December Gift Guide 2024 - De leukste techcadeaus voor de…

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Artikel: review: December Gift Guide 2024 - De leukste techcadeaus voor de feestdagen

Zijn we nu echt zo diep gezonken dat we AliExpress gaan aanbevelen!? Hebben we de afgelopen jaren het nieuws niet gevolgd dat wanneer het gaat om vervuiling door te veel en te slechte kwaliteit producten, TEMU en Ali koploper zijn in het vernachelen van onze planeet?

Ik vindt het een hele slechte ontwikkeling als we mensen al gaan adviseren om tech spul (waar Ali bekend staat om de brakke kwaliteit en de "Gooi maar weg" mentaliteit) bij cheap-ass chinese webwinkels te kopen.
Begrijp me niet verkeerd; als iemand persoonlijk besluit daar iets te bestellen ga ik ze niet vertellen dat ze dat niet moeten doen. Maar dat is van een hele andere orde dan expliciet mensen te gaan vertellen dat ze daar moeten kopen.

Ik vraag me ook af hoe de webshops die hier betalen voor een vermelding in de Pricewatch daar op zullen reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Amazon is geen haar beter, en dat wordt wel 'normaal' gevonden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

expliciet mensen te gaan vertellen dat ze daar moeten kopen.
Er wordt in het hele artikel toch nergens gezegd dat ze daar iets moeten kopen? Het is geen verplichting ofzo, mensen mogen zelf bepalen of ze iets met de tips (want meer dan dat is het niet) doen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Room42 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 06:15:
Er is een heel groot verschil tussen een slechte winkel die behoorlijk spul verkoopt en een slechte winkel die nagenoeg alleen maar crap verkoopt. Van alles wat door TEMU/Ali naar Nederland gestuurd wordt, kan de helft zo de prullenbak in. Dat gaat niet op voor Amazon.
wildhagen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 06:35:
Er wordt in het hele artikel toch nergens gezegd dat ze daar iets moeten kopen? Het is geen verplichting ofzo, mensen mogen zelf bepalen of ze iets met de tips (want meer dan dat is het niet) doen.
Zodra een groot platform dit soort dingen gaat adviseren weet je zeker dat er meer mensen daar zullen kopen. Tweakers heeft hier een verantwoordelijkheid, zoals Peter Parker ons al jaren verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 06:48:
[...]

Er is een heel groot verschil tussen een slechte winkel die behoorlijk spul verkoopt en een slechte winkel die nagenoeg alleen maar crap verkoopt. Van alles wat door TEMU/Ali naar Nederland gestuurd wordt, kan de helft zo de prullenbak in. Dat gaat niet op voor Amazon.
Sorry, hoor, maar er is genoeg goed spul te koop op AliExpress en al die 'Chinese meuk' staat ook op Amazon. Beiden hebben een beroerde ethiek en nul standaarden. Het ene is alleen Amerikaans en de ander Chinees, is dat het verschil?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Er zijn ook genoeg winkels hier die het Ali spul doorverkopen voor veel meer geld. Dat vind ik persoonlijk ook niet goed, je gaat er immers vanuit als je hier iets besteld dat je een betere kwaliteit krijgt. Anders kun je het ook rechtreeks daar bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Croga schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 06:48:
[...]

En waar dacht je dat webshops als Amazon, Bol etc hun spullen vandaan halen? De overgrote bulk komt uiteindelijk uit dezelfde bron(nen) als Ali. Alleen dan tegen flink hogere prijzen omdat ze hun eigen winstmarge er nog eens overheen gooien.

Waarom meer betalen voor hetzelfde product als het niet nodig is en je het goedkoper bij Ali kunt halen?

Daarnaast is lang niet alles wat op Ali staat goedkoop spul. Een heel groot deel is gewoon prima spul. Zeker voor het geld wat je ervoor betaalt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Racer89 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:10:
Er zijn ook genoeg winkels hier die het Ali spul doorverkopen voor veel meer geld. Dat vind ik persoonlijk ook niet goed, je gaat er immers vanuit als je hier iets besteld dat je een betere kwaliteit krijgt. Anders kun je het ook rechtreeks daar bestellen.
True maar dat was niet het onderwerp. Dropshipping is ook niet goed en zou wat mij betreft best verboden mogen worden maar dat is een discussie voor een ander topic.
Room42 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:06:
Sorry, hoor, maar er is genoeg goed spul te koop op AliExpress en al die 'Chinese meuk' staat ook op Amazon. Beiden hebben een beroerde ethiek en nul standaarden. Het ene is alleen Amerikaans en de ander Chinees, is dat het verschil?
Nee. Het verschil is dat je bij ALI en TEMU er van uit mag gaan dat je crap krijgt met een kleine kans dat je wél iets redelijks krijgt terwijl het bij Amazon andersom is. Daarnaast heeft Amazon best een goed retourbeleid inclusief bereikbaarheid. Ali en Temu hebben geen van beiden en met heel veel mazzel kun je een "Gooi maar weg hier is je geld terug" krijgen.
(En nee, ik bestel ook niet meer bij Amazon aangezien ze gebruik maken van de goedkoopste DHL service en alles wat via hen geleverd zou worden in de afgelopen 3 jaar is op wonderbaarlijke wijze verdwenen, maar dat is een verhaal voor een ander topic)

Zeer specifiek: In het onderwerp waar het hier over gaat wordt een 15" USB-C scherm "geadviseerd" bij Ali voor €75. Dat is een garantie voor prul. Je weet gewoon van te voren dat je blij mag zijn als het ding fatsoenlijk werkt als het bij je aan komt en als het na een jaar nogsteeds werkt wordt het tijd om met de lotto mee te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bol.com stikt tegenwoordig ook van de wederverkopers van producten van de Action of van Ali. En dan vaak 20x de prijs. Dan haal ik het liever bij de bron, effectief nog beter voor het milieu ook.

Daarnaast, Ali verkoopt zeker niet alleen rommel. Inmiddels weet ik daar redelijk in te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Croga schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:17:
[...]
Nee. Het verschil is dat je bij ALI en TEMU er van uit mag gaan dat je crap krijgt met een kleine kans dat je wél iets redelijks krijgt terwijl het bij Amazon andersom is.
Sorry maar nee. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de kwaliteit van de produkten bij Ali en Amazon vergelijkbaar is, als je wegblijft (bij beiden!) van de laagst geprijsde artikelen is de kwaliteit van zowel produkten bij Ali als bij Amazon doorgaans gewoon redelijk tot ronduit prima.

Logisch ook, want een heel groot deel van het assortiment van Amazon komt bij dezelfde bronnen vandaan als Ali.

Alleen de echte low-cost spullen bij beide shops zijn meestal brak. Logisch, je krijgt waar je voor betaalt.

Ga je naar de iets hoger geprijsde artikelen is het bij Ali echt niet slechter (of beter) dan bij Amazon.

Heb bij beiden inmiddels meer dan voldoende besteld, dan kan je op een gegeven moment wel aardig inschatten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 06:15:
Zelfde met de Action en supermarkt verkoop van bepaalde aanbiedingen. Loopt ook het halve land mee weg.
Mij niet gezien. Mar zolang het gebeurt, houdt je het niet tegen.

Ipv mensen mee te trekken kun je ze beter duwen door te laten zien hoe het ook anders kan. Zelf laten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
wildhagen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:23:Heb bij beiden inmiddels meer dan voldoende besteld, dan kan je op een gegeven moment wel aardig inschatten.
Wellicht dat Amazon slechter geworden is sinds ik daar bestelde. Van Temu/Ali kan ik gerust zeggen dat het nagenoeg allemaal troep is. Van de grofweg 40 dingen die ik daar ooit besteld heb is bijna de helft rechtstreeks de prullenbak in gegaan en is er, 2 jaar later, nog exact 1 ding wat in gebruik is.

Maar dan is er nog altijd de regulering om rekening mee te houden. Temu en Ali hoeven zich nergens aan te houden (en dat blijkt uit hun service) terwijl Amazon zich gewoon aan de Nederlandse wet houdt, inclusief kwaliteitseisen, retourbeleid, garantie (die bij Ali/Temu gewoon helemaal niet aanwezig is).
Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:25:

Zelfde met de Action en supermarkt verkoop van bepaalde aanbiedingen. Loopt ook het halve land mee weg.
Mij niet gezien. Mar zolang het gebeurt, houdt je het niet tegen.

Ipv mensen mee te trekken kun je ze beter duwen door te laten zien hoe het ook anders kan. Zelf laten kiezen.
En dat laatste is nou precies het issue; als een website zoals Tweakers adviseert om goedkope troep in China te kopen, hoe kunnen mensen dan nog zelf kiezen? "Ja maar Tweakers adviseerde dit en die moeten het toch wel weten?"

Het lijkt er in het gelinkte artikel haast wel op dat Tweakers ondertussen door AliExpress gesponsord wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In hoeverre is het tweakers? De suggesties komen vanuit de community.
En dat is weer een afspiegeling van de maatschappij.

Wil je als platform dan een restrictie opleggen dat het geen ali/temu/e.d. mag zijn?
Lijk mij niet.

Tweakers zou wellicht alternatieven kunnen voorstellen. Genoeg wat er op lijkt in de pricewatch te vinden is en wel kwaliteit is.

Dan blijf je mensen een keuze geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:25
Nog een feedback punt: als er dan toch naar Amazon gelinkt wordt, waarom niet een affiliate link zodat er ook nog wat geld richting Tweakers gaat? Als er dan toch zo'n geldnood is dat er meer advertenties nodig zijn dan is dit wellicht ook een alternatief om wat geld binnen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:35:
In hoeverre is het tweakers? De suggesties komen vanuit de community.
En dat is weer een afspiegeling van de maatschappij.

Wil je als platform dan een restrictie opleggen dat het geen ali/temu/e.d. mag zijn?
Lijk mij niet.
De gemiddelde bezoeker komt op tweakers en ziet tweakers en registreert dit dus als een advies van tweakers.
Tweakers zou wellicht alternatieven kunnen voorstellen. Genoeg wat er op lijkt in de pricewatch te vinden is en wel kwaliteit is.

Dan blijf je mensen een keuze geven.
Het probleem is alleen dat je je af moet vragen of mensen dat deel lezen. Als voorbeeld dat 15" USB-C scherm; bij ALI €75 en zo brak als het water in de uiterwaarden, hier al snel bijna €200. De brakke kwaliteit wordt niet vermeld en dus denken mensen dat ze het zelfde ding kopen wat gewoonweg niet waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustJoostNL
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-09 22:55
De prijs die bij de Flipper Zero staat is zonder BTW. Met BTW wordt hij ongeveer €200, wellicht het aanpassen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 12:28
Ik neem aan dat iemand die op Tweakers zo'n artikel doorleest ook wat tijd neemt om wat product reviews door te nemen. Waar je het dan koopt boeit niet echt. Als je actief webshops gaat vermijden in artikelen kun je beter meer dan de helft verbannen, gezien heel wat aanbieders op de grote webshops gewoon dropshippers zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 23:16
Croga schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:30:
[...]Het probleem is alleen dat je je af moet vragen of mensen dat deel lezen. Als voorbeeld dat 15" USB-C scherm; bij ALI €75 en zo brak als het water in de uiterwaarden, hier al snel bijna €200. De brakke kwaliteit wordt niet vermeld en dus denken mensen dat ze het zelfde ding kopen wat gewoonweg niet waar is.
Iets zegt mij dat jij zelf een aantal miskleunen hebt begaan door je niet genoeg te informeren d.m.v. productonderzoek en reviews en daardoor geïrriteerd bent geraakt.
Zoek dus de oorzaak voor jouw irritatie eerst bij jezelf voordat je een flame hierover gaat starten.
Ik koop al jaren zowel bij AliExpress én Amazon en heb nog nooit 'troep' ontvangen.
Ook de claim dat DHL spullen 'verliest' of niet bezorgd kan ik niet onderschrijven en dat terwijl ik toch best veel van hun service gebruikmaak (minstens 3 x per maand).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je lijkt behoorlijk op dreef met je betoog, maar eerlijk gezegd sla je de plank hier aardig mis. Dit komt meer over als een staaltje “woke” paniekzaaierij dan een nuchtere kijk op de zaak. Denk je echt dat Tweakers-lezers zo makkelijk te beïnvloeden zijn dat ze meteen klakkeloos alles kopen wat in een gids staat? De meeste mensen hier zijn prima in staat om zelf onderzoek te doen en weloverwogen keuzes te maken. Ze hebben jouw bescherming echt niet nodig.

Ook je kritiek op AliExpress als milieuprobleem klinkt wat hypocriet. Uiteindelijk komt een groot deel van de spullen bij bekende Nederlandse en Amerikaanse webshops ook uit dezelfde fabrieken. Het echte probleem is overconsumptie in het algemeen, niet waar mensen kopen. Daar de schuld van bij Ali leggen is een beetje te makkelijk.

En dan nog Tweakers de schuld geven alsof ze iets “adviseren.” Het is gewoon een gids met suggesties; mensen kunnen zelf bepalen wat ze ermee doen. Niemand verplicht hier iets. Misschien kun je beter tips geven over hoe je kwalitatieve producten kiest in plaats van een hele rant op te hangen.

Kortom, adem in, adem uit. Het is een tech-gids, geen manifest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Croga schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:30:
[...]

De gemiddelde bezoeker komt op tweakers en ziet tweakers en registreert dit dus als een advies van tweakers.

[...]

Het probleem is alleen dat je je af moet vragen of mensen dat deel lezen. Als voorbeeld dat 15" USB-C scherm; bij ALI €75 en zo brak als het water in de uiterwaarden, hier al snel bijna €200. De brakke kwaliteit wordt niet vermeld en dus denken mensen dat ze hetzelfde ding kopen wat gewoonweg niet waar is.
Je maakt nog al een statement hier.
Hoe heb je dit onderzocht en meetbaar gemaakt? Ik zie graag je bevindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:41
Ik vraag me vooral af of er bewust voor gekozen is om externe links in dezelfde tab te laten openen. Ik vind het zelf altijd veel prettiger om die in een nieuwe tab te openen. (En volgens mij gebeurt dat normaal gesproken ook wanneer Tweakers naar een externe site linkt).

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:26

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik mis een Tweakers abonnement tussen de items!

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:06
Een vergelijkbaar draagbaar beeldscherm is nu ook te koop voor bijna hetzelfde geld bij de Action: https://shop.action.com/n...aar-beeldscherm-15-6-inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:39

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
De Gift Guide is een artikel met input die grotendeels uit de community komt. Of je het een goed idee vindt of producten van Chinese webwinkels komen, moet iedereen voor zichzelf weten.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Pagina: 1