loodgieters werk advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 09:21
Hallo,

We zijn bezig met het aanpakken van de badkamer en ik ben benieuwd wat de kenners of loodgieters op dit forum van het uitgevoerde werk vinden.

Ik ben zelf een leek op dit gebied en vind het lastig om te beoordelen of alles goed is gedaan. Stiekem ben ik altijd bang voor lekkages :D.

We hebben een tweede kraanaansluiting laten maken en ook meteen een warmwaterleiding naar zolder laten leggen, zodat we in de toekomst een badkamer op zolder kunnen maken.

Het gaat vooral om de gebruikte verbindingen en aansluitingen, en specifiek de overgang van een 14mm naar een 16mm waterleiding. Dit is gedaan omdat er al een 14mm leiding voor warm water in de woning lag, terwijl de nieuw aangelegde leiding vanaf boven naar de badkamer 16mm is.

Het is niet dat ik het werk niet vertrouw, maar nu alles nog open ligt, zou ik graag de mening van iemand anders willen horen. Wat vinden jullie?

zie foto’s Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrUyQDkjrfvQhP0nrlXgIl5Yztc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubRQCvF4qbLsjUobLUV8nhd8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_MXjo0Mnv0bcv8F0XajimOj_ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t48T18Mhzfz4nXouB4oNKJ5Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6GBdRnv0F85L0kjerlT-pUYCSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yhtuuc5IrQ0d2hfgJJ2JQnVe.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxpzUVmpD83wUpyUDwCBIgRMPuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTZ57wBJ6xRxzAYQsTwbNnd0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door moca007 op 23-11-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-09 09:28
je zou als je heel bang bent voor lekkages kunnen vragen om het af te persen en een afpers rapport. waarbij de leiding onder een grotere druk afgeperst wordt. verder een sokje meer of minder zou ik mij niet echt druk om maken. mits hetzelfde merk is gebruikt zelfde specificaties etc. maak even een close up als je wilt..
(en ja er had beter een t-stuk 14-16-16 gebruikt kunnen worden maar als die niet in de auto ligt is een sokje extra zoals hier is gebeurd een prima oplossing. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
miciel schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:27:
je zou als je heel bang bent voor lekkages kunnen vragen om het af te persen en een afpers rapport. waarbij de leiding onder een grotere druk afgeperst wordt. verder een sokje meer of minder zou ik mij niet echt druk om maken. mits hetzelfde merk is gebruikt zelfde specificaties etc. maak even een close up als je wilt..
(en ja er had beter een t-stuk 14-16-16 gebruikt kunnen worden maar als die niet in de auto ligt is een sokje extra zoals hier is gebeurd een prima oplossing. )
Afpersen hoe werkt dat? Ik heb wel aangeven om de leiding open te laten en te controleren lekkage en tot nu toe niets aan de hand ook meerdere keren zelf gecheckt en ook kraan open en dicht gedraaid. Het merk dat gebruikt is Uponor volgens heb. Dat de waterleiding achter de afvoer loopt is geen probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door moca007 op 23-11-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-09 09:28
moca007 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:30:
[...]

Afpersen hoe werkt dat? Ik heb wel aangeven om de leiding open te laten en te controleren wil lekkage en tot nu toe niets aan de hand ook meerdere keren zelf gecheckt en ook kraan open en dicht gedraaid. Het merk dat gebruikt is Uponor volgens heb.
u hebt nodig een afperspomp en een stagaire. 8)7 de leidingen worden met afperspomp volgens het protocol. waarbij als het een grotere installatie is 16 bar moet worden gehaald. om de rek eruit te krijgen.
dit zou ik afpersen op 8 bar 30 Minuten laten staan. en dicht smeren. het spijt me ook al is het niet volgens
de voorschriften om hier nou 16 bar op te zetten en deels afkopelen van de rest .koper cv ketel etc. ik vind het niet de moete waard. ik durf dat risico wel te nemen. het gaat hier om wat klienere stukjes leiding..
(verder als je gaat afpersen kan je cv ketel mee persen drink waterzijdig. tot je inlaat combinatie open gaat.. je cv ketel kan er tegen maar of het verstandig is om een oudere ketel zover te testen ?? nee eigenlijk niet)

