Boven apart verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian96
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-11-2024
Beste,

Wij hebben beneden vloerverwarming en boven normale radiatoren. Als thermostaat heb ik een Google Nest Thermostaat. Deze werkt op WIFI.
Wij hebben boven nog gewoon 'domme' thermostaat knoppen. Is er een optie om deze ook slim te maken en te verbinden met onze Google thermostaat? Nu is het namelijk dat als hij beneden op temperatuur is hij uiteraard afslaat, hierdoor is het boven ijskoud.

Wij hebben een Intergas HRE .... Ketel.

Als dit betekend dat we eventueel een andere ketel zouden moeten dan is dit ook zeker een optie voor ons.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:12
Als het boven ijskoud is en de thermostaatknop op de verwarming goed functioneert moet je het water wat beneden door de radiatoren gaat knijpen zodat er voldoende water door je radiator gaat boven.

Ik heb beneden twee grote radiatoren met open/dicht knoppen en die staan half dicht.
Het is bij mij boven altijd goed op temperatuur met een radiator met domme thermostaatknop.
Ik zou dus eerst met de beneden radiatoren aan de gang gaan voordat je iets aan gaat schaffen.

Edit: sorry je hebt vloerverwarming, ik weet niet precies hoe je die kan knijpen maar dat zou wel een oplossing kunnen zijn mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Bazvv op 23-11-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:18

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat dit vooral een stukje inregelen is. Want je kunt die knoppen boven nog zo slim maken. Als de thermostaat beneden uit zegt, heb je er nog niks aan.

Wat is de aanvoertemperatuur vanaf de CV ketel?

Worden de radiatoren boven wel goed warm? Dat zou in beginsel (als de ketel stookt) goed moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:17
Je bent op zoek naar zoneverwarming.
Tado en Honeywell hebben daar beide oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Tado heeft wel wat, maar als je boven kartonnen muren en dakisolatie hebt dan zal je er weinig warmte in kunnen pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian96
Ja we hebben vloerverwarming, heerlijk maar oke. De cv staat ingesteld op 55 graden, de vloerverwarming op 30 graden doorstroom.

We hebben het huis inmiddels tegelijk geïsoleerd, zou tado dan een optie zijn? Kan ik deze ook koppelen met de Google Nest Thermostaat welke in beneden gebruik? Deze heeft namelijk een zender/ontvanger welke rechtstreeks op de cv aangesloten zit.. makkelijk zou dus zijn als alles via één app zou werken.

Andere vraag; we hebben ook een regendouche, zouden jullie een cw4 of cw5 ketel aanraden? In woon in een normaal rijtjeshuis (1950)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Heb je hoge temperatuur radiatoren boven? Met 55 graden doen die het wellicht niet afdoende.

Nest en Tado gaan bij mijn weten niet samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian96
Dat weet ik eigenlijk niet, het zijn dubbele radiatoren. Als in hoge rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:50
Jurrian96 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:19:
Ja we hebben vloerverwarming, heerlijk maar oke. De cv staat ingesteld op 55 graden, de vloerverwarming op 30 graden doorstroom.
Je wil de balans tussen afgifte boven en beneden aanpassen, dus:
Boven meer flow geven t.o.v. beneden
Of, aanvoer boven verhogen of beneden verlagen

Zou allereerst beginnen met het meten van de retourtemperatuur van de radiatoren boven.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
SjoerdOe schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:53:
Je bent op zoek naar zoneverwarming.
Tado en Honeywell hebben daar beide oplossingen voor.
Als het boven altijd te koud is dan is het een kwestie van inregelen en is zoneverwarming een paardemiddel.

Zoneverwarming wordt nuttig als de vwrwarmingsbehoefte onregelmatig is (kantoor waar soms thuis gewerkt wordt bijvoorbeeld)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdOe
Nu is het namelijk dat als hij beneden op temperatuur is hij uiteraard afslaat, hierdoor is het boven ijskoud.
Dit los je toch niet op met inregelen? Als er beneden geen warmtevraag is wordt het boven koud. Dat los je niet op met inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian96
Dat is inderdaad het probleem Sjoerd, als het beneden warm is slaat de thermostaat af en dan uiteraard ook de warmteflow naar de slaapkamers. Dit zou ik graag anders willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Makkelijke oplossing.

1 thermostaat beneden.
1 thermostaat boven.

De beneden thermostaat stuurt de klep voor de vloerverwarming aan.
De boven thermostaat doet dit voor de boven verdieping.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian96
Hoe krijg ik dat ongeregeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

SjoerdOe schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:00:
[...]

Dit los je toch niet op met inregelen? Als er beneden geen warmtevraag is wordt het boven koud. Dat los je niet op met inregelen.
Dat ligt er aan waarom het boven koud is. Als het daar koud is omdat de temperatuur niet bereikt wordt omdat het beneden eerder warm is dan zeer zeker wel. Als je huis goed geïsoleerd is dan blijft de warmte echt wel hangen en dan kan je met inregelen een heel eind komen.

Inregelen zelf kost ook alleen maar wat tijd dus is zeker stap 1 in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdOe
Brummetje schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:45:
[...]

Dat ligt er aan waarom het boven koud is. Als het daar koud is omdat de temperatuur niet bereikt wordt omdat het beneden eerder warm is dan zeer zeker wel. Als je huis goed geïsoleerd is dan blijft de warmte echt wel hangen en dan kan je met inregelen een heel eind komen.

Inregelen zelf kost ook alleen maar wat tijd dus is zeker stap 1 in mijn ogen.
Ik denk dat we beiden een ander probleem uit de OP halen. Dus laten we eens bekijken wat de TS nu eigenlijk bedoelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:16
Voor de duidelijkheid, wil je dat beide zones (beneden en boven) tegelijk opwarmen? Of wil je het onafhankelijk van elkaar kunnen regelen? Voor mijn gevoel dat laatste. Ik zou dat dan in je topic opening even verduidelijken. Dat is inderdaad iets met zones. Wat ik zelf op dit moment ook aan het uitzoeken ben omdat ik specifiek 1 kamer los wil kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian96
Ja ik wil gewoon dat als beneden op temperatuur is de verwarming boven niet stopt maar ook doorgaat. Ik denk dat zone regelingen dan het beste zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Tot zover ik in mn research ben doet tado dit. Ik weet echter (nog) niet hoe dat werkt met vloerverwarming. Ik heb 6 groepen en hoop niet dat ik dan alle 6 die knoppen moet vervangen namelijk. (Staan allemaal zelfde open en dat moet ook zo blijven)
Mocht ik meer tegenkomen zal ik het hier laten weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian96
Ik kom inderdaad ook op tadoo uit, nou zet er een thermostaatknop op mijn verdeler van de vloerverwarming, mogelijk kan ik deze vervangen voor een tadoo knop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:11

Sandyman538

SandstorM [148839]

Zelfde probleem hier. Uiteindelijk offertes opgevraagd. Ging dan wel om honeywell evohome, maar zelfde concept als tadoo. Er moet dan een zoneregeling klep op (gehele) vloerverwarming en radiatoren knoppen op de radiatoren boven. Dan is vloerverwarming beneden een aan/uit concept en kan niet per knop/kamer geregeld worden (kan wel maar is duurder). Offertes een jaar geleden zaten rond 1500 euro.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
Jurrian96 schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:36:
Ik kom inderdaad ook op tadoo uit, nou zet er een thermostaatknop op mijn verdeler van de vloerverwarming, mogelijk kan ik deze vervangen voor een tadoo knop?
ik denk dat die knop is voor de maximale inlaattemperatuur en dat je die dus niet moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian96
Sandyman538 schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:09:
Zelfde probleem hier. Uiteindelijk offertes opgevraagd. Ging dan wel om honeywell evohome, maar zelfde concept als tadoo. Er moet dan een zoneregeling klep op (gehele) vloerverwarming en radiatoren knoppen op de radiatoren boven. Dan is vloerverwarming beneden een aan/uit concept en kan niet per knop/kamer geregeld worden (kan wel maar is duurder). Offertes een jaar geleden zaten rond 1500 euro.
Dat is best prijzig, dan werd het wel voor je gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:11

Sandyman538

SandstorM [148839]

Jurrian96 schreef op maandag 25 november 2024 @ 06:19:
[...]

Dat is best prijzig, dan werd het wel voor je gedaan?
Ja dat was laten doen. Materiaal zat zo rond de 800 geloof ik.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Jurrian96 schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:28:
Ja ik wil gewoon dat als beneden op temperatuur is de verwarming boven niet stopt maar ook doorgaat. Ik denk dat zone regelingen dan het beste zou zijn.
Dat is nog altijd geen echt antwoord.

Wat als het boven op temperstuur is op het moment dat het beneden op tenperstuur is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
SjoerdOe schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:00:
Nee, maar de snelheid waarmee het beneden op temperatuur komt wél. Als dat goed ingeregeld is dan is het boven ook warm voor het beneden warm is en de CV uit gaat.

Als je naar een zone systeem gaat is de volgende vraag of de ketel zijn minimale vermogen nog wel kwijt kan als de vloerverwarming niet mee doet. Mogelijk moet dan de aanvoertemperatuur omhoog om de afgifte op de radiator te verhogen. Dan kan je dat net zo goed eerst proberen....

Nogmaals; beginnen aan een zonesysteem voordat duidelijk is wat het probleem is is een paardenmiddel.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 25-11-2024 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
assje schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:42:
Zou allereerst beginnen met het meten van de retourtemperatuur van de radiatoren boven.
Kijk hier nou eerst eens naar. Zomaar kans dat je erachter komt dat de retour behoorlijk laag is. Dan wil het zeggen dat er veel te weinig flow naar boven gaat en/of de aanvoertemperatuur omhoog kan.

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 25-11-2024 07:29 ]

Pagina: 1