MacBook Pro 2011 15" werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoshuaO038
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-09 10:16
Mijn vraag
Mijn MacBook Pro 2011 15" reageert niet op toetscombinaties als Alt en Command+Alt+R. Als ik er een SSD in plug met MacOS er al op geïnstalleerd is het onbruikbaar langzaam. Windows werkt daarentegen wel.

Nu mijn concrete vraag: hoe zorg ik ervoor dat de MacBook weer reageert op toetscombinaties en dat de MacBook op MacOS weer goed werkt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
MacBook Pro 2011 15" i7 8GB RAM, SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Ik zie dat er een aftermarket accu in zit (ik heb hem gekregen van een vriend).
-Windows installatie op SSD zetten en die in de MacBook zetten. Dan zie ik enkel het Windows logo en gebeurt er verder niets.
-MacOS Catalina, Big Sur en Sonoma via OCLP, werken maar zijn zeer langzaam. Bij Big Sur en Sonoma laden de linkerkant van de menubalk niet.
-Ik heb geprobeerd om de terminal en Coconutbattery te gebruiken, maar de MacBook is zo langzaam dat dat niet is gelukt.
-SMC en PRAM reset, heeft niets veranderd
-Ander werkgeheugen erin, heeft ook niets veranderd.

De MacBook valt niet uit als ik de lichtnetadapter eruit haal, dus de batterij levert wel stroom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:13
Probeer ook even via USB te booten. De SATA kabel was nog wel eens een issue bij oudere macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
je probeert een te nieuwe versie macOS.
volgens mij kan een MBpro uit 2011 niet hoger dan high sierra (10.13.6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:13
peter-rm schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:49:
je probeert een te nieuwe versie macOS.
volgens mij kan een MBpro uit 2011 niet hoger dan high sierra (10.13.6)
Wel met OCLP (https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/)
Dat zal het probleem niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Maar dan draai je een OS wat niet voor jouw MacBook bedoeld is, dus dat kan ook wat doen met de prestaties. Ik zou eens High Sierra er op proberen te zetten en kijken hoe dan de prestaties zijn. Dan kan je daarna altijd nog gaan testen met andere OS versies.

Even simpel denkend: ik zou kijken of je een SSD in dat ding kan schroeven. Een externe SSD zou wel eens beperkt kunnen zijn door de poortsnelheid. Maar zorg wel dat je zeker weet dat het de moeite waard is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:06
En Windows op een SSD zetten om ‘m vervolgens aan je MacBook te hangen gaat ook niet werken.

Daar gebruik je Bootcamp voor op macOS. Je mist anders een sloot aan drivers die mee geïnstalleerd worden.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Probeer eerst inderdaad een ondersteunde macOS versie.

Je moet er bij OCLP op letten dat je alle nodige patches uitvoert zodat alle onderdelen werken zoals je verwacht, dus als je bijv. geen patches hebt geïnstalleerd voor de videokaart gaat het OS onwerkbaar langzaam werken.

Als je als baseline weet dat een ondersteunde versie voor jouw Mac OK is, dan is het software. Als dat ook niet in orde is, is het waarschijnlijk de SATA-kabel (deze moet dan vervangen worden, is geen dure hobby). Als er grafisch dingen niet goed lopen dan heb je de terminale ziekte van alle 2011 Macs met AMD videokaarten te pakken en moet je de AMD kaart uitschakelen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoshuaO038
Excuus voor mijn late reactie. Ik had al een bericht geplaatst, maar die is niet goed opgeslagen.

Bedankt voor de reacties allemaal.

@Archer_VC10 De SSD heb ik nu in de MacBook zitten en El Capitan er opgezet.

@nelizmastr Het kan nog wel eens zijn dat de patches niet waren geïnstalleerd. Ik gebruik nu El Capitan. Het opstarten duurt iets minder dan een minuut en na het opstarten werkt hij vlot, maar na een paar minuten wordt hij weer langzamer.

Met dezelfde SSD aangesloten via USB hetzelfde probleem, maar lijkt de MacBook minder langzaam te worden (of dat ligt aan mij, dat zal ik vanmiddag nog even testen).

Hoe kan ik de GPU goed testen? Het lijkt allemaal te werken en via een Terminal command (weet niet meer welke) staat er niks over een bottleneck door de batterij.

Edit: het Terminal comand was sudo powermetrics.

[ Voor 3% gewijzigd door JoshuaO038 op 02-12-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

JoshuaO038 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:00:

@nelizmastr Het kan nog wel eens zijn dat de patches niet waren geïnstalleerd. Ik gebruik nu El Capitan. Het opstarten duurt iets minder dan een minuut en na het opstarten werkt hij vlot, maar na een paar minuten wordt hij weer langzamer.

