LG OLED77GX6LA (2020) upgraden of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsmars
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:23
Hoi allemaal,

In 2020 heb ik de LG OLED77GX6LA gekocht en ben hier tot nu toe heel tevreden mee. Vandaag heb ik wat tv’s bekeken en werd door Hello TV gewezen op de Samsung QD-OLED 77S95D, die volgens hen een grote verbetering is.

In 2020 werd altijd gezegd dat LG de beste OLED-tv’s maakt. Klopt het dat Samsung nu betere beeldkwaliteit heeft? En is de Samsung QD-OLED 77S95D de beste keuze om te upgraden? Of zijn er nog betere opties? Of heb ik nu al een top tv en is upgraden niet echt nodig, en kan ik beter nog 3 jaar wachten?

Ik hoor graag jullie mening, vooral omdat Black Friday eraan komt en ik nu misschien een goede deal kan scoren.

Groetjes,
Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:40
Naast de S95D, heb je ook nog de LG G4, Sony A95L en Panasonic Z95A.

Alles genoemde modellen hebben hun plus en minpunten, echter zal de gemiddelde consument deze kleine verschillen niet snel zien.

Je zult met de huidige high end TV's in SDR er met name op vooruit gaan op het gebied van accuraatheid, processing en deels uniformiteit, en in HDR krijg je veel meer impact. Als dit hetgeen is waar je naar opzoek bent dan loont een upgrade, en anders zou ik het nog een paar jaar uitzingen met jouw GX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsmars
Dankjewel voor je bericht. Voor mij is beeldkwaliteit het meest belangrijke omdat ik heel veel series, sport en films kijk. Welke televisie is dan het beste? En merk je echt veel verschil?

Ik heb ook gekeken naar de LG OLED77Z39LA 8K maar 8k content is er nog niet echt en de prijs is vrij hoog.

Hoor graag :).

Groetjes,
Marcel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je gaat er weinig op vooruit. Er zijn verschillen, maar die zijn vooral te zien met HDR-beeldmateriaal. Series, sport zijn merendeels SDR, bij films is het alleen HDR als je de nieuwste films hebt. Verder zal het scherm iets meer licht geven bij veel wit in beeld. Ik zou nog wat jaartjes van je GX genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsmars
Dankjewel voor je advies. Erg fijn. Even ter nieuwsgierigheid, zijn andere mensen het hiermee eens? Ga ik er op beeldkwaliteit niet veel meer mee vooruit als ik een nieuwe tv koop en kan ik het beste nog 2-3 jaar wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsmars
Misschien goed om te weten: ik was gisteren bij Hello TV. Met een Black Friday-korting en cashback zou ik mijn tv kunnen inruilen voor de S95D voor een prijs van 2.000 euro (normaal kost hij nieuw bijna 4.000 euro). Als ik 3 jaar wacht, daalt de waarde van mijn huidige tv, en zal ik dus meer moeten betalen. Toch wil ik alleen een nieuwe tv kopen als ik er qua beeldkwaliteit echt op vooruitga (voor het kijken van streamingdiensten, films, series en sport).

Als dat niet het geval is en het advies is om 2-3 jaar te wachten en dan iets echt moois te kopen, hoor ik dat graag.

Enorm bedankt voor alle reacties en hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

marsmars schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:45:
Dankjewel voor je advies. Erg fijn. Even ter nieuwsgierigheid, zijn andere mensen het hiermee eens? Ga ik er op beeldkwaliteit niet veel meer mee vooruit als ik een nieuwe tv koop en kan ik het beste nog 2-3 jaar wachten?
Die nieuwe mla-techniek die in bepaalde nieuwe oled lg's zitten zorgen wel voor veel meer helderheid.
Maar ik lees geen klachten dat je de helderheid laag vindt.
En qled is uiteindelijk geen oled, dus veel mindere zwartwaardes. Denk ook dat je er te weinig op vooruit gaat.
Misschien kun je je tv eens laten kalibreren als je niet tevreden bent over de kleurweergave?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsmars
Thanks! Ik ben tevreden met mijn huidige tv, maar het zou mooi zijn als er een tv is met nog betere beeldkwaliteit. Ik bedoel daarmee een verbetering in helderheid en scherpte, voor een echte kijkbeleving. Komt 8K-content niet op korte termijn beschikbaar? En is het zinvol om nu al richting 8K te gaan? Die tv's schalen content toch op?

De reden dat ik naar de SD95D kijk, is dat aangegeven wordt dat deze een matte afwerking heeft, wat zou zorgen voor een veel helderder en scherper beeld.

