NTFS disks permanent in Ubuntu backup-machine?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 23:03
Lieve tweakers,

klein vraagje: tijd voor een nieuwe PC, dus oude PC hergebruiken als data/backup-bak. Oude PC draait op win10 (nog lekker zonder online account) met twee 4Tb NTFS HDD's. Één voor data en bij shutdown heb ik een robocopy scriptje dat de dataschijf synct naar de tweede disk, preventie single diskfailure. Backup disk ligt op kantoor. In de nieuwe PC heb ik de datadisks niet nodig, statische niet vaak gebruikte data. Dus ik kan de data HDD's in de oude PC laten zitten.

Waar ik over zit te denken: ik zou mijn win10 license gratis kunnen upgraden naar win11 (als ik het goed heb). Die meenemen naar de nieuwe PC en op de oude Ubuntu zetten (heb nog 'n SSD over als boot disk).

Vraag: kan ik de 2 NTFS data HDD's langdurig gebruiken in Ubuntu?

Met wat zoeken lijkt het erop dat dit tegenwoordig native ondersteund wordt (auto-mount, read/write):
https://help.ubuntu.com/c...ingWindowsPartitions#NTFS
Waar ik niet helemaal uitkom is of dit lange termijn goed gaat, bijvoorbeeld wanneer er een foutje op de disk optreedt van het type dat win chkdsk simpelweg tijdens boot oplost. Iemand ervaring?

Alternatieven:
  • disks omzetten naar ext4 maar dan moet ik 3,5Tb twee keer kopieren, kan, duurt gewoon lang
  • win10 bak compleet met rust laten en win11 license voor nieuwe PC kopen, uitermate luie en niet tweaker-waardige oplossing...

Beste antwoord (via Pol23 op 01-12-2024 11:22)

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 12:25
Pol23 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:23:
Waar ik over zit te denken: ik zou mijn win10 license gratis kunnen upgraden naar win11 (als ik het goed heb). Die meenemen naar de nieuwe PC en op de oude Ubuntu zetten (heb nog 'n SSD over als boot disk).
Als je een OEM licentie hebt mag/kan je deze niet meenemen. Anders idd wel. Zorg in ieder geval dat je de licentie op de oude PC eerst deactiveert anders krijg je problemen met installeren op de nieuwe PC.

Met wat zoeken lijkt het erop dat dit tegenwoordig native ondersteund wordt (auto-mount, read/write):
Waar ik niet helemaal uitkom is of dit lange termijn goed gaat, bijvoorbeeld wanneer er een foutje op de disk optreedt van het type dat win chkdsk simpelweg tijdens boot oplost. Iemand ervaring?
Geen ervaring met langdurig gebruik van NTFS op linux, maar ik zie wel wat problemen. Permissions op een NTFS fs op linux zijn onhandig. Ik geloof dat je met wat instellingen wel users kan mappen tussen linux en NTFS, maar iig is de default instelling dat permissies voor alle files gelijk zijn en niet aan te passen. Ik zou dus in ieder geval niet root op NTFS doen (als je bootloader dat uberhaupt kan).
De laatste keer dat ik NTFS gebruikte op linux, een jaar of 5 geleden, had je wel ntfsfix. Maar voor zover ik weet deed je daarmee alleen het aller noodzakelijkste en markeerde deze tool het filesysteem zo dat deze de volgende boot in Windows gecontroleerd zou worden. Dat geeft denk ik wel aan hoeveel vertrouwen de ontwikkelaar hadden.
Daarnaast weet ik niet of je op een NTFS fs zaken als sparse files en hardlinks kan gebruiken. Maar wellicht heb je dat niet nodig.

