Crossover instellingen voor een leek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-02 22:22
Hey even een vraagje over crossover instellingen.

Ik heb een jaar geleden een teufel ultima 40 surround aangekocht met een denon x2800h versterker ik heb deze een beetje via de audyseyy afgesteld...

Ik heb onlangs ook de dolby atmos reflekt speakers gekocht...
Nu ben ik alles wat aan het afstellen en heb al veel topics em filmpjes bekeken... maar graak er nog steeds wat moeilijk aan uit wat een goede afstelling zou zijn mits ik zoveel verschillende dingen lees.

front speakers 39 - 20000hz
Center speaker 90- 20000hz
Surround speakers 70 - 20000hz
Dolby atmos speakers 150 - 20000hz
Subwoofer (-3db) 33hz bereik 33 - 190hz
Lpf 120hz(LFE)

Ik lees dat het goed is om alles in te stellen op +10hz... maar dan lees ik weer dat het goed is om alles thx op 80hz te zetten...
Alsook LFE+ main te gebruiken

Mijn vraag is dus wat zou de beste crossover setup zijn en instellingen van de sub woofer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
Heb momenteel
Front speakers op full range
Center 90hz
Surround 80hz
Atmos 150hz
Subwoofer LFE+ main met lpf extration op 120hz

Als ik niet LFE+ main gebruik komt er geen bass uit mijn sub woofer bij het afspelen van muziek in multichannel stereo...

Mijn niveaus staan ook allemaal wat in + terwijl audyssey ze in min zet...

[ Voor 22% gewijzigd door Leanbow op 23-11-2024 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:49
https://support.denon.com...---large-or-small-setting

As most surround applications use at least one subwoofer, you may want to set the Front, Center, Surround, and/or Surround Back speakers to "Small" regardless of their capabilities to take advantage of using the receiver's internal crossover.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
Devian schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:18:
https://support.denon.com...---large-or-small-setting

As most surround applications use at least one subwoofer, you may want to set the Front, Center, Surround, and/or Surround Back speakers to "Small" regardless of their capabilities to take advantage of using the receiver's internal crossover.
Euhm... this isn't related to my question at all... bit thx i guess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-07 14:12
Leanbow schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:11:
Heb momenteel
Center 90hz
Surround 80hz
Atmos 150hz

Als ik niet LFE+ main gebruik komt er geen bass uit mijn sub woofer bij het afspelen van muziek in multichannel stereo...

Ik heb dit probleem ook. Recent een subwoofer toegevoegd. Met muziek lukt het op LFE enkel als ik de DTS + Virtual:X gebruik.
Bij Dolby surround zijn precies enkel de 2 front speakers actief.
Nu ik heb nog geen Audyssey gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-07 23:30
Leanbow schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:47:
Hey even een vraagje over crossover instellingen.

Ik heb een jaar geleden een teufel ultima 40 surround aangekocht met een denon x2800h versterker ik heb deze een beetje via de audyseyy afgesteld...

Ik heb onlangs ook de dolby atmos reflekt speakers gekocht...
Nu ben ik alles wat aan het afstellen en heb al veel topics em filmpjes bekeken... maar graak er nog steeds wat moeilijk aan uit wat een goede afstelling zou zijn mits ik zoveel verschillende dingen lees.

front speakers 39 - 20000hz
Center speaker 90- 20000hz
Surround speakers 70 - 20000hz
Dolby atmos speakers 150 - 20000hz
Subwoofer (-3db) 33hz bereik 33 - 190hz
Lpf 120hz(LFE)

Ik lees dat het goed is om alles in te stellen op +10hz... maar dan lees ik weer dat het goed is om alles thx op 80hz te zetten...
Alsook LFE+ main te gebruiken

Mijn vraag is dus wat zou de beste crossover setup zijn en instellingen van de sub woofer.
De beste instellingen zijn die waarop jij het geluid wat uit de boxen komt als mooist ervaart.
Simple as that, iedereen ervaart geluid anders, de wat jongere persoon ervaart geluid heel anders dan een persoon die wat ouder is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
Yaksa schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:53:
[...]

De beste instellingen zijn die waarop jij het geluid wat uit de boxen komt als mooist ervaart.
Simple as that, iedereen ervaart geluid anders, de wat jongere persoon ervaart geluid heel anders dan een persoon die wat ouder is.
Maar dat houd nog steeds niet weg dat je met verkeerde instellingen bepaalde tonen kan wegfilteren... wat zeker de bedoeling niet is !
Daarmee had ik graag van echte kenner wat info opgedaan of wat tips...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:47
Leanbow schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:11:
Heb momenteel
Center 90hz
Surround 80hz
Atmos 150hz

Een uitgangspositie is je minimale Hz van je speaker x1,5 gemeten bij -6dB of 2x als de minimale waarde gemeten is bij -3dB. Bij Teufel wordt niet aangegeven hoe de minimale waarde is dus gaan we maar uit van -6dB. Dat is de meest gebruikte waarde.

Dat betekent dat je de Front op 60 Hz zet, Center 135 , Surround op 105, Atmos op 270Hz (of wat daar voor alle waarde het dichtstbij in de buurt komt). Deze waarde zet je in je receiver. Sub op enkel LFE (dus geen+main), LPF op 120Hz
Alle speakers sowieso op Small, je gebruikt een sub dus zet je de speakers niet op Full range. De Hz knop achter op je sub zet je helemaal open, immers je receiver regelt dit.
En altijd eerst Audyssey draaien. Daar start je mee. Daarna kan je bovenstaande crossovers instellen.

Met deze instellingen moet er geluid uit de sub komen.....

[ Voor 4% gewijzigd door sonsan op 24-11-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
Boermansjo schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:28:
[...]

Ik heb dit probleem ook. Recent een subwoofer toegevoegd. Met muziek lukt het op LFE enkel als ik de DTS + Virtual:X gebruik.
Bij Dolby surround zijn precies enkel de 2 front speakers actief.
Nu ik heb nog geen Audyssey gedaan.
Wat jij aangeeft heeft niks met de crossovers te maken. Ik denk dat je speaker setup niet correct ingesteld is. Met Dolby Surround moet je n.l. over alle speakers signaal krijgen.
Dus instellen hoeveel speakers je gebruikt inclusief sub en tevens daarna de juiste crossovers gebruiken.
En dus ook alle speakers op Small want je gebruikt een sub en die kan vele malen beter de lage regionen weergeven.
En eerst Audyssey uitvoeren! Dan pas eventueel je instellingen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Leanbow schreef op zondag 24 november 2024 @ 00:57:
[...]