en verder het verdient de voorkeur dit te laten doen door een stagiaire loopjongen etc kan die er een mooi verslag van schrijven voor school... en kan die het volgens de regels doen :+ . ik heb geleerd om inmiddels
een risico in te culculeren en dit. kan je als je wil wel helemaal volgens de voorschriften afpersen maar het
is niet nodig...afpersen doen we alleen bij instorten in 20 centimeter beton. en dan is het zeg maar een wat groter probleem als het lekt en afpersen geeft dan een behoorlijke garantie. en wat uponor aangaat is 1 van de grotere spelers en betere merken in de markt. eigenlijk kijk dit filmpje. hierin staat het meeste uitgelegd https://www.youtube.com/watch?v=6QQ07bx7Ni0 ik zou een dergelijke kortere test wel aan willen aanraden dan slaap je beter. maar moeten/verplichten. das mijn inziens niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 23-11-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
miciel schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:11:
[...]
u hebt nodig een afperspomp en een stagaire. 8)7 de leidingen worden met afperspomp volgens het protocol. waarbij als het een grotere installatie is 16 bar moet worden gehaald. om de rek eruit te krijgen.
dit zou ik afpersen op 8 bar 30 Minuten laten staan. en dicht smeren. het spijt me ook al is het niet volgens
de voorschriften om hier nou 16 bar op te zetten en deels afkopelen van de rest .koper cv ketel etc. ik vind het niet de moete waard. ik durf dat risico wel te nemen. het gaat hier om wat klienere stukjes leiding..
(verder als je gaat afpersen kan je cv ketel mee persen drink waterzijdig. tot je inlaat combinatie open gaat.. je cv ketel kan er tegen maar of het verstandig is om een oudere ketel zover te testen ?? nee eigenlijk niet)

en verder het verdient de voorkeur dit te laten doen door een stagiaire loopjongen etc kan die er een mooi verslag van schrijven voor school... en kan die het volgens de regels doen :+ . ik heb geleerd om inmiddels
een risico in te culculeren en dit. kan je als je wil wel helemaal volgens de voorschriften afpersen maar het
is niet nodig...afpersen doen we alleen bij instorten in 20 centimeter beton. en dan is het zeg maar een wat groter probleem als het lekt en afpersen geeft dan een behoorlijke garantie. en wat uponor aangaat is 1 van de grotere spelers en betere merken in de markt. eigenlijk kijk dit filmpje. hierin staat het meeste uitgelegd https://www.youtube.com/watch?v=6QQ07bx7Ni0 ik zou een dergelijke kortere test wel aan willen aanraden dan slaap je beter. maar moeten/verplichten. das mijn inziens niet nodig.
Aardig wat werk hahaha, ik ga ervan uit dat het goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:27
Kun je visueel checken dat elke koppeling geperst is?, als van alle koppelingen de metalen huls rondom iet-wat ingedeukt is, dan is alles ok, als er één is die dat niet is.. is die koppeling niet geperst en zal gaan lekken.
Niet geperst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFICrgpr8eIL3DknGew2Nr52vJg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/E8sPOeoaC8nvI6iBhv6g5Gb6.jpg?f=user_large

Geperst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ezuIo0hfTKTXGiiVWLgxR8hZMc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZI5NSbzWiUlp1hgMnHumJiOb.jpg?f=user_large

Ik weet niet als je bij jou gebruikte type koppeling kan checken als de buis vóóraf persen ver genoeg in de koppeling is ingedrukt, bij de koppelingen van Uponor is dat door een gaatje te zien.

[ Voor 61% gewijzigd door natural colour op 24-11-2024 08:40 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
natural colour schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:26:
Kun je visueel checken dat elke koppeling geperst is?, als van alle koppelingen de metalen huls rondom iet-wat ingedeukt is, dan is alles ok, als er één is die dat niet is.. is die koppeling niet geperst en zal gaan lekken.
Niet geperst:
[Afbeelding]

Geperst:
[Afbeelding]
Alles is geperst dat weet ik zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zie ik nou de koude en warme leiding knuffelend tegen elkaar aan geplaatst? Dat lijkt me niet volgens de normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:27
pagani schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:41:
Zie ik nou de koude en warme leiding knuffelend tegen elkaar aan geplaatst? Dat lijkt me niet volgens de normen.
Het is zondagmorgen..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-09 11:00
de 3 ( elektra) draden die over de horizontale afvoer lopen, staat daar stroom op.
Of zie ik het niet goed ,en zijn het aarde draden, want mocht er ooit een probleem zijn met je elektra dan is dit niet zomaar te vervangen.
En rechts moet er volgens mij ook nog een aarding aan, of is dat wel gedaan maar niet zichtbaar.
Nee ik ben geen loodgieter of elektro man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:51
moca007 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:16:
Het is niet dat ik het werk niet vertrouw, maar nu alles nog open ligt, zou ik graag de mening van iemand anders willen horen. Wat vinden jullie?
Over het loodgieterswerk kan ik niet oordelen, maar de blote VD-draden van de elektrakabel die nu in het pur zitten is onacceptabel. Dat moet echt hersteld worden voor het stucwerk en tegels tegen de muur gaan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:34
FredvZ schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:11:
[...]

