Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddingventraal
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-07 17:28
Hallo allemaal,

TL/DR: Enexis bellen en voorrijkosten riskeren, of morgen "normale" elektricien bellen?

Ik heb sinds gisterenavond een probleem met stroom. Ineens gingen alle lampen uit en sommige (hue) spotjes als een gek knipperen. In de meterkast stonden alle zekeringen en aardlekschakelaars gewoon aan. Alles uitgezet, om te gaan kijken waar het probleem zit, blijken van twee van de aardlekschakelaars de testknop het niet te doen (achter beide zitten vier zekeringen). Ik heb een fatsoenlijke multimeter liggen, dus ik ging meten, en nou blijkt dat L1 ongeveer 105V heeft, L2 en L3 gewoon 233V.

Dus ik bellen, eerst naar Enexis. Die kunnen de meter niet uitlezen (ik = privacy junk) maar er staat in het display van de slimme meter wel een driehoekje bij L1. En ik kan hun wel laten komen, maar zij mogen alleen aan de hoofdzekeringen komen, niet aan de rest van de meterkast, dus als het niet de hoofdzekeringen zijn dan is het duur (voorrijkosten). En een echte elektricien kan ik op dit moment natuurlijk ook niet bereiken.

Ik heb wel zelf een P1 lezer (dsmr-reader _/-\o_ ) en dan zie ik bijgevoegde grafiekjes. Nou weet ik niet genoeg van stroom om te weten of dit betrouwbare waardes zijn als er vanalles aangesloten is, maar betekent dit niet dat het haast wel in de hoofdstoppen (die van Enexis dus) moet zitten?

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

...

Slimme meter is Enexis T210D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovLm54IVmgKeD4dJwKXAZm3ytNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kti3kFyZkjlQl38CEXPe4M1M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npz6FYN-IjOrQqDy6XSUmZkQSX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nb4rivZWFokNwPIgF2FJiMrs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5UUk8h_9GwxGP9w69t1m9rEnOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wcnChiEnGxgG85dS4yHKDQZU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjzUixmWPteRlV5yu2INua7mj7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QbFLdunKXpd1n85ASAfrqpIz.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via reddingventraal op 24-11-2024 16:53)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

reddingventraal schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:35:
Bedankt voor jullie reacties, wat een geweldig forum is dit :)

Helemaal zonder belasting is het trouwens niet wat ik meet natuurlijk, want ik moet wel mn Raspberry pi aansluiten, en ik heb een en ander op L2 en L3 wel in gebruik.

Verder lijken de buren nergens last van te hebben. Dat is dan ook weer raar als ik jullie goed begrijp.

Maar goed ik ga inderdaad Enexis maar eens bellen.
Die zijn ondertussen al langs geweest hoop ik.
En gezien je verbruik van ruim 35 tot 45A op 1 fase, hebben ze waarschijnlijk gewoon je 25A hoofdzekering vervangen omdat ie gekapt was?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Als je dit op de meter meet, dan zit het inderdaad in het systeem van de netbeheerder en niet in je eigen kast/installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
105V ligt niet aan zekeringen. Enexis is de juiste partij, zij zijn netbeheerder en ze mogen aan jouw meter komen en het netwerk op straat of in de wijk. Je kan bij je linker en rechter buren vragen of zij hetzelfde zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als de meter van de netbeheerder (uitgelezen via P1) het al met je eens is, zeker als dan alles uit staat, dan gaat het hiervoor al fout. Dan moet een monteur dat ook zo vast kunnen stellen.

Ben alleen bang dat oplossen dan nog wel eens wat meer voeten in de aarde kan hebben... Zeker omdat het dus ook laag is zonder enige belasting. Dat gaat niet in de hoofdzekering zitten maar ervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 24-11-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:06
Ervaren je directe buren met een 3 Fase aansluiting toevallig hetzelfde ?

Ik gok van wel :)

Enexis is de juiste partij om te benaderen in elk geval.

