Newbee in domotica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:18

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Recent heb ik een nieuw appartement betrokken. Ik heb in alle woonvertrekken plafonnieres met elk 3x GU10 spots. Ik dacht dat het wel fancy was om de schakelaars te vervangen door (LED) dimmers, en alles werkt zoals gepland. Maar na een paar weken heb ik het idee dat ik toch beter iets van automation/domotica had kunnen doen.

Nu heb ik het idee opgevat de GU10 spotjes te vervangen door Zigbee exemplaren, en de dimmers door blinde platen of Friends Of Hue knoppen. Omdat ik ook nog wat apparaten en lampen heb met stekkers, doen we die ook maar gelijk mee. Vervolgens denk ik nog een hub nodig te hebben, zodat ik e.e.a. via een app of Google Home kan besturen.

Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten, qua maximum aantal apparaten of gebruiksgemak? Werkt elk Zigbee 3.0 apparaat met elke app (Smart Life of Tuya) of moet de app compatible zijn met de specifieke hub?

Ik heb nu deze hub op het oog: https://www.amazon.nl/Blu...akbesturing/dp/B0BDYF1Y1J . Koppelt deze dan nog aan mijn bestaande wifi, en is het dus handig deze naast de router in de meterkast te monteren, of juist in het midden van de ruimte waarin zich de Zigbee lampen en stekkers bevinden?

Dank alvast voor jullie inzichten :)

Daar is een heel subforum voor => schopje naar SH

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 23-11-2024 10:03 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 08:38
Stel, je komt moe van je werk thuis en je domotica systeem werkt even niet (mee). Je hebt je dimmers vervangen door blinde platen. Hoe krijg je je lampen nu aan, of op de gewenste stand?

Wat voor oplossing je ook bedenkt, ik zou de handmatige controle altijd laten zitten en een parallel controlemechanisme installeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Koop een pulsdrukker en een shelly Dimmer 2 en behoud je huidige spotjes

Dan kun je én met een app én met je schakelaar die spotjes bedienen

[ Voor 12% gewijzigd door EWK op 23-11-2024 07:49 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:28
ik zou gewoon alles van Hue pakken, lampen, bridge, app, schakelaars, knoppen enz. Kun je prima je verlichting mee regelen. Voor echte domotica vraagstukken moet je je wel even bij de communtiy 'Smarthome' melden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:00
SeatRider schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:34:
Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten, qua maximum aantal apparaten of gebruiksgemak? Werkt elk Zigbee 3.0 apparaat met elke app (Smart Life of Tuya) of moet de app compatible zijn met de specifieke hub?
Helaas werkt het iets complexer. Niet elk Zigbee apparaat werkt met elke hub. Als je binnen hetzelfde eco-system (Philips Hue, Tuya) blijft dan werkt alles wel met elkaar.
Ik heb nu deze hub op het oog: https://www.amazon.nl/Blu...akbesturing/dp/B0BDYF1Y1J . Koppelt deze dan nog aan mijn bestaande wifi, en is het dus handig deze naast de router in de meterkast te monteren, of juist in het midden van de ruimte waarin zich de Zigbee lampen en stekkers bevinden?
De hub kan inderdaad in de meterkast. Veel Zigbee apparaten fungeren ook als repeater. Naarmate je je huis verder vult met Zigbee spullen, groeit het netwerk vanzelf mee.

Mijn ervaring met het Tuya ecosysteem is een stuk minder dan met Philips Hue. Bij laatst genoemde durf ik het inmiddels aan om de fysieke schakelaars achterwege te laten, bij Tuya laat ik de fysieke schakelaar nog wel actief (of zorg voor andere verlichting in de buurt)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
EWK schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:48:
Koop een pulsdrukker en een shelly Dimmer 2 en behoud je huidige spotjes

Dan kun je én met een app én met je schakelaar die spotjes bedienen
Eens kijken of die bestaan voor Jung LS990 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
FredvZ schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:59:
[...]

Helaas werkt het iets complexer. Niet elk Zigbee apparaat werkt met elke hub. Als je binnen hetzelfde eco-system (Philips Hue, Tuya) blijft dan werkt alles wel met elkaar.

Mijn ervaring met het Tuya ecosysteem is een stuk minder dan met Philips Hue. Bij laatst genoemde durf ik het inmiddels aan om de fysieke schakelaars achterwege te laten, bij Tuya laat ik de fysieke schakelaar nog wel actief (of zorg voor andere verlichting in de buurt)
De lampjes van Hue zijn nog wel betaalbaar. En dat zou (gegeven de naam) moeten werken met Friends Of Hue knoppen voor mijn Jung LS990 spullen.