Euhm... this isn't related to my question at all... bit thx i guess
Misschien eerst lezen. Want daar staat gelijk gemeld dat je je speakers op "Small" hoort te configureren.

Dit soort vragen zijn basis setup vragen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Devian schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:22:
[...]

Misschien eerst lezen. Want daar staat gelijk gemeld dat je je speakers op "Small" hoort te configureren.

Dit soort vragen zijn basis setup vragen...
Misschien zelf even lezen, want dat staat er helemaal niet..
Mijn mening is dat het zonde is om je fronts op small te zetten als je een paar goede speakers hebt staan. Het is geen bose melkpakjes setje. Komt zat laag uit en je sub kan het sub-laag dan mooi aanvullen.
Maar zoals eerder gezegd: er is niet één perfecte instelling, doe wat jij goed vindt klinken.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
sig69 schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:35:
[...]

Mijn mening is dat het zonde is om je fronts op small te zetten als je een paar goede speakers hebt staan. Het is geen bose melkpakjes setje. Komt zat laag uit en je sub kan het sub-laag dan mooi aanvullen.
Maar zoals eerder gezegd: er is niet één perfecte instelling, doe wat jij goed vindt klinken.
Je zet je speakers op small omdat je een subwoofer hebt. En als je vind dat je fronts toch de bass beter kunnen weergeven dan de sub dan stel je dat in dmv een lagere crossover.

Maar een goede sub zal vrijwel altijd geschikter zijn voor de laagweergave.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

[...]

Objectief gezien: meten = weten.

Een sub is gewoon beter geschikt voor het afspelen van lage tonen dan een reguliere zuil speaker. Ben je muziek fanaat en ga je voor stereo dan kan ik me voorstellen dat je geen sub wilt mee laten doen.
Ga je voor films: subwoofer + juiste crossover. (1,5 x laagte freq bijv. 60hz X 1,5 = 90Hz)

Belangrijk is om de sub+main integratie goed te hebben. Zonder een meetmicrofoon heb je geen zicht op wanneer de zuilen afvallen en je de sub beter mee kan laten doen (crossover) of hoe geluid zich gedraagt in een ruimte.
Waar een subwoofer staat is ontzettend belangrijk. Loop maar eens door een ruimte als er bass is, op elke plek ervaar je het anders. Plaatsing is dus key.

Kijk je films: speakers op small. Sowieso. En laat Audyssey zijn ding doen. Persoonlijk zet ik het op LFE. Dan heb je bass management en gaat alles onder crossover naar je sub. + Main speelt ook bass af op je mains vanuit bepaald bron materiaal:

https://support.denon.com...etween-lfe-and-lfe%2Bmain

En hier kun je uitgebreid verder lezen:
https://www.avsforum.com/threads/lfe-vs-lfe-main.3213442/

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 24-11-2024 17:06 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-07 14:12
@sonsan hoezo ? Als er een verkeerde crossover is voor de front speakers en de subwoofer dan is het blijkbaar normaal dat er met LFE niets naar de subwoofer gaat.
Dit staat zo in de handleiding van de AVR : Als “Luidspr.config.” - “Front” en “Center” zijn ingesteld op “Groot”, en als “Subwoofermodus” is ingesteld op “LFE”, zal er mogelijk, afhankelijk van het ingangssignaal of de geselecteerde geluidsmodus, geen geluid worden uitgevoerd via de subwoofers.

De audyssey ga ik zeker nog doen. Maar met wat de crossover te spelen lukt het al goed om goed geluid te hebben bij muziek en films en duidelijke bass ook.
Zeker handig zijn de verschillende modi "film" en "muziek".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sonsan
Een verkeerde crossover heeft niks met LFE te maken. Dat is een totaal ander kanaal die niks met de crossovers te doen heeft. Dat kanaal, de .1, gaat altijd naar de sub en niet naar je fronts. En dat is maar goed ook want deze zouden er defect van raken.
Met een sub zet je de fronts altijd op small. Wat de handleiding bedoelt is dat als je de fronts op Large zet dan krijgt de sub inderdaad niks van het normale audiosignaal. De LFE gaat gewoon door naar je sub. Bij small en een crossover van b.v. 60Hz gaat alles onder de 60Hz naar je sub welke je zou missen met de fronts op Large.
Over dit onderwerp is al zoveel geschreven op o.a. dit forum. Redelijk basic dus verdiep je er maar eens in, heb ik ook gedaan…..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sonsan
[...]

Dit is een zo achterhaalde mening. Nagenoeg geen enkele speaker is in staat om full range weer te geven. Large en Small hebben helemaal niks te maken met het formaat van de speaker. Het heeft enkel te maken met het feit dat je het bas management over laat aan de receiver.
Ook over Large en small is ook al zoveel geschreven op internet. Even googlen en je hebt pagina’s leesvoer….

Hier wordt het duidelijk uitgelegd:

YouTube: Large VS Small Speaker Settings (LFE + Main Controversy Follow Up)

[ Voor 9% gewijzigd door sonsan op 24-11-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
Om even terug te komen op die -6db ? Wat heeft dit van impact ivm crossovers als deze op + staan ? Want alles staat in + atm bij mii

Dus als ik het goed begrijp moet lfe + main terug naar lpf zetten op 120hz ?
En alle alle db op min zetten en dan de laagste hz waarde x2 doen en deze benaderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
sonsan schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:42:
[...]

Dit is een zo achterhaalde mening. Nagenoeg geen enkele speaker is in staat om full range weer te geven. Large en Small hebben helemaal niks te maken met het formaat van de speaker. Het heeft enkel te maken met het feit dat je het bas management over laat aan de receiver.
Ook over Large en small is ook al zoveel geschreven op internet. Even googlen en je hebt pagina’s leesvoer….

Hier wordt het duidelijk uitgelegd:

YouTube: Large VS Small Speaker Settings (LFE + Main Controversy Follow Up)
Interessant. Misschien doe ik het wel al jaren verkeerd. Ik ga er eens een avondje voor zitten en lekker klooien met instellingen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Leanbow schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:29:
Om even terug te komen op die -6db ? Wat heeft dit van impact ivm crossovers als deze op + staan ? Want alles staat in + atm bij mii

En alle alle db op min zetten en dan de laagste hz waarde x2 doen en deze benaderen ?
Zorgen dat al je speakers op small staan. Audyssey draaien, dan staan al je crossovers goed, geen lfe+main gebruiken.

