Unifi vs Deco vs ASUS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnToen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-05 22:26
Ha allen,

Graag wil ik jullie wat opties voor een nieuw mesh systeem voorleggen. Ik heb al een hele hoop reviews gelezen en hier zo veel mogelijk info opgezocht, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Bottom line is dat ik mijn bestaande (verouderde) mesh netwerk wil vervangen en dit best wat mag kosten, maar ik wil het wel graag in één keer goed doen zodat ik weer een tijd vooruit kan.

Huidige situatie
We wonen in een huis van 200m2, vrijstaand, tuin van 8 meter diep. Ik heb nu 3 Deco M9's staan; woonkamer, eerste verdieping, keuken. An sich is het wifi bereik in de woonkamer en slaapkamers ok, maar we gaan nu de zolder meer gebruiken en ook het kantoor aan huis vast (één kamer, zit een dik betonnen wand tussen). Daar is de wifi slecht of afwezig. Idem tuin. Ook geven de Deco M9's wat kuren, met disconnecties etc. Tijd voor wat nieuws.

Recentelijk heb ik 3 Deco XE75's gekocht en die toegevoegd (en hoofd Deco gemaakt), maar dat was enorm instabiel, geretourneerd.

Beoogde situatie
Goed wifi bereik in alle kamers in huis en ook beter bereik in de tuin. Hiervoor verwacht ik wifi AP's nodig te hebben in de meterkast, in kantoor, op eerste verdieping, op zolder, en eentje in de buurt van de tuin. Op alle punten is UTP kabel aanwezig, behalve in de buurt van de tuin (dus dat zal een wireless AP moeten worden).

Opties
1. Ubiquiti Unifi. Een vriend van mij raadde mij dit aan, is wel een enorme ICT'er (wat ik niet ben). Dat zou dan neerkomen op één Ubiquiti Cloud Gateway Ultra en 4 of 5 stuks Ubiquiti Unifi U6+. In de meterkast een wifi router van Ubiquiti kan natuurlijk ook, maar die reviews waren minder goed hier.
Voordelen: Degelijk, wordt goed geupdate als ik het zo lees, goede reviews
Nadelen: ICT technisch wat uitdagend (lees: verdrinken in de mogelijkheden)

2. Deco BE65, 4 stuks.
Voordelen: Goede ervaring met de M9's over het algemeen, gebruiksgemak, WiFi 7 als enige
Nadelen: Stuk duurder dan andere twee opties, recent slechte ervaring Deco (en lees online ook wel over problemen)

3. ASUS RT-AX86U Pro Router met 3 of 4 stuks ASUS ZenWiFi XD5's
Voordelen: Goedkoopste optie, centrale router veel antennes dus verder bereik?
Nadelen: Ik heb geen ervaring met dit merk en reviews over deze combinatie vind ik ook niet veel

Vraag
Wat denken jullie dat gezien mijn geschetste situatie de beste optie is? Het mag dus op zich wel wat kosten, maar geld groeit mij helaas niet op de rug dus bv de Deco zou ik alleen doen als het echt een enorme verbetering is op de andere twee opties. Ervaringen met mijn geschetste set-ups?

Wat is het meest toekomst-proof en het minste onderhoud?

Mijn dank is alvast zeer groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Vraag of die vriend én de configuratie én het onderhoud wil doen. Alternatief: leer het zelf.
Vrij kort en bondig advies, maar daarr komt het (naar mijn mening) wel op neer.