[ Voor 24% gewijzigd door Gwindorian op 24-11-2024 10:16 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 10:18
Enexis bellen is gratis, als het in hun netwerk zit kunnen ze dat ook zien in de meter van de buren of zelfs in hun eigen stations. Het zou zelfs gek zijn als het niet al bekend is met alle slimme meters die wel gelezen kunnen worden.

en misschien kunnen ze wel alarmsignaal uit de meter lezen en niet je meterstanden geen idee hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddingventraal

Helemaal zonder belasting is het trouwens niet wat ik meet natuurlijk, want ik moet wel mn Raspberry pi aansluiten, en ik heb een en ander op L2 en L3 wel in gebruik.

Verder lijken de buren nergens last van te hebben. Dat is dan ook weer raar als ik jullie goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@reddingventraal Ging mij vooral om geen / nauwelijks verbruik op L1. Dus als daar alleen een RPi op hangt is dat "niets genoeg" :+

En ja, zou verwachten dat er meer last van hebben. Maar als de buren geen 3-fase hebben (en gewoon op L2 of L3 zitten) of toevallig L1 als licht gebruikte groep hebben hoeven ze het ook niet direct te merken. Met alle schakelende voedingen tegenwoordig is er ook nog genoeg dat prima werkt op 100V.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-06 23:41

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Wat een gigantische onbalans trouwens, 32ampere op L1 ?

Heb je een EV en laad die monofasig op ?
Wat is je Amperage van je binnenkomende hoofdzekering?

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:47
Hierover kun je kort zijn, de meter zit vóór jouw installatie, als de P1 uitlezing 105V aangeeft (op een van de fasen), kun je nu Enexis bellen en staan ze vermoedelijk binnen een kwartier bij je voor de deur. De eventuele belasting aan jouw kant doet niet eens terzake, er mag geen situatie zijn waarbij jouw hoofdzekering het overleeft maar de spanning op een fase onder de pakweg 207V zakt. Zeker als je getallen onder de 200V meet zullen ze daar snel werk van maken.

Aangenomen dat de monteur dus hetzelfde vaststelt, voorzie ik daarna graafwerk in je straat ;)

Of er is een wijktrafo deels stuk en dan zal je hele straat dit probleem hebben, voorzover ze van deze fase gebruikmaken.

Dat is allemaal op hun kosten want hun installatie.

[ Voor 35% gewijzigd door Wilke op 24-11-2024 14:20 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

reddingventraal schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:35:

Die zijn ondertussen al langs geweest hoop ik.
En gezien je verbruik van ruim 35 tot 45A op 1 fase, hebben ze waarschijnlijk gewoon je 25A hoofdzekering vervangen omdat ie gekapt was?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reddingventraal
Hallo allemaal, nogmaals enorm bedankt voor al jullie reacties. Enexis is inderdaad langsgeweest en de hoofdzekering van L1 was inderdaad kapot. De (overigens zeer vriendelijke) monteur verklaarde die 105V met iets als "inductiestroom" of zo omdat je tov de 0 meet? Snapte het niet helemaal. Anyway, de zekering hebben we doorgemeten en die was echt kaduuk. En inderdaad, is een enorme disbalans. Daar had ik eerder niet echt naar gekeken (want er was niks aan de hand) maar ik ga het nu wel in de gaten houden. @alexke1988 Ook goed geraden: inderdaad een elektrische auto die op één fase laadt. Die ga ik in ieder geval omruilen met L2 of L3 :)

Jullie zijn geweldig, echt heel fijn dat meedenken en het advies!! 🤩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik zou die lekker op L1 laten, die heeft net een nieuwe zekering :)

Hoewel, wat voor aansluitingscapaciteit heb je eigenlijk? 3x35A gaat al richting de 1.783,13 per jaar.. en hoe is de laadgroep afgezekerd?