Persoonlijk vind ik de laagweergave dan nog wat karig, vaak zet ik de sub dan wat harder in de settings.

Zet dan een leuk muziekje op en speel even met de crossover van de main speakers. Zet het misschien 10-20hz hoger en luister wat je oren ervan vinden. Mijn eigen speakers hebben een vrij goede laagweergave maar omdat ik persoonlijk toch van wat steviger laag houd zet ik juist de crossover hoger zodat mijn 2 dure subs dat oppakken. Die kunnen dat veel beter ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Audyssey zet de de crossovers over het algemeen goed. Na de meting gaf de software aan dat mijn fronts op full (large) werden gezet. Dat wil ik niet dus heb deze op 60 Hz gezet en dus ook small. Dan krijgt mijn zware sub alles onder die 60 Hz en die kan dat véél beter verwerken dan de fronts.
Dus, wil je meer bas: zet de crossover hoger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Leanbow schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:29:

Die -6Db is alleen een gegeven hoeveel Hz er overblijft na een afval van -6dB. Daar komt een waarde uit, in jouw geval 39Hz. Soms word er gemeten bij -3dB en daar komt dan een hogere waarde uit, b.v. 50 Hz Maar dat staat natuurlijk niet zo goed dus daarom houden de meeste fabrikanten -6dB aan. Dit heeft verder niks te maken met de crossovers in jouw receiver. Die laat je staan na de Audyssey meting of pas je iets aan naar boven (voor meer bas) maar nooit naar beneden. Anders kom je op een waarde uit die de speaker niet of niet goed kan weergeven.

De waarde voor jouw instellingen (Hz x 1,5) heb ik hierboven al gegeven. Niet x2 want als een fabriek niet opgeeft bij welke afval er gemeten is dan is het bijna altijd -6dB. En inderdaad de sub op LFE 120Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
sig69 schreef op maandag 25 november 2024 @ 02:01:
[...]

Interessant. Misschien doe ik het wel al jaren verkeerd. Ik ga er eens een avondje voor zitten en lekker klooien met instellingen.
Kijk maar eens naar de video's van Subwoofer 101 als je de Engelse taal machtig bent. Daar kan je heel veel nuttige informatie opdoen:
https://m.youtube.com/res...earch_query=Subwoofer+101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
Okee alles daarnet even wat herafgesteld..
Ik heb de audyssey laten werken en opgeslagen in preset 1 daarvan alles opgeschreven
Dan heb ik preset 2 genomen en deze handmatig ingesteld met de waarden van audyssey... maar wel nog wat aangepast

De afmetingen klopten niet helemaal... deze nagemeten en wat aangepast... alsook stelt audyssey alle dB waardes in op -3dB tot bepaalde op -6dB maar dat klinkt zelfs met de versterker op 60 heel stil... ik heb bij alle dB waardes een +5gedaan(geen idee als dit veel invloed geeft kwa vervormingen enz ?) En ik heb liever wat luidere spraak uit mijn center.
Of is het beter deze allemaal laag te laten en de versterker wat meer open te zetten ?

En de crossover stelde audyssey mijn front en center in op full range... deze heb ik dus ook aangepast
-Front 60hz(handleiding raad wel met een sub 40 aan)
-center 110hz(handleiding raad 100 aan)
-rear 90hz(handleiding raad deze aan op 65 wtf)
-dolby atmos 180hz(staat niks in handleiding)
LFE met dd LPF op 120hz

En ik moet toegeven dit klinkt al stukken beter... alsook werkt de sub nu met multichannel stereo !!!! Ik begin er meer en meer van te verstaan !
Mochten er nog tips zijn laat deze zeker maar komen !
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svideo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-07 11:43
Audesey heeft blijkbaar moeite met herkennen van je subwoofer die gaat volgens specs nauwelijks lager dan je fronts. Dus het is niet zo heel gek dat audessey de sub ook niet gebruikt voor de fronts.

De plaatsing van deze subwoofer is extreem belangrijk omdat het de room modes moet aanspreken.
Zet de subwoofer in de luister stoel en loop door de kamer heen en luister waar de suboofer het harste klinkt. Daar moet je de subwoofer plaatsen en dan audyssey inmeten. Grote kans dat de subwoofer dan wel herkend wordt.

Maar als je nu al tevreden bent. Niets meer aan veranderen..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Leanbow schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:00:
Ik heb de audyssey laten werken en opgeslagen in preset 1 daarvan alles opgeschreven
Dan heb ik preset 2 genomen en deze handmatig ingesteld met de waarden van audyssey... maar wel nog wat aangepast

De afmetingen klopten niet helemaal... deze nagemeten en wat aangepast... alsook stelt audyssey alle dB waardes in op -3dB tot bepaalde op -6dB maar dat klinkt zelfs met de versterker op 60 heel stil... ik heb bij alle dB waardes een +5gedaan(geen idee als dit veel invloed geeft kwa vervormingen enz ?) En ik heb liever wat luidere spraak uit mijn center.
Of is het beter deze allemaal laag te laten en de versterker wat meer open te zetten ?

En de crossover stelde audyssey mijn front en center in op full range... deze heb ik dus ook aangepast
LFE met dd LPF op 120hz

En ik moet toegeven dit klinkt al stukken beter... alsook werkt de sub nu met multichannel stereo !!!! Ik begin er meer en meer van te verstaan !
Alvast bedankt
Die verschillende -dB waardes hebben ook te maken met de plaatsing van je microfoon. Deze moet je starten op je luisterplek en dan afhankelijk van je receiver 6-8 metingen verrichten. Deze metingen mogen niet verder dan 60cm van elkaar af staan. Dus hoofdzakelijk rondom je luisterplek.
Als het dan te laag is naar je zin zou je inderdaad deze iets kunnen verhogen. Je kan ook gewoon het volume van je receiver hoger zetten, dat is hetzelfde.

Je handleiding geeft echt te lage waardes aan! 40 Hz voor de fronts is echt te laag. Deze speakers geven dan veel te weinig af richting sub en zelf kan de speaker deze lage regionen helemaal niet voldoende weergeven. Dus begin maar op 60Hz en vind je dat er dan nog te weinig bas is dan rustig op 80Hz zetten. Maar zeker niet op 40 Hz! De rekentool van SVS Subwoofers adviseert zelfs voor deze speakers om minimaal 80Hz in te stellen als crossover. Probeer het maar eens, geeft je weer meer bas.

