Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurtleBeach88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-12-2024
Hallo mede tweakers,

Bij mijn ouders is de thermostaat defect die aangesloten zit op de cv ketel.
Nu wil ik deze vervangen voor een Honeywell Lyric T6, maar het is nogal abracadabra.
Hopelijk heeft iemand de ervaring en even tijd om mij hierin te helpen.

Het gaat om een Vitopend 200-W (CV) met een Vitotrol 100 (Thermostaat).
Alleen aan/uit is voldoende en hoeft geen opentherm te worden.

https://www.gebruikershan...w-handleiding-625058.html

https://www.gebruikershan...w-handleiding-625038.html

Nu verwacht ik dat de zwarte "Molex" stekker (zie afbeelding 3) de gene is die naar de thermostaat loopt, aangezien de aarde aan beide kanten niet is aangesloten (en de blauwe kabel niet echt blauw is), ik heb deze lijn doorgemeten en er komt 230V vanaf.
De tekst die erbij staat is (op de bevestigingsklep bij de thermostaat): No en COM.

Nu is mijn verwachting dat ik bij de onderstaande afbeelding optie 1 (boiler) moet aanhouden, ookal is het een combiketel. Alleen kom ik dan 1 draad te kort bij het aansluiten van de Thermostaat (zie hieronder).
En zo te zien hoef je de voeding niet direct van het stopcontact te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9PUw8VW2X-4VUHVobvwcsxnvcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1x8fwtT3iMSIFyV6XXrwbwV4.png?f=fotoalbum_large

Zie hieronder voor de overige foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw222CBkz8SA9uMzHWp3JkF35RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rowkahrKPQBV6wJ5Am0oOoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWJAI-ky7xqq50iNsk1NiZKXCq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5tboafU9C4Z8c3jN0dTnCpz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSPjcKqqzrh7WULKcaRWdLrwy8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxSnwhY8qTSpuG2s6D5cpTyT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc_ixhXMTz07CYAQ_HAw1Fr-RWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuXwaelwix3Zn6uoUIz0GIGr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EOETmOdXPAAr5-tsfeuAEJUPs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lp1tTf59trLWD1SAFWXwTxbX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSNLVVh6_qay5gKyYXFWma6zzYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytpanPEAhyDCybJ48QOpe6SD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDAiksE5gqT4sRCEHnXJ1mNSy9o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CaeXdcJepqPJ0NcS1nq3oH4X.png?f=fotoalbum_large

uit installatiehandleiding van je CV-ketel, pagina 47.

Je thermostaat Correctie: Je ketelmodule heeft 230V nodig. Maar die hoeft niet persé van je CV-ketel te komen. Wat is makkelijker voor je: Los 230V naar je thermostaat ketelmodule leggen, of nieuwe draden van je CV naar je thermostaat ketelmodule trekken?

Ik zou zeggen dat je ook schema B van je Honeywell kunt gebruiken. Alleen de L wordt daadwerkelijk gebruikt om te schakelen. Aangezien die thermostaat ketelmodule weldegelijk 230V kan schakelen op A-B daar volgens de achterkant van de Honeywell.

[ Voor 7% gewijzigd door OnTracK op 23-11-2024 18:06 . Reden: Ik zei thermostaat, maar bedoelde ketelmodule. dank aan MicroKid voor het correct zeggen. ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je thermostaat heeft geen 230v nodig, alleen de ketelmodule. De ketelmodule plaats je bij of in je ketel. Die 230v kan je dus gewoon ergens bij de ketel weghalen, bijv via aansluiting 96 of via een stopcontact. De module kan je dan gewoon in het stopcontact prikken. Vanuit de ketelmodule heb je 2 draadjes nodig die naar de thermostaat in de woonkamer gaan.
Uiteindelijk heb je dan schema A, waarbij de ketelmodule de ketel schakelt via de B-L verbinding.

[ Voor 40% gewijzigd door Microkid op 23-11-2024 18:09 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurtleBeach88
OnTracK schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:54:
[Afbeelding]

uit installatiehandleiding van je CV-ketel, pagina 47.

Je thermostaat Correctie: Je ketelmodule heeft 230V nodig. Maar die hoeft niet persé van je CV-ketel te komen. Wat is makkelijker voor je: Los 230V naar je thermostaat ketelmodule leggen, of nieuwe draden van je CV naar je thermostaat ketelmodule trekken?

Ik zou zeggen dat je ook schema B van je Honeywell kunt gebruiken. Alleen de L wordt daadwerkelijk gebruikt om te schakelen. Aangezien die thermostaat ketelmodule weldegelijk 230V kan schakelen op A-B daar volgens de achterkant van de Honeywell.
Super bedankt voor je reactie! Erg gewaardeerd!

Ik zou de kabels in de ketel graag gewoon willen laten zitten, ik heb namelijk geen verstand van ketels. Wel wat van elektro.
Als ik het goed begrijp, zou ik dus de blauwe kabel en de zwarte kabel tegen elkaar kunnen houden (foto 2)
Dan is de cirkel rond en gaat de ketel aan(Wat ook in de foto/diagram staat?

