Vloerverwarming niet warmer dan 20 graden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:54
Hi,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk een loodgieter moeten inhuren maar misschien kunnen jullie helpen om te bepalen of wel alles goed lijkt te staan. Heb al wat tips geprobeerd zoals thermostaat er eens af halen en deze aan te draaien. Deze stond nu met het pennetje helemaal naar buiten, ik weet bijv. Niet of helemaal naar buiten juist goed en open of juist dicht.

Kunnen jullie eens meekijken, alvast enorm bedankt want ik word er gek van!

Als er nog informatie nodig is dan hoor ik het graag.

Vloerverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/780bzOMvvC59S_e_Ero82QSwlRU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvm7SubedUMBUAta8jf9lT01.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwMYCEEAwFCDa5nzp6B-YOkg_MI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUp2v76hLX2WrxUnxDUfUPww.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLUKvCp8M3UFmlGnH0DWbJ4EGII=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ou5iMukeQmtgdQ1LzyDL9EXY.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTt0uuuQX4r7GcpKa0EdKXSdex8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GT1ll5uUYSsIiwyRuyrRVvdj.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8HpSlqg-XqT-xHP0O_7aZhYUJs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gy76YwWYEn2TfR2sLmfXeVi5.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:32

rdejongjr

Gnome

Pinnetje een paar tikken geven met de schroevendraaier, als deze naar buiten staat en moeilijk in te drukken is dan staat ie helemaal open.
Plaatst de thermostaatknop wel weer terug, deze limiteert de temperatuur die de vloer in gaat.

Worden enkele leidingen wel heet?
Knoppen naar de leidingen in de vloer staan open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
rdejongjr schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:18:
Pinnetje een paar tikken geven met de schroevendraaier, als deze naar buiten staat en moeilijk in te drukken is dan staat ie helemaal open.
Plaatst de thermostaatknop wel weer terug, deze limiteert de temperatuur die de vloer in gaat.

Worden enkele leidingen wel heet?
Knoppen naar de leidingen in de vloer staan open?
De enkele leidingen worden niet warm, en/of ze open staan vind ik lastig te beoordelen. Als ik met z’n ontluchtingsnippel er mee draai staan deze helemaal naar buiten. Dat is open lijkt me?

De aanvoer wordt wel warm tot ongeveer 30 graden.

Vloerverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RN22_VMTppJrzekjhn9Q0OVBzsg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PsKPGC998lKXU6LnYTlePhd.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhPuT2HUznLPx0IAMLbIzJcLFfY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/surwzW3h6GtxFI9eOYrRZ9IN.jpg?f=fotoalbum_small

Die onderste ben ik nog nooit aangekomen, die bovenste (1e foto) heb ik net wel even helemaal naar binnen gedraaid en naar buiten incl. Dat pennetje even ingedrukt. Onderste lijkt een afstelling te zijn waar ik dan te weinig verstand van heb om aan te komen.

[ Voor 70% gewijzigd door SirMemeAlot op 24-11-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:22

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Maak eens een goede foto van de thermostaatknop en waar deze op ingesteld staat.
Draait de pomp wel? Hoe wordt deze gestuurd? (is lastig te zien op de foto's)
Draai alle groepen dicht op 1 na (via de witte knoppen), maakt dat verschil?
Heeft het ooit wel gewerkt?

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 24-11-2024 11:18 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Microkid schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:05:
Maak eens een goede foto van de thermostaatknop en waar deze op ingesteld staat.
Draait de pomp wel? Hoe wordt deze gestuurd? (is lastig te zien op de foto's)
Draai alle groepen dicht op 1 na (via de witte knoppen), maakt dat verschil?
Heeft het ooit wel gewerkt?
Thermostaat staat op 42 graden ongeveer. Staat ook al zo sinds ik me kan heugen, ben daar tot vandaag eigenlijk weinig tot niet aangekomen.

De pomp draait wel, ik kan deze wel horen, als ik deze harder zet hoor ik dat ook en je voelt ook wel beweging in de leidingen. Heb nu alle groepen dichtgedraaid met de witte knoppen en 1 paar draaien opengezet en de verwarming nu weer even wat hoger, verwarming is net uitgegaan omdat het nu wat warmer is buiten :+ .

Of het ooit goed gewerkt heeft weet ik niet, het huis is wel altijd 20 graden geworden zelfs in de winter, maar het is nieuwbouw dus heb verder nooit gekeken in de afgelopen 5 jaar naar de vloerverwarming sinds oplevering. We hebben een open trap en wonen in rijtjeswoning tussen 2 huizen is, dus of dat kan met enkel paar radiatoren boven betwijfel ik. We hebben wel een kleine bijkeuken waar het wel altijd heel koud is, maar ik schatte dat dit kwam omdat er relatief weinig vloerverwarming zit en wel een deur naar buiten.

FYI, ik zie dat de foto van de pomp wat wazig is, maar deze staat aan de groene ring brand ook en staat op 3 op de horizontale lijn.

Vloerverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHRPoXG-Fl6sbQcpNlQH8doZZFI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTJe0H457XWWHWSN3yrpL5Mz.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziCYqsETXUvaLujpuVj3h0jUKuU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDqi9y3nLMavAHDkmcY761gi.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Wat is de aanvoertemperatuur vanaf de ketel?
Als deze te laag staat, warmt het water in het vloerverwarmingscircuit niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
arpeggio schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:42:
Wat is de aanvoertemperatuur vanaf de ketel?
Als deze te laag staat, warmt het water in het vloerverwarmingscircuit niet op.
Even gecheckt, stond op 40 graden. Deze nu eens aangepast naar 60 graden en verwarming goed aangezet om te zien of dit verschil maakt.

[ Voor 69% gewijzigd door SirMemeAlot op 24-11-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Wat is dat koperen buisje op je 1-na-laatste foto? Waarom hangt dat los? Waar zit het aan vast? Heb je daar meer foto's van?
En de aanvoer mag je rustig terugzetten van 42 naar 35 graden. Maar laat voor nu maar even staan.

[ Voor 50% gewijzigd door Microkid op 24-11-2024 11:48 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Microkid schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:47:
Wat is dat koperen buisje op je 1-na-laatste foto? Waarom hangt dat los? Waar zit het aan vast? Heb je daar meer foto's van?
Is een veer met een koperen ding eraan, maar deze zit vast aan de thermostaat knop. Denk dat dit een soort aarding is, maar dat is echt een gok. Zal er nog eens foto van maken, moment.
Vloerverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjk1UawUcJ9GVlTCE1x2SidaUvc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISzSCR8wXqKwMF66GPW4pUm6.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 42% gewijzigd door SirMemeAlot op 24-11-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
Microkid schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:47:
...
En de aanvoer mag je rustig terugzetten van 42 naar 35 graden. Maar laat voor nu maar even staan.
Op de verdeler wel, maar op de ketel niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

SirMemeAlot schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:48:
[...]

Is een veer met een koperen ding eraan, maar deze zit vast aan de thermostaat knop. Denk dat dit een soort aarding is, maar dat is echt een gok. Zal er nog eens foto van maken, moment.
Ah, dat is niet goed. Dat is dus de voeler voor je aanvoer thermostaat. Dat koperen buisje hoort ergens in de zijkant van de verdeler geprikt te zijn, zodat hij de temperatuur van het aangevoerde water kan meten.
Zit er rechts in de onderste verdeler toevallig een gaatje waar hij in past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Microkid schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:50:
[...]

Ah, dat is niet goed. Dat is dus de voeler voor je aanvoer thermostaat. Dat koperen buisje hoort ergens in de zijkant van de verdeler geprikt te zijn, zodat hij de temperatuur van het aangevoerde water kan meten.
Zit er rechts in de onderste verdeler toevallig een gaatje waar hij in past?
Ahhh, dat klinkt plausibel, ik ga even zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

SirMemeAlot schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:36:
De pomp draait wel, ik kan deze wel horen, als ik deze harder zet hoor ik dat ook en je voelt ook wel beweging in de leidingen. Heb nu alle groepen dichtgedraaid met de witte knoppen en 1 paar draaien opengezet en de verwarming nu weer even wat hoger, verwarming is net uitgegaan omdat het nu wat warmer is buiten :+ .
Je kan de thermostaat natuurlijk gewoon op 25 zetten ofzo, dan blijft de cv gewoon doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Microkid schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:57:
[...]

Je kan de thermostaat natuurlijk gewoon op 25 zetten ofzo, dan blijft de cv gewoon doordraaien.
Ik denk dat dit de plek moet zijn, heb deze er nu in gedrukt.
Vloerverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLMR-QtJrBo2X_bqXGoed_yQo1o=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86hIGJZ1mJPzsDBGda6GY9Ar.jpg?f=fotoalbum_small

Nu inderdaad even op 24 graden gezet en de vloerverwarming thermostaat op 50, wil wel even zien of 1 van de thermostaten nu warmer wordt

[ Voor 26% gewijzigd door SirMemeAlot op 24-11-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ja, daar hoort hij. Ik zie dat er een boutje ontbreekt om hem vast te zetten, maar het zal zo ook wel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Microkid schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:12:
Ja, daar hoort hij. Ik zie dat er een boutje ontbreekt om hem vast te zetten, maar het zal zo ook wel werken.
*O* De thermostaat stond net op 30 graden, dit lijkt het te zijn geweest. Super man! Thanks voor alle hulp, ik denk dat dit al zo staat sinds een paar weken na de oplevering 5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Wel bijzonder dat het al jaren dan 20 graden is in de winter bij jou binnen. Klopt dat wel met je gasverbruik dan? Zelfs een moderne geisoleerde woning koelt ooit af... Ergens moet de warmte vandaan komen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Microkid schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:21:
Wel bijzonder dat het al jaren dan 20 graden is in de winter bij jou binnen. Klopt dat wel met je gasverbruik dan? Zelfs een moderne geisoleerde woning koelt ooit af... Ergens moet de warmte vandaan komen dus.
Heb een open trap en boven wel radiatoren, zoals in de badkamer/mijn kantoor/zolder die altijd vrij warm waren tijdens koude dagen. Thermostaat staat vast altijd op 20 graden hele dag en nacht.

Ik verbruik gemiddeld genomen tussen de 400 en 600m3 gas wat me vrij redelijk lijkt voor nieuwbouw tussen woning met open trap en -+ 160m2 woonoppervlak. Wel aantal keer offerte opgevraagd om over te gaan naar warmtepomp, maar iedere aanbieder zegt altijd dat ik dit er nooit uit haal vanwege lage gasverbruik.
arpeggio schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:50:
[...]

Op de verdeler wel, maar op de ketel niet.
Laat de verdeler op 35 graden en de CV ketel voor toevoer verwarming op 60 graden staan, zelfde als ook voor tapwater staat.

[ Voor 14% gewijzigd door SirMemeAlot op 24-11-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
SirMemeAlot schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:43:
...
Ik verbruik gemiddeld genomen tussen de 400 en 600m3 gas wat me vrij redelijk lijkt voor nieuwbouw tussen woning met open trap en -+ 160m2 woonoppervlak.
...
Je moet niet schrikken wanneer jouw gasverbruik vanaf nu hoger wordt dan dit.
Als die voeler van de thermostaat op de verdeler er al 5 jaar niet in heeft gezeten, heeft jouw vloerverwarming al die tijd niet gewerkt. Nu die voeler er wel in zit (zoals het ook hoort bij deze verdeler) gaat de vloerverwarming wel meedoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
arpeggio schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:02:
[...]

Je moet niet schrikken wanneer jouw gasverbruik vanaf nu hoger wordt dan dit.
Als die voeler van de thermostaat op de verdeler er al 5 jaar niet in heeft gezeten, heeft jouw vloerverwarming al die tijd niet gewerkt. Nu die voeler er wel in zit (zoals het ook hoort bij deze verdeler) gaat de vloerverwarming wel meedoen...
Nee die heeft niet gewerkt in de zin de kraan heeft altijd open gestaan.

Als de voeler een lagere temp meet dan ingesteld blijft de kraan open.

En met een ketel temperatuur van 40 graden kan erook geen schade aan de vloer ontstaan.

De vloerverwarming zal best gewerkt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
Opperbeun schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:16:
...
... met 20°C aanvoer en 20°C retour ?
(zie allereerste foto)

[ Voor 5% gewijzigd door arpeggio op 24-11-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Misschien goed te vermelden of het een hoge of lage temperatuur vloerverwarming is. Bij een lage temperatuur vloerverwarming voorzien door een warmtepomp met 20 graden grondbron is 25x7 20 graden helemaal zo gek niet.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Opperbeun schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:16:
[...]

Nee die heeft niet gewerkt in de zin de kraan heeft altijd open gestaan.

Als de voeler een lagere temp meet dan ingesteld blijft de kraan open.

En met een ketel temperatuur van 40 graden kan erook geen schade aan de vloer ontstaan.

