Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:09
Ik zoek een 48" Oled tv.
We hebben nu een 40" Samsung Full HD, D6500, waar we lange tijd erg tevreden mee waren. Helaas begint de traagheid van de beelverwerking op te vallen en ik krijg daar koppijn van. Groter dan 48" wil mijn vrouw niet, dus dan weet je gelijk wie de broek aan heeft thuis.

Wat is je budget?
Maximaal €1000,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om TV te kijken.
Ik gebruik op dit moment een Google Chromecast 4K om Ziggo, HBO, Netflix, Skyshowtime en F1tv te kijken. Voor de echt loze momenten hangt er ook een PS4 Pro aan vast.
De audio van de tv gaat via een Samsung 950 soundbar. Dat wil ik voorlopig zo houden.

Wat heb je zelf al gevonden?
Via RTings en de Tweakers reviews kom ik al gauw uit bij de LG C4, gezien het budget.

Welke vragen heb je hier nog over?
Het 'grootste' issue bij de C4 is de groene waas als je onder hoek kijkt. Dat zal bij ons ook het geval zijn. Ik voeg even een foto toe van de zithoek, waar we geen aanpassingen aan willen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ROTbxJHRfOE-ASsQOllPIRfr8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05mW2HFErnR8bBQXWH1BHUXr.jpg?f=fotoalbum_large

Links van de tv zit een groot raam, wat deels afgedekt wordt door inbetweens. De lichtval op het scherm zal niet veel zijn, omdat links van de tv het noorden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCyVVGOzdQIzt1MiwvX_u1at2Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPpDE2yHChhb6g2tjC9fxjip.jpg?f=fotoalbum_large

Een ander ding waar ik op dit moment last van heb, is reflectie. Dit is nu, met name overdag, storend aanwezig tijdens tv kijken. Dit zou te maken kunnen hebben met de felheid van het scherm. Ik verwacht dat een nieuwe tv een hogere helderheid heeft en dit de reflectie iets zal verminderen.

Nu is de Samsung-lijn ook goed volgens de review van Tweakers: categorie: Televisies
Ik zou alleen niet weten welke van de 4 types van Samsung de beste is.

Grote vraag is dan: gezien de positie van de tv, welke zou jullie voorkeur hebben?
Alle tips zijn welkom!

[ Voor 8% gewijzigd door BvZwolle op 23-11-2024 13:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er is op dit punt niet echt een zinnig onderscheid tussen beide merken te maken: In beiden zit een WOLED-paneel en beiden hebben een glanzende afwerking, dus beiden zullen wat spiegelen. Het enig dat ietwat verschil kan maken is de anti-reflectiecoating, waarvoor LG en Samsung hun eigen formules hebben, maar daaruit kun je niet echt stellen dat de één beter is dan de ander. Hooguit persoonlijke voorkeur, dat zou je met eigen ogen moeten bekijken.

Destijds heeft Tweakers een lichtopbrengst van 267cd/m² voor je huidige televisie gemeten. Je nieuwe televisie kan daar met een factor 3 overheen of factor 2 in SDR. Dat alleen al zal de ergernis aan spiegelingen fors verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:49
Alle gelinkte Samsung 48'' OLED TV's hebben een WOLED paneel.

In de voorgaande jaren hadden de 42'' en 48'' LG modellen een lagere max brightness en lagere HDR impact. Door een nieuw technische implementatie zijn beide punten verbeterd, voor zover ik weet hebben beide afmetingen geen last van de groene waas zoals de grotere maten.

De S9xD spiegelt minder dan de C4, een alternatief is de LG B4 deze heeft een semi-glossy toplaag. Kijkend vanuit die hoek en in die opstelling zul je altijd last hebben van het reflecterende raam. Al zal een semi-glossy afwerking wel een aardige slok op de borrel zijn.

Qua lichtopbrengst gaan de 42'' en 48'' modellen zeker geen factor 2 in SDR vergeleken met jouw huidige TV, zal eerder rond de 300 cd/m² zitten bij een 25% window (representatief voor praktijkgebruik). Dit gezegd hebbende oogt OLED helderder dan LCD, je gaat er dus sowieso op vooruit.

Imo valt Samsung af door het gemis van Dolby Vision, slechter bouwkwaliteit en matige Quality Control. Ik zou de keuze maken tussen de C4 en B4.