Qua hardware, daar waar je (vriend) de meeste/beste ervaring mee hebt/heeft.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
En bij welke provider zit je?
EnToen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:22:
Ook geven de Deco M9's wat kuren, met disconnecties etc. Tijd voor wat nieuws.
Ook al je router (WiFi) eens geprobeerd met je Deco's in standaard AP mode?
Dan kan je ze misschien al op een betere locatie plaatsen.
Gecontroleerd op eventuele firmware updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 14:29
Heb je ook IP camera's? (of wil je die in de toekomst?) dan zou ik Unifi adviseren. Hier kan je sinds kort ook camera's van andere merken aan toevoegen. Ook als je een slimme deurbel wil zonder abonnement en de beelden in eigen beheer is Unifi een mooie optie, je zou dan wel een Dream Machine moeten nemen omdat de Cloud Ultra en Max alleen de netwerk controller heeft (geen protect). Zo ingewikkeld is Unifi overigens niet, de UI is zeer eenvoudig. Unifi heeft overigens ook Wifi7 AP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
Beoogde situatie
Goed wifi bereik in alle kamers in huis en ook beter bereik in de tuin. Hiervoor verwacht ik wifi AP's nodig te hebben in de meterkast, in kantoor, op eerste verdieping, op zolder, en eentje in de buurt van de tuin. Op alle punten is UTP kabel aanwezig, behalve in de buurt van de tuin (dus dat zal een wireless AP moeten worden).
Met een beetje goede wil is in elke tuin een kabel voor wifi te krijgen.
Opties
1. Ubiquiti Unifi. Een vriend van mij raadde mij dit aan, is wel een enorme ICT'er (wat ik niet ben). Dat zou dan neerkomen op één Ubiquiti Cloud Gateway Ultra en 4 of 5 stuks Ubiquiti Unifi U6+. In de meterkast een wifi router van Ubiquiti kan natuurlijk ook, maar die reviews waren minder goed hier.
Voordelen: Degelijk, wordt goed geupdate als ik het zo lees, goede reviews
Nadelen: ICT technisch wat uitdagend (lees: verdrinken in de mogelijkheden)
Unifi wordt steeds meer recht-toe-recht-aan. Voor het instellen van de basics is geen ICT-kennis meer nodig. Als je het geld er voor over hebt zou ik het zeker doen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
FredvZ schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:04:
Met een beetje goede wil is in elke tuin een kabel voor wifi te krijgen.
Of een eventueel een Powerline/AP verbinding naar je schuur als makkelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
talkatoo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:57:
je zou dan wel een Dream Machine moeten nemen omdat de Cloud Ultra en Max alleen de netwerk controller heeft (geen protect).
Dat is op dit moment erg verwarrend bij Unifi:
De Cloud Gateway Max heeft wel Protect, de Gateway Max (zonder cloud) heeft geen Protect.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:13
Hoe zijn momenteel alle accesspoints aangesloten? Bedraad of draadloos?

En hoe wilde je dat straks gaan doen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Als zowel Deco M9 als ook XE75 beide instabiel werken, denk ik dat het probleem bij je thuis zit. Maar niet bij de Deco's. In mijn ervaring is het bijna ook altijd een slechte of niet optimale installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnToen
Dank voor de vele antwoorden al!

@lier Die vriend woont 200km verderop, dus hem het laten doen/onderhouden is niet een handige optie. Maar als ik de antwoorden zo lees moet het met mijn ICT kennis ook wel lukken. Ik heb ook Home Assistant zelf draaiende gekregen (en gehouden hier) met wat zelf opgestelde automations erin, dus klinkt alsof Ubiquiti niet veel moeilijker is.

@talkatoo Ik heb nog geen IP camera's (nu Eufy's), maar dat zou in de toekomst wel kunnen ja. Dan moet ik er dus eentje hebben met Protect erop. Zie wel dat die een stuk duurder zijn. Zal ik eens over nadenken, goed punt.

@laurens0619 Momenteel zijn vier van de vijf punten bedraad. Het punt bij/in de tuin is dat niet. Zoals @FredvZ zei moet ik wellicht gewoon een keer vroeg of laat een kabel daarheen trekken.

@bjusterbaarlik Mijn Deco M9's werkten altijd goed, maar nu sinds de installatie van die XE75's (en het terug veranderen naar de M9's) zijn ook die M9's instabiel. Heb ze al alle drie gereset maar het probleem blijft wat. Wat bedoel je met slechte of niet optimalisatie? Want ze zijn wel allemaal online (op de momenten dat ze het doen). Of bedoel je slechte plaatsing? Dat is niet anders dan eerder.

Nogmaals dank, dit is allemaal erg helpend! Volgens mij als ik het droogkook lijkt het dat de meeste hier ook wel Ubiquiti als beste optie zien. Dan maar even met wat online manuals de boel installeren. Of heeft iemand nog zaken/ervaringen over de Asus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@EnToen wat zegt de app bij ieder punt hoe ze verbonden zijn? Allemaal signaalbron ethernet ipv wifi?

En zitten je clients voornamelijk op de 5ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Als je de mogelijkheid hebt om accesspoints bedraad aan te sluiten (en liefst vanuit een centraal punt zoals bijv de meterkast) dan moet je dat doen. Mesh is sub-optimale oplossing en is niet altijd stabiel.

Als set-up kun je dan het volgende overwegen, waarbij ik even ervan uit ga dat de meterkast het centrale punt is waar ook het aansluitpunt van je provider zit: Plaats een centrale switch met PoE mogelijkheid. Met PoE kun je de accesspoints voorzien van power en spaar je je het aansluiten op een stopcontact uit. Accesspoints aansluiten via UTP op de switch. Provider modem prik je ook in de switch.

