Advies gevraagd voor D-WTW icm warmtepompboiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-09 21:27
Ik ben een huis uit 1969 volledig aan het renoveren. Het meeste wordt gedaan, een aantal dingen wil ik zelf doen. Het huis wordt gasloos, goed geïsoleerd en zo duurzaam mogelijk, maar ook bestand voor de toekomst.

De afvoer van de douche wil ik aansluiten op een douche WTW, en wel deze https://www.warmteservice...w-douchepijp-wtw/p/L05002. Die is al in huis.

Ik weet dat dit het meeste rendement oplevert wanneer het voorverwarmde water op de koudwateraanvoer van de douche wordt aangesloten. Dit zorgt er dan wel voor dat je niet meer koud kan afdouchen. Nu zie ik niet in waarom ik mij hiermee zou willen kwellen, maar misschien over een paar jaar wel, dus ik houd graag de optie open. Dan blijft alleen nog de optie over om het voorverwarmde water op de koudwateraanvoer van de SWW bron aan te sluiten. Dit wordt een TC Swiss WP boiler van 200 liter.

TL;DR
Nu mijn vraag: Heeft het zin om het water van een WPB voor te verwarmen? Werkt dit net als een gasketel dat terwijl er water wordt gebruikt het vat wordt gevuld en dus koud water wordt opgewarmd? Of werkt dit anders en het het dus helemaal geen zin om het water voor te verwarmen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Sefa op 26-11-2024 14:55)

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:27
Chrisverst schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:43:
[...]

Voor het koud douchen gevoel, ik meet de wtw in en uit. De in is ongeveer 13 graden nu. En de uit ong 23 a 24 graden. Ik moet zeggen draai hem volledig naar koud en dus de 23 a 24 graden over je heen voelt alsnog echt super koud omdat je onder een 38+- graden douch staat.
Precies. En als je 20 seconden langer wacht dan gaat dat 23 graden water je wtw in, en krijg je er 18gr uit, dus na een minuut heb je gewoon echt koud water.

Dus voor een wtw met een warmtepompboiler is eigenlijk alleen aansluiten op de koudwateringang van de douche interessant. Zodat je langer kunt douchen met dezelfde boilerinhoud. Ook dubbel aansluiten kan logisch zijn ivm meeste rendement uit de wtw.

Op de wpb ingang, bespaart energie en opwarmtijd voor de boiler. Maar het opwarmtraject van 15 naar 25 graden is voor de warmtepomp het meest efficiente en goedkoopste stuk, dus per saldo zet dat niet zoveel zoden aan de dijk. (Qua €€'s).

Het is dus vooral interessant als je beperkt bent in je boilercapaciteit (voor wat voor reden dan ook)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Zorg dat de aftakking naar je douche nog bereikbaar is, dan kan je het achteraf altijd nog aanpassen mocht je ooit de behoefte krijgen om koud af te douchen.

Verder heeft een WPB een beperkt vermogen. Als er voorverwarmd water in komt zal de WPB minder snel afkoelen en kan je langer douchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je hebt 3 opties:

1. WTW op koud water aansluiting van de douche. Het voordeel is dat je minder warm water verbruikt. Vooral bij een (WP)boiler prettig, je doet langer met je warm water, dus je kunt een kleinere boiler gebruiken en/of langer douchen.
Hoe kouder het water in de boiler staat, hoe minder het effect. Stel je boiler staat op 40°C, dan mengt er amper water bij, heeft je boiler water van 95°C zal er veel meer koud water worden gemixed en helpt je WTW meer mee.

2. WTW op de ingang van je warm water apparaat. Voor de douche tijd doet dit weinig, maar het helpt wel bij het energieverbruik. Een boiler is traag, als je die leeg hebt duurt het sowieso lang. Of je dan op 10°C of 25°C begint is dan een detail.
Voor je energieverbruik is het wel gunstig.
Draai je je WPB vaak op zonnestroom, dan is de terugverdientijd niet heel snel gunstig. Heb je een CV zie je wel minder gasverbruik.

3. Op beide, dus op de koudwater aansluiting van de douche en warmwater voorziening. Qua rendement het beste, maar ook het meeste werk qua aansluitingen.

Zelf heb ik optie 1, met een 200L boiler, achteraf had ik de WTW net zo goed weg kunnen laten en een iets grotere WPB kunnen neerzetten.
Het was heel veel werk om het ding te plaatsen en als hij stuk gaat heb ik een probleem....
En nu salderen wegvalt heb ik zonnestroom over, het aantal dagen in het jaar dat ik kWh-tjes moet kopen voor het warm water is heel beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:44
Sefa schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:17:
Ik ben een huis uit 1969 volledig aan het renoveren. Het meeste wordt gedaan, een aantal dingen wil ik zelf doen. Het huis wordt gasloos, goed geïsoleerd en zo duurzaam mogelijk, maar ook bestand voor de toekomst.