Met dezelfde SSD aangesloten via USB hetzelfde probleem, maar lijkt de MacBook minder langzaam te worden (of dat ligt aan mij, dat zal ik vanmiddag nog even testen).
De 2011 heeft nog USB 2.0 volgens mij dus als je weinig verschil merkt met intern dan spreekt dat wel aardig voor een brakke danwel brak wordende satakabel. Kan geen kwaad daar een vervanger voor te bestellen en te installeren.

De videokaart kun je alleen grafisch testen, door bijv. een rondje Unigine Valley oid te draaien.

• VBald
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-08 13:09
JoshuaO038 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:57:
Mijn vraag
Mijn MacBook Pro 2011 15" reageert niet op toetscombinaties als Alt en Command+Alt+R. Als ik er een SSD in plug met MacOS er al op geïnstalleerd is het onbruikbaar langzaam. Windows werkt daarentegen wel.

De MacBook valt niet uit als ik de lichtnetadapter eruit haal, dus de batterij levert wel stroom.
Doen deze toetscombinaties het wel met een externe toetsenbord als je de MacBook opstart?
Doen ze het wel als je in het systeem bent dus opgestart en ingelogd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoshuaO038
@VBald ook met extern toetsenbord werkt het niet. De toetsen op de MacBook doen het wel in MacOS. Via een Terminal command kon ik ervoor zorgen dat de Boot Manager telkens bij opstarten verschijnt, dus dat vind ik prima. De internetherstel sneltoets werkt ook weer, maar start dan op met een hele oude versie (er is geen Recovery op de disk aanwezig)

@nelizmastr ik heb inmiddels een nieuwe HDD kabel geïnstalleerd. Het opstarten gaat al veel sneller en de MacBook werkt aan het begin perfect, maar wordt daarna weer heel erg langzaam. Het is wel ietsje minder erg dan het was, maar nog steeds onbruikbaar.

Kan dit aan de MacOS liggen? Het is El Capitan dus zou moeten werken. De accu gaat ook redelijk lang mee dus dat lijkt me ook goed.
Toen ik macOS Sonoma probeerde te installeren, bleef hij hangen op 'minder dan één minuut resterend'

Vanwege omstandigheden ben ik er de laatste tijd niet aan toegekomen ermee bezig te gaan, daardoor reageer ik erg laat. Mijn excuses daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Het kan bij Sonoma zomaar een uur of langer duren, soms zelfs 2 uur. Je moet hem gewoon zijn ding laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Het is hier misschien vloeken in de kerk, maar hier draait Windows 11 (24H2) ook goed op een 27” iMac uit 2010, wel SSD ipv HDD. Op een 27” iMac uit 2009 krijg ik gek genoeg Windows 11 (24H2) niet geïnstalleerd, daar staat dus 23H2 op.

[ Voor 29% gewijzigd door syltheboy op 16-12-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoshuaO038
@nelizmastr ik heb er een uur op gewacht, maar dan zal ik nog even wat langer wachten. Maar ligt dit niet aan het feit dat het probleem nog steeds niet helemaal is opgelost? Of is de MacOS gewoon corrupted?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:46
Aangezien het een oud beestje betreft en het na verloop steeds trager werkt kan het een warmteprobleem zijn. Macbooks doen rare dingen om de klokfrequentie terug te brengen als de temperatuur te hoog op loopt.

Lees hier een aantal tips in de comments:
https://apple.stackexchan...-bad-battery-and-catalina

Er zit er vast wel eentje tussen waar je het probleem misschien mee op zou kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 21:21
Ik heb een MacBook (iets ouder gehad) die super traag werd door een defecte accu, kan je ook onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoshuaO038
vj_slof schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:10:
Aangezien het een oud beestje betreft en het na verloop steeds trager werkt kan het een warmteprobleem zijn. Macbooks doen rare dingen om de klokfrequentie terug te brengen als de temperatuur te hoog op loopt.

Lees hier een aantal tips in de comments:
https://apple.stackexchan...-bad-battery-and-catalina

Er zit er vast wel eentje tussen waar je het probleem misschien mee op zou kunnen lossen.
Bedankt, dat zal ik een deze dagen even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoshuaO038
Ed Vertijsment schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:04:
Ik heb een MacBook (iets ouder gehad) die super traag werd door een defecte accu, kan je ook onderzoeken.
Hoe kan ik dat doen? Hij is 75 procent en 34 cycli en gaat nog erg lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 21:21
Als de batterij goed is in principe niet, maar als die niet voldoende stroom levert (ook met netspanning) kan de cpu zich terugschroeven, ik meen dat, dat bij mij iets van 500mhz was.

Ps is dat 75% health want ik meen dat, dat niet super is.

[ Voor 20% gewijzigd door Ed Vertijsment op 18-12-2024 14:23 ]

Pagina: 1