Als je meer controle wilt over je netwerk, en ook met camera's aan de gang gaat, dan kom je al snel uit bij Ubiquiti. Dan neem je een router/gateway er bij die ook Protect kan draaien. Sinds kort ondersteunen ze ook camera's van andere merken, overigens. De benodigde controller draait ook op router/gateway, maar kan bijvoorbeeld ook op een Windows machine of een RaspBerry Pi draaien.

Een Unifi systeem kan heel goed op afstand gemanaged worden, dus dat mag geen probleem zijn.
Dan kun je 'onderhoud' aan je vriend uitbesteden.

[ Voor 9% gewijzigd door Masimo op 23-11-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
EnToen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:10:

@bjusterbaarlik Mijn Deco M9's werkten altijd goed, maar nu sinds de installatie van die XE75's (en het terug veranderen naar de M9's) zijn ook die M9's instabiel. Heb ze al alle drie gereset maar het probleem blijft wat.
Maar dan is het toch duidelijk dat het probleem niks met de Deco's nodig heeft. Als de problemen ontstonden nadat jij veranderingen ging doen dan moet je nagaan wat je precies hebt gedaan. De kans dat beide Deco setjes stuk zijn is namelijk nihil.
Wat bedoel je met slechte of niet optimalisatie? Want ze zijn wel allemaal online (op de momenten dat ze het doen). Of bedoel je slechte plaatsing? Dat is niet anders dan eerder.
Het kan heel veel zijn, op afstand moeilijk te achterhalen. Maar het kan al zo simpel zijn als een slecht RJ45 stekkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnToen
@laurens0619 Momenteel zijn er twee verbonden via ethernet, één via WiFi. Waar ik kan zien of ze 2.4Ghz of 5Ghz gebruiken kan ik niet vinden (ik heb ook geen aparte netwerken/namen?).

@Masimo Top, dat klinkt prima inderdaad. Dan moet de centrale switch dus wel van Ubiquiti zijn, en met PoE? Klinkt als een goede oplossing. Enige probleem wat ik me vanmiddag bedacht is dat alle access points van Ubiquiti PoE zijn toch? Ik heb er eentje die ik eigenlijk op WiFi aan wil sluiten (soort repeater), om nog wat extra range in de tuin te krijgen.

@bjusterbaarlik Daar heb je denk ik wel gelijk in. Het is ook meer de optelsom (ook beter bereik willen), en wil nu eigenlijk niet investeren in meer M9's (oude hardware), en de mix beviel me niet goed. Ik zal inderdaad al mijn stekkertjes ook eens checken. Allemaal zelf erop gezet, dus wie weet is er wat los geschoten bij de wissels van apparaten. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@EnToen
Maar zegt de app dat ook? Verbonden via ethernet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnToen
@laurens0619 Waar vind ik dat? Als ik verder klik op de individuele Deco's zie ik alleen een IP. Maar ik zie wel een lijn lopen naar de hoofddeco en vanaf daar twee lijntjes naar de satellieten. Betekent dat dat degene met een UTP kabel toch niet via die kabel verbonden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
@EnToen Unifi accesspoints kunnen ook in 'mesh-modus' werken. Afhankelijk van waar je het accesspoint buiten wilt ophangen, zul je moeten kijken of je een 'outdoor' versie moet nemen.
Voeding kan met een geschikte PoE-adapter, die je er los bij moet aanschaffen. Voorwaarde is dan wél een stopcontact ergens in de buurt. Er is geloof ik ook een speciaal PoE-adapter voor buiten.

De beste oplossing voor de tuin is natuurlijk ook een kabel vanuit de meterkast. Maar dat is soms lastig te realiseren.

PS: Ik probeer je overigens geen Unifi ecosysteem aan te smeren, al ben ik zelf zeer tevreden met mijn Unifi set-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnToen
@Masimo Thanks, goed om te weten! Wellicht moet ik er dan gewoon een in de buurt van de tuin en een tweede in de schuur, ben ik helemaal klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
EnToen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:41:
@laurens0619 Waar vind ik dat? Als ik verder klik op de individuele Deco's zie ik alleen een IP. Maar ik zie wel een lijn lopen naar de hoofddeco en vanaf daar twee lijntjes naar de satellieten. Betekent dat dat degene met een UTP kabel toch niet via die kabel verbonden is?
Signaalbron als je doorklikt naar de verschillende nodes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cFmMyIii86X3TGrrVkqg2zl_kQ=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/NrnZfP2L3wewwHQwDRmSGQsd.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnToen
Gek, mijn app geeft dat helemaal niet weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G61-Qbzzbhj_MpmnyDIvuNaH4NQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRQTJabgBYIQUCJBugPJgUkW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hmm die app passen ze nog wel eens aan. Ff doorklikken/zoeken tot je iets tegenkomt :)

Edit
Heb je zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk4DLKuRi8aaQZKQRw3YMttpisU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zagcNQsm3yGq1lliOms5PKOH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnToen
Yes, dat ziet er zo uit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUsn0D0bQh4iBMcR_5O8YbY22kM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y53kkOFeXi4xC2ykaklW77XM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:16
Opties
1. Ubiquiti Unifi.