En hoe kan het advies 65Hz zijn voor de rears als de minimale waarde bij -6dB 70 is ?? Klopt echt niet. Hou de waarden maar aan zoals je ze nu hebt, ik verwacht dat dit echt een verbetering moet brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door sonsan op 25-11-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:51
Leanbow schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:00:

LFE met dd LPF op 120hz

Alvast bedankt
Wat betreft je DB waardes, laat deze staan zoals audyssey ze inmeet. Vind je het volume te laag zet je de versterker wat verder open. Het risico tot het laat clippen van je versterker wordt anders groot.

Dan de cross-over punten, die frontspeakers komen volgens de specs tot 39hz. De cross-over op 40 is dan ook veel te laag. 60 is oke, maar 80 is de moeite waard om te proberen. Waarschijnlijk geldt dit ook voor de overige speakers.

[ Voor 7% gewijzigd door greentea op 25-11-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Ik begrijp niet waarom een versterker zou gaan clippen als je de dB's verhoogt. Hetzelfde gebeurt als je het volume verhoogt. Dan heb je toch net zoveel (of weinig) risico als je het volume te hoog zet?
Dus in mijn optiek is het handmatig verhogen van de dB's in je receiver hetzelfde effect als het volume verhogen.
Maar ik zou ook de dB's laten staan en met de volumeknop het niveau gaan aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greentea
Audyssey zet niet alleen het volume van alle speakers gelijk, hij zet ook alles gelijk zodat de testtoon 75db bereikt. De bedoeling hiervan is dat als je versterker op 0 staat, deze op referentie niveau speelt. Zet je al je speakers handmatig +5db hoger, klopt dit niet meer. Een correct ingemeten systeem zou bij 0 (referentie) een db piek kunnen bereiken van 105. In jouw geval dus 110. Niet alleen gaan je oren dat niet leuk vinden. Ook kunnen je speakers dat helemaal niet aan.

Laat je audyssey dus staan op de ingemeten waardes en stel een volume limiet in op 0 of lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:58
sonsan schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:04:
[...]

Je handleiding geeft echt te lage waardes aan! 40 Hz voor de fronts is echt te laag. Deze speakers geven dan veel te weinig af richting sub en zelf kan de speaker deze lage regionen helemaal niet voldoende weergeven. Dus begin maar op 60Hz en vind je dat er dan nog te weinig bas is dan rustig op 80Hz zetten. Maar zeker niet op 40 Hz! De rekentool van SVS Subwoofers adviseert zelfs voor deze speakers om minimaal 80Hz in te stellen als crossover. Probeer het maar eens, geeft je weer meer bas.
Wat bedoel je met "geven te weinig af aan de sub"? Mijn bijna antieke 5.1 versterker heeft de optie de sub lfe+main te geven, alle speakers staan op large en de subwoofer neemt het laag over wanneer de fronts het niet meer trekken, om en nabij de 70Hz. Veel hoger dan 80 wil je met een sub sowieso niet gaan, want dan kun je hem lokaliseren. LPF op 120 is veel te hoog.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Peenutzz schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:41:
[...]

Wat bedoel je met "geven te weinig af aan de sub"? Mijn bijna antieke 5.1 versterker heeft de optie de sub lfe+main te geven, alle speakers staan op large en de subwoofer neemt het laag over wanneer de fronts het niet meer trekken, om en nabij de 70Hz. Veel hoger dan 80 wil je met een sub sowieso niet gaan, want dan kun je hem lokaliseren. LPF op 120 is veel te hoog.
Zodra zowel je sub als je main speakers dezelfde lage tonen gaan afspelen kan kunnen ze elkaar cancellen of juist versterken waardoor je een erg slechte laagweergave krijgt.

De setting voor small of large zegt niks over de speakers. Enkel of je wel (small) of geen(large) subwoofer gebruikt.

Ik weet, het klinkt krom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Peenutzz schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:41:
[...]

Dan snap je niet wat LPF is. Je geeft met de crossover aan wanneer de sub het gaat overnemen van je fronts. En veelal is dat bij de meeste speakers tussen de 60-80Hz. De THX norm is ook 80 Hz.
Met speakers op large met een sub maak je geen gebruik van het bas management en doe je zelf te kort. En de speakers en receiver ook. Die stuurt een laag signaal naar de speakers die het niet weer kunnen geven maar wel heel veel vergt van je receiver.
En zoals zo vaak al geschreven, het formaat van de speakers staat volledig los van de small of large instellingen.
Zoals eerder gezegd, LPF heeft niks met dit te maken. Staat volledig los van je ingestelde crossovers en is een apart kanaal. Bij 5.1 is die 1 dit kanaal welke altijd naar de sub gaat. En die LPF moet altijd op 120Hz blijven staan.
Dit zegt Audessey over LPF:

Audyssey Labs January 09, 2011 16:11
The LPF filter for the LFE channel should always be set to 120 Hz. Any other setting is wrong. This filter has nothing to do with speaker roll offs and crossovers. It is a filter that is applied only to the separate LFE track found in 5.1 content. That material is authored to have content up to 120 Hz.

The crossover filter are a separate matter. They consist of a highpass and lowpass filter that is applied to the signal sent to each speaker. They are determined after the in-room measurements find the roll off points of each speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Devian schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:10:
[...]

Zodra zowel je sub als je main speakers dezelfde lage tonen gaan afspelen kan kunnen ze elkaar cancellen of juist versterken waardoor je een erg slechte laagweergave krijgt.
Dan staat de crossover toch gewoon verkeerd ingesteld?
De setting voor small of large zegt niks over de speakers. Enkel of je wel (small) of geen(large) subwoofer gebruikt.

Ik weet, het klinkt krom..
Volgens Google zeggen de meeste fabrikanten dat het wel degelijk iets over de speaker zegt, maar de een zegt dan weer, "ook al heb je 'large' speakers, gewoon op small zetten en de sub het laag laten doen", de ander zegt, "alles op large en de sub van onderaf aan laten vullen" (mijn eigen setup) en weer een ander vindt dat je het per speaker moet bekijken. Inderdaad erg krom. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonsan
Ik geef het op. Dit is al een zoveel besproken item waar internet vol mee staat. En eigenlijk heel simpel.