Denk ook wel dat het gewerkt heeft, maar dat het wellicht niet warm genoeg is geweest. Ik zal het even in de gaten houden wat mijn gasverbruik komende tijd doet en wat de vloerverwarming aangeeft.
ari3 schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:21:
Misschien goed te vermelden of het een hoge of lage temperatuur vloerverwarming is. Bij een lage temperatuur vloerverwarming voorzien door een warmtepomp met 20 graden grondbron is 25x7 20 graden helemaal zo gek niet.
Heb een CV ketel nog, waren 1 van de laatste projecten waar dit nog was toegestaan, Het is volgens mij wel allemaal lage temp vloerverwarming omdat het ‘warmtepomp’ ready was gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Kan helaas mijn vorige post niet aanpassen.

@arpeggio @Microkid en ieder ander die wil natuurlijk zouden jullie wellicht nog eens willen meekijken. Ik heb het nu weekje aangekeken, maar ondanks dat mijn vloerverwarming deze week regelmatig aan heeft gestaan is de temp wederom niet boven de 24 graden uit geweest, dat is me nu 1x gelukt met de thermostaat in de woonkamer op 25 te zetten en aanvoerwater op 50-60 graden. Heb ook bij vergelijkbaar huis hier in de straat contact gehad en als daar de verwarming aanslaat zie je wel duidelijk dat aanvoer 30 graden is en retour 20.

Je kan ook zien op de ecopump die aangesloten op de aanvoerleiding is dat 32 graden is.

Ik heb nogsteeds het gevoel dat de warmte niet goed in de verdeler komt, hebben jullie nog ideeën wat het kan zijn of zal dit wel gewoon kloppen? De rode omcirkelde leiding is ook nog warm, maar daarna lijkt de warmte weg te zijn…

Vloerverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FLoSrz3pGb6epeiMLyq575JU6c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G233hVLjAvd1L4xQJkGDRZUf.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1q5m4mPzLooYH_qQ27TXY3SYA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LROQNFTeHl8vjQ9wKeCpRgPn.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Als alleen het rood omcirkelde deel warm wordt kan het toch zijn dat je thermostaatkraan niet lekker werkt. Want de pomp doet het, aangezien je eerst wel een warme groep had. Toch anders eens die knop er nog eens afhalen en dan met de bolle kop van een hamer op het pinnetje drukken en weer loslaten, paar keer achter elkaar. Pinnetje moet elke keer netjes naar binnen gaan en vanzelf weer naar buiten komen.
En als je als test die knop gewoon op max zet?

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 30-11-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Microkid schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:28:
Als alleen het rood omcirkelde deel warm wordt kan het toch zijn dat je thermostaatkraan niet lekker werkt. Want de pomp doet het, aangezien je eerst wel een warme groep had. Toch anders eens die knop er nog eens afhalen en dan met de bolle kap van een hamer op het pinnetje drukken en weer loslaten, paar keer achter elkaar. Pinnetje moet elke keer netjes naar binnen gaan en vanzelf weer naar buiten komen.
En als je als test die knop gewoon op max zet?
Als test nu de thermostaat van de verdeler vol open en die in de woonkamer even op 25. Benieuwd wat er nu gebeurd.

Heb laatste keer de thermostaat knop op de verdeler wel eraf gehad en stuk of wat keer ingedrukt met mijn handen destijds, maar zal als dit niet werkt nog eens met hamertje doen en wellicht wat wd40 erbij.

Laat zo even weten wat er gebeurd.

@Microkid Als ik de vloerverwarming vol aanzet + thermostaat verdeler op 60 graden zet dan stijgt de aanvoer temp wel naar 42/43 en de temp op de invoer vloerverwarming ging naar 30 graden.

Schijnbaar zie ik spoken en is hogere temp gewoon niet nodig om het hier op temperatuur te krijgen. Ik voelde nu ook aan de leidingen die de vloer in gaan en waren wel warmer.

[ Voor 16% gewijzigd door SirMemeAlot op 30-11-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
SirMemeAlot schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:34:
...
@Microkid Als ik de vloerverwarming vol aanzet + thermostaat verdeler op 60 graden zet dan stijgt de aanvoer temp wel naar 42/43 en de temp op de invoer vloerverwarming ging naar 30 graden.
...
De thermostaat op de verdeler hoort niet op 60°C te staan! Die moet op 35 à 40°C staan omdat het water dat de vloer in gaat, niet warmer mag worden om schade aan de vloer te voorkomen.
Als die instelling van 60°C nodig is om 42/43 °C als invoer op de vvw te krijgen, is er zeer waarschijnlijk iets mis met de thermostaatkraan op de verdeler.

