Het is al weer jaren geleden dat ik een echte eigen pc kocht. Mijn huidige is aan het eindige gekomen.
Mijn nieuwe systeem gaat een vrolijke thuishaven zijn voor programeren, games, emulatoren... en zal denk ik nog wel, in allerlei vormen, een jaar of tien hier mee gaan in het huis.
Ik heb nog niet echt een duidelijk eind bedrag in mijn hoofd, maar ik wil wel onder de 1500 (ex gpu) blijven
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op black friday nu de volgende onderdelen gescoord:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Inmiddels een mooie alternatieve case gespot de jonsbo-t6 gevonden via caseend maar nog geen verkoop punt in nl gevonden, alleen nog via Aliexpress te bestellen
Mijn "worstel" punt ligt vooral bij het geheugen. IK zit te denken aan 48GB als een mooie sweat-spot ?
Bij niet cu-dimm kom je dan bijvoorbeeld uit op:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. als het maar een beetje afgewerkt is de kast.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast die er bij hoort komt op mijn buro terecht, op het hoekje. Het is een Zit/Sta buro, dus hij moet niet te wankel zijn en omvallen
Maar wil je dan geen videokaart?
Jazekers wel! Maar ik zit even na te denken of dit het juiste moment is. Ik overleef de kerstdagen wel met de IGPU en dacht er dan aan om ergens in 2025 een nieuwe te kopen, er vanuitgaande dat de inflatie tot een halt komt en de GPUS flink gaan dalen door de introductie van nieuwe modellen.
Maar wellicht heeft er iemand hier nog een scherper inzicht
Uiteindelijk zal het denk ik maximaal iets in de kracht van een RTX 5070 zijn
Ga je overklokken?
Voor de grap. Maar niet serieus en zekers niet continue.
Wat verwacht je van ons?
Goed advies over het geheugen. Met name over het Cu-DIMM Verhaal. Ik lees hier online zeer veel verschillende reacties over.IK zie dat er met 8200MT/S een forse winst is bij de Intel 265K. maar ik lees ook veel verhalen over mensen die zeggen dat je Cu-DIMM met 2 bankjes niet echt nodig hebt. En tegelijkertijd weer verhalen van mensen met een blue screen of death zonder cu-dimm en die uiteindelijk hun geheugen weer lagerzetten. in tweakers is het nog een beetje onhandig filteren (trefwoord er bij gaat, maar de eigenschap zit bij beveiliging, Cu-DIMM, en daar kan je nog niet op zoeken) en alle Cu-dimm varianten lijken er nog niet te zijn. Wellicht is dit ook een kwestie van een paar weken eer het er wel is.
Maar dan ook Cu-Dimm is momenteel fors duurder. Dus ik vraag me af wat wijsheid is. Tip voor wie er op zoekt in shops : De ene helft van de Dimms staat onder cudimm, de andere onder cu-dimm, vaak ook bij webshops door elkaar
En hoe ziet alles er tot nu toe uit , De CU-Dimm variant?
En hoe ziet alles er tot nu toe uit , de U-Dimm variant?
Update : Voeding bijgewerkt.
Update : Potentiele kast bijgewerkt
Update twee varianten
Mijn nieuwe systeem gaat een vrolijke thuishaven zijn voor programeren, games, emulatoren... en zal denk ik nog wel, in allerlei vormen, een jaar of tien hier mee gaan in het huis.
Ik heb nog niet echt een duidelijk eind bedrag in mijn hoofd, maar ik wil wel onder de 1500 (ex gpu) blijven
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op black friday nu de volgende onderdelen gescoord:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal | Waarom | Status |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core Ultra 7 265K Boxed | € 429,- | € 429,- | Niet het top model, niet het ondermodel. gewoon prima | aangekomen |
1 | Moederborden | Gigabyte Z890I AORUS ULTRA | € 368,77 €210 | €210 | Top aanbieding gescoord voor €210 | aangekomen |
1 | SSD's | WD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB | € 237,- | € 237,- | Voor nu snel genoeg, later nog wel een keer een snellere | onderweg |
Totaal | € 876 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal | Waarom |
---|---|---|---|---|---|
1 | Behuizingen | Fractal Design Terra Jade | € 180,67 | € 180,67 | Ik vind de kast er mooi uitzien. Enige wat ik niet echt netjes vind is de prijs |
1 | Voedingen | Corsair SF750 (2024) | € 164,90 | € 164,90 | Tip uit de reacties en toekomst vast |
Totaal | € 345,57 |
Inmiddels een mooie alternatieve case gespot de jonsbo-t6 gevonden via caseend maar nog geen verkoop punt in nl gevonden, alleen nog via Aliexpress te bestellen
Mijn "worstel" punt ligt vooral bij het geheugen. IK zit te denken aan 48GB als een mooie sweat-spot ?
Bij niet cu-dimm kom je dan bijvoorbeeld uit op:
Category | Product | Prijs |
---|---|---|
Geheugen intern | Kingston Fury Renegade RGB KF564C32RSA-48 | € 219,70 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. als het maar een beetje afgewerkt is de kast.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast die er bij hoort komt op mijn buro terecht, op het hoekje. Het is een Zit/Sta buro, dus hij moet niet te wankel zijn en omvallen
Maar wil je dan geen videokaart?
Jazekers wel! Maar ik zit even na te denken of dit het juiste moment is. Ik overleef de kerstdagen wel met de IGPU en dacht er dan aan om ergens in 2025 een nieuwe te kopen, er vanuitgaande dat de inflatie tot een halt komt en de GPUS flink gaan dalen door de introductie van nieuwe modellen.
Maar wellicht heeft er iemand hier nog een scherper inzicht
Ga je overklokken?
Voor de grap. Maar niet serieus en zekers niet continue.
Wat verwacht je van ons?
Goed advies over het geheugen. Met name over het Cu-DIMM Verhaal. Ik lees hier online zeer veel verschillende reacties over.IK zie dat er met 8200MT/S een forse winst is bij de Intel 265K. maar ik lees ook veel verhalen over mensen die zeggen dat je Cu-DIMM met 2 bankjes niet echt nodig hebt. En tegelijkertijd weer verhalen van mensen met een blue screen of death zonder cu-dimm en die uiteindelijk hun geheugen weer lagerzetten. in tweakers is het nog een beetje onhandig filteren (trefwoord er bij gaat, maar de eigenschap zit bij beveiliging, Cu-DIMM, en daar kan je nog niet op zoeken) en alle Cu-dimm varianten lijken er nog niet te zijn. Wellicht is dit ook een kwestie van een paar weken eer het er wel is.
Maar dan ook Cu-Dimm is momenteel fors duurder. Dus ik vraag me af wat wijsheid is. Tip voor wie er op zoekt in shops : De ene helft van de Dimms staat onder cudimm, de andere onder cu-dimm, vaak ook bij webshops door elkaar
En hoe ziet alles er tot nu toe uit , De CU-Dimm variant?
---|---|---|
Processor | Intel Core Ultra 7 265K Boxed | € 429,- |
Moederbord | Gigabyte Z890I AORUS ULTRA | € 210,- |
SSD | WD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB | € 237,- |
Behuizing | Fractal Design Terra Jade | € 180,67 |
Voeding | Corsair SF750 (2024) | € 164,90 |
Geheugen | G.Skill Trident Z5 CK RGB F5-8200C4052G24GX2-TZ5CRK(48GB) | € 295,- |
Totaal | € 1516,57 |
En hoe ziet alles er tot nu toe uit , de U-Dimm variant?
---|---|---|
Processor | Intel Core Ultra 7 265K Boxed | € 429,- |
Moederbord | Gigabyte Z890I AORUS ULTRA | € 210,- |
SSD | WD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB | € 237,- |
Behuizing | Fractal Design Terra Jade | € 180,67 |
Voeding | Corsair SF750 (2024) | € 164,90 |
Geheugen intern | Kingston Fury Renegade RGB KF564C32RSA-48 | € 219,70 |
Totaal | € 1440,57 |
Update : Voeding bijgewerkt.
Update : Potentiele kast bijgewerkt
Update twee varianten