Van Proof-of-Concept naar MVP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neo_drol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-05 14:10
Enkele maanden geleden ben ik voor mezelf begonnen met het ontwikkelen van data- en AI-producten, gericht op (vooral) de lokale overheid. Via mijn netwerk heb ik mijn eerste opdracht binnengehaald in de vorm van een proof-of-concept, die ik inmiddels bijna heb afgerond. Dit project was opgezet als een kort en duidelijk experiment, waarbij ik vanwege de onderzoeksgerichte aard bewust een lage vergoeding heb gevraagd.

De resultaten tot nu toe zijn veelbelovend en wijzen op een succes. De volgende stap is om het concept door te ontwikkelen tot een MVP dat daadwerkelijk gebruikt kan worden. Ik weet vrij zeker dat mijn huidige klant hierin geïnteresseerd is en daarnaast is er al interesse vanuit andere lokale overheden.

Nu het product een volgende fase ingaat, zie ik een aantal uitdagingen op mij afkomen, zoals:
  • Het borgen van privacy en voldoen aan de AVG
  • Inrichting van security
  • Beheer en onderhoud
  • Het naleven van (overheids)standaarden en overige wetgeving
  • Het opstellen van een passend contract en vergoeding
  • Etc.
Ik heb geprobeerd deze onderwerpen te onderzoeken, maar ik merk dat ik een duidelijk overzicht mis van wat er allemaal geregeld moet worden om van mijn concept een volwassen product en onderneming te maken.

Waar kan ik advies of begeleiding krijgen om deze volgende stap succesvol te zetten? Alle tips en ervaringen zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hiervoor moet je contact leggen met een CISO en met een Privacy Officer.

Je zal wat audits moeten doorstaan voor isolatie 27001.

Misschien kan je lokale privacy officer je hierbij helpen. Zonder de juiste certificeringen zal je product binnenkort niet meer gebruikt mogen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:11
Ik zie dit topic nu maar zie dat het al eventjes oud is. Was benieuwd of je al wat verder gekomen bent? Ik zit namelijk in een (deels) vergelijkbare situatie. Ik heb een idee voor een product en weet dat er markt voor is. Ik heb al een POC gemaakt in python en dat ziet er ook veelbelovend uit. Ik heb een partnerschap gezocht met iemand uit mijn netwerk die meer de commerciële kant van de bedrijfsvoering kan regelen. Echter ik heb nog geen programmeur. In die zin lijkt het dus weer niet op jouw vraagstelling want de voornaamste zaken waar ik nu mee bezig ben:
  • Verder uitwerken van het product desing
  • Valideren van dit ontwerp met potentiele gebruikers
  • Zoeken van een programmeur voor de productontwikkeling
  • Verzamelen van de data die ik nodig heb voor het product
  • Finaliseren van het sales en marketingplan
  • Partnerschappen zoeken als verkoopkanalen
Nou is mijn productidee misschien ook wat anders dan dat van jou. Een punt is dat ik niet van plan ben om zelf data van klanten op te gaan slaan. Ik wil wel meta data van het product op gaan slaan op een server. Wellicht heeft dat dan inderdaad ook impact op AVG dus ben er benieuwd waar jij op uit bent gekomen? Tegelijkertijd klinkt het alsof ik wat verder ben in het sales en marketing stuk, wellicht kunnen we daar eens wat kennis uitwisselen?