Vraag
Beste antwoord (via MightyFool op 24-11-2024 09:06)
Wat je hebt is een normale kraan waarbij er altijd een door jou bepaalde hoeveelheid water door de radiator gaat.MightyFool schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:08:
Hoe weet ik of het thermostaatkranen zijn? @sjaakwortel zegt dat het thermostaatkranen zijn, maar @asing van niet. Is er iets wat daar op wijst?
Een thermostaat kraan regelt dat door de temperatuur van de ruimte te meten en daarop de hoeveelheid water te regelen. Thermostaat kranen zijn te herkennen omdat ze wat groter zijn en een genummerde ring hebben, samen met het symbool van een sneeuwvlok ❄️. Dat is de bescherming tegen kapot vriezen.
Danfoss heeft goede, en levert ook alleen de kraan zonder de knop. Als je daar tado op zet heb je die niet nodig. Gezien je vragen ben je niet thuis in dat installatie werk dus voor het vervangen van de kraan zelf heb je een vakman nodig.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Alle reacties
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Spuit er dan geen water uit? Moet ie eerst dicht of maakt dat niet uit?arjants schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:51:
Maak de schroef eens los en kijk dan eens
Maar je kan met dat schroefje de knop verwijderen zonder dat de boel leegloopt.
Maar ziet er wel uit dat je redelijk makkelijk de knoppen zal kunnen (laten) vervangen. Zal je installatie wel leeg moeten.
[ Voor 90% gewijzigd door sjaakwortel op 23-11-2024 13:23 ]
Dit zijn echt hele oudjesMightyFool schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:22:
Hij draait nog wel ja. Ik heb de 3 knoppen even losgedraaid en dit kwam tevoorschijn. Ziet er uit alsof een koraalrif aan het groeien is op de oudste varianten. Wat voor aansluitingen zijn dit?
Ik heb even bij Tado gekeken en die werken alleen met thermostaatkranen. Om dat hier te laten passen moet je alle kranen vervangen door thermostaatkranen. Iets als deze unit:
https://www.gamma.nl/asso...-zonder-kop-1-2/p/B442485
Daar kan je dan weer een Tado unit op zetten. Vervangen van de kranen kan wel een dingetje zijn, want je komt leiding tekort of je hebt leiding over afhankelijk van maten van de kranen. Als je je er niet senang bij voelt, je installatiebedrijf kan dit voor je doen.
Aan de andere kant kan je zo een soort zoneregeling in elkaar zetten en als je niet verwarmt wat je niet nodig hebt dan spaar je significant energie.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Kosten weinig, maar vervangen zal wel een dingetje zijn, maar gezien de kalk afzettingen lekken/zweten je kranen, dus kan geen kwaad om dit te gaan doen.
De hele term "thermostaatkraan" is hier niet van toepassing.MightyFool schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:08:
Hoe weet ik of het thermostaatkranen zijn? @sjaakwortel zegt dat het thermostaatkranen zijn, maar @asing van niet. Is er iets wat daar op wijst?
Het ding in de leiding is een radiatorafsluiter, -kraan of -ventiel. Het is pas een thermostaatkraan als er een draaiknop opzit die op basis van de temperatuur de toevoer van warm water regelt. En daar is hier sowieso geen sprake van.
Terug naar jouw situatie. Ik vermoed dat je eerst de afsluiter(+radiatorknop) moet (laten) vervangen.
Spel en typfouten voorbehouden
Bedankt! Heb je een tip voor een goed merk?FredvZ schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:53:
[...]
De hele term "thermostaatkraan" is hier niet van toepassing.
Terug naar jouw situatie. Ik vermoed dat je eerst de afsluiter(+radiatorknop) moet (laten) vervangen.
Daar kan ik je helaas niet aan helpen. Een radiatorknop vervangen lukt nog wel, maar het leidingwerk zelf laat ik aan de loodgieter over.MightyFool schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:36:
Bedankt! Heb je een tip voor een goed merk?
Spel en typfouten voorbehouden
Danfoss of Heimeier.MightyFool schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:36:
[...]
Bedankt! Heb je een tip voor een goed merk?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Wat je hebt is een normale kraan waarbij er altijd een door jou bepaalde hoeveelheid water door de radiator gaat.MightyFool schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:08:
Een thermostaat kraan regelt dat door de temperatuur van de ruimte te meten en daarop de hoeveelheid water te regelen. Thermostaat kranen zijn te herkennen omdat ze wat groter zijn en een genummerde ring hebben, samen met het symbool van een sneeuwvlok ❄️. Dat is de bescherming tegen kapot vriezen.
Danfoss heeft goede, en levert ook alleen de kraan zonder de knop. Als je daar tado op zet heb je die niet nodig. Gezien je vragen ben je niet thuis in dat installatie werk dus voor het vervangen van de kraan zelf heb je een vakman nodig.
Bijvoorbeeld, ja. Ik heb deze ook op mijn radiatoren. Via de voorinstelling op de knop kan je de juiste flow instellen afhankelijk van de afmetingen van elke radiator. Meteen dus je hele huis waterzijdig ingeregeld
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Bedoel je dan buiten de radiatorknop om? Of bedoel je met een knop die er bijgeleverd wordt?Microkid schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:57:
[...]
Bijvoorbeeld, ja. Ik heb deze ook op mijn radiatoren. Via de voorinstelling op de knop kan je de juiste flow instellen afhankelijk van de afmetingen van elke radiator. Meteen dus je hele huis waterzijdig ingeregeld
Deze ring kan draaien, daarmee stel je de voorinstelling in.MightyFool schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:18:
[...]
Bedoel je dan buiten de radiatorknop om? Of bedoel je met een knop die er bijgeleverd wordt?
/f/image/sOcBTpKJLzxJiQcSFl8sRb0h.png?f=fotoalbum_large)