Het is in audioland de norm dat speakers met een sub altijd op small moeten, crossovers juist ingesteld en de sub laten doen waar het goed in is, lage tonen weergeven.
Er bestaan nagenoeg geen speakers die fullrange signaal af kunnen geven, dus speakers op large laten staan, alleen al omdat ze z.g. “Groot” zijn is een onjuiste gedachte.
En LFE+Main is gelijk aan Double Bass of hoe het ook genoemd word en geeft meestal een slechte weergave.

Maar het is jouw set en als het voor jou goed klinkt, prima toch?

En doe vooral wat jij denkt dat goed is, doe ik ook….;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
sonsan schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:06:
Ik geef het op. Dit is al een zoveel besproken item waar internet vol mee staat. En eigenlijk heel simpel.

Het is in audioland de norm dat speakers met een sub altijd op small moeten, crossovers juist ingesteld en de sub laten doen waar het goed in is, lage tonen weergeven.
Er bestaan nagenoeg geen speakers die fullrange signaal af kunnen geven, dus speakers op large laten staan, alleen al omdat ze z.g. “Groot” zijn is een onjuiste gedachte.
En LFE+Main is gelijk aan Double Bass of hoe het ook genoemd word en geeft meestal een slechte weergave.

Maar het is jouw set en als het voor jou goed klinkt, prima toch?

En doe vooral wat jij denkt dat goed is, doe ik ook….;-)
Alle speakerfabrikanten zeggen wat anders, het echt de norm noemen vind ik wat overdreven. De een zegt dat ze al als large beschouwd kunnen worden als ze bij 150Hz beginnen, de ander zegt vanaf 60. Vooral het laatste wat je zegt is belangrijk, als je het zelf maar goed vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-07 15:56
Audyessy geeft vaak verkeerde crossover settings en te lage Sub output.
De basisinstellingen met sub (5.1.2) is meestal 80Hz (small) voor alle speakers, upfiring Atmos speakertjes ~ 180Hz (voor betere reflectie) en de LFE stand (.1) in de AVR op 120Hz . Je zou nog een simpele db meter app op je telefoon kunnen downloaden en kijken of elke speaker in je systeem dezelfde output geeft (75db). Ik zet zelf de center en de subwoofer resp. 2 en 3db hoger dan de andere luidsprekers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
Peenutzz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:44:
[...]

Alle speakerfabrikanten zeggen wat anders, het echt de norm noemen vind ik wat overdreven. De een zegt dat ze al als large beschouwd kunnen worden als ze bij 150Hz beginnen, de ander zegt vanaf 60. Vooral het laatste wat je zegt is belangrijk, als je het zelf maar goed vindt :)
Large & Small moet je los zien van het formaat speaker. Deze functie zou dan ook gewoon cross-over aan/uit oid genoemd moeten worden. De norm/regel is altijd alles op small. Large enkel en alleen wanneer je Fronts echt tot sub laag gaan. Dat zijn er maar weinig, vreet ook enorm veel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
greentea schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:38:
[...]

Large & Small moet je los zien van het formaat speaker. Deze functie zou dan ook gewoon cross-over aan/uit oid genoemd moeten worden. De norm/regel is altijd alles op small. Large enkel en alleen wanneer je Fronts echt tot sub laag gaan. Dat zijn er maar weinig, vreet ook enorm veel vermogen.
Als speaker-/versterkerfabrikanten zelf aangeven dat het te maken heeft met het formaat van de speaker, waarom zou ik dat daar dan los van moeten zien? Een beetje zuil begint bij 50Hz, dat is al subwooferterrein. En over hoeveel vermogen hebben we het dan? Op standje 3 is het hier al redelijk oorverdovend en dan heb ik er nog 7 over, versterker wordt niet overmatig warm, doet het al 25 jaar prima.

Ik heb ooit een film gezien, stille scene, iemand in beeld, duidelijk hoorbare tikkende klok in beeld op de achtergrond, camera draait langzaam 180 graden en de klok verplaatste zich mee over de speakers, van voor naar opzij en naar achter. Hartstikke leuk, maar nu stel ik me bijvoorbeeld een crossmotor voor, een dikke eencilinder, bij 4500 tot 6000 toeren komt daar een brom uit van 75 tot 100Hz. Als dat ding in beeld om iemand heen rijdt, wil ik dat ook over de speakers rond horen gaan, wat mij onmogelijk lijkt met crossovers die zo hoog staan ingesteld. Die brom zou dan alleen uit de sub komen, of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
Nog even wat aan het na prutsen
Terug even naar de preset van audyssey gegaan
En ik vind de dB waardes echt superlaag... gewoon tv kijken moet de versterker al op 60 - 70 staan terwijl anders meer rond de 40 - 50
Audyssey waardes
Front L -5.5
Center -5 (staat op -1 van mij zelf voor wat betere spraak)
Front R -5
Surround R -4(staat op -2.5 van mij)
Surround L -5.5(staat op -4 van mij)
Dolby R -6 (staat op -3 van mij)
Dolby L -4.5(staat op -1.5 van mij)
Subwoofer -7(staat op -5.5 van mij)
Gelezen dat atmos speakers een 2-3dB luider moet als ze in reflekt mode staan

Crossover ook nog wat bij gewerkt
Front 80hz
Center 120hz
Rear 90hz
Dolby 200hz

Al vind echt dat het precies te stil staat en de versterker nu teveel open moet... ben ik toch wat geneigt om de dB terug wat te verhogen...

[ Voor 5% gewijzigd door Leanbow op 26-11-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
Peenutzz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:57:
[...]

Als speaker-/versterkerfabrikanten zelf aangeven dat het te maken heeft met het formaat van de speaker, waarom zou ik dat daar dan los van moeten zien? Een beetje zuil begint bij 50Hz, dat is al subwooferterrein. En over hoeveel vermogen hebben we het dan? Op standje 3 is het hier al redelijk oorverdovend en dan heb ik er nog 7 over, versterker wordt niet overmatig warm, doet het al 25 jaar prima.