Over het loodgieterswerk kan ik niet oordelen, maar de blote VD-draden van de elektrakabel die nu in het pur zitten is onacceptabel. Dat moet echt hersteld worden voor het stucwerk en tegels tegen de muur gaan.
Is dat niet gewoon de aardedraad?

Edit; nee, je hebt gelijk, keek naar de verkeerde foto. Dat hoort zo niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Himalaya op 24-11-2024 13:20 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
FredvZ schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:11:
[...]

Volgens mij is dat aarde draad.
Ik ben morgen in de woning en zal dit even nakijken.

Zie foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dhb4S1kTWTkyqRci55NX3p5U61U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yqIXzfYM4dC3vlMazyJrrc0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door moca007 op 24-11-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
pagani schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:41:
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
natural colour schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:26:
Niet geperst:
[Afbeelding]

Geperst:
[Afbeelding]

Ik weet niet als je bij jou gebruikte type koppeling kan checken als de buis vóóraf persen ver genoeg in de koppeling is ingedrukt, bij de koppelingen van Uponor is dat door een gaatje te zien.
Ja ongeveer zelfde ga ze morgen nakijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
ouwefreaker schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:05:
de 3 ( elektra) draden die over de horizontale afvoer lopen, staat daar stroom op.
Of zie ik het niet goed ,en zijn het aarde draden, want mocht er ooit een probleem zijn met je elektra dan is dit niet zomaar te vervangen.
En rechts moet er volgens mij ook nog een aarding aan, of is dat wel gedaan maar niet zichtbaar.
Nee ik ben geen loodgieter of elektro man.
Aarding is alleen links gedaan, moet dit ook bij de rechterkraan? In ons huidige huurwoning ook nieuwbouw paar jaar oud is alleen de linker kraan geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:20

mjl

Ugh

Ik zou inderdaad de koude en warme leiding van elkaar afhouden en überhaupt de leidingen isoleren. Als ze tegen elkaar aanliggen kan de koud waterleiding opwarmen maar niet zo warm dat eventuele bacteriegroei voorkomen/gedood wordt.

Van 14 naar 16mm: zoals je aangeeft is het een budget beslissing, mooiste is zo dik mogelijke leidingen te gebruiken om zo min mogelijk drukverlies te hebben. Qua lekkage hoeft dit geen issue te zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door mjl op 24-11-2024 19:28 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
mjl schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:25:
Ik zou inderdaad de koude en warme leiding van elkaar afhouden en überhaupt de leidingen isoleren. Als ze tegen elkaar aanliggen kan de koud waterleiding opwarmen maar niet zo warm dat eventuele bacteriegroei voorkomen/gedood wordt.

Van 14 naar 16mm: zoals je aangeeft is het een budget beslissing, mooiste is zo dik mogelijke leidingen te gebruiken om zo min mogelijk drukverlies te hebben. Qua lekkage hoeft dit geen issue te zijn.
Isoleren met buis isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Ik vind de pvc-buis aan de linkerkant wel heel ver naar voren komen.
Die aan de rechterkant lijkt schuin naar beneden te wijzen maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.
Heb je ook al gecontroleerd of alles wel ver genoeg in de wand zit i.v.m. de afwerking?

De warmwaterleiding en de koud waterleiding mogen elkaar niet raken om, zoals al gemeld, te voorkomen dat de koud waterleiding opgewarmd wordt door de warmwaterleiding.
Ook geef je aan: ".....en ook meteen een warmwaterleiding naar zolder laten leggen, zodat we in de toekomst een badkamer op zolder kunnen maken."