De afvoer van de douche wil ik aansluiten op een douche WTW, en wel deze https://www.warmteservice...w-douchepijp-wtw/p/L05002. Die is al in huis.

Ik weet dat dit het meeste rendement oplevert wanneer het voorverwarmde water op de koudwateraanvoer van de douche wordt aangesloten. Dit zorgt er dan wel voor dat je niet meer koud kan afdouchen. Nu zie ik niet in waarom ik mij hiermee zou willen kwellen, maar misschien over een paar jaar wel, dus ik houd graag de optie open. Dan blijft alleen nog de optie over om het voorverwarmde water op de koudwateraanvoer van de SWW bron aan te sluiten. Dit wordt een TC Swiss WP boiler van 200 liter.

TL;DR
Nu mijn vraag: Heeft het zin om het water van een WPB voor te verwarmen? Werkt dit net als een gasketel dat terwijl er water wordt gebruikt het vat wordt gevuld en dus koud water wordt opgewarmd? Of werkt dit anders en het het dus helemaal geen zin om het water voor te verwarmen?

Alvast bedankt!
Voor het koud douchen gevoel, ik meet de wtw in en uit. De in is ongeveer 13 graden nu. En de uit ong 23 a 24 graden. Ik moet zeggen draai hem volledig naar koud en dus de 23 a 24 graden over je heen voelt alsnog echt super koud omdat je onder een 38+- graden douch staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoe lang duurt het voordat de temperatuur wegzakt? Ik kan me voorstellen dat zodra het 'koudere' water begint te stromen de WTW ook snel stopt met werken?
In mijn keuken heb ik een koud water leiding die opwarmt omdat hij door de technische ruimte loopt. Maar die is echt in een paar seconden alweer koud, bij de WTW verwacht ik ook dat, zodra het koudere water door het putje stroomt, het heel snel afgelopen is met de warmte.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Laatst online: 19:27
[...]

Precies. En als je 20 seconden langer wacht dan gaat dat 23 graden water je wtw in, en krijg je er 18gr uit, dus na een minuut heb je gewoon echt koud water.

Dus voor een wtw met een warmtepompboiler is eigenlijk alleen aansluiten op de koudwateringang van de douche interessant. Zodat je langer kunt douchen met dezelfde boilerinhoud. Ook dubbel aansluiten kan logisch zijn ivm meeste rendement uit de wtw.

Op de wpb ingang, bespaart energie en opwarmtijd voor de boiler. Maar het opwarmtraject van 15 naar 25 graden is voor de warmtepomp het meest efficiente en goedkoopste stuk, dus per saldo zet dat niet zoveel zoden aan de dijk. (Qua €€'s).

Het is dus vooral interessant als je beperkt bent in je boilercapaciteit (voor wat voor reden dan ook)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:44
TheGhostInc schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:33:
[...]

Hoe lang duurt het voordat de temperatuur wegzakt? Ik kan me voorstellen dat zodra het 'koudere' water begint te stromen de WTW ook snel stopt met werken?
In mijn keuken heb ik een koud water leiding die opwarmt omdat hij door de technische ruimte loopt. Maar die is echt in een paar seconden alweer koud, bij de WTW verwacht ik ook dat, zodra het koudere water door het putje stroomt, het heel snel afgelopen is met de warmte.
Na 20 a 30 seconden wordt hij snel kouder. Na ik denk een minuut wel leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
Bedankt voor alle reacties. Ik ga hem gewoon op de douche aansluiten en eventueel nog ook op de boileringang. Ik ben niet meer bang dat koud afdouchen onmogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Laatst online: 06:17
Als alles open ligt is het weinig werk om hem zowel op de douche als de boiler aan te sluiten neem ik aan.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:30
Het hoogste rendement haal je als je op beide aansluit. Bij warmtepompboilers is enkel aansluiten op de koudwaterkant van de douche soms minder rendabel dan enkel op de boileringang aansluiten, afhankelijk van de watertemperatuur in de boiler.
Dat effect noemde @TheGhostInc ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
Alles ligt open inderdaad, dus ik denk dat ik gewoon beide ga aansluiten. Het wordt alleen een soort lange omweg vanaf de watermeter, langs de afvoer van de douche, naar zolder en weer naar beneden naar de boiler, die vlak boven de watermeter staat.
Pagina: 1