[ Voor 55% gewijzigd door nescafe op 24-11-2024 17:06 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Ahh, ja. Als je echt helemaal geen gebruiker meer aan L1 hebt hangen dan kan je wat inductie / capacitaire spanning zien. Draden die naast elkaar lopen kunnen een stroompje in elkaar induceren. En gezien een multimeter nagenoeg geen belasting is zie je dan een voltage. Zelfde zie je vaak op de schakeldraad van een lamp als deze uit staat. Met goedkope / slechte ledverlichting begint deze soms zelfs al heel licht te "gloeien".

En ja, L1 is nu lekker vers, maar als je er dan weer 30A plus over gaat gooien slijt deze ook wel rap (uitgaande dat je gewoon 3x25A hebt). Dus zou toch naar de belasting kijken en ook naar load balancing voor het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddingventraal
nescafe schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:54:
Ik zou die lekker op L1 laten, die heeft net een nieuwe zekering :)

Hoewel, wat voor aansluitingscapaciteit heb je eigenlijk? 3x35A gaat al richting de 1.783,13 per jaar.. en hoe is de laadgroep afgezekerd?
Ik zit op 3x25A en ik verwacht eigenlijk dat ik met wat balanceren daar best binnen moet kunnen blijven. 3x35A is inderdaad wel ineens heel veel duurder. Wel jammer trouwens, er bleek op L2 een 35A zekering te zitten, die moest 'ie toch echt vervangen door een 25A :+

[ Voor 16% gewijzigd door reddingventraal op 24-11-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddingventraal
Septillion schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:57:
Ahh, ja. Als je echt helemaal geen gebruiker meer aan L1 hebt hangen dan kan je wat inductie / capacitaire spanning zien. Draden die naast elkaar lopen kunnen een stroompje in elkaar induceren. En gezien een multimeter nagenoeg geen belasting is zie je dan een voltage. Zelfde zie je vaak op de schakeldraad van een lamp als deze uit staat. Met goedkope / slechte ledverlichting begint deze soms zelfs al heel licht te "gloeien".

En ja, L1 is nu lekker vers, maar als je er dan weer 30A plug over gaat gooien slijt deze ook wel rap (uitgaande dat je gewoon 3x25A hebt). Dus zou toch naar de belasting kijken en ook naar load balancing voor het laden.
Goeie uitleg, ik snap het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
reddingventraal schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:28:
[...]
Wel jammer trouwens, er bleek op L2 een 35A zekering te zitten, die moest 'ie toch echt vervangen door een 25A :+
Zat er op L1 ook een 35A-zekering? Want je ging toch wel ver door het plafond met 47 a 48A op 1 fase.. en nogmaals hoe is je laadgroep afgezekerd?

[ Voor 5% gewijzigd door nescafe op 24-11-2024 18:45 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddingventraal
Nope die was 25A. Elektricien keek er niet heel erg van op geloof ik, dat dat voor relatief korte duur wel gaat.

Laadgroep is overigens wel voorbereid op 3 fasen, de auto gebruikt er slechts een. Zit dus een 3-fase zekering van 32A op. Ook dat vond hij niet gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06 10:19

Gosse_W

Brims

Twijfelachtige constructie toch wel hoor, i.c.m. zonnepanelen snap ik wel dat je hoger afzekert dan de hoofdzekering maar dan moet je laadpaal verrekte goed balancen. Bij buiig weer waarin de pv ineens van vol vermogen inzakt naar weinig, gaat je ev-lader al over de nominale stroom heen, vooral als je nog andere gebruikers hebt.
Mijn installateur wilde hier niet in mee..

Bovendien, als je nog een ouderwetse smeltveiligheid als hoofdzekering gebruikt, en hij klapt nog 2x, dan komt Enexis niet meer gratis!

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddingventraal
Ik ga het trouwens in de gaten houden, maar ik vraag me af of ik niet gewoon alle drie de fasen samen gerapporteerd krijg als L1 via mijn P1 setup. Klopt anders echt niet wat ik zie als ik apparaten aanzet. Elektricien maakte een opmerking van het weekend “oh wat mooi dat je dat apart kan zijn, bij mij thuis zie ik alleen het totaal”. Ik vermoed nu dus dat dat bij mij ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zie L1/L2/L3 apart, de meter geeft die cijfers gescheiden door. In jouw grafiek is het ook apart. Als je een simpele app/website gebruikt kan die het totale verbruik samenvoegen en versimpeld weergeven.