Ik heb ooit een film gezien, stille scene, iemand in beeld, duidelijk hoorbare tikkende klok in beeld op de achtergrond, camera draait langzaam 180 graden en de klok verplaatste zich mee over de speakers, van voor naar opzij en naar achter. Hartstikke leuk, maar nu stel ik me bijvoorbeeld een crossmotor voor, een dikke eencilinder, bij 4500 tot 6000 toeren komt daar een brom uit van 75 tot 100Hz. Als dat ding in beeld om iemand heen rijdt, wil ik dat ook over de speakers rond horen gaan, wat mij onmogelijk lijkt met crossovers die zo hoog staan ingesteld. Die brom zou dan alleen uit de sub komen, of begrijp ik dat verkeerd?
Op large staat je cross-over altijd uit, Op small staat deze altijd aan. Hoe je deze instelt is aan jezelf, maar stel het wel in. Een speaker die tot ±40hz gaat is m.i. geen full-range speaker, deze zou ik op 50hz crossen.

Wat betreft je opmerking om het geluid overal om je heen te hebben.Ten eerste is bas omnidirectioneel, de locatie ervan bepalen is zeer lastig voor het menselijk brein. Ten tweede stuur je geluid naar de subwoofer wat de speaker zelf eigenlijk al moeilijk of niet had kunnen weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
greentea schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:22:
[...]

Op large staat je cross-over altijd uit, Op small staat deze altijd aan. Hoe je deze instelt is aan jezelf, maar stel het wel in. Een speaker die tot ±40hz is m.i. geen full-range speaker, deze zou ik op 50hz crossen.

Wat betreft je opmerking om het geluid overal om je heen te hebben.Ten eerste is bas omnidirectioneel, de locatie ervan bepalen is zeer lastig voor het menselijk brein. Ten tweede stuur je geluid naar de subwoofer wat de speaker zelf eigenlijk al moeilijk of niet had kunnen weergeven.
Daarom kom ik met dat voorbeeld van de crossmotor, dat is laag geluid wat mijn speakers gewoon kunnen weergeven, maar dat geluid zou dan ineens alleen door de sub weergegeven worden, dan gooi je toch "surroundinformatie" weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
Leanbow schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:32:
Nog even wat aan het na prutsen
Terug even naar de preset van audyssey gegaan
En ik vind de dB waardes echt superlaag... gewoon tv kijken moet de versterker al op 60 - 70 staan terwijl anders meer rond de 40 - 50
Audyssey waardes
Front L -5.5
Center -5 (staat op -1 van mij zelf voor wat betere spraak)
Front R -5
Surround R -4(staat op -2.5 van mij)
Surround L -5.5(staat op -4 van mij)
Dolby R -6 (staat op -3 van mij)
Dolby L -4.5(staat op -1.5 van mij)
Subwoofer -7(staat op -5.5 van mij)
Gelezen dat atmos speakers een 2-3dB luider moet als ze in reflekt mode staan

Crossover ook nog wat bij gewerkt
Front 80hz
Center 120hz
Rear 90hz
Dolby 200hz

Al vind echt dat het precies te stil staat en de versterker nu teveel open moet... ben ik toch wat geneigt om de dB terug wat te verhogen...
50% open voor normaal gebruik is toch heel normaal? Je hebt geen super efficiënte speakers en een lichte versterker, dus dat is niet gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
Peenutzz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:25:
[...]

Daarom kom ik met dat voorbeeld van de crossmotor, dat is laag geluid wat mijn speakers gewoon kunnen weergeven, maar dat geluid zou dan ineens alleen door de sub weergegeven worden, dan gooi je toch "surroundinformatie" weg?
Ik durf niet te zeggen welke frequenties een crossmotor produceert. Je gooit ook nergens informatie weg, je verplaatst de info. Sterker nog, zonder cross-over verlies je alle informatie die in dat kanaal zit welke een speaker niet kan weergeven.

Je stuurt dan ook alleen info naar de sub die je speakers niet kunnen weergeven. Neem bijvoorbeeld een Kef R11 Meta, dat is een aardig grote vloerstaander. Zelfs die speaker komt niet in de buurt van het vlak produceren van sub laag (30hz op -6). Oftewel ook z'n "Large" speaker stel je in op small om een cross-over op 40hz te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
greentea schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:39:
[...]

Ik durf niet te zeggen welke frequenties een crossmotor produceert. Je gooit ook nergens informatie weg, je verplaatst de info. Sterker nog, zonder cross-over verlies je alle informatie die in dat kanaal zit welke een speaker niet kan weergeven.
Tuurlijk gooi je wel informatie weg, van de speakers die dat geluid om je heen draaiend kunnen weergeven, naar een omnidirectionele sub, waardoor het overal tegelijk wordt weergegeven. Lijkt me aanzienlijk anders klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
Peenutzz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:44:
[...]

Tuurlijk gooi je wel informatie weg, van de speakers die dat geluid om je heen draaiend kunnen weergeven, naar een omnidirectionele sub, waardoor het overal tegelijk wordt weergegeven. Lijkt me aanzienlijk anders klinken.
Zet een toon aan van 80Hz en stuur die afwisselend naar de sub of een front speaker. Ben benieuwd of jij verschil hoort, uiteraard wel even de levels gelijk leggen voordat je begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 23:33
Peenutzz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:25:
[...]

Een crossmotor produceert geen geluid wat enkel in de sub-regionen is, maar iets wat zich over een veel breder spectrum verspreid. De echt lage tonen die naar de subwoofer gerouted worden, worden dan aangevuld met de >50Hz of >80Hz tonen die wél vanuit de juiste richting komen.

Sommige instrumenten zullen natuurlijk wel dit effect kunnen hebben waar bij een stereo opname een deel verdwijnt naar de sub. Lage tonen van een basgitaar of piano. Maar ook daar heb je met harmonics te maken en is het dus de vraag in hoeverre het opvalt. In een band of orkest lijkt het me geen heel groot probleem, het valt toch wel weg tegen de andere instrumenten. En met een solo is het gecentreerde geluid sowieso geen ramp natuurlijk.

Het belangrijkste voor het instellen van je geluid is dat het in eerste instantie goed tot z'n recht komt. Speakers een vol signaal forceren weer te geven waar ze eigenlijk in hun -6dB of -3dB regio zijn, is bij hogere volumes naar mijn weten een recept om afbreuk te doen aan de mogelijkheid geluiden uit andere frequenties zuiver weer te kunnen geven.

Heb je deftige zuilen staan die tot de 40 of 30 Hz gaan, is het voor stereo muziek wel te overwegen om de sub buiten beschouwing te laten. Maar dan heb je het over speakers die dus -3dB bij 30Hz hebben. Niet die een 39Hz-xxxxHz bereik opgegeven hebben, zonder verdere opgave. Ik zou daar gewoon op Audyssey afgaan voor de fronts. Aangezien de sub niet bepaald diep gaat, zou ik kijken of 60Hz een gewenst resultaat boekt. En de fronts natuurlijk op small.

