Jamo S606 zuilspeakers (tweedehands) upgraden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:50
Ik kijk/luister al een aantal jaar graag muziek, films en series via de volgende samengestelde 5.1 setup.

Jamo S606 zuilspeakers
Jamo S62 center speaker
Jamo rears (weet de types niet precies, ook niet relevant voor de vraag)
SVS PB-1000 Subwoofer.

Dit in in combinatie met een Denon X2500H receiver, LG OLED en een 4K beamer (beamer meestal voor films wanneer het vroeg donker is).

Jamo heb ik destijds gekozen vanwege de "bang for buck"; voor €100 haalde ik destijds (tweedehands) een tweetal S606 luidsprekers in huis. Volgens reviews erg veel speakers voor het geld. Nu ben ik op zoek naar de volgende stap wat betreft deze zuilspeakers, een niveau-tje hoger. In het duurdere segment gaat het immers al snel over superlatieven als "subliem", "onderscheidend", "warm" of "gedetailleerd" geluid. Nou doe mij daar ook maar wat van! Al snap ik ook dat een boel bepaald wordt door akoestiek, beleving, eigen interpretatie en er ook onzin rond gaat (zilveren kabels gesmeed door elfjes bij maanlicht).

Maargoed, mijn budget is ongeveer €400 en daar is op de tweedehands markt veel voor te krijgen. Dat maakt een keuze maken niet echt makkelijk en ik heb het volgende lijstje samen gesteld*.

Audio monitor RX6 of RX8
Audio monitor RS6 of RS8
B&W 684
B&W 604
KEF Q5 of Q7
KEF IQ7 of IQ9
Klipsch RF-62
Polk S60

Volgens reviews allemaal goede speakers, al zijn de meningen op diverse fora ook weer ontzettend verdeeld. Vandaar dat ik terugval het jullie.

Welke zijn voor dit budget de beste "bang for buck" en kun je toelichten waarom?

Ervaringen zijn ook welkom en ik sta ook open voor andere suggesties/koop tips. Maar hoop dat de lijst niet nog veel langer wordt :+

* niet alle speakers zullen op elk moment voor dit budget te verkrijgen zijn, soms moet je even wachten op een goede deal

[ Voor 9% gewijzigd door Terrz op 22-11-2024 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:52
Als ik de recensies van de Jamos lees denk ik dat je het nog een categorie hoger moet zoeken, de lijst die je nu hebt zijn maar een klein stapje omhoog schat ik in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:09

franssie

Save the albatross

B&W zal vast een upgrade zijn. B&W 684 ziet er ook wel leuk uit maar ik ken ze niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
martyw schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:35:
Als ik de recensies van de Jamos lees denk ik dat je het nog een categorie hoger moet zoeken, de lijst die je nu hebt zijn maar een klein stapje omhoog schat ik in.
Dat kan ook een antwoord zijn, veel audio recensisten waren destijds inderdaad bijzonder positief verrast voor wat deze serie bood voor het geld. Ik kan ook voor weinig nog de S608 uit dezelfde serie ophalen, die is nog iets beter dan de S606 en het dan daarbij laten. Nog een categorie hoger vind ik het geld niet waard, dan heb je het al snel over een paar duizend euro denk ik?
franssie schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:43:
B&W zal vast een upgrade zijn. B&W 684 ziet er ook wel leuk uit maar ik ken ze niet.
Die zien er inderdaad leuk uit, al zitten hier de stofkappen er altijd op en zal bij de "nieuwe" ook zo zijn. We hebben een kleine van iets meer dan een jaar en wil niet dat de conussen ingedrukt worden, dat is soort van onweerstaanbaar voor kleine kinderen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Is het een idee om je upgrade te zoeken in de akoestiek? Bijvoorbeeld met een dempend paneel op de wand achter de luidsprekers of verstrooiende panelen verspreid door de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
TBTL schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:38:
Is het een idee om je upgrade te zoeken in de akoestiek? Bijvoorbeeld met een dempend paneel op de wand achter de luidsprekers of verstrooiende panelen verspreid door de kamer.
Dat is een goede. Ik denk dat ook eens ga meten wat de frequency response in de kamer is. Ik kan dat doen met de Audyssey app of een meetmicrofoon + REW. De Audyssey app is denk ik de makkelijkst/goedkopste optie.
Pagina: 1