Een update van mijn startpost vind je hier:
Jorgen in "Allround multimedia laptop gezocht"Oude topicstart - geeft wel een overzicht van wat ik wil en wat ik afweeg:
Wat ga je met je laptop doen?Ik ben op zoek naar een allround multimedia laptop die mijn uitvoering: Acer Aspire VN7-792G-761S moet gaan vervangen. Deze is nu bijna 9 jaar oud en vertoont ouderdomskwalen. Ik wil hem gaan gebruiken voor:
Huidig gebruik, dat wel weer een stukje sneller en soepeler mag:
- Football Manager 2024 met een grote database (100K+ spelers) en veel mods/competities; voor 250+ seizoenen per savegame
- Football Manager 2025 en verder
- Films en series kijken via Netflix, YouTube, Prime, Disney+ etc. Het hoeft niet doorgestuurd te worden naar een TV oid
- Films en series kijken via Kodi (alleen lokale bestanden benaderen van mijn NAS)
- Spoitfy; grote playlists beluisteren en bewerken met duizenden nummers erin
- Videobellen met mijn dochter
- Stellarium
- Fotobewerking en digitaal tekenen (GIMP, Corel PainsShopPro, Corel Painter, Paint3D, Krita)
- Excel en Word
- Google Chrome met een boel tabbladen
- AI image generation lokaal draaien. Online ben je beperkt in mogelijkheden en aantal keren dat je iets kunt doen.
- DAW. Het lijkt me leuk om weer zelf muziek te gaan maken. Ik heb hiervoor geen hardware, dus het is fijn als dingen softwarematig vloeiend verlopen.
- Games die ik interessant vind: Minecraft met mods (Distant Horizons, Tectonic, Terralith) LEGO games, Elite Dangerous, city/park builders (zoals (de nieuwste versies van) Cities Skylines; Planet Coaster, Planet Zoo); Euro Truck Simulator 2
Wat is je budget?
Op zich hoe minder hoe beter natuurlijk. Ik ben zuinig op mijn spullen en gebruik ze tot ze op zijn. Dat maakt dat ik minder zin heb in 2 of 3 x een goedkopere laptop te kopen en deze voordat hij op is te vervangen. Ik koop liever nu iets goeds. Tenzij het echt véél slimmer is om nu iets voor 700 te kopen en over 4 jaar weer en ik daarmee ook alles vloeiend kan doen wat ik graag wil. De snelle i7 en GPU in mