Allround multimedia laptop gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter

Een update van mijn startpost vind je hier:

Jorgen in "Allround multimedia laptop gezocht"

Oude topicstart - geeft wel een overzicht van wat ik wil en wat ik afweeg:

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben op zoek naar een allround multimedia laptop die mijn uitvoering: Acer Aspire VN7-792G-761S moet gaan vervangen. Deze is nu bijna 9 jaar oud en vertoont ouderdomskwalen. Ik wil hem gaan gebruiken voor:

Huidig gebruik, dat wel weer een stukje sneller en soepeler mag:
  • Football Manager 2024 met een grote database (100K+ spelers) en veel mods/competities; voor 250+ seizoenen per savegame
  • Football Manager 2025 en verder
  • Films en series kijken via Netflix, YouTube, Prime, Disney+ etc. Het hoeft niet doorgestuurd te worden naar een TV oid
  • Films en series kijken via Kodi (alleen lokale bestanden benaderen van mijn NAS)
  • Spoitfy; grote playlists beluisteren en bewerken met duizenden nummers erin
  • Videobellen met mijn dochter
  • Stellarium
  • Fotobewerking en digitaal tekenen (GIMP, Corel PainsShopPro, Corel Painter, Paint3D, Krita)
  • Excel en Word
  • Google Chrome met een boel tabbladen
Toekomstig gebruik wat een grote pré is als het fijn loopt:
  • AI image generation lokaal draaien. Online ben je beperkt in mogelijkheden en aantal keren dat je iets kunt doen.
  • DAW. Het lijkt me leuk om weer zelf muziek te gaan maken. Ik heb hiervoor geen hardware, dus het is fijn als dingen softwarematig vloeiend verlopen.
  • Games die ik interessant vind: Minecraft met mods (Distant Horizons, Tectonic, Terralith) LEGO games, Elite Dangerous, city/park builders (zoals (de nieuwste versies van) Cities Skylines; Planet Coaster, Planet Zoo); Euro Truck Simulator 2
Voor andere games heb ik mijn consoles staan, maar het is natuurlijk mooi meegenomen als iets er fijn op draait.

Wat is je budget?
Op zich hoe minder hoe beter natuurlijk. Ik ben zuinig op mijn spullen en gebruik ze tot ze op zijn. Dat maakt dat ik minder zin heb in 2 of 3 x een goedkopere laptop te kopen en deze voordat hij op is te vervangen. Ik koop liever nu iets goeds. Tenzij het echt véél slimmer is om nu iets voor 700 te kopen en over 4 jaar weer en ik daarmee ook alles vloeiend kan doen wat ik graag wil. De snelle i7 en GPU in mijn huidige laptop hebben me al die jaren prima gediend, vandaar dat ik meer neig naar 1 aankoop voor langere tijd; mede omdat ik het zonde vind om apparaten te vervangen die het goed doen.

Laten we zeggen rond de 1200 à 1300 euro maar er is een beetje rek als ik er echt wat mee opschiet. Als ik voor 800 klaar ben, is het natuurlijk ook fijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hij gaat mee op vakantie en een zeldzame keer eens naar een andere plek, maar meestal zal hij op de eettafel of salontafel blijven staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet perse een voorkeur. Ik heb een uitstekende ervaring met Toshiba en mijn huidige Acer, maar vind het prima als het een ander merk is. Ik heb liever géén laptop van een onbekend merk en ik vraag me af hoe goed de modellen zijn die je helemaal zelf samenstelt. Apple maakt mooi spul maar in vergelijking met andere merken is het zwaar overpriced en heb ik geen behoefte aan vendor lock in, dus dat merk valt af. Intel vs AMD vs Nvidia maakt me op zich niet veel uit, maar ik heb altijd Intel gehad dus dat voelt bekend. Ik denk dat ik nog niet op Qualcomm en andere chipmakers zit te wachten voor een laptop, maar wellicht is dat een verkeerde gedachte.

Op dit moment heb ik deze modellen in mijn wensenlijst staan: https://tweakers.net/pric...;2084570;2111456;2079046/ Die zijn nu nog veel te duur, maar neem bijv de 2e laptop uit het rijtje, die was enkele weken geleden nog 1000 euro goedkoper. Er is dus kennelijk veel rek in die prijzen. → Zie de geüpdatete lijst in mijn andere post (link bovenaan deze startpost)

Vroeger vond ik het makkelijker om de typenummers en series te vergelijken. Je wist dat een i7 boven een i5 gepositioneerd was en en de eerste 2 cijfers de generatie aanduidden.Met die nieuwe core ultra nummering ben ik de draad kwijtgeraakt. Ik had best willen wachten en doorsparen voor een 15e generatie CPU of een Nvida 50xx of vergelijkbare AMD, maar ik denk dat mijn laptop het niet meer zo lang gaat volhouden. Daarnaast draait hij geen Windows 11, dus moet het upgraden sowieso niet meer al te lang wachten.

Welke systeemeisen denk ik nodig te hebben?
Voor AI image generation lijkt me een goede dedicated GPU met voldoende geheugen me een must. Een 4080 of vergelijkbaar zal waarschijnlijk ook met Black Friday boven budget blijven, maar een 4070 moet denk ik wel kunnen lukken.
Voor Football Manager (daar gaat per jaar 1000+ uur in) is het fijn als er veel dingen tegelijk verwerkt kunnen worden. Voor mijn gevoel heeft die game baat bij een goede, snelle CPU en bij een ruime hoeveelheid RAM. Derhalve kijk ik naar systemen die nu al 32 GB RAM hebben en beschikken over een i7 (of AMD alternatief). Maar ik sta ook open voor de upgrademanier als dat heel eenvoudig gaat en veel kosten bespaart.

Edit: Ergens in mijn achterhoofd overweeg ik ook om géén laptop te kopen maar een desktop, maar dan moet ik ook ergens een scherm kwijt. Ik wil hem niet direct op mijn tv aansluiten (ook niet voor Kodi) omdat ik het juist fijn vind om bijv Football Manager te spelen terwijl ik een film of serie kijk. En in een klein appartement nog een mooie monitor en grote kast kwijt moeten is lastig als elke cm ook door iets anders, of door loopruimte ingenomen kan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 17-04-2025 13:17 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:01

Thomg

Aww yiss

Voor je probleem met typenummers en series kan ik passmark van harte aanraden.
Het geeft je een goede indicatie wat voor performance je kan verwachten.

Voorbeeld:
https://www.cpubenchmark....Core+Ultra+7+155H&id=5677
Hou alleen wel rekening dat dit een gemiddelde van alle CPU's doet die gebenchmarked zijn. Dit betekent dus dat bij chips met een configurable TDP dit ook uitgemiddeld word. Er is een heel erg groot verschil tussen een chip op 9W en een chip op 25W (en indirect dus ook koeling, slechte koeling -> praktisch lagere TDP). Als het een lineaire verdeling is krijg je dus de multi-core nummers van een 17W chip. Single-core is wel altijd betrouwbaar tenzij de fabrikant het echt goed verpest heeft.

Kijkende naar je eisen zijn je wensen vrij gebalanceerd. Het is duidelijk dat je een sterke CPU, maar ook sterke GPU en royale hoeveelheid RAM nodig hebt.

Mijn eerste insteek, kijkende naar hoe lang je met de laptop om gaat en hoe nuttig upgradeability wil ik wel even een Framework laptop noemen.
https://frame.work/nl/en/...md-7040/configuration/new
Dit ding gaat ver over je budget, je gaat richting de 2500 euro, en je kan alleen een 7700S krijgen, een AMD GPU die qua performance overeenkomt met een 4060 Mobile met een schappelijke TDP. Ook niet de beste optie voor AI.
De vraag is hier vooral of (en wanneer) framework met een Nvidia module komt en of deze redelijk geprijsd zal zijn.

Als alternatieve wil ik (ook) een externe GPU benoemen. Afhankelijk van wat je precies wilt gaan doen kan je misschien ook dingen draaien op de NPU's die de nieuwste chips hebben. Door hiervoor te kiezen kan je ook kijken hoe goed een moderne iGPU performed. Een laptop met een HX 370 zal een 960M heel erg hard outperformen bijvoorbeeld. Daarnaast kan je dus ook de keuze over een GPU vooruit schuiven tot je weet wat je nodig hebt. Niet heel erg geschikt voor portability natuurlijk.

Als je gewoon een nette all-in oplossing wilt kan je eigenlijk het beste een deal afwachten. Zoals je zelf al zei gaan de prijzen heel erg hard op en neer. Als je een 4080 wilt kan het wel zijn dat je lang kan wachten, we zien eigenlijk dat de prijzen daarvan niet onder de 1500 gaan met zeer sporadisch eronder duiken, maar vaak wel met wat compromissen die de prijs weer ophogen.

Edit: Overigens vraag je meer om een dikke gaming bak dan een all-round multimedia laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Thomg Ik dacht dat mijn huidige gebruik op zich wel mee zou vallen qua systeemeisen en de gehoopte extra's (AI, DAW, simgames) op zich ook wel en dat een 4060 zelfs al zou kunnen volstaan en een 4070 het leven wat makkelijker zou maken. Mijn huidige laptop had ook een prijs ronde 1600 euro en ging door de BTW-dagen destijds naar circa 1300.