2. Deco BE65, 4 stuks.

3. ASUS RT-AX86U Pro Router met 3 of 4 stuks ASUS ZenWiFi XD5's
Even gauw mijn .5 euro's:

1: Qua toekomstbestendigheid denk ik dat dit de beste optie is; simpelweg omdat wifi in dit systeem losse accesspoints zijn en de kern van het geheel (router/switches/etc) voor langere tijd gelijk kan blijven, Dus bijv. switchen van wifi 6 naar wifi 7 zal puur het wisselen van AP's zijn.
Nu moet ik bekennen dat ik lichtelijk bevooroordeeld ben aangezien ik zelf ook voor deze aanpak ga, maar dan binnen het Omada ecosysteem van TP-Link. (Ubiquiti tegenhanger)

2: Als dit nu al goed bevalt is hier ook wel wat voor te zeggen. Toekomstige upgrades zijn uiteraard wat ingrijpender aangezien je hier gecombineerde apparaten hebt. (Router/Switch/Wifi AP-in-1)
Qua interface en gebruiksgemak zal dit de kleinste overstap zijn.

3: En dan nu de reden dat ik even reageer: Dit is (ongeveer) de opzet waar ik vandaan kom; 2x RT-AC86U + 1x RT-AC88U (allen draaiende op Merlin). Mijn ervaring hiermee is dat deze ASUS routers behoorlijk wat mogelijkheden toelaten in de zin van VPN verbindingen, Mesh netwerken en gastnetwerken. Maar de opzet van gastnetwerken (of meerdere SSID's) over een meshnetwerk erg gek geregeld zijn; zo kan alleen het gast SSID nummer 1 verbinden over het meshnetwerk en de overige 2 gastnetwerken enkel over de hoofdrouter. (nu zit ik op de AC modellen en weet ik niet of dit gefixt is op de AX modellen!)
Ook werken meerdere subnetten niet lekker over mesh. (Vlans kan je wel redelijk vergeten tenzij je via de CLI van de router instellingen wilt wijzigen)

TLDR: Ik heb een matige ervaring met ASUS routers. Deco's zijn jou al bekend dus kan een goede keuze zijn en "prosumer" Ubiquiti is waarschijnljk duurste, maar naar mijn idee meest toekomstbestendige route.

Cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnToen
@Tweaker_Ruwy super, dank voor je uitgebreide reactie! Ik ben wel wat van het gemak, dus neig nog toch de BE65’s. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Die keus snap ik maar ik ben bang dat als je M7 en Xe75 niet stabiel werkte een BE65 dat ook niet gaat doen :(

Had je de kabels al nagekeken? Hoe is alles aangesloten met switches ertussen? heb je iets van schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Deze instelling/configuratie nu al eens geprobeerd met je Deco's?
TP-Link: How to set up Deco to work in Access Point mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ik ben ook van mening dat je beter de problemen kan oplossen. Als dat is opgelost kun je altijd nog kijken naar iets anders. Misschien is het niet meer nodig. Maar het maakt de installatie van eventueel iets nieuws ook gewoon gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:16
EnToen schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:20:
@Tweaker_Ruwy super, dank voor je uitgebreide reactie! Ik ben wel wat van het gemak, dus neig nog toch de BE65’s. Thanks!
Let wel op: Ik heb zelf 0 ervaring met Deco's. Dus het is een -aanname- van mij dat het gebruiksgemak/de GUI gelijk is of op elkaar lijkt.

Verder; wat Laurens hier boven mij zegt is niet heel gek: Wifi 7 gaat het wegvallen van mesh verbindingen waarschijnlijk niet verhelpen met de toevoeging van een 6Ghz band aangezien de 6Ghz band een nog lagere penetratie van vloeren/wanden heeft dan de 5Ghz band van Wifi5/6, welke op zijn beurt weer minder is dan de 2,4Ghz band die al deze modellen hebben (Hoe hoger de frequentie, hoe meer Line-of-sight de verbinding is dacht ik). De verdere mogelijkheden die Wifi 6/7 hebben op de 2,4Ghz en 5Ghz band zijn volgens mij niet dusdanig dat ze een superieur resultaat geven boven een goede ouderwetse kabel leggen.
Pagina: 1