Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 icm vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvn21
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-06 18:28
Na al verschillende instellingen uitgeprobeerd te hebben schiet de CV ketel nog in storing stand. Wie weet kan een Tweaker mij verder helpen.

Situatie:
- Jaren 70 geschakelde woning
- Onlangs nieuwe ketel laten plaatsen: Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 (op 1e verdieping)

(Bijna) alle radiatoren verwijderd wat resulteert in de volgende situatie:
Boven: In de badkamer vloerverwarming en 1 kleine radiator. De rest van de kamers worden indien nodig verwarmd met airco's.

Beneden: Therminon verdeler met pomp. Geen radiatoren meer, enkel vloerverarming, 9 groepen (rond de 80 m2)

Tijdelijk hebben we nog een simpele honeywell thermostaat (niet modulerend), ,aar mogelijk gaan we een naregelsysteem met 3 thermostaten laten installeren.

Ik ben nu bezig met het opstartprotocol waarbij ik tegen het issue aan loop dat de de ketel in storing 1 schiet. Hij kan zijn warmte niet kwijt. Vermoedelijk omdat de verdeler niet continue vraagt. Ik heb al geprobeerd het vermogen terug te schroeven van de ketel en ook de aanvoer temperatuur terug te schroeven naar 60/50/45 graden. Maar alsnog schiet de ketel telkens in storing.

ik zoek nu naar een manier hoe ik de ketel in kan stellen zodat hij niet telkens in storing schiet.

Overigens had ik volgens mij beter een pomploze verdeler kunnen laten installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIlPrV5k27zoFfmAyJ2Z8ZMskz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvgSQ6zlbjFd6P2DrmPHU2Dp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hele zware ketel voor dit gebruik. De ketel kan op lage temperatuur stoken en pomploos was beter geweest idd.
Maar hier lijkt mogelijk een “kortsluiting” in je circuit te zitten, waardoor heet water weer meteen op de retour komt. Is die badkamerradiator voldoende geknepen zodat daar niet teveel doorheen stroomt? En die bypass hier midden bovenin beeld, is die goed afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:09

Illusion

(the art of)

1) Die rode kraan links op de foto lijkt dicht te staan. dat helpt niet, maar kan ook een oude foto zijn.

2) je verdeler hangt lager dan de vloer. Dan is het heel lastig om de vloer goed te ontluchten. Weet je zeker dat er geen lucht meer in zit?

3) wat gebeurt er vlak voordat de ketel in storing schiet?
- draait de pomp van de vloerverwarming?
- worden aanvoer en retour vloerverwarmingverdeler warm?
- worden aanvoer een retour vloerverwarming slangen warm?
- wordt de retour bij de cv-ketel heel snel warm?

[ Voor 35% gewijzigd door Illusion op 23-11-2024 22:01 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heeft de installateur geen storingsnummer trouwens? Dit is gewoon niet goed opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvn21
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:58:
Hele zware ketel voor dit gebruik. De ketel kan op lage temperatuur stoken en pomploos was beter geweest idd.
Maar hier lijkt mogelijk een “kortsluiting” in je circuit te zitten, waardoor heet water weer meteen op de retour komt. Is die badkamerradiator voldoende geknepen zodat daar niet teveel doorheen stroomt? En die bypass hier midden bovenin beeld, is die goed afgesteld?
Ik heb getest met badkamer radiator dicht en volledig open, lijkt geen verschil te maken.

Hoe kan ik zien of de de bypass goed is ingesteld?

[ Voor 13% gewijzigd door Stvn21 op 23-11-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvn21
Illusion schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:58:
1) Die rode kraan links op de foto lijkt dicht te staan. dat helpt niet, maar kan ook een oude foto zijn.

2) je verdeler hangt lager dan de vloer. Dan is het heel lastig om de vloer goed te ontluchten. Weet je zeker dat er geen lucht meer in zit?

3) wat gebeurt er vlak voordat de ketel in storing schiet?
- draait de pomp van de vloerverwarming?
- worden aanvoer en retour vloerverwarmingverdeler warm?
- worden aanvoer een retour vloerverwarming slangen warm?
- wordt de retour bij de cv-ketel heel snel warm?
1: Dit is inderdaad een oude foto van vlak na de oplevering. Die kraan is inmiddels open. Sterker nog, de aanvoer en retour waren verkeerd om aangesloten op de verdeler. Dit is inmiddels gefixt.

2: Goede vraag.. ik heb op de verdeler ontlucht, boven in de badkamer (radiator) en ook de ketel heb ik ontlucht.

3: - Pomp van vloerverwarming draait continue, de andere punten zal ik moeten testen, maar gezien ik nog op dag 2 ben van opstartprotocol wordt de verdeler en slangen nog niet heel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvn21
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:00:
Heeft de installateur geen storingsnummer trouwens? Dit is gewoon niet goed opgeleverd.
Goede opmerking, ik zal toch maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Je ketel schiet niet in storing, maar kan zijn warmte niet kwijt en gaat dan rondpompen zonder opstoken.

80m2 is met 100W/m2 8KW. Volgens mij ook het minimale vermogen van die ketel.
Ketel vastzetten op max 30% vermogen, minimale snelheid van de pomp verhogen, die is nml gekoppeld aan het brandervermogen en staat op laaglast waarschijnlijk veel te laag. Temperatuur mooi op 65 zetten, als het goed is gaat je ketel dat niet eens bereiken met geknepen vermogen.

Zie ik overigens goed dat die leidingen verlopen naar 15mm bij je verdeler, of heb je 28mm liggen voor de afsluiters? 15mm is voor een 9 groeps verdeler heel krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camos
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-05 23:13
Hi, ik heb exact hetzelfde probleem waarbij ik inderdaad beter een verdeler zonder pomp had kunnen installeren.

Ben je inmiddels achter de oorzaak?

Groetje, Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-06 17:09
Temperatuur nooit verlagen, dat veroorzaakt alleen maar pendel gedrag. Vermogen idd zo laag mogelijk zetten, de 30/36 is best wel een unit.

Check of de bypass niet doorlekt bij normaal bedrijf. Check of er geen andere radiatoren e.d. teveel flow hebben met een te kleine dT. En controleer even of je vloerpomp wel hard genoeg pompt om de warmte ook echt de vloer in te krijgen. Je moet al gauw 11 a 12l pm over de flowmeters hebben voor een dT van 10c en 8kW de vloer in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvn21
Camos schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:45:
Hi, ik heb exact hetzelfde probleem waarbij ik inderdaad beter een verdeler zonder pomp had kunnen installeren.

Ben je inmiddels achter de oorzaak?

Groetje, Jasper
Bij mij lag de oorzaak voornamelijk bij de pompsnelheid, die was te veel teruggeschroeft. Echter kan er waarschijnlijk nog wel wat fine tuning plaatsvinden, maar ik moet er nog de tijd voor nemen.
Pagina: 1