Vanwege de kans op hete chips en slechte koelingen kijk ik ook naar dikker laptops uit gamingseries, zodat het hopelijk goed geregeld is. Als hij makkelijk te upgraden is, is dat natuurlijk fijn. Extra RAM of extra NVME SSD erbij prikken kan natuurlijk geen kwaad :) Ik vraag me wel af hoe bijv de support is als je een laptop helemaal zelf samenstelt. Wuiven ze dat niet gemakkelijk weg met "u wilde deze configuratie..."?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Jorgen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:28:
@Thomg Ik dacht dat mijn huidige gebruik op zich wel mee zou vallen qua systeemeisen en de gehoopte extra's (AI, DAW, simgames) op zich ook wel en dat een 4060 zelfs al zou kunnen volstaan en een 4070 het leven wat makkelijker zou maken. Mijn huidige laptop had ook een prijs ronde 1600 euro en ging door de BTW-dagen destijds naar circa 1300.

Vanwege de kans op hete chips en slechte koelingen kijk ik ook naar dikker laptops uit gamingseries, zodat het hopelijk goed geregeld is. Als hij makkelijk te upgraden is, is dat natuurlijk fijn. Extra RAM of extra NVME SSD erbij prikken kan natuurlijk geen kwaad :) Ik vraag me wel af hoe bijv de support is als je een laptop helemaal zelf samenstelt. Wuiven ze dat niet gemakkelijk weg met "u wilde deze configuratie..."?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar ik kan me niet voorstellen dat als je je niet houd aan de componenten die framework expliciet noemt je het kwalijk genomen kan worden. Ik zou daar zelf niet zo wakker van liggen.

Kijkende naar je bericht en wat je nu hebt denk ik dat je heel erg onderschat hoe competent een moderne gemiddelde GPU is. Een 4060 is bijvoorbeeld al 4x zo snel en hetzelfde geld eigenlijk voor een moderne laptop CPU.

Heb je nu het gevoel dat je 4x zo snelle CPU nodig hebt? Of nog meer/minder?
https://www.cpubenchmark....650HX-vs-Intel-i9-14900HX

Een 780M, een high-end integrated GPU maar niet super high-end is bijv. al 2x zo snel als een 960M.
https://www.notebookcheck..._11564_6157.247598.0.html
Die vind je al in laptops rond de 800 euro.

(Over het algemeen zijn de raptor lake chips niet echt wat je zoekt qua performance lijkt me, een AMD of Intel chip met een TDP van 25W is meer wat je wilt zodat de laptop niet zo chonky word en geen vermogen gaat snoepen van de GPU).

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 22-11-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Thomg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:07:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar ik kan me niet voorstellen dat als je je niet houd aan de componenten die framework expliciet noemt je het kwalijk genomen kan worden. Ik zou daar zelf niet zo wakker van liggen.

Kijkende naar je bericht en wat je nu hebt denk ik dat je heel erg onderschat hoe competent een moderne gemiddelde GPU is. Een 4060 is bijvoorbeeld al 4x zo snel en hetzelfde geld eigenlijk voor een moderne laptop CPU.

Heb je nu het gevoel dat je 4x zo snelle GPU nodig hebt? Of nog meer/minder?
https://www.cpubenchmark....650HX-vs-Intel-i9-14900HX

Een 780M, een high-end integrated GPU maar niet super high-end is bijv. al 2x zo snel als een 960M.
https://www.notebookcheck..._11564_6157.247598.0.html
Die vind je al in laptops rond de 800 euro.

(Over het algemeen zijn de raptor lake chips niet echt wat je zoekt qua performance lijkt me, een AMD of Intel chip met een TDP van 25W is meer wat je wilt zodat de laptop niet zo chonky word en geen vermogen gaat snoepen van de GPU).
Ik heb me zo goed mogelijk proberen in te lezen en ik volg eigenlijk de meeste nieuwsitems en BBG's over pc's en laptops wel die hier voorbij komen, maar ik vind het lastig om in te schatten wat ik nodig heb. Of hoe snel iets nu echt is in vergelijking met wat ik nu heb.

Als ik op gpu.unserbenchmark kijk, dan zou ik met een 4060M zijn 630% vooruitgang boeken en met een 4070M zelfs zo'n 800% gemiddeld. Dat is natuurlijk allebei al fantastisch. Via cpu.userbenchmark zou ik met een 14650 of 14700 tussen de 90 en 102% verbetering mogen verwachten (wat nogal verbazend weinig is na zoveel jaar aan vernieuwing) In jouw link zijn de verschillen graat qua scores, maar ik weet niet of je die lineair mag lezen.

Als ik bijv. een simulationgame in Football Manager speel dan kost het me bijv 2 uur zelf spelen en 2 uur simuleren om een heel seizoen te spelen. Of tussen de 12 en 24 uur om het seizoen volledig zelf te spelen. Maar dat is dan wel met een beperkt aantal landen (max 10) en minder dan 90k spelers. Als ik die tijd kan halveren, of het dubbele aantal landen en spelers kan laden met dezelfde performance zou dat al heel fijn zijn.

Kijk ik naar Yodayo en Copilot waarmee je allebei online AI art kunt maken dan vind ik een paar minuten wachten acceptabel, maar een half uur per keer niet. Als ik dat lekker zelf in de hand kan hebben en mijn dochter haar creativiteit de vrije loop kan laten (en ik ook) zonder dat je met pensioen moet in de tussentijd, dan is dat ook heel fijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Userbenchmark is heel erg notoir voor slechte vergelijkingen en zou ik eigenlijk vermijden als het kan.
TPU is heel handig als je een heel erg ruige indicatie wilt van performance.
Mobile chips zijn wel wat lastiger omdat TDP en koeling variabel is en omdat ze standaard verborgen worden.

960M is ongeveer een 480.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-960m.c2635
En een 4060M is ongeveer een A580.
https://www.techpowerup.c...rce-rtx-4060-mobile.c3946
410% is dus wat je ongeveer kan verwachten.

Daarnaast kan je ook 3dmark scores proberen, maar deze vertalen niet altijd lekker naar real-world performance. Synthetisch is synthetisch.
https://www.notebookcheck..._11455_6157.247598.0.html
Overigens kan je op notebookcheck ook zien hoe ver de scores uitlopen van de 4060, als je die uitklapt zie je onderaan 7484 punten en bovenaan 11451 punten. Ik hoef je hopelijk niet te vertellen dat dit verschil zo groot is dat het meerdere GPU tiers bevat. Sterker nog, slechtste resultaat van een 4080 is 13282 punten, zo ver verwijderd is een 4060 niet in het beste vs slechte geval(!).

Over het algemeen kan je eigenlijk alleen single-core performance echt goed meenemen omdat de meeste applicaties nog steeds single-threaded zijn. Ik weet zelf niet hoe multi-threaded football manager is met een zooitje aan mods, maar dat zal wel tegenvallen. Dan kom je inderdaad uit op ongeveer 2x.

Als ik echter kijk naar een benchmarking thread hier
https://community.sports-...ance-benchmarking-thread/
lijkt het spel wel degelijk multi-threaded te zijn.
Misschien de moeite waard om te checken hoe hoog je CPU usage is in simulaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dank voor je uitleg @Thomg Ik gebruik meestal notebookcheck, maar kwam die andere website net toevallig net tegen.

Ik heb even zelf een niewe simulatiesave gestart (niet 1 uit de benchmarkthread). circa 20 landen en 40 competities; 146k spelers. Zoiets zou ik willen starten op de nieuwe laptop. Taakbeheer zegt tussen de 20 en 80% cpu usage te hebben en het simuleren lijkt zo'n 3 tot 5 keer langzamer te gaan dan wanneer ik maar een handvol landen kies.

Daarna benchmark 1 gedraaid. Dan kom ik op circa 2:45 minuten uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 22-11-2024 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hmm, dat veranderd niet echt wat aan het advies. Het lijkt wel te schalen met cores maar het is een beetje onzeker omdat je geen 100% usage hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:58
Waarom geen desktop?
Is makkelijker te upgraden, je kan een groter (en beter) scherm nemen wat aan is te bevelen bij zowel fotobewerking als AI beeldgeneratie aangezien je daar veel op details gaat letten, ook films kijken beter weg op een groter scherm.
Tevens kun je zowat ongelimiteerd RAM geheugen kwijt en de opslagmogelijkheden zijn veel uitgebreider dan bij een laptop.
Je moet er natuurlijk wel een plekje voor hebben/maken, maar ik garandeer je dat, zittend op een goede bureaustoel aan een bureau met het scherm recht voor je, dan makkelijker je 'werk' kunt doen dan onderuitgezakt of voorover gebogen op een sofa.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Yaksa Dat is ook zeker waar. Alleen heb ik maar een klein appartementje en heb ik geen kamer over met plek voor een computer of een bureaustoel. Dan blijven alleen de salontafel en eethoek over. Tenzij daar een superslimme inventieve oplossing voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:58
Computer inbouwen in de eettafel?
Maar zonder gekkigheid, een klein bureautje (waar PC in kan) tegen de muur aanzetten, bureaustoel kan er onder, kost je hooguit 2 vierkante meter van je appartement.
Ook een goede aanzet om 'ns te gaan 'ontspullen' misschien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

't Hoeft ook geen hele grote computer te worden. Kijk even hoeveel ruimte je wel over hebt.
Daarnaast kan je er natuurlijk ook voor kiezen om een portable display te gebruiken, maar hou er wel rekening mee dat die vrij slechte value zijn en vaak max 60Hz doen.
categorie: Monitors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik wil natuurlijk best weten voor welk budget ik dan klaar zou zijn, met welke performance. Ik denk alleen dat ik redelijk vastzit aan deze beperkte ruimte. De 2 m² die geopperd werd, kan ik in elk geval niet vrijmaken. Ik zou 1 kast weg kunnen doen, waar dan een bureautje kan staan, maar dan staat het alsnog middenin de woonkamer. Dan kan ik net zo goed de eettafel gaan gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Voordeel van een desktop is vooral dat je er niet aan vast zit. Je kan altijd later nog wat upgraden als het niet goed genoeg lijkt.
Zoek even een kast uit waar een videokaart in past die je leuk lijkt.