Heb je de thermostaatknop op een correcte manier op de kraan gemonteerd? Dat moet met enig beleid gebeuren:
Draai de radiatorknop naar de hoogste stand en monteer deze daarna op de radiatorkraan. Zo blokkeert de knop niet tegen de stift van de radiatorkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
arpeggio schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:48:
[...]

De thermostaat op de verdeler hoort niet op 60°C te staan! Die moet op 35 à 40°C staan omdat het water dat de vloer in gaat, niet warmer mag worden om schade aan de vloer te voorkomen.
Als die instelling van 60°C nodig is om 42/43 °C als invoer op de vvw te krijgen, is er zeer waarschijnlijk iets mis met de thermostaatkraan op de verdeler.

Heb je de thermostaatknop op een correcte manier op de kraan gemonteerd? Dat moet met enig beleid gebeuren:

[...]
Heb dethermostaat knop er nog eens afgehaald, op de hoogste stand vastgezet en nogmaals weer vastgezet. Ook het pennetje van de vloerverdeler even paar keer ingedrukt en die komt direct weer naar buiten. Vervolgens de thermostaat op 40 graden gezet. Ik zal het wederom even in de gaten houden de komende dagen, als de verwarming aanslaat. Komen nog wel wat koude dagen aan dus weer goed moment om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
@SirMemeAlot
Er valt mij wel iets bijzonders op bij jouw installatie.
In de retourleiding naar de cv-ketel zit een terugslagklep. Dit type terugslagklep (EA terugslagklep) is bedoeld voor waterleidingen en zie je nooit in cv-leidingen. Het is dit ding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYEWKgKFunx83WEo6VdfC-J6eFY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SWwUn0OaWLbZBLkiO6NgDQuz.png?f=user_large

Als ik naar het pijltje op de terugslagklep op jouw foto kijk, is hij wel op de juiste manier in de retourleiding gemonteerd. Maar ik begrijp niet goed waarom die daar zit.

Het zou kunnen zijn dat deze terugslagklep extra weerstand in het ketelcircuit creëert. Als dat zo is (en ik zeg het met enige voorzichtigheid) dan zou dat een reden kunnen zijn waarom jouw installatie zo slecht werkt.

Edit: @Microkid Ik had pas later gezien dat die 60°C instelling van de thermostaat op de verdeler door jou bedoeld was als een test. Vandaar mijn reactie dat deze instelling niet hoort bij een mengverdeler. Excuus!

[ Voor 11% gewijzigd door arpeggio op 30-11-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
arpeggio schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:33:
@SirMemeAlot
Er valt mij wel iets bijzonders op bij jouw installatie.
In de retourleiding naar de cv-ketel zit een terugslagklep. Dit type terugslagklep (EA terugslagklep) is bedoeld voor waterleidingen en zie je nooit in cv-leidingen. Het is dit ding:
[Afbeelding]

Als ik naar het pijltje op de terugslagklep op jouw foto kijk, is hij wel op de juiste manier in de retourleiding gemonteerd. Maar ik begrijp niet goed waarom die daar zit.

Het zou kunnen zijn dat deze terugslagklep extra weerstand in het ketelcircuit creëert. Als dat zo is (en ik zeg het met enige voorzichtigheid) dan zou dat een reden kunnen zijn waarom jouw installatie zo slecht werkt.

Edit: @Microkid Ik had pas later gezien dat die 60°C instelling van de thermostaat op de verdeler door jou bedoeld was als een test. Vandaar mijn reactie dat deze instelling niet hoort bij een mengverdeler. Excuus!
Ik heb niet hele hoge pet om door sommige issues die ik in het verleden heb gemaakt van het installatiebedrijf dat alles hier heeft geïnstalleerd. Ik geloof dat ze deze er ook later tussen hebben gezet en/of omgedraaid omdat pijltje verkeerde kant op staat. Heb verder niet genoeg kennis of wat je zegt klopt, hopelijk kan iemand dit hier bevestigen.