Ik zou NTFS niet langdurig op linux gebruiken, nog afgezien van bovenstaande problemen. Zowel de NTFS-3G driver (vermeld in de Ubuntu link die je gaf), als de tegenwoordig in de kernel opgenomen NTFS3 driver zijn de opensource versies van commerciële producten. Om zich heb ik geen problemen met commerciele producten. Maar dan kan je net zo goed geld uitgeven aan Windows voor de juiste tools.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik denk dat je deze vraag beter ergens in het Linux en overige clients kan vragen.
Je loopt dan alleen wel het risico verketterd wordt de linux puristen :P

[ Voor 21% gewijzigd door Vishari Beduk op 24-11-2024 13:39 ]

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:12
Vishari Beduk schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:31:
Ik denk dat je deze vraag beter ergens in het https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/23 kan vragen.
offtopic:
Psst, als je de link gewoon plaatst zonder '[url]' er omheen, dan wordt 'ie geparsed tot de naam van het forum: Linux en overige clients ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 12:25
Als je een OEM licentie hebt mag/kan je deze niet meenemen. Anders idd wel. Zorg in ieder geval dat je de licentie op de oude PC eerst deactiveert anders krijg je problemen met installeren op de nieuwe PC.

Geen ervaring met langdurig gebruik van NTFS op linux, maar ik zie wel wat problemen. Permissions op een NTFS fs op linux zijn onhandig. Ik geloof dat je met wat instellingen wel users kan mappen tussen linux en NTFS, maar iig is de default instelling dat permissies voor alle files gelijk zijn en niet aan te passen. Ik zou dus in ieder geval niet root op NTFS doen (als je bootloader dat uberhaupt kan).
De laatste keer dat ik NTFS gebruikte op linux, een jaar of 5 geleden, had je wel ntfsfix. Maar voor zover ik weet deed je daarmee alleen het aller noodzakelijkste en markeerde deze tool het filesysteem zo dat deze de volgende boot in Windows gecontroleerd zou worden. Dat geeft denk ik wel aan hoeveel vertrouwen de ontwikkelaar hadden.
Daarnaast weet ik niet of je op een NTFS fs zaken als sparse files en hardlinks kan gebruiken. Maar wellicht heb je dat niet nodig.

Ik zou NTFS niet langdurig op linux gebruiken, nog afgezien van bovenstaande problemen. Zowel de NTFS-3G driver (vermeld in de Ubuntu link die je gaf), als de tegenwoordig in de kernel opgenomen NTFS3 driver zijn de opensource versies van commerciële producten. Om zich heb ik geen problemen met commerciele producten. Maar dan kan je net zo goed geld uitgeven aan Windows voor de juiste tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
XiMMiX schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:48:
Thanks, helder. Zal eerst op m'n oude PC eens proberen te upgraden. Zal ook checken of het een OEM licentie is of niet.
XiMMiX schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:48:
[...]
Dit is een helder antwoord @XiMMiX. En in lijn met wat ik al vreesde. Dus keuze wordt dan simpel: of oude bak compleet met rust laten, of de oude bak compleet opnieuw inrichten en alle data van NTFS naar ext4 kopiëren.
Vishari Beduk schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:31:
Ik denk dat je deze vraag beter ergens in het Linux en overige clients kan vragen.
Goed idee, voor mij prima. Indien @_Dune_ / @Intergalactic het hier mee eens zijn, en het Linux topic hier nog iets aan toe kan voegen, mag het topic verplaatst worden. Anders heeft @XiMMiX het beste antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 16:30
Als alternatief voor je "data/backup-bak" kan je ook kijken naar een NAS met 2 sloten.
Daar stop je dan beide 4TB disks in en dan draai je daar RAID-1 / SHR op.
Via het netwerk kan je dan bij je data.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
GarBaGe schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:37:
Als alternatief voor je "data/backup-bak" kan je ook kijken naar een NAS met 2 sloten.
Daar stop je dan beide 4TB disks in en dan draai je daar RAID-1 / SHR op.
Via het netwerk kan je dan bij je data.
heb ik inderdaad overwogen maar het is redelijk statische data, haast back-up achtig. Dus hoeft niet 24/7 aan te staan. Geen enkel probleem om de oude PC even aan te zetten als ik even iets nodig heb. Reden voor deze conclusie is dat de disks nu in de huidige 'hoofd PC' (soon-to-be oude bak) nauwelijk/niet gebruikt worden. Dus zou ze ook best in de nieuwe PC kunnen steken maar disks zijn bron van meeste geluid; 140mm fans zijn best wel stil tegenwoordig :9

Zou natuurlijk de oude bak zonder disks kunnen verkopen via V/A en daarvan een NAS kopen die ik even aanzet als ik iets nodig heb. En dat kan die NAS ook vast zelf... Hmmm, misschien toch wel interessant...
Pagina: 1