C6 is lekker compact en ondersteunt een full-size GPU en kan een M-ATX hebben bijv.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2011068;2038780/

Als je willing bent om ITX tax te betalen kan het nog kleiner en/of heb je veel meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Thomg Ik heb even de laatste BBG's doorgespit en de Pricewatch ernaast gelegd:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7700 XT 12GB GDDR6€ 439,-€ 439,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 44,92€ 44,92
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 179,90€ 179,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart€ 123,72€ 123,72
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 238,90€ 238,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.509,34

Gekozen voor een kast die wel grotere dingen ondersteunt in de veronderstelling dat een mATX of ITX kast een duurder systeem gaat opleveren.

De RAM leek me een goede afweging tussen snelheid en latency. Ik heb daarnaast voor de Ryzen 5 9600X gekozen als AM5 alternatief voor de AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed. Ik weet niet of een Ryzen 5 snel genoeg gaat zijn, maar de prijzen daarboven gaan al gauw sky-high.

De videokaart is een moeilijke. De AMD is in alle gevallen prima, behalve bij AI rendering. Dat wordt kennelijk alleen geoptimaliseerd voor Nvidia en werkt nauwelijks of met omwegen met AMD als ik het goed begrijp. De 4070 is weer ca. 140 euro duurder en ik moet wel heel veel leuke Black Friday deals weten te vinden als er ook nog een monitor bij het systeem moet.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 24-11-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

AK620 is atm heel goed geprijsd.
uitvoering: DeepCool AK620

9600X is aan de dure kant, je kan beter de 7700 tray scoren.
uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Tray
Of een 7700 setje halen bij azerty icm gigabyte cashback.
https://azerty.nl/product...te-7700-combo-kit/8594191
https://aorus-eu-q4-promotion.com/nl_NL

SN850X is iets beter dan een NM790.
uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB

Kast is echt heel erg groot, maar als je dat wilt.
Overigens is M-ATX juist goedkoper dan ATX omdat moederborden vaker goedkoper worden (dingen kunnen weggelaten worden) en kasten kleiner worden.
Bij ITX moeten fabrikanten weer "slim" spelen met de ruimte en bij kasten lukt economies of scale niet (maatwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik hoef niet perse een grote kast hoor. Ik heb gekeken naar de BBG's welke daar in het algemeen het beste eruit kwamen en had dus de verondersteling dat M-ATX systemen duurder zou zijn. Het gekozen moederbord kwam ook naar voren uit de BBG, vandaar.

Een mogelijk nieuw systeem (let maar even niet op de kast dan):

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 223,90€ 223,90
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7700 XT 12GB GDDR6€ 439,-€ 439,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 74,90€ 74,90
1MonitorsLG 32GS85Q-B Zwart€ 359,-€ 359,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 179,90€ 179,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart€ 123,72€ 123,72
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB€ 237,-€ 237,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.846,32

Ik heb bij notebookcheck de AMD 7700X naast de Intel 14700HX gelegd. Wellicht niet eerlijk om een mobiele en desktopprocessor te vergelijken? Het lijkt er (met mijn gebrek aan kennis) op dat ze per onderdeel elkaar afwisselen welke beter presteert. https://www.notebookcheck...enchmark-List.2436.0.html

Is de uitvoering: Gigabyte B650 GAMING X AX V2 (rev. 1.x) uit het combopakket beter/vergelijkbaar met de Asus TUF?

Dan zit ik (met de monitor er nu bij berekend) nog steeds flink boven mijn budget en blijft de videokaart een issue. Ik heb overwogen om de wens van AI rendering maar te laten vallen en te hopen op nieuwe, betere online alternatieven. Met een 7800XT of 4070 wordt het alleen maar nog duurder. De monitor kwam ik tegen in de BBG en vinkt alles aan, muv het aantal Hz dat wellicht hoger mag. Het is 25 jaar geleden dat ik voor het laatst een systeem heb geassembleerd. Als ik kijk naar wat een systeem kost als ik alles bij Azerty of Megekko bestel (beide doen mee met de actie uit jouw link) dan gaat de prijs nog verder omhoog. Voor wat ik nu heb samengesteld krijg ik helaas het budget niet bij elkaar.