Dat betekent dat dat hele stuk warmwaterleiding wat de eerste tijd niet gebruikt gaat worden (weken, maanden, jaren?) een potentiële legionellabron kan worden. Totdat ie in gebruik genomen gaat worden is het een "dode" leiding.
Een "dode" leiding mag meen ik niet langer zijn dan 15 cm.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Koffie-Verkeerd schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:34:
Ik vind de pvc-buis aan de linkerkant wel heel ver naar voren komen.
Die aan de rechterkant lijkt schuin naar beneden te wijzen maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.
Heb je ook al gecontroleerd of alles wel ver genoeg in de wand zit i.v.m. de afwerking?

De warmwaterleiding en de koud waterleiding mogen elkaar niet raken om, zoals al gemeld, te voorkomen dat de koud waterleiding opgewarmd wordt door de warmwaterleiding.
Ook geef je aan: ".....en ook meteen een warmwaterleiding naar zolder laten leggen, zodat we in de toekomst een badkamer op zolder kunnen maken."

Dat betekent dat dat hele stuk warmwaterleiding wat de eerste tijd niet gebruikt gaat worden (weken, maanden, jaren?) een potentiële legionellabron kan worden. Totdat ie in gebruik genomen gaat worden is het een "dode" leiding.
Een "dode" leiding mag meen ik niet langer zijn dan 15 cm.
Plan is om de komende jaar / twee de badkamer boven te maken, hoe zou je dit kunnen oplossen? Gedachte is nu alles open ligt de leiding naar boven te verlegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
moca007 schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:36:
[...]

Plan is om de komende jaar / twee de badkamer boven te maken, hoe zou je dit kunnen oplossen?
of een lus maken via boven.. alleen dat is omslachtig...
of een afsluiter er tussen en vast een buis naar boven steken welke dus voor "nu" leeg blijft door de afsluiter

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
SMSfreakie schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:42:
[...]

of een lus maken via boven.. alleen dat is omslachtig...
of een afsluiter er tussen en vast een buis naar boven steken welke dus voor "nu" leeg blijft door de afsluiter
Waar zou je afsluiter moeten plaatsen? of is het een optie om wekelijks de leiding te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je hem leeg wilt laten.. binnen 15cm na een aftakking..

of je zou inderdaad met regelmaat moeten spoelen.. alleen hoe die regels precies steken weet ik niet

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

moca007 schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:43:
[...]

of is het een optie om wekelijks de leiding te laten lopen?
Dat lijkt me praktisch gezien de beste oplossing.
En voor in gebruik name als de badkamer uiteindelijk op zolder gerealiseerd is, sowieso goed en lang spoelen met heet water. En spoel je koud waterleiding ook goed door voordat je 'm gaat gebruiken. Het kan nogal warm worden op de meeste zolders gedurende de zomers, vandaar.
Ik denk dat je vol goede moed de eerste manden netjes gaat spoelen maar uiteindelijk komt de klad er wat in gok ik. :-) Zeker als het wel een jaar of twee kan duren.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

mjl schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:25:

mooiste is zo dik mogelijke leidingen te gebruiken om zo min mogelijk drukverlies te hebben.
Volgens mij is dat net andersom: hoe dunner de leiding, hoe meer druk.
Als je een tuinslang dichtknijpt (=vernauwing) spuit het water er harder en verder uit.
Warmwaterleidingen worden daarom meestal in 14mm mlc buis uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

moca007 schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:43:
[...]
of is het een optie om wekelijks de leiding te laten lopen?
Voor wat betreft het spoelen en de duur daarvan kan je hier de nodige info vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Koffie-Verkeerd schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:57:
[...]

Volgens mij is dat net andersom: hoe dunner de leiding, hoe meer druk.
Als je een tuinslang dichtknijpt (=vernauwing) spuit het water er harder en verder uit.
Warmwaterleidingen worden daarom meestal in 14mm mlc buis uitgevoerd.
Het klopt warm water leiding gebruiken ze juist dunner leiding ivm druk, al moet ik zeggen met 16mm heb ik boven prima druk. Zit nu alleen met verhaal van dode leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-09 11:00
moca007 schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:09:
[...]

Aarding is alleen links gedaan, moet dit ook bij de rechterkraan? In ons huidige huurwoning ook nieuwbouw paar jaar oud is alleen de linker kraan geaard.
Nogmaals ik ben geen loodgieter of elektro man, maar als ik het uit zou voeren dan zou ik dat wel doen , ook met je rechter kraan kan het verkeerd gaan, maar ongetweifeld zijn hier betere experts dan ik.
Pagina: 1