Wat ik wel weet, en dat is wellicht een sidenote maar wie weet heeft het wat met elkaar te maken. Mijn CV ketel als die wel wil fluiten, heb daar al aantal keer iemand voor bij gehad in het begin nadat woning net was opgeleverd, afgelopen zomer nog CV onderhoud gehad en dat was allemaal prima. Ik heb niet meer kennis dan een hobbyist die alles beetje wil uitzoeken maar het voelt alsof de CV ketel de warmte niet kwijt kan in het systeem en daardoor fluit, maar nogmaals mijn kennis hiervan is niet meer dan op basis van vermoedens. Maar nu je dit zegt triggert mij dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13:52

K1p

op de bovenste balk rechts aan de zijkant. dus naast dat groene apparaat. daar zit bij de meeste moderne verdelers nog een imbus om de warmwater aanvoer te regelen. Dit heeft mij geholpen om de aanvoer temperatuur naar een normale waarde te krijgen. je verandert hier dacht ik de mengverhouding van het water mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK > DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
K1p schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:30:
op de bovenste balk rechts aan de zijkant. dus naast dat groene apparaat. daar zit bij de meeste moderne verdelers nog een imbus om de warmwater aanvoer te regelen. Dit heeft mij geholpen om de aanvoer temperatuur naar een normale waarde te krijgen. je verandert hier dacht ik de mengverhouding van het water mee.
Net even gekeken, en daar zit inderdaad een imbus, ik zal straks een even kijken of ik deze verder open kan draaien en wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

SirMemeAlot schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:57:
[...]

Net even gekeken, en daar zit inderdaad een imbus, ik zal straks een even kijken of ik deze verder open kan draaien en wat dat doet.
Dan beperk je de hoeveelheid koudwater menging geloof ik, wel oppassen als je hem dicht draait, je zult de aanvoertemperatuur zien stijgen. Even oppassen dat je hem niet te ver dicht draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
Het indraaien van een inregelventiel op de verdeler verandert de mengverhouding in de verdeler wel, maar lost naar mijn mening het initiële probleem niet op. Je maakt hiermee van een HT-verdeler een zgn. LTV-verdeler. Die is bedoeld om met een lage aanvoertemperatuur vanaf de ketel (40 à 50°C) een vloerverwarming te bedienen. In dat geval is er dus veel water vanaf de ketel nodig en maar heel beperkt retourwater vanuit de vvw.
Op deze website wat plaatjes en een toelichting van zo'n inregelventiel:
https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/

De test met de thermostaat op de verdeler volledig open en een temperatuur op de cv-ketel van 60°C, leverde een temperatuur op van ca 42°C direct voor de verdelerthermostaat en 30°C in de aanvoerbalk. Dat probleem los je niet op met een gewijzigde mengverhouding in de mengverdeler.
Als die test gewerkt had zoals het zou moeten, dan was de aanvoerbalk van de verdeler gloeiend heet geworden: richting 60°C.

Het beperken van de hoeveelheid vvw-retourwater bij de menging zal waarschijnlijk wel een hogere temperatuur opleveren in de aanvoerbalk. De keerzijde hiervan is... de totale hoeveelheid water die wordt rondgepompt in de vvw wordt dan waarschijnlijk ook minder. En dat betekent minder warmte-afgifte.

Ik heb het vermoeden dat de oorzaak van de slechte werking moet worden gezocht òf in een slechte werking van de thermostaatkraan op de verdeler (wat @Microkid al aangaf) òf een 'hindernis' in de flow vanaf of naar de cv-ketel. Het lijkt er in ieder geval op dat de warmte op één of andere manier niet binnenkomt op de verdeler.
Maar goed, ik zit ook maar van afstand naar dit probleem te kijken...

[ Voor 4% gewijzigd door arpeggio op 01-12-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

arpeggio schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:55:
Het indraaien van een inregelventiel op de verdeler verandert de mengverhouding in de verdeler wel, maar lost naar mijn mening het initiële probleem niet op. Je maakt hiermee van een HT-verdeler een zgn. LTV-verdeler. Die is bedoeld om met een lage aanvoertemperatuur vanaf de ketel (40 à 50°C) een vloerverwarming te bedienen. In dat geval is er dus veel water vanaf de ketel nodig en maar heel beperkt retourwater vanuit de vvw.
Op deze website wat plaatjes en een toelichting van zo'n inregelventiel:
https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/

De test met de thermostaat op de verdeler volledig open en een temperatuur op de cv-ketel van 60°C, leverde een temperatuur op van ca 42°C direct voor de verdelerthermostaat en 30°C in de aanvoerbalk. Dat probleem los je niet op met een gewijzigde mengverhouding in de mengverdeler.
Als die test gewerkt had zoals het zou moeten, dan was de aanvoerbalk van de verdeler gloeiend heet geworden: richting 60°C.