Opties:
Andere kast; ander moederbord; 32 GB RAM ipv 64 GB; 4TB SSD wisselen naar 2TB en de 7700XT niet upgraden naar 7800XT of 4070. Goedkopere monitor (deze is ook eigenlijk te groot, maar beter geprijsd dan vergelijkbare kleinere modellen)

[ Voor 131% gewijzigd door Jorgen op 24-11-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De 7700(X) en 14700HX zijn inderdaad heel erg vergelijkbaar. De 7700 is wel meer mid-end waar de 14700HX zo'n beetje het beste is wat je kan krijgen voor mobile. De 14900HX komt met wat extra E-cores en een milde klokbump.
https://www.cpubenchmark....700HX-vs-Intel-i9-14900HX

Als je echt wilt dat een desktop CPU qua productiviteit flink uitloopt op wat mobile te bieden heeft moet je kijken naar iets met wat meer oomph, de 7700 is vooral interessant omdat deze zeer veelwaar voor je geld geeft.

Het hele punt echter is dat ik denk dat je genoeg hebt aan een 7700 en dat je op termijn de CPU kan upgraden naar een ander model wanneer je dit denkt nodig te hebben (over een paar jaar?)

Daarnaast is een desktop CPU natuurlijk veel makkelijker stil te houden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Thomg Ik zag al dat veel laptops op standje vliegdekschip staan, zelfs als ze dik zijn en goed gekoeld/geventileerd worden. Ik ben wellicht helemaal gewend aan de laptop die ik nu heb, maar luider hoeft niet. Mijn PS4 stijgt ook op als ik de deur van de tv-kast niet openzet. Zoveel geluid zit ik niet op te wachten in elk geval.

Als ik (hopelijk) met BF-korting onder de 1300 kan blijven, inclusief monitor en Win11 dan hoop ik wel dat hij een rondje kan rennen om een vergelijkbaar geprijsde laptop. De opoffering van ruimte wil ik dan wel graag terugzien in prijs en/of upgrademogelijkheid en/of kracht (en liefst alle drie).

Ik neig nog steeds naar een laptop, maar zie natuurlijk ook de voordelen van een pc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Het enige waar de beoogde computer niet omheen loopt is in CPU performance, in alle andere taken loopt het rondjes om de laptops.

Je kan verder wel lang wachten, want de prijzen zullen binnenkort niet veel zakken. Je zult wat concessies willen maken als je binnenkort tot aanschaf wilt overgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Thomg schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:55:
Het enige waar de beoogde computer niet omheen loopt is in CPU performance, in alle andere taken loopt het rondjes om de laptops.

Je kan verder wel lang wachten, want de prijzen zullen binnenkort niet veel zakken. Je zult wat concessies willen maken als je binnenkort tot aanschaf wilt overgaan.
Als ik de keuze had, dan zou ik rustig verder sparen. Nu wordt de laptop gewoon steeds onbetrouwbaarder. Wifi werkt al niet meer; hij valt geregeld uit, of krijgt BSOD's. Dus 9 jaar is kennelijk wel de max voor mijn digitale compagnon.

Verwacht je geen Black Friday / Cyber Monday deals op de componenten? Is dat meer iets van complete systemen en laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Op componenten zien we eigenlijk nooit flash sales. Als je ergens op kan wachten zou ik dat altijd doen, maar ervaring leert dat het een beetje pointless is. Als je nu een nieuwe PC nodig hebt mja, waarom wachten?

Wil je het trouwens laten bouwen of zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Thomg schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:46:
Op componenten zien we eigenlijk nooit flash sales. Als je ergens op kan wachten zou ik dat altijd doen, maar ervaring leert dat het een beetje pointless is. Als je nu een nieuwe PC nodig hebt mja, waarom wachten?

Wil je het trouwens laten bouwen of zelf doen?
Ja precies. Ik zou natuurlijk even volledig op de tablet en telefoon over kunnen stappen en rustig aan verder kijken, maar het is niet ideaal. Ik had wel op de 15e generatie willen wachten bijv.

Daar denk ik nog over na. Stel dat ik voor een desktop pc ga dan is het wel leuk om het zelf te doen, maar ik heb niemand in de buurt die erbij kan helpen dus assemblage is wel een optie.

Enfin, ik ga de komende paar dagen heel goed alle sales in de gaten houden en alle afwegingen tussen een laptop en een pc nogmaals overdenken. En dan moet ik denk ik in het weekend maar gaan beslissen wat het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Uh, 15e generatie is al uit hoor.
categorie: Processors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik dacht dat er nog geen laptops met 15e generatie Intel cpu's waren, bedoel ik. Mogelijk zijn dat dan toch de 185H enz.
Maar ik vind de naamsveranderingen voor de iteraties niet duidelijker worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 24-11-2024 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Omdat er geen 15e generatie is. Niet zo genoemd iig.
Je hebt Lunar lake
categorie: Laptops
Meteor Lake is technisch gezien een opvolger van Raptor Lake voor mobile
Arrow Lake is wel tegenhanger van de 200 series voor desktop maar komt pas over een paar maanden uit.