Dat bass omnidirectionaal is ga ik namelijk niet geheel in mee. In theorie ja, maar in de praktijk zal je weldegelijk vast kunnen stellen waar de subwoofer staat. Is het niet vanwege het geluid, dan is het wel vanwege de ervaren geluidsdruk. Dat effect wordt sterker des te verder je sub in een bepaalde hoek staat ten opzichte van je positie, of bijvoorbeeld in de hoek van een kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
Hey even nog een vraagje wat jullie hiervan vinden... dit is wat teufel zegt over de 5.1 set speakers...
Zoals die LFe + main en naar 80hz zetten ?
Alsook dit is onder het topic denon x2700h afstellen voor de teufel mk40.ultima set
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgOkYm_7ZtT2RkWY_2uXB3VsGQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8Sbmfubi197H7bXPU7rZzzw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdTWq7zJDiKYyrBmZ4cGoiTU72Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtMNtENdkihy6vN60PNgETT0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Leanbow op 01-12-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07 10:49
Ik zie niet helemaal in waarom alle speakers op small de norm is. Hier spelen 4 zuilen mee in de 5.1 setup met ieder 2 8" bass speakers en is de sub aanvullend aanwezig bij muziek, en als .1 bij films. Alles is ingeregeld met REW en klinkt prima.

Het is juist beter om meerdere laagweergevers te hebben als je roommodes wilt tegengaan.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
j-phone schreef op maandag 2 december 2024 @ 00:31:
Ik zie niet helemaal in waarom alle speakers op small de norm is. Hier spelen 4 zuilen mee in de 5.1 setup met ieder 2 8" bass speakers en is de sub aanvullend aanwezig bij muziek, en als .1 bij films. Alles is ingeregeld met REW en klinkt prima.

Het is juist beter om meerdere laagweergevers te hebben als je roommodes wilt tegengaan.
Nee de 5.1 mk40 ultimate zijn 2 zuilen en 2 boekenkast speakers...
De zuilen gaan ook maar tot 40hz en mits dit geen dure zuilen zijn zet ik hier toch de crossover op 80hz...
De 2 surround speakers gaan maar tot 75hz, deze staan op 90hz crossover
Center speaker gaat tot 90hz wat nu op 100 - 120hz staat en deze kan ook enkel full range(groot) of met crossover(klein)
In de denon x2800h kun je trouwens niet kiezen tussen groot of klein... zodra je een crossover instelt ga je van full range(groot) naar 40hz(klein en dan word dit meteen afgebeeld als kleine (boekenkast) speakers)
Wat in princiepe alles dus een kleine speaker maakt als je alles met crossover instelt

Ik heb ook eens de multiEQ XT van refrence naar flat gezet... wat precies wat leukere surrround gaf... moet deze wel nog eens testen met wat volume hoog.

Maar mijn vraag was meer bedoeld ivm die dB verhogen dat teufel doet...mits ik hier al wat twijfel over had, dat ik het stil vond klinken en dus de versterker wat meer openzette (60 - 70 voor luid) recent staat alles dus zoals audessy deze gezet had -5.5/-5/-5/-4/-5.5/-6/-4.5/-7 en zet ik de versterker volume wat hoger !
Maar teufel raad daar anders aan... raden jullie dat aan ? Of brengt dit nadelen mee ? Ik zou alles dus zeker al +4dB moeten doen en de atmos speakers zouden dan al +7dB bij moeten krijgen alsook de centerspeaker mits ik die liever wat hoger staan heb...

[ Voor 10% gewijzigd door Leanbow op 02-12-2024 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
En meteen mijn 2de vraag
Moeten sub lvl en bass boost volledig open gedraait worden bij een audessy calibratie ?
Lees hier ook van alles van ivm crossover in de versterker...
Deze staat gewoon op 120HZ zonder main
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2dnnUibGSzWyyMzyqL2ksiLnqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WMIc5q84pcTmf0PgWLds1Tb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07 10:49
@Leanbow Mijn comment gaat over het feit dat een aantal posters hier claimen dat de fronts en surrounds altijd op small moeten staan. Het ging niet over jouw oorspronkelijke vraag.

Om toch ontopic te zijn, heb je de boel weleens gemeten?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
j-phone schreef op maandag 2 december 2024 @ 02:28:
@Leanbow Mijn comment gaat over het feit dat een aantal posters hier claimen dat de fronts en surrounds altijd op small moeten staan. Het ging niet over jouw oorspronkelijke vraag.

Om toch ontopic te zijn, heb je de boel weleens gemeten?
Neen en dat lijkt me atm nog een stap tever voor mij... buiten eens audyssey te laten lopen
atm ben ik al tevreden met alles gewoon al correct te kunnen instellen... het heeft een jaar zonder 1 iets ingesteld te hebben gespeeld
Nu met de juiste crossovers speelt het al een stuk beter.

Ik heb al veel geleerd intussen ivm de crossovers enz... maar het internet staat vol met verschillende dingen(bos... bomen niet meer zien) daarmee mijn vragen hier...
Alsook wat een goeie instelling zou zijn voor de sub mits ik ook lees alles open op de sub zelf... dan lees ik weer sub open op 30 - 50 - 70 en afstellen met de versterker...
En dan ivm de dB verhogen zoals teufel aanraad... als dat goed of slecht is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
Even over deze foto hier... ik heb even contact gehad met iemand van teufel via live chat...
Maar deze persoon wist het precies niet zo goed of kon moeilijk nederlands...

Klopt het dat sub lvl de "volume" knop is ? En deze beter op 0dB(middenstand) blijft staan en deze dan beter aangepast word in de versterker ? Om zuiverder te werken en de sub zelf minder te belasten...

En dat de bass boost knop niks uitmaakt( gelijk welke kant ik deze draai dit maakt geen enkel verschil kwa klank) ? Omdat er LFE met LPF op120hz ingesteld is op de versterker bij de sub woofer uitgang...
Of zou die bassboost knop altijd iets moeten doen en is deze deffect ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2dnnUibGSzWyyMzyqL2ksiLnqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WMIc5q84pcTmf0PgWLds1Tb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corsa Nostra
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-07 11:25
Leanbow schreef op maandag 2 december 2024 @ 01:56:
[...]

