Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-05 22:17
Hi,

Ik heb thuis een Intergas Xtreme 36 met Tado aansturen. De temperatuur staat de hele dag op 17 graden. Ik merk dat de CV steeds aan springt door de dag heen. Als ik via Homewizard het gasverbruik bekijk, lijken dit steeds korte piekjes (ongeveer 3 á 4 per uur).
Is dit verwacht gedrag? Is het niet beter als de ketel gewoon zachtjes aan blijft, in plaatst van steeds opnieuw opstarten?

Nick
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZ9PAIs3wHpb0SARmhzPATw7Xww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eSm1BUuJBPmBi8IwmG1xR24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ve_MR3G8Iq9KPNzHVVK6vH6ZFbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8o4jd1S5BX3KkmfOcAxLpvIS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Volgens mij heeft dit niks met Tado vandoen, maar met met begrenzen van vermogen van de Intergas Extreme. Probeer het vermogen te begrenzen, eventueel helemaal omlaag. Je zult zien dat de piekjes gaan afvlakken.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:05
Als je ketel continue warmte moet pompen, moet hij ook continue branden. Door het af en toe kort de buizen/radiatoren/vloerverwarming o.i.d. te vullen met warmer water kan hij de temperatuur waarschijnlijk zuiniger constant houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Viel mij ook op sinds ik een Tado X heb, maar ik denk dat het ligt aan de Intergas Extreme die af en toe warmte de vloerverwarming in stuurt en dat het normaal gedrag is.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Ruidasilva schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:20:
Volgens mij heeft dit niks met Tado vandoen, maar met met begrenzen van vermogen van de Intergas Extreme. Probeer het vermogen te begrenzen, eventueel helemaal omlaag. Je zult zien dat de piekjes gaan afvlakken.
Ik heb het max. vermogen al ingesteld op 42%, veel lager werkte niet meer, dan werd het te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
THE_BASE schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:31:
Viel mij ook op sinds ik een Tado X heb, maar ik denk dat het ligt aan de Intergas Extreme die af en toe warmte de vloerverwarming in stuurt en dat het normaal gedrag is.
Hier ook vloerverwarming, maar elke keer zon kort tufje water van 30 graden (30 graden is schijnbaar de minimale temperatuur) naar de verdeler gaat weinig zin hebben denk ik.
Ik heb P057 nu aangepast naar 0, dan wordt er geen warmtevraag beantwoord als deze <30 graden is. Dit heeft weinig verschil gemaakt.
Andere oplossing is de minimale aanvoertemperatuur dan maar verhogen zodat de piekjes enigzins nuttig zijn voor de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb het vandaag even in de gaten gehouden, slaat niet echt alleen aan als ‘ie op of onder de ingestelde temperatuur komt en blijft dan stoken tot (bij bijvoorbeeld ingestelde temperatuur van 20 graden) 20.2 graden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKXpce4TFhRqgqzFnCQDyfcVKak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeMkmCnIbiXmlRqEghFxULVW.jpg?f=fotoalbum_large

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
THE_BASE schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:35:
Ik heb het vandaag even in de gaten gehouden, slaat niet echt alleen aan als ‘ie op of onder de ingestelde temperatuur komt en blijft dan stoken tot (bij bijvoorbeeld ingestelde temperatuur van 20 graden) 20.2 graden. [Afbeelding]
Dus hij blijft telkens branden tot de temperatuur bereikt is?
Hier is dat niet zo, hij piekt steeds heel even (kleine warmtevraag uit Tado) maar de temperatuur blijft zakken, dus ik snap eigenlijk ook helemaal niet waarom Tado dat blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
nickvdruit schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:50:
Is dit verwacht gedrag? Is het niet beter als de ketel gewoon zachtjes aan blijft, in plaatst van steeds opnieuw opstarten?

Nick
Het minimum vermogen van deze ketel is een erg nette <4kW

Bij constant branden is dat richting 12m3 per etmaal.

Dus je zal je huis een heel stuk warmer moeten houden om de ketel constant te laten branden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Duidelijk, Dank voor de reacties!
Ik heb P057 nu op 3 ingesteld om eens te kijken wat dat doet. De ketel geeft nu LC aan. Wat houdt dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 15:20
LC lijkt me voor iets als 'Load Control' te staan.Ofwel: aanpassing van het gedrag om de lage last te compenseren?

Ik hoop dat het voor jou duidelijk is, maar ik was er nog steeds niet uit. En zie het vooral als Tado X gedrag (bij mij in combinatie met een Xtreme 30)

Ik heb P57 en P58 samen gebruikt om de ketel dus niet te laten reageren op een gevraagde watertemp van onder de 40 graden. Staat 'normaal' op 30. In een poging de steeds terugkerende piekjes uit te vlakken. Al waren ze niet zo dicht op elkaar als de jouwe. Hangt ook af van temp buiten natuurlijk.

Wat ik toen zag was dat de ketel als een malle ging 'pingelen' door aan te slaan met een kennelijke vraag van iets boven de 50 graden (max in ketel en Tado app op 55) en dan direct weer uit te gaan. 10, 15 keer achter elkaar. Bizar. En met alle herrie die een opstart met zich mee brengt (mijn Xtreme althans wel; is 'ie stuk/slecht gemonteerd?). Tado-app toonde 2 golfjes, 'medium vraag' dus.

Mijn uitleg voor dat gedrag was: Tado doet iets raars met de gevraagd temp en vraagt _eerst_ een hoge temp om de ketel aan te krijgen (of zoiets) en verlaagt dan direct de gevraagde temp naar wat hij 'echt' wil. Waarop de ketel met deze combinatie dus direct weer uit ging.

Dat pingelen wilde ik natuurlijk niet, dus maar weer terug naar P57 op 0 en P58 weer op 30. Wat op zich betekent dat elke temperatuur gehonoreerd wordt.

Met die instelling staat er, met pulsen om de zoveel tijd, iets boven de 30 graden op het display van de ketel. Maar ook dan stuurt Tado 'm maar kort aan. Er komen geen codes op het display die suggereren dat er 'overshoot' is door te veel vermogen. Het is gewoon '3' onsteken en dan '4' ventileren. Om die codes en temperaturen te zien moet je in de expert settings trouwens het 'geavanceerde display' aanzetten.

Helaas geen OpenTherm gateway om te bewijzen/zien wat Tado nu precies uitspookt. Maar landurig stoken op lage temp/laag vermogen heb ik nog niet gezien icm mijn Tado X. En wel met de Honeywell Lyric T6 die er hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
Dus met een andere thermostaat lukte het wel een constant gasverbuik te hebben?
Probleem hier met het aan en uit gaan is vooral de uitzettende leidingen die nogal tikken in de koof, vooral 's nachts heel vervelend. Als de ketel gewoon aan blijft, blijft de temperatuur van de leiding constant dus dat zou dat getik wel mooi wegnemen...
Die p057 op 3 laat de ketel overigens wel wat constanter draaien, maar moet het even verder testen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 15:20
nickvdruit schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:58:
Dus met een andere thermostaat lukte het wel een constant gasverbuik te hebben?
Het is lastig vergelijken in homewizard omdat elke buitentemperatuur/dag natuurlijk om een ander gedrag vraagt dan de volgende dag. Maar als ik kijk naar een 'stookdag' van een jaar geleden, novemver 2023, toen de T6 er hing, dan zie je geleidelijke curves en lange rustpauzes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcSAZP2j024ciBGNn8ZeoXYHVgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U1um9ZhOaM7i4HhapaQWvttb.png?f=fotoalbum_large

En tegenwoordig, een jaar later met Tado X zie je op gematigde dagen eerder dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9t-nUS2M7cEw5tBw2PtZ286RJ0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bH91zqxjJ6as7oQdjf3bPwGn.png?f=fotoalbum_large

(schaal is wel anders, ook nog eens, waar de Tado vooral lage gashoeveelheden vraagt, maar dus in piekjes)

To be honest, ik kan ook dit soort grafieken vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnDq6GJFUuvBMnZX2lLeRmGN8wA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AnU7j9BF67a1tj55gFPppuyd.png?f=fotoalbum_large

Dan is die 'ochtendbult' er ook, met de 2 douchepiekjes er doorheen, maar daarna is het vooral pulsjes. En ik denk nog steeds dat die bijna voor niks gedaan worden, omdat mijn vloerverwarming daar vrijwel niks aan heeft, zo weinig warm water. Ik heb het idee dat een 'mooie bult' alleen lukt als Tado langdurig voor '3 golfjes' gaat, op echt koude dagen dus (rond vriespunt, veel wind).

Voor een echtere vergelijking zou ik 2 dagen met dezelfde 'graaddag" moeten vergelijken, maar zo goed heb ik het niet op een rijtje. Ik kijk vooral van dag toch in de Homewizard app en zie/voel dit piekerige gedrag dus ook. YMMV, misschien is dit wel enorm zuinig en geeft Tado gelijk het zo te doen, maar het valt niet op en het aan/uit-gedrag van de ketel is gewoon irritant.

Begrijp me niet verkeerd: het huis word op zich gewoon warm en alles werkt, plus het is fijn dat ik per ruimte kan stoken als ik dat wil (thuiswerken!) maar toch zint het me niet.

(edit: schaal meegenomen in 1e screenshot)

[ Voor 4% gewijzigd door swiv98 op 05-12-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:02

Agent47

I always close my contracts.

Bij mij is sinds ik Tado X heb ( vorige week) die kleinere piekjes ook in mijn P1 app. Met mijn vorige thermostaat was dit niet. Ff wennen...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Pagina: 1