Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-09 23:38
Beste tweakers,

Wij hebben 2 verdiepingen voor vloerverwarming. Beneden 40 en boven 55 m2. Leverancier geeft aan boven 6 groepen en beneden 4, 10cm hoh. Nu hebben we nog cv.

Hierbij vraagt de leverancier 750 euro extra voor 2 warmtepomp ombouwbare verdelers. Voor als we overgaan op all electric warmtepomp.

Echter als ik google kom ik op dat een composiet verdeler van 6 groepen 400 euro en een van 4 groepen 350 euro kost ongeveer. Dat is voor HT, ik weet niet of ik de LT prijzen kan nemen die zijn namelijk goedkoper.

Mij lijkt dan 750 euro extra, teveel. Aangezien dat niet de meerprijs is tov normale verdelers maar de volledige prijs

Mijn vraag is:
- zie ik iets over het hoofd zie, en wat redelijke meerprijs zou zijn.
- zou het in dit geval het niet beter zijn geen warmtepomp ombouwbare verdelers te nemen maar pas als ik een warmtepomp heb.
- zijn er andere zaken specificaties om rekening mee te houden mbt vloerverwarming? Zoals is 8cm hoh nodig?

Dank jullie wel voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59

paQ

Heb je verder nog radiatoren? (Die een hogere temperatuur vereisen?)
Anders kun je sowieso op pomploze verdelers.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
paQ schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:12:
Heb je verder nog radiatoren? (Die een hogere temperatuur vereisen?)
Anders kun je sowieso op pomploze verdelers.
Op deze 2 verdiepingen niet, daar wordt het hoofdverwarming. Op de bovenste etage waar geen vloerwarming komt, wel convectoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Gelijk pomploze verdeler plaatsen en temperatuur van ketel begrenzen op 40-45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
plaspvd schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:14:
Gelijk pomploze verdeler plaatsen en temperatuur van ketel begrenzen op 40-45 graden.
Dus als ik het goed begrijp kan ik met de convectoren op de 2e verdieping. De LT pomploze verdelers nemen op de begane grond en eerste verdieping. Mits ik de cv op 45 graden zet.

De prijzen van deze LT verdelers zie ik voor 4 groepen 180 en voor 6 groepen 230. Dus klopt het dat deze prijzen vergelijkbaar zijn met normale verdelers die bij cv ketel worden gebruikt? Dus gewoon rvs verdelers ofso die niet voor warmtepomp zijn? En daarom geen meerprijs tov een cv vloerverwarming installatie?

Is er dan geen centrale pomp of iets nodig, wat normaal de warmtepomp zou zijn? Of is de cv ook een soort centrale pomp?

Thanks voor de erg snelle reacties!

[ Voor 7% gewijzigd door klotezke op 23-11-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59

paQ

De warmtepomp moet in wezen alles zelf kunnen rondpompen.
De CV ketel idem.
Zet die bijv eens op 35 graden, en kijk of je het boven warm krijgt/houdt met langere runs.

[ Voor 94% gewijzigd door paQ op 23-11-2024 12:41 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ja dat gaat goed, bij te weinig verwarmingsvermogen van de convectoren kunnen er nog ventilatoren op worden geplaatst. Pomp van cv ketel is krachtig genoeg om met pomploze verdelers te draaien.

Belangrijkste is dat je de temperatuur van ketel begrenst.

Edit: -

[ Voor 36% gewijzigd door plaspvd op 23-11-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
paQ schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:41:
De warmtepomp moet in wezen alles zelf kunnen rondpompen.
De CV ketel idem.
Zet die bijv eens op 35 graden, en kijk of je het boven warm krijgt/houdt met langere runs.
plaspvd schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:54:
Ja dat gaat goed, bij te weinig verwarmingsvermogen van de convectoren kunnen er nog ventilatoren op worden geplaatst. Pomp van cv ketel is krachtig genoeg om met pomploze verdelers te draaien.

Belangrijkste is dat je de temperatuur van ketel begrenst.

Edit: -
Thanks!

Klopt het ook dat er in principe geen noemenswaardige prijsverschil zit in de verdelers voor cv en de pomploze voor warmtepomp? Of kijk ik verkeerd? Zoals aangegeven kreeg ik een meerprijs van 750 voor 2 verdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 17:58
Pomploos zou goedkoper moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
klotezke schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:14:

Klopt het ook dat er in principe geen noemenswaardige prijsverschil zit in de verdelers voor cv en de pomploze voor warmtepomp? Of kijk ik verkeerd? Zoals aangegeven kreeg ik een meerprijs van 750 voor 2 verdelers.
Ik denk dat zij ombouw verdelers bedoelen.

Een kunststof verdeler zonder pomp is niet duurder dan een stalen met pomp, daar mag geen meerprijs op zitten.

En mocht je je cv toch op een hogere temperatuur willen/moeten hebben, dan kun je altijd een pompgroep pakken. Die kun je ook onder je CV ketel plaatsen, dan heb je 1 pomp voor de 2 verdelers:
https://benem.nl/lovak-vloerverwarming-pompgroep-rechts.html

En dan lekker alles met 32mm aansluiten, dan kun je er overal alles aankoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
TheGhostInc schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:22:
[...]

Ik denk dat zij ombouw verdelers bedoelen.

Een kunststof verdeler zonder pomp is niet duurder dan een stalen met pomp, daar mag geen meerprijs op zitten.

En mocht je je cv toch op een hogere temperatuur willen/moeten hebben, dan kun je altijd een pompgroep pakken. Die kun je ook onder je CV ketel plaatsen, dan heb je 1 pomp voor de 2 verdelers:
https://benem.nl/lovak-vloerverwarming-pompgroep-rechts.html

En dan lekker alles met 32mm aansluiten, dan kun je er overal alles aankoppelen.
Is 32mm nodig?

Ik heb nu 20mm vanuit cv naar verdelers. Is het handig dat nu al te vervangen of is 20mm ook prima. Ook met het oog op warmtepomp in de toekomst?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
20mm is echt krap, 26mm zou prima zijn geweest.

Maar leg er 26 of 32 neer met isolatie en je bent goed voorbereid.
Het voordeel van 32 is dat je ook nog kunt omdraaien, dus als nu je cv op zolder hangt, maar de WP ineens toch beneden wordt aangesloten dan kan je leidingwerk dat al aan.

Als laatste zijn WP installateurs 'altijd' bang dat er te weinig water in je circuit zit. Een 32mm buis (intern 26mm) bevat 0,52l water/meter, een 26mm buis (intern 20mm) 0,31l water/meter en 20mm (intern 16mm) 0,20L. (En je hebt heen en terug, dus x2)
In mijn huis heb ik daarmee een kleine 10L inhoud extra toegevoegd.
Pagina: 1