Als je mobile ook meeneemt is het eerder 16e generatie. Zooitje is het zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Thomg schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:11:
Omdat er geen 15e generatie is. Niet zo genoemd iig.
Je hebt Lunar lake
Meteor Lake is technisch gezien een opvolger van Raptor Lake voor mobile
Arrow Lake is wel tegenhanger van de 200 series voor desktop maar komt pas over een paar maanden uit.

Als je mobile ook meeneemt is het eerder 16e generatie. Zooitje is het zeker wel.
Net nog verder zitten lezen. Kennelijk ben ik niet op zoek naar Core Ultra ondanks dat het nieuwere generaties zijn. Ik begrijp dat series 2 alleen te krijgen is met de Intel ARC en dat die wel een stuk beter zijn dan de vorige generaties iGPU's. Daarna wordt het lastiger. Voor gamen zou ik ze niet moeten kiezen, maar voor AI rendering kennelijk wel. Althans, als het om laptopprocessors gaat. Want Thomas lijkt enthousiast vwb gamingprestaties van de desktopprocessors.

Kunnen ze dat zooitje soorten en types niet gewoon een beetje overzichtelijk maken en traspgewijs ophogen qua performance? Nu moet je naast kloksnelheid en cache etc ook allerlei soorten taken in de gaten gaan houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 25-11-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Aangezien ik het aanbod qua leuke laptops nog tegen vind vallen, ben ik nog maar eens gaan kijken naar een volledige desktop. Zelfde budgetr (rond 1300) maar de monitor mag daar eventueel nog los bij.

Ik zou dan op dit kunnen uitkomen:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 223,90€ 223,90
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB€ 409,99€ 409,99
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact White TG Clear Tint€ 89,90€ 89,90
1MonitorsLenovo Legion R27qe Zwart€ 179,-€ 179,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F32GX2-FX5€ 179,90€ 179,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart€ 122,27€ 122,27
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 1.542,86

Dat is € 1363 voor de pc en 179 voor de monitor. Dan laat ik de wens voor AI image generation voorlopig zitten Alle videokaarten zijn duur op dit moment, maar de 7700XT lijkt het gunstigst geprijsd. De pc zal dan waarschijnlijk op de eethoektafel moeten staan, gezien ik anders ook nog budget voor een bureau zou moeten vrijmaken. Zou dit een gebalanceerd systeem zijn wat goed bij elkaar past?

Een Nvidia alternatief zou wellicht de uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti EVO OC Edition 16GB GDDR6 kunnen zijn. Dan is Stable Diffusion wellicht wel gewoon mogelijk.

Ik vind het nog steeds veel geld, dus als er hier of daar toch nog een BF sale voorbij komt zou dat mooi zijn. Of hopen dat mijn laptop het nog wat langer uithoudt tot er een echt leuke aanbieding is.

Ondertussen blijf ik de laptops in de gaten houden, maar het aantal goede BF-deals op mid-segment apparaten valt me nog erg tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 30-11-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Goed, de keuze is nog steeds niet gemaakt - en ik vind het ook nog niet makkelijker geworden.

Ik heb nu een lijstje met mogelijk interessante laptopmodellen:

https://tweakers.net/pric...;2089628;2154306;2068544/ waarbij het nog best lastig is om te weten hoeveel % een processor of gpu nu daadwerkelijk beter of minder presteert en hoe zich dat dan weer vertaalt naar de echte wereld.

Tot nu toe leken me deze 2 het meest interessant, mede omdat ze sterk afgeprijsd zijn:

1. Lenovo uitvoering: Lenovo Legion 5 16IRX9 (83DG00B7MH)
2. Acer uitvoering: Acer Nitro 16 AN16-42-R69T

Ik heb op dit moment zelf ook al een Acer 9 jaar in gebruik en ik ben zeer tevreden over het merk, maar het mag elk normale betrouwbare merk zijn. Of ik van die zelf-samenstel-laptops zoals van Skikk en Clevo wil weet ik nog niet zo.

Ik denk dat mijn budget wel bij 1350 voor een complete laptop moet stoppen. Ik zou er misschien nog een paar tientjes extra uit kunnen persen, maar liever gewoon een heel stuk minder.

