Hoe rolluik forceren? failsafe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een fietsenberging die wordt afgesloten door een rolluik. deze wordt elektrisch bediend.

Door een situatie (lang verhaal. mijn fout) kon ik het niet meer bedienen. Ik heb het maar op de grove manier geforceerd. breekijzer een paar centimeter omhoog. en dan met een blok hout 30-40cm openhouden zodat ik eronder kon kruipen en de rolluikbak kan openschroeven.
Het beleek dat ik de lammellen/hangers heb losgeforceerd. morgenochtend ga ik het weer in elkaar schuiven als ik weer wat kan zien.

Maar dit wil ik niet nog een keer meemaken, dus.. iemand een idee hoe je dit probleem wel netjes zonder schade kan oplossen?

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 23-11-2024 07:42 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

kmf schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:58:
Maar dit wil ik niet nog een keer meemaken, dus.. iemand een idee hoe je dit probleem wel netjes zonder schade kan oplossen?
Door een deur te plaatsen?

Onze garage heeft naast de roldeur ook een normale deur, dat is ideaal omdat je niet telkens de roldeur open/dicht hoeft te doen én je voorkomt dat je niet meer binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Een rolluik of een roldeur?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
een rolluik ter breedte van 200cm. noem het schuifdeur als je wilt, dat maakt voor het probleem niks uit.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Een schuifdeur is wat anders, ik bedoel een roldeur die zijn gepantserd en een rolluik niet.
Rolluiken kan je in de kap gewoon oprollen, roldeuren niet zonder de motor in vrijloop te zetten.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 22-11-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:37:
Een schuifdeur is wat anders, ik bedoel een roldeur die zijn gepantserd en een rolluik niet.
Rolluiken kan je in de kap gewoon oprollen, roldeuren niet zonder de motor in vrijloop te zetten.
hoe zie je het verschil? de lamellen zijn van aluminium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:30
Je legt niet uit hoe de situatie is ontstaan en je zegt ook niet welk probleem je wil oplossen.

Wat verwacht je dan van dit topic?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:35
De bak aan de buitenzijde monteren lijkt mij een goede oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

kmf schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:07:
hoe zie je het verschil? de lamellen zijn van aluminium
Roldeuren herken je meestal aan de onderste lamel, die heeft trekbeugels/punten. Zoals ze ook vaal voor winkelpuien zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:52

dragonhaertt

@_'.'

oplossing is simpel, die situatie niet meer laten voorkomen.
Is een lang verhaal, dus ga ik niet helemaal uitleggen hoe je dat voorkomt :X

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:30
Ook al eens gehad. Kap los geschroefd en toen heb ik hem handmatig opgedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 21:58
@kmf
Je kunt een mogelijkheid tot noodbediening maken met een sleutelschakelaar en een back-up accu.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Rolluiken die je vaak voor slaapkamerramen ziet zijn dun aluminium. Zeker als ze breder zijn dan 2m dan trek je ze vrij makkelijk zonder beschadiging uit de zijgeleider. Bij smallere systemen kan je de kap losschroeven, en dan proberen de buis te draaien of de hangers los te klikken en dan de lamellen als een deken over de buis te trekken, bijvoorbeeld tot de helft. Dan kan je de ruimte betreden en daarna de boel weer in order maken. (Lamellen laten zakken, hangers weer vastklikken, kap erop klaar).

Gebroken hangers kan je zo op internet bestellen voor een tientje per zoveel stuks.

Overweeg een klik-aan-klik-uit, shelly of andersoortige sturing zodat je bijvoorbeeld een afstandbediening (of twee hebt) en ook nog iets via internet/mobieltje/wifi kan doen. Een extra sleutelschakelaar kan ook, lekker simpel.

Een noodstroomvoorziening is doorgaans wel erg overkill en onderhoudsgevoelig. Als dat toch met de situatie te maken heeft gehad (meterkast achter de deur?) dan kan je misschien een extra aansluiting ergens maken. Zodat je met een standaard eurostekker en verlengsnoer naar de buren of hal de boel even van spanning kan voorzien. Zo doen ze dat met kluisjes ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:17:
Je legt niet uit hoe de situatie is ontstaan en je zegt ook niet welk probleem je wil oplossen.

Wat verwacht je dan van dit topic?
De situatie is dat de rolluik niet van stroom wordt voorzien. Hoe dat komt is irrelevant*. Het doel van dit topic is omeen oplossing te zoeken om de rolluik toch te openen is zonder stroom.

*maar als je het echt zo interessant vindt. de rolluik was een paar keer zonder stroom gestaan vanwege stedin netonderhoud. om dat ongemak te voorkomen heb ik een powerwstation als UPS aangesloten aan de rolluik. Stroom middels een smartswitch afgesloten. en oplossing werkte, de powerstation kon de motor van stroom voorzien. ik ben alleen vergeten dat de powerstation na een uur zonder load vanzelf uitschakelt. En als de rolluik niet open of dicht gaat, is er geen load.
ook na het opneiwu aanzetten van stroom ging de powerstation niet meer AC stroom leveren en was ik buitengesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:48:
@kmf
Je kunt een mogelijkheid tot noodbediening maken met een sleutelschakelaar en een back-up accu.
Een back-up accu was nou juist de oorzaak. ik ga nu echter maar mijn UPS gebruiken hiervoor, de powerstation komt dan maar in de plek van mijn ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Marco1994 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:47:
Ook al eens gehad. Kap los geschroefd en toen heb ik hem handmatig opgedraaid.
Helaas zit de kast aan de binnenkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Toerq schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:44:
De bak aan de buitenzijde monteren lijkt mij een goede oplossing
Dat lijkt me inderdaad ook de enige oplossing. als alles misgaat, dan kan ik het nog handmatig demonteren. even opmeten of het mogelijk is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 16:12

bonzz.netninja

Niente baffi

De kwaliteit van de vraagstelling laat wel wat te wensen over maar als ik het allemaal goed begrijp zoek je een oplossing om binnen te komen als de stroom het niet doet?

Wat zegt de fabrikant? Ik weet er de ballen niks van af maar ik zie dat fabrikanten wel backup systemen hiervoor verkopen.

Sowieso zou ik niet veel belangrijke dingen leggen achter een deur die afhankelijk is van stroom zonder andere ingang :) Ook als ik een backup gemaakt zou hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door bonzz.netninja op 23-11-2024 08:18 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 16:12

bonzz.netninja

Niente baffi

kmf schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:00:
[...]

Dat lijkt me inderdaad ook de enige oplossing. als alles misgaat, dan kan ik het nog handmatig demonteren. even opmeten of het mogelijk is..
Ook handig voor fietsdieven :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Pagina: 1