Dan is een Hue bridge (€ 59) misschien een veiligere keus dan dat ding van 3 tientjes van Amazon. Enige nadeel wat ik zie is dat de Hue bridge "maar" 50 apparaten aan kan. Met 3 spotjes per lichtpunt, x 6, en nog een paar dimmers, 6 of 7 stopcontacten kom je daar al gauw aan. Maar ik zie dat een 2e bridge koppelen gewoon een optie is.

Ik zie overigens dat de GU10 lampen van Ikea iets goedkoper zijn dan de Philips Hue. Werken die met elkaar samen, of moet ik dan ook de Dirigera hub van Ikea hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
SeatRider schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:38:
Enige nadeel wat ik zie is dat de Hue bridge "maar" 50 apparaten aan kan.
Ik zit op de 60 op 1 bridge. Maar tegen de tijd dat je daar bent, ben je zo een paar jaar verder en wie weet wil je dan meer dan wat 1 ecosysteem je kan bieden. Het kan best verslavend werken:
Hier zijn we begonnen met Philips Hue, maar dat is inmiddels gecombineerd met Tuya, Nedis, Reolink en Ubiquiti Unifi met Home Assistant om alles aan elkaar te knopen.
Ik zie overigens dat de GU10 lampen van Ikea iets goedkoper zijn dan de Philips Hue. Werken die met elkaar samen, of moet ik dan ook de Dirigera hub van Ikea hebben?
Ikea claimt dat het kan. Je kan ook kijken naar de spotjes van Innr. Die werken ook met Philips Hue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Jongens (M/V), dank voor de inzichten. Ik heb zojuist een paar setjes Hue GU10 lampen gekocht, een Hue hub en 2 motionsensors (met dank aan de bol.com 2+1 deals). Ook nog 4 FoH knoppen en wat blindplaten, nu al zin in het project :+

Controlevraag: voor het doorverbinden van de schakelpunten (waar dus vroeger de dimmers zaten) voldoet een WAGO verbindingsklem wel toch? En dan op de plekken waar een hotelschakeling was, moet ik daar dan toch nog een kroonsteen of een lasdop gebruiken om de 2e schakeldraad buitenspel te zetten, ondanks dat dat een loze draad is geworden?

Afbeeldingslocatie: https://zomaakjehetzelf.nl/wp-content/uploads/2013/10/hotelschakeling.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
SeatRider schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:36:
Controlevraag: voor het doorverbinden van de schakelpunten (waar dus vroeger de dimmers zaten) voldoet een WAGO verbindingsklem wel toch? En dan op de plekken waar een hotelschakeling was, moet ik daar dan toch nog een kroonsteen of een lasdop gebruiken om de 2e schakeldraad buitenspel te zetten, ondanks dat dat een loze draad is geworden?
Ja, daar kan je die Wago's prima voor gebruiken. Ook voor het afdoppen van de 2e schakeldraad. Dan stop je alleen die ene zwarte draad in de Wago. De tweede opening blijft dan leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flori
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 02:35
Domotica hobbyist in Arnhem of Velp gezocht!

Ik heb een elektrisch zonnescherm en rolluik met schakelaars die op een heel lastige plek zitten. Ik wil die graag draadloos maken met een draadloze inbouwschakelaar, bijvoorbeeld de Shelly Plus 2PM. Helaas heb ik van electro-techniek geen kaas gegeten, en van 220 Volt blijf ik graag af...

Welke domotica-hobbyist vind het leuk mij te helpen met het aansluiten van de bedrading?
Ik woon in Arnhem, vlakbij Velp. Alvast hartelijk bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

Flori schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:34:
Domotica hobbyist in Arnhem of Velp gezocht!

Ik heb een elektrisch zonnescherm en rolluik met schakelaars die op een heel lastige plek zitten. Ik wil die graag draadloos maken met een draadloze inbouwschakelaar, bijvoorbeeld de Shelly Plus 2PM. Helaas heb ik van electro-techniek geen kaas gegeten, en van 220 Volt blijf ik graag af...

Welke domotica-hobbyist vind het leuk mij te helpen met het aansluiten van de bedrading?
Ik woon in Arnhem, vlakbij Velp. Alvast hartelijk bedankt voor je reactie!
Kun je wellicht wat foto's delen van de huidige situatie? Dan kan er (in ieder geval al voor een deel) op afstand geadviseerd en meegekeken worden!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Pagina: 1