Het beperken van de hoeveelheid vvw-retourwater bij de menging zal waarschijnlijk wel een hogere temperatuur opleveren in de aanvoerbalk. De keerzijde hiervan is... de totale hoeveelheid water die wordt rondgepompt in de vvw wordt dan waarschijnlijk ook minder. En dat betekent minder warmte-afgifte.

Ik heb het vermoeden dat de oorzaak van de slechte werking moet worden gezocht òf in een slechte werking van de thermostaatkraan op de verdeler (wat @Microkid al aangaf) òf een 'hindernis' in de flow vanaf of naar de cv-ketel. Het lijkt er in ieder geval op dat de warmte op één of andere manier niet binnenkomt op de verdeler.
Maar goed, ik zit ook maar van afstand naar dit probleem te kijken...
Oke, ik had zelf wel een warme leiding naar de verdeler toe maar een lage aanvoertemperatuur op de thermometer, dus heb ik die inbus iets ingedraaid. Is dat niet goed dan? Mijn aanvoer staat nu op 40 aanvoer op thermometer en retourwater staat op 20.

Vloer is lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
K1p schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:39:
[...]

Oke, ik had zelf wel een warme leiding naar de verdeler toe maar een lage aanvoertemperatuur op de thermometer, dus heb ik die inbus iets ingedraaid. Is dat niet goed dan? Mijn aanvoer staat nu op 40 aanvoer op thermometer en retourwater staat op 20.

Vloer is lekker warm.
Deze methode kan idd wel werken wanneer de pompdruk vanaf de ketelpomp te weinig is (t.o.v. de vvw-pomp) om voldoende heet water in de verdeler te duwen voor een goede mengverhouding. Dat kan bijv komen door drukverliezen in het ketelcircuit doordat er ook nog een aantal (grote) radiatoren open staan in het ketelcircuit. Als je dan het retourwater van de vvw een beetje "knijpt" in de retourbuis, kan de ketelpomp makkelijker en naar verhouding meer water doseren in de verdeler. Maar daar hoefde jij de thermostaat op de verdeler niet hoger voor te zetten. Die stond waarschijnlijk al op 40°C. (De thermometer op de aanvoerbuis geeft de temperatuur na de menging aan)

Bij @SirMemeAlot zie je pas effect als de thermostaat op de verdeler volledig open wordt gezet. Daar lijkt iets meer aan de hand. Maar niettemin zou die oplossing wel kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik ga gewoon eens even testen, het ventiel stond helemaal naar buiten, als in helemaal open(?) gok ik. Heb deze nu 4 hele slagen naar binnen gedraaid, ik hoor nu wel wat meer dat het water ‘stroomt’ althans z’n geluid. Ik ga het nu even uurtje laten gaan en dan zien wat er gebeurd. Aanvoer water is nu 28,5 graad en en retour en inkomend thermometer staan beide op rond 20.

Laat het zo weten wat er gebeurd, baat het niet dan schaadt het niet.

@arpeggio @K1p Nu getest, en dan gaat inderdaad de temp omhoog naar +- de temperatuur die er binnen komt in de verdeler, het gaat nu naar 33(input) om 24(retour). Wel klinkt het nu veel meer alsof er water rond gepompt wordt, je hoort zeg maar de water door de leiding gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door SirMemeAlot op 01-12-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
@SirMemeAlot een vraag: wordt de cv-ketel aangestuurd door een modulerende thermostaat (OpenTherm) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
arpeggio schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:14:
@SirMemeAlot een vraag: wordt de cv-ketel aangestuurd door een modulerende thermostaat (OpenTherm) ?
Ja, heb wel een standaard maar deze heet Honeywell round modulation uitvoering: Honeywell Round Modulation

Moet zeggen nu ik die regelaar nog open heb staan klinkt het net als iemand zit te douchen en jij zit in de kamer ernaast, continu dat water door de leiding. Ik kan je logica van druk wel begrijpen, omdat ook de CV ketel wel eens fluit wat mij doet vermoedden dat die de warmte niet goed genoeg kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
SirMemeAlot schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:18:
...
Ja, heb wel een standaard maar deze heet Honeywell round modulation uitvoering: Honeywell Round Modulation
...
Ik denk dat die modulerende thermostaat uiteindelijk de oorzaak is van jouw probleem (en uiteraard die temperatuurvoeler die niet in de aanvoerbuis was geplaatst). Een modulerende thermostaat en een mengverdeler zijn geen goede combinatie. Een modulerende thermostaat vraagt doorgaans lage en wisselende aanvoertemperaturen aan de cv-ketel. Voor radiatoren is dat prima, maar voor een mengverdeler niet.