Omdat je toch wel heel veel extra waar voor je geld krijgt bij een desktop, heb ik die keuze nog niet definitief gemaakt. Ik vind het helemaal lastig om te zeggen of daar de cpu dan bijv veel beter presteert dan een laptop cpu, of niet. Dan kom ik bijv op dit lijstje:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 179,36€ 179,36
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5060 Ti WINDFORCE OC 16G€ 459,-€ 459,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 88,-€ 88,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5200J4040A48GX2-FX5€ 178,30€ 178,30
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 91,46€ 91,46
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 139,65€ 139,65
Totaal€ 1.334,67

Daar moet dan ook nog een monitor bij...
Afwegingen voor deze samenstelling: goede allround processor, nieuwe Nvidia GPU die goedkoper is dan ik had verwacht. Hopelijk vergelijkbare of betere prestatie dan de 7800 XT van AMD. Ik wil minimaal 32GB RAM omdat ik nu al 9 jaar met 16GB doe en sommige dingen gewoon traag gaan. (Niet zeker of dat door de processor komt of de RAM eigenlijk) Toen zag ik dat 96 GB even duur was als 64 GB. Beide mogelijk totale overkill, maar de prijskwaliteitverhouding leek me wel top. Reëel is het wellicht niet. De kast vind ik niet bijzonder mooi of bijzonder lelijk. Die zag ik in een desktop BBG voorbijkomen volgens mij

Als het een laptop wordt, dan hebben deze aanbiedingen natuurlijk niet het eeuwige leven. Als het een desktop wordt kan ik hopelijk nog wat langer doorsparen, maar mijn huidge laptop uitvoering: Acer Aspire VN7-792G-761S wordt gewoon steeds onbetrouwbaarder.

Enfin, ik weet niet waar ik goed aan doe.

Nog even uit de startpost gekopieerd wat ik er nu mee doe én graag mee zou kunnen doen:

Huidig gebruik, dat wel weer een stukje sneller en soepeler mag:

Football Manager 2024 met een grote database (100K+ spelers) en veel mods/competities; voor 250+ seizoenen per savegame
Football Manager 2025 en verder
Films en series kijken via Netflix, YouTube, Prime, Disney+ etc. Het hoeft niet doorgestuurd te worden naar een TV oid
Films en series kijken via Kodi (alleen lokale bestanden benaderen van mijn NAS)
Spotify; grote playlists beluisteren en bewerken met duizenden nummers erin
Videobellen met mijn dochter
Stellarium
Fotobewerking en digitaal tekenen (GIMP, Corel PainsShopPro, Corel Painter, Paint3D, Krita)
Excel en Word
Google Chrome met een boel tabbladen

Toekomstig gebruik wat een grote pré is als het fijn loopt:

AI image generation lokaal draaien. Online ben je beperkt in mogelijkheden en aantal keren dat je iets kunt doen.
DAW. Het lijkt me leuk om weer zelf muziek te gaan maken. Ik heb hiervoor geen hardware, dus het is fijn als dingen softwarematig vloeiend verlopen.
Games die ik interessant vind: Minecraft met mods (Distant Horizons, Tectonic, Terralith) LEGO games, Elite Dangerous, city/park builders (zoals (de nieuwste versies van) Cities Skylines; Planet Coaster, Planet Zoo); Euro Truck Simulator 2; nieuwe Indiana Jones

Wat nu niet lukt is de England level 10 mod voor Football Manager vloeiend laten draaien. Daar verslikt mijn huidige laptop zich volledig in.

[ Voor 13% gewijzigd door Jorgen op 25-04-2025 04:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Iemand die meer inzicht kan geven in het verschil tussen de ervaring die ik met een laptop of desktop ga krijgen? En of de 2 beoogde laptops waar voor hun geld bieden en goed genoeg zijn voor mijn wensen? Of dat ik juist een veel betere desktop kan samenstellen voor een stuk minder geld? Ik heb er inmiddels tientallen uren aan voorwerk inzitten, maar merk ook dat ik de knoop nog niet door kan doorhakken. Het is toch allemaal gigantisch veel geld waar we het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik heb nog eens bij notebookcheck gekeken.

Er lijkt maar een paar procent verschil te zitten in performance tussen een Nvidia 4060 en 4070, terwijl de prijs procentueel gezien veel meer omhoog gaat en/of je op andere delen van de laptop weer inlevert.

Van alle processors leken me de Intel 155H en 14650HX het interessantste. Bij AMD de 8845HS, 8945HS en 8945H.

De 155H is het zuinigste maar ook het minst krachtig. De 14650 het krachtigste en het duurste. De 3 AMD's lijken er goed tussenin te zitten, met elkaar ook maar een paar procent verschil.

Heb ik het dan goed dat een 4060 met 1vd3 AMD CPU's (a) het goedkoopste is en (b) vrijwel net zo goed presteert in real life? Alle upgrades worden gelijk zoveel duurder namelijk en als je er weinig aan hebt, moet je het niet kopen natuurlijk. Wat draagt dan nog wel bij aan echte verbetering in deze categorie? Meer RAM? Een mooier scherm? Vooral dat laatste doet de prijs ook weer flink stijgen.

Het maakt de keuze voor een laptop of desktop nog niet makkelijker, dus elk inzicht dat me daar dichterbij helpt is welkom.

Pagina: 1