Nee de 5.1 mk40 ultimate zijn 2 zuilen en 2 boekenkast speakers...
De zuilen gaan ook maar tot 40hz en mits dit geen dure zuilen zijn zet ik hier toch de crossover op 80hz...
De 2 surround speakers gaan maar tot 75hz, deze staan op 90hz crossover
Center speaker gaat tot 90hz wat nu op 100 - 120hz staat en deze kan ook enkel full range(groot) of met crossover(klein)
In de denon x2800h kun je trouwens niet kiezen tussen groot of klein... zodra je een crossover instelt ga je van full range(groot) naar 40hz(klein en dan word dit meteen afgebeeld als kleine (boekenkast) speakers)
Wat in princiepe alles dus een kleine speaker maakt als je alles met crossover instelt

Ik heb ook eens de multiEQ XT van refrence naar flat gezet... wat precies wat leukere surrround gaf... moet deze wel nog eens testen met wat volume hoog.

Maar mijn vraag was meer bedoeld ivm die dB verhogen dat teufel doet...mits ik hier al wat twijfel over had, dat ik het stil vond klinken en dus de versterker wat meer openzette (60 - 70 voor luid) recent staat alles dus zoals audessy deze gezet had -5.5/-5/-5/-4/-5.5/-6/-4.5/-7 en zet ik de versterker volume wat hoger !
Maar teufel raad daar anders aan... raden jullie dat aan ? Of brengt dit nadelen mee ? Ik zou alles dus zeker al +4dB moeten doen en de atmos speakers zouden dan al +7dB bij moeten krijgen alsook de centerspeaker mits ik die liever wat hoger staan heb...
Small of large moet je niet op letten.
40hz zie ik persoonlijk niet als full range. Sub bereik kan tot 15-20hz gaan. Dit gaan je zuilen niet redden. Daarbij zal die opgegeven 39hz misschien wel -3 of -6db zijn. Dit zal dus een stuk minder hoorbaar zijn dan de regionen daarboven, waardoor het lijkt of er geen bass is. Bass is ook zwaarder voor de versterker, dus haal je feitelijk headroom weg.

Crossover instellen laat die frequenties dus ook niet verdwijnen, alleen stuurt je versterker deze door naar de sub, die wel gemaakt is voor deze lagere frequenties.
Bass is geloof ik ook omnidirectioneel in de zeer lage regionen.

Ik heb het hier al meerdere keren voorbij zien komen en ik sluit me ook bij de meeste aan. Stel je crossover 10-20hz hoger in op de versterker dan het frequentiebereik van je Teufels. Als dat dan Small is ipv Large, so be it.

Mijn LCR + Surrounds staan op 60hz en Atmos op 120hz. LFE ook op 120hz.
Vind je de sub soms te aanwezig, of juist niet hoorbaar? Kijk eens naar de equalizer op je versterker of je bepaalde frequenties licht kan verhogen of verlagen.

Betreft je sub.
Die draaiknop is idd de volumeknop (gain) van de versterker van de subwoofer.
Begin op 0 op de sub. Meet en kijk wat Audessey doet.
Stelt deze je sub dan op +7, draai dan iets verder je sub open.

De bass boost lijkt mij zoals de naam al doet vermoeden, de bass boosten bij de frequentie welke je zelf instelt op de draaiknop op de sub.

Stel, je versterker geeft een sub signaal dat overeenkomt met 76db.
De 'volumeknop' op de sub, kan dat signaal dan versterken of verzwakken. Vandaar de - 0 +
De bass boost zal alleen op de door jouw ingestelde stand, bijv. 50hz, met een rollof een versterking geven van een x-aantal db. Bijvoorbeeld +3, waardoor je dan op 79db uitkomt.

En het belangrijkst is. Wat vind je zelf goed klinken!
Ik raad je echt een umik-1 aan en een avondje YouTube met REW ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Corsa Nostra op 02-12-2024 22:55 ]

HTPC - Home Theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper28nl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 14:18

viper28nl

Homey user

Hoi allen, ik heb een vraag over de crossover settings op mijn receiver. Ik heb pas een nieuwe subwoofer gekocht en ik zit een beetje te kloten met de instellingen.

Nu snap ik dat het ook smaak is, alleen wil ik graag beginnen met goede instellingen.

Dit is mijn setup:
Denon x1700h
Front speakers Dali Spektor 2
Rear speakers Dali Spektor 1
Center Dali Spektor Vocal
Subwoofer Dali e12f

Welke crossover settings moet ik nou op de subwoofer zetten en welke moet ik op de receiver instellen.

De instellingen staan nu zo:
Op de receiver:
Front 90hz
Center en surround 80hz

Achterop subwoofer:
Ongeveer 60hz

Volume op sub erg laag, anders is het te aanwezig.

Tnx alvast voor de reacties!

[ Voor 14% gewijzigd door viper28nl op 04-03-2025 20:38 ]

Kona Electric 64kWh Limited Chalk White, 15 Jinko Solar 380WP Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
De frontspeakers zou ik instellen op minimale waarde (54 Hz) x 1,5 (bij -3dB) dus rond de 80Hz.
De rears op 80-90 Hz (59 Hz x 1,5)
De center op 100 Hz (66 Hzx1,5)
De sub vol open, op 120hz omdat de receiver dit regelt. Deze moet je overigens altijd op 120 Hz laten staan. Deze is enkel voor het LFE kanaal.
De content in het LFE kanaal kan tot 120Hz door lopen. Die laat je dus altijd op 120 Hz staan.
Crossover of bassmanagement is iets anders.
Ik zou hier eens mee starten.

Maar eerst Audessey draaien om een goede basis te krijgen.

Hier kan je lezen waarom je de LFE op je sub op 120Hz moet laten staan:
https://ask.audyssey.com/...nd-LFE-NOT-the-same-thing

[ Voor 19% gewijzigd door sonsan op 04-03-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper28nl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 14:18

viper28nl

Homey user

Tnx, dit is al een mooi begin. Ik wist dus niet dat de crossover op de sub vol open moest. Crossover dan bedoel ik.

Kona Electric 64kWh Limited Chalk White, 15 Jinko Solar 380WP Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Succes, lees die link naar Audessey nog even, heb ik nog even toegevoegd en maakt een hoop duidelijk over je LFE kanaal, die 120 Hz dus.
Pagina: 1