Een mengverdeler functioneert het best bij een constante aanvoertemperatuur van ca 60°C of meer. Als de aanvoertemperatuur lager is, moet de flow vanaf de ketel omhoog. Bij aanvoertemperaturen minder dan 50°C kom je dan al op een instelling voor de pompcapaciteit richting 100%. Een lagere pompcapaciteit op de ketel levert dan te weinig flow voor de noodzakelijke mengverhouding in de mengverdeler.
(meer pompcapaciteit = meer pompdruk = meer flow)

In het verleden heb ik al vaker de werking van een mengverdeler uitgelegd en aan de hand van rekenvoorbeelden laten zien wat het effect is van het verlagen van de aanvoertemperatuur. Het onvermijdelijke gevolg daarvan is dat de pompcapaciteit omhoog moet. En bij een heel lage aanvoertemperatuur moet je zelfs ingrijpen door het retourwater van de vvw te beperken met een inregelventiel. En wat betreft het energieverbruik levert het bij een mengverdeler niets op.

Mocht je geïnteresseerd zijn in die rekensommen; dit is de link waar je die kan vinden:
arpeggio in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

[ Voor 4% gewijzigd door arpeggio op 01-12-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
arpeggio schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:03:
[...]

Ik denk dat die modulerende thermostaat uiteindelijk de oorzaak is van jouw probleem (en uiteraard die temperatuurvoeler die niet in de aanvoerbuis was geplaatst). Een modulerende thermostaat en een mengverdeler zijn geen goede combinatie. Een modulerende thermostaat vraagt doorgaans lage en wisselende aanvoertemperaturen aan de cv-ketel. Voor radiatoren is dat prima, maar voor een mengverdeler niet.

Een mengverdeler functioneert het best bij een constante aanvoertemperatuur van ca 60°C of meer. Als de aanvoertemperatuur lager is, moet de flow vanaf de ketel omhoog. Bij aanvoertemperaturen minder dan 50°C kom je dan al op een instelling voor de pompcapaciteit richting 100%. Een lagere pompcapaciteit op de ketel levert dan te weinig flow voor de noodzakelijke mengverhouding in de mengverdeler.
(meer pompcapaciteit = meer pompdruk = meer flow)

In het verleden heb ik al vaker de werking van een mengverdeler uitgelegd en aan de hand van rekenvoorbeelden laten zien wat het effect is van het verlagen van de aanvoertemperatuur. Het onvermijdelijke gevolg daarvan is dat de pompcapaciteit omhoog moet. En bij een heel lage aanvoertemperatuur moet je zelfs ingrijpen door het retourwater van de vvw te beperken met een inregelventiel. En wat betreft het energieverbruik levert het bij een mengverdeler niets op.

Mocht je geïnteresseerd zijn in die rekensommen; dit is de link waar je die kan vinden:
arpeggio in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Het belangrijkste is eigenlijk dat de vloerverwarming wel werkt en het verder geen schade doet aan iets in in de installatie. Het vreemde is dat iemand hier in de straat het dus wel goed werkend heeft met 30 aanvoer - 20 uitvoer. Hij heeft er een Google Nest Thermostaat op, maar die is ook opentherm, zal nog eens checken of hij een keerklep er tussen heeft zitten, dezelfde als wij hier ook hebben.

Heb het ventiel aan de zijkant wel weer dicht gedraaid want dat maakt echt te veel lawaai.

Thanks voor het meedenken @arpeggio @Microkid @K1p . Mocht iemand nog tips hebben hou ik me aanbevolen. Wil ook wel een installatiebedrijf laten langskomen, maar ben bang dat zij er naar gaan kijken en het ook niet kunnen oplossen en dat ik dan voor niks arbeidsloon + voorrijkosten betaal.
Pagina: 1