregen hebt.
Per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:02:
[...]

Ah dat wist ik niet. Ik dacht dat ik een maandje terug oid een mail van m’n verzekeraar had gehad daarover.
Dat is goed mogelijk. Er zijn partijen die, waarschijnlijk tegen beter weten in, heel lang in een goede afloop hebben geloofd. Inmiddels is ook het verbond van verzekeraars overtuigd dat de planning niet wordt gehaald en durft men geen nieuwe datum te noemen. Zie ook https://www.verzekeraars....parante-schadevrije-jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Ok dat klinkt dan weer duur, die verzekering hoef ik niet :9

Mijn 2018 V90 doet 55 euro per maand all-risk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:56
Bij mijn elektrische auto is de premie het jaar op jaar ook meer dan 10% omhoog gegaan. All risk, dus ik kwam op bijna 140 euro per maand. Na overstappen kon het weer voor 121 euro. Vanwege het vermogen valt hij bij een flink aantal verzekeraars slecht in de staffels. Met 8 schadevrije jaren.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Maar komen deze premiestijgingen inderdaad doordat er tegenwoordig allemaal dure electronica in auto's zitten? Daar betaalt de Tesla rijder zelf toch de hogere premie voor lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Atomius schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:21:
Maar komen deze premiestijgingen inderdaad doordat er tegenwoordig allemaal dure electronica in auto's zitten? Daar betaalt de Tesla rijder zelf toch de hogere premie voor lijkt me?
Jij moet betalen als je een Tesla in de prak rijdt (of nou ja, je verzekering dus).

En het probleem van misschien dus te hoge eisen die we met zijn allen hebben. Waarbij natuurlijk als iemand anders schade bij jou veroorzaakt heeft wil je dat het netjes wordt opgelost. Maar zie bijvoorbeeld: FRANQ in "Autoverzekering plots meer dan 29% omhoo...", misschien worden dingen wel te netjes opgelost. (Of niet, maar dan moeten we accepteren dat het allemaal steeds duurder wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:49
MathiasMetzger schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:07:
[...]

Niks onwaarheden: dat het jezelf nog niet overkomen is, wilt niet zeggen dat een verzekeraar jouw niet kan weigeren. Die prijsvechters zoals Zekur.nl zijn goedkoop voor een reden, want die keren liever niet uit.

Mij is het dus overkomen dat ik geweigerd ben geworden, toen ik over wilde stappen nadat mijn huidige verzekeraar de WA+ premie flink wilde verhogen. Mijn keuze was gevallen op Zekur.nl omdat daar de premie voor WA+ het goedkoopste was. Na een week hoorde ik dat ze mij weigerde vanwege naar hun mening, mijn schadeverloop dat hoger was dan gemiddeld.

Ja ik heb inderdaad de pech gehad om o.a ruitschade, hagelschade en dat iemand tegen mijn auto aangereden was. Ruitschade heb ik zelfs 2x gehad, dus ook 2x geclaimd. Ik kan nu niet eens een reisverzekering afsluiten, puur en alleen omdat ik dan ook moet antwoorden dan ik voor een verzekering geweigerd ben. Ik bleek uiteindelijk ook niet verzekerd te zijn op reis, want die verzekering deed er bijna 2 weken over om te laten weten dat ik niet geaccepteerd werd.

Om een lang verhaal kort te houden: ik moet mij de komende 2 jaar zeker nog gedeisd houden. Want dan zijn de meeste schade registraties uit het CIS register verdwenen. Ook een beetje afhankelijk van de vraagstelling, want ik moet ja ook JA antwoorden dat ik geweigerd ben door een verzekeraar.

Overstappen is dus leuk en aardig, maar ik was zo'n fervente overstapper. Tot ik geweigerd werd en nu moet blijven zitten waar ik zit, omdat mijn huidige autoverzekeraar mij niet geweigerd heeft en ik de verzekering ook niet beëindigd had. Maja volgens jouw allemaal onwaarheden.....
Als ze tegen jouw aanrijden heeft dat niets met jouw verzekering te maken.
Knip

[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 27-11-2024 16:17 . Reden: Dat mag ook wel minder op de man ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Atomius schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:21:
Vergeet niet dat ook goedkope auto's veel meer duurdere componenten hebben dan vroeger. De goedkoopste auto in 2024 was bijna 17.500 euro. 10 jaar geleden kon je meerdere modellen nog kopen voor 50% van die prijs. Auto's moeten aan steeds meer veiligheidseisen voldoen en zijn kostbaarder geworden. Dat betekent dat elke schade meer geld kost dan voorheen. En of jij nu in een afgetrapte Golf van 15 jaar oud rijdt met alleen WA of in een nieuwe Tesla die all-risk verzekerd is: als je iemand anders aanrijdt door jouw schuld dan moet jouw verzekeraar uitkeren aan de begunstigde. En als die in een chique auto rijdt, ja, dan kost dat al snel een klein vermogen.

Als je het echt "eerlijk" wilt hebben dan zou je de basispremie zeer laag moeten hebben en de premie-na-schades meteen zeer hoog. Zodat de 'veroorzaker betaalt'. Maar dan gaan mensen ook stuiteren want soms kun je gewoon niet zoveel doen aan een aanrijding, ook al is het formeel jouw schuld, en als je premie dan in een keer van 25 euro per maand naar 250 gaat dan staan mensen ook met hooivorken op de stoep bij de verzekeraar ;)

Verder overigens eens dat sommige stijgingen exorbitant zijn. Vooral in percentages. Wie een auto rijdt met maandlasten van 300-500 euro per maand (niet onrealistisch) zou zich niet zo druk moeten maken over 10-15 euro premieverhoging voor de verzekering. Maar als het dan gaat om 30-50% verhoging dan is het logisch dat je daar toch verbolgen over raakt.

EDIT: Volgens dit rapport neemt het aantal schades af (en zal dit blijven afnemen) maar neemt het schadebedrag per schade toe (en lijkt dit vooralsnog ook nog wel even zo door te gaan)
https://www.autoschadepor...troom-stijgt/?gdpr=accept

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 27-11-2024 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Valorian schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:27:
[...]

Vergeet niet dat ook goedkope auto's veel meer duurdere componenten hebben dan vroeger. De goedkoopste auto in 2024 was bijna 17.500 euro.
Dat heeft niet altijd met duurdere componenten te maken; ik denk dat je een sterk staaltje rekenkunst moet tonen wil je puur op componenten een verdubbeling van een prijs realiseren in dat segment. Vermoed zomaar dat salarissen, transport, energieheffing, etc ook echt een grote factor speelt in de uiteindelijke verkoopprijs bij de dealer. BPM als voorbeeld; in 2014 zat je met 110gr CO2 nog in schijf 1, nu al in schijf 3 en op geen enkel moment vind ik dat BPM mag worden doorberekend in schade-bedragen of premies (want BPM is geen vervangbaar onderdeel van een voertuig).

Anyhow, ik zie dat een aantal overstappers / rekenaars aardige alternatieven posten in het topic (waarvoor dank) echter dat geldt dan wel weer voor de grote massa. Met bepaalde voertuigen / vermogens / gewichten / uitvoeringen kan je enkel bij een handjevol verzekeraars terecht en Independer zegt gewoon "niets gevonden". Dan is het nog vreemder (of juist niet) dat specialistischer verzekeringen dus anders naar premies kijken dan de grote verzekeraars.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:17

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ga van 66 naar 72 euro.

Personenauto WA + Casco
Schadeverzekering voor Inzittenden Servicebijdrage
Assurantiebelasting