Ik zoek dus een tv waarbij je echt kunt zien dat de beeldkwaliteit merkbaar beter is, zowel qua helderheid als scherpte. Het lastige is dat ik ze niet naast elkaar kan vergelijken. Daarnaast twijfel ik of ik nu een deal moet pakken of dat ik, als ik drie jaar wacht (wat volgens mij jullie advies is), misschien iets veel beters kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Klinkt alsof je veel te hoge verwachtingen hebt. Ja je gaat er op vooruit in SDR (correctere kleurweergave, schaduwdetails, near black handling, upscaling etc.) evenals veel meer HDR impact. Wanneer je tevreden bent met jouw huidige TV zullen deze verbeterpunten in SDR jou wellicht niet eens snel opvallen.

Enige wat de matte afwerking doet is het tegengaan van reflectie, glossy afwerking zorgt juist voor scherper beeld. Bij weinig omgevingslicht is het verschil minimaal.

Rationeel gezien samen met de door jou gegeven info zul je deels teleurgesteld worden door te hoge verwachtingen.

Aan de andere kant wil je soms iets nieuws, gevoel kan ook een belangrijk koopargument zijn. Zo ja, zou ik de 77G4 kopen tenzij je veel last van reflecties hebt dan is de S95D de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Laat ik dat maar even bevestigen: De matte afwerking zorgt dat de televisie minder spiegelt, maar gaat ten koste van de scherpte van het beeld. Geen drama, maar de spiegelende afwerking die de meeste OLED-televisies hebben is wel het beste voor scherp beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsmars
Bedankt voor de reacties en voor het meedenken.

Dus als ik het goed begrijp, zal de S95D niet veel meer kijkbelevenis geven wat betreft helderheid en scherpte, behalve dat de matte afwerking reflecties vermindert. Dit maakt het beeld echter minder scherp dan de glossy afwerking die de meeste OLED-tv's hebben. Klopt dit?

Samenvattend denken jullie dus dat er voor nu geen tv is die me echt het ‘wauw-effect’ zal geven ten opzichte van mijn huidige tv?

En wat denken jullie van een 8K-tv zoals de LG OLED77Z39LA? Is het de moeite waard om die nu te overwegen, of is het beter om te wachten totdat er meer 8K-content beschikbaar is en in de toekomst een 8K-tv te kopen?

Nogmaals dank voor het meedenken. Waardeer het enorm. In de winkel zeggen ze altijd dat er betere tv's zijn, en ik ben bereid om te investeren in iets moois, maar dan moet het verschil er wel echt zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Zoals gezegd hangt het af van je kijkgedrag, hoe kritisch je bent en of je waarde hecht aan accuraatheid/ creators intent. Zo ja, dan zul je wel deels het 'wauw-effect' gaan ervaren. Ben je een gemiddelde consument de niet al te kritisch is en vindt je de HDR impact van de GX momenteel voldoende dan loont het niet om up te graden.

Bij veel omgevingslicht zul je merken dat het minder scherp oogt, bij weinig omgevingslicht of in het donker is het verschil minimaal.

8K zegt niets over de beeldkwaliteit, enkel over de resolutie. Met de huidge content dat vaak ook nog eens zwaar gecomprimeerd is heb je momenteel niet veel aan een 8K tv. Wellicht over een jaar of 10 dat het interessant wordt, zowel qua prijs als toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:54

voz

De echte kenner

Een wauw-effect vul ik in als: je gaat van een eenvoudige 42” LCD TV uit 2012 naar een OLED TV. Dat is een wauw-effect. Veel mooiere kleuren, ultieme zwartwaarden. Komende vanaf een OLED van 2020 ga je nu vast niet iets vinden wat je een wauw-effect gaat geven. Je bent tevreden over je TV geef je al aan, dus lekker nog een paar jaartjes genieten van je TV en niet gek laten maken door marketingverhaaltjes.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marsmars
Thanks! Ik ga mijn huidige tv dan met plezier houden 😀👍. Over 3 jaar eens kijken wat er dan weer is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariebombarie85
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-02 17:05
Ik ben sinds vorige week overgestapt van een Sony 65AF8 (2018), naar een LG 65G4. Ik zat al enige tijd met dezelfde twijfel die jij nu hebt/had.

Er is absoluut verschil te zien. Vooral bij fysieke Blu-ray films en bepaalde games (voor de 120 FPS). Maar als ik hier geen gebruik van maakte, zou ik het de prijs voor overstap absoluut niet waard vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 23:12
marsmars schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:57:
Thanks! Ik ga mijn huidige tv dan met plezier houden 😀👍. Over 3 jaar eens kijken wat er dan weer is :)
Een 77GX nu al vervangen is inderdaad niet verstandig.
De verschillen met een G4 zijn immers niet zo groot dat zo’n besluit te rechtvaardigen is.
Trap niet in verkooppraatjes van HelloTV of andere verkopers.
Hun insteek is immers alleen maar zoveel mogelijk te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosfera7u
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-08 11:19
Ik heb zelf ook een 77” GX en ben nu ook aan het kijken of het zin heeft nu de G5 er aan komt met het nieuwe 4-Stack paneel.

Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan

Pagina: 1