Ik begrijp optie B niet helemaal (foto 4), erboven is aangegeven dat de schakel tussen A en C zit.
En bij de afbeelding eronder zit de schakel tussen A en B.

Ik denk dat de beste optie dan is, om de ketelmodule in de woonkamer naast de nieuwe thermostaat te hangen.
En bij foto 4 dus, ketelmodule voeden vanaf een stroomstekker (wel lelijk een kabel in je huiskamer):
Aansluiting 1,2 en 3.
De blauwe kabel in A en de Zwarte in C ?

Als ik het netjes wil maar wat tegen mijn principe ingaat, is van de aarde (foto 2) bij de ketel op de nul (blauw) aansluiten.
Dan zou ik geen losse kabel naar de ketelmodule hoeven te leggen ?

[ Voor 5% gewijzigd door TurtleBeach88 op 23-11-2024 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bij de ketel heb je toch al 230 V. Als je verstand van electro hebt kun je ook de juiste aansluitingen in de ketel wel vinden, is geen rocket science. De bedrading van thermostaat naar de ketel is vaak laagspanningsbedrading. De logische plaats van de ketelmodule is bij de ketel.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurtleBeach88
Microkid schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:00:
Je thermostaat heeft geen 230v nodig, alleen de ketelmodule. De ketelmodule plaats je bij of in je ketel. Die 230v kan je dus gewoon ergens bij de ketel weghalen, bijv via aansluiting 96 of via een stopcontact. De module kan je dan gewoon in het stopcontact prikken. Vanuit de ketelmodule heb je 2 draadjes nodig die naar de thermostaat in de woonkamer gaan.
Uiteindelijk heb je dan schema A, waarbij de ketelmodule de ketel schakelt via de B-L verbinding.
Heel erg bedankt voor je reactie!

Ik vergiste mij inderdaad in de benaming thermostaat en ketelmodule.
De spanning op de ketelmodule is geen enkel probleem, de vraag voor mij is echter hoe sluit ik (foto 4) de ketel aan (op welke letters van het schema).

Ook lees ik het één en ander over een H4 https://www.intec-heizung...ne-erweiterung-h4-7197227 Maar begrijp dan ook niet waarom deze nodig zou zijn?

Dit geeft Honeywell ook hier aan (pagina 7):
https://www.solar-nu-webs...honeywell-solar-nunlp.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurtleBeach88
evilution schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:03:
Bij de ketel heb je toch al 230 V. Als je verstand van electro hebt kun je ook de juiste aansluitingen in de ketel wel vinden, is geen rocket science. De bedrading van thermostaat naar de ketel is vaak laagspanningsbedrading. De logische plaats van de ketelmodule is bij de ketel.
De kabel van de ketel is een soort molexstekker (afbeelding 3).
En loopt naar de thermostaat (afbeelding 2) waar 230 V op staat.
Die laat ik graag in de ketel zitten.
Vandaar dus, dat ik liever niet de ketelmodule bij de cv ketel hang.

Wat jij hier dus aangeeft:
De bedrading van thermostaat naar de ketel is vaak laagspanningsbedrading.
is in dit geval onjuiste informatie.

[ Voor 11% gewijzigd door TurtleBeach88 op 23-11-2024 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
TurtleBeach88 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:53:

Ik begrijp optie B niet helemaal (foto 4), erboven is aangegeven dat de schakel tussen A en C zit.
En bij de afbeelding eronder zit de schakel tussen A en B.
Ze geven ongeveer hetzelfde aan: De default staand is A naar C (boven). Bij warmtevraag springt ie op A naar B (onder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSAondgjCqqI21dSS2fa-jbbR_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P1qh4gsfKEL6sHWSwrY0JWg1.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij kan je hem zo aansluiten. Maar ik laat m'n werk graag even bevestigen door een expert.
De draden hiervoor zitten al op plug 96 in je ketel. De schakeling vind plaats door op plug 96 de L en 1 te verbinden. Doorverbonden is aan (stoken), los is uit (standby).
En gewoon de ketelmodule in/bij je ketel monteren, niet eigenwijs zijn. Dat is gewoon de logische plaats. Ik heb zelf ook een Honeywell ketelmodule en heb deze gewoon ergens in de ketel gepropt. Er is altijd wel een plekje. Anders moet je 230v naar je woonkamer trekken + een lading kabels + de ketelmodule in je woonkamer. En trust me, dat wil je niet. Geen extra componenten in de woonkamer behalve je thermostaat. Gewoon de draden tussen de TT connectors gebruiken, dat is laagspanning om de thermostaat van spanning te voorzien vanuit de ketelmodule.