Het ligt voor de hand dat je auto niet beperkt wordt in het opnemen van energie. Er moet toch ergens iets instelbaar zijn. Is het niet in de lader op je huis dan wel in de auto zelf. Ik zou een grens van minder dan 25A instellen (5750W) als je maar 1 fase benut. Ik wil best geloven dat de afname te hoog was aangezien je problemen ondervond. Kan de auto op 3 fasen laden?

In het verleden is wel eens geconstateerd dat electronische meters ("slimme meters") niet goed meten bij bepaalde apparaten zoals een vijverpomp. Het gaat met name om hoe de sinusoïde wordt aangesneden en hoe de meter dat interpreteert. Bij een slecht metende meter kan die daar een veel te hoog verbruik aangeven. Die meters zouden inmiddels vervangen moeten zijn. Welke metercode en bouwjaar staat er op je meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:18

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je afgezekerd bent op 3x25A zou ik sowieso proberen om elke kring daar altijd onder te houden en de laadstroom van de wagen dus te beperken tot een 20A. Ja, dat gaat een stuk langer duren om te laden, maar je ziet hier het resultaat.

Een 25A zekering heeft geen enkel probleem met een belasting van 30A, al ben je op zo een moment wel degelijk de zekering aan het warm stoken en het filament aan het beschadigen. Als je dat langdurig doet krijg je een resultaat zoals je net hebt gezien.

Sowieso horen alle zekeringen achter je hoofdzekering een lagere waarde te hebben. Een 32A zekering terwijl je hoofdzekering slechts 25A is, is gewoon dom. De eigen zekeringen kan je herbewapenen of zelf vervangen. Die hoofdzekering niet. De monteur kan het dan wel negeren of er zelfs mee lachen (hij wordt goed betaald om die storingen in het weekend op te lossen), maar het is gewoon niet goed.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Niet alle eters geven het inderdaad los door. Maar gezien je wel losse info krijgt lijkt me dat wel correct. Anders had ik gewoon een constande 0 verwacht. Heb je ook de mogelijkheid om gewoon het huidige vermogen per fase te bekijken ipv grafieken? Want door het stapelen zijn de andere fases niet heel makkelijk af te lezen.

En als je laadpaal zo hoog gaat afzekeren is load balancing gewoon een must... Dat deze dan niet altijd snel genoeg bij regelt maakt niet uit. Een C25 mag minimaal 5 seconden 50A zien voor hij gaat en met 32A is dat al snel een minuut. Dus je hebt wel wat marge maar van vaak overbelasten zal een smeltzekering wel wat slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddingventraal
Oké het klopt inderdaad dat de fases wel echt apart doorgegeven worden, ik heb wat zitten testen gisteren. Het lijkt erop dat de elektricien het heel erg ongebalanceerd heeft aangelegd 7 jaar geleden (meter is uit 2017).

Overigens is het laden van de auto altijd al op 16A afgetopt geweest in de lader.

Conclusie is wat mij betreft duidelijk: elektricien mee laten kijken om de boel beter te verdelen over de drie fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:32:
Een 32A zekering terwijl je hoofdzekering slechts 25A is, is gewoon dom.
Hoeft niet hoor, als je zonnepanelen of een accu hebt kun je best 25A uit het net halen en nog aanvullen met energie uit je panelen/accu.

Wel opletten dat er dan een flinke stroom kan gaan lopen door je kast en deze daar dus geschikt voor moet zijn, in de praktijk komt dat vaak neer op 10mm2 bedrading en 63A aardlekken.
(Of de bekende remautomaat, maar dan kun je je extra energie juist niet gebruiken, das zonde)
Pagina: 1