[ Voor 43% gewijzigd door Microkid op 23-11-2024 19:46 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TurtleBeach88 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:12:

[...]

is in dit geval onjuiste informatie niet van toepassing.
FTFY ;)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurtleBeach88
Microkid schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:23:
[Afbeelding]
Volgens mij kan je hem zo aansluiten. Maar ik laat m'n werk graag even bevestigen door een expert.
De draden hiervoor zitten al op plug 96 in je ketel. De schakeling vind plaats door op plug 96 de L en 1 te verbinden. Doorverbonden is aan (stoken), los is uit (standby).
En gewoon de ketelmodule in/bij je ketel monteren, niet eigenwijs zijn. Dat is gewoon de logische plaats. Ik heb zelf ook een Honeywell ketelmodule en heb deze gewoon ergens in de ketel gepropt. Er is altijd wel een plekje. Anders moet je 230v naar je woonkamer trekken + een lading kabels. En trust me, dat wil je niet. Geen 230v op de thermostaat.... Gewoon de draden tussen de TT connectos gebruiken, dat is laagspanning om de thermostaat van spanning te voorzien.
Ik hoor vaker dat ik eigenwijs ben :P . Maar in dit geval probeer ik het enkel te begrijpen 8)7 .
Foto 2, is in de woonkamer, en geeft 230 volt (er loopt dus al 230 volt)?
Ik wil op die plaats eigenlijk ook gewoon de thermostaat weer ophangen, maar aan de andere kant van die kabel zit een soort molex stekker in de ketel, waar ik dus liever vanaf blijf.
Dat gezegd hebbende, zou jou oplossing zijn:
De ketelmodule naast de ketel hangen, stroom van de ketel halen.
En een nieuwe kabel leggen voor de ketelmodule naar de thermostaat ?
Dit is in Duitsland alleen wat lastig, met kabels enzo ;) .

Of stroom eraf, kabel (die molex) lang genoeg afknippen, en die gebruiken voor de thermostaat? En de ketelmodule? Is dat niet een te dikke kabel (te veel weerstand, voor 20V) ?

[ Voor 3% gewijzigd door TurtleBeach88 op 23-11-2024 19:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

TurtleBeach88 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:37:
[...]

Ik hoor vaker dat ik eigenwijs ben :P . Maar in dit geval probeer ik het enkel te begrijpen 8)7 .
Foto 2, is in de woonkamer, en geeft 230 volt (er loopt dus al 230 volt)?
Die kabels kan je gewoon hergebruiken voor de laagspanning.
Ik wil op die plaats eigenlijk ook gewoon de thermostaat weer ophangen, maar aan de andere kant van die kabel zit een soort molex stekker in de ketel, waar ik dus liever vanaf blijf.
Je kan die kabels desnoods op 10-15cm afknippen. En dan rechtstreeks aansluiten op de ketelmodule. De kabels die vanuit de woonkamer gaan prik je dan op de TT connectors in de ketelmodule.
Ik heb mijn plaatje daar even op aangepast.

[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 23-11-2024 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OnTracK
Ik heb even plaatjes gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYg1oLrk88t3OUQ0G0agyylcUQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GyqcovwAigNEP0jnNlhkDon9.png?f=fotoalbum_large

Bij optie 1 hang je de ketelmodule dicht bij de ketel. En hergebruik je de mintgroen+zwarte kabel om de thermostaat en de ketelmodule aan elkaar te hangen. Ik zou dit de "nette" optie noemen.

Bij optie 2 leg je de ketelmodule op de plek van de oude thermostaat. Je moet los stroom naar de ketelmodule leggen en hergebruik je de mintgroen+zwarte kabel om the ketel aan de ketelmodule te hangen. En je moet nog een 2-aderige kabel tussen ketelmodule en thermostaat leggen.

edit:
Ok ik ben weer traag met plaatjes maken.

[ Voor 7% gewijzigd door OnTracK op 23-11-2024 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

OnTracK schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:45:
Ik heb even plaatjes gemaakt:
[Afbeelding]

Bij optie 1 hang je de ketelmodule dicht bij de ketel. En hergebruik je de mintgroen+zwarte kabel om de thermostaat en de ketelmodule aan elkaar te hangen. Ik zou dit de "nette" optie noemen.

Bij optie 2 leg je de ketelmodule op de plek van de oude thermostaat. Je moet los stroom naar de ketelmodule leggen en hergebruik je de mintgroen+zwarte kabel om the ketel aan de ketelmodule te hangen. En je moet nog een 2-aderige kabel tussen ketelmodule en thermostaat leggen.
Waarom zou je de ketelmodule in de woonkamer hangen? :? Afgezien van dat je dan nog eens 2 extra draden nodig hebt naar de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
Ik geef alleen de opties aan. Ik zou het niet aanraden idd.

Die twee draden heeft TS al. Als ie daar persé niet aan wil komen dan hoeft dat met optie 2 niet.

[ Voor 46% gewijzigd door OnTracK op 23-11-2024 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurtleBeach88
Bedankt voor het meedenken!

Microkid
OnTracK
En een beetje evilution ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurtleBeach88
Het is gelukt, bedankt nogmaals!
Moest inderdaad in A en B en niet in A en C. Dan gaat hij namelijk uit als hij aan moet gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hN1tQD9qWNL6o4gyg7CfoViUo3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bbqkx9EtRW2M3aloYIU1NzRA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door TurtleBeach88 op 24-11-2024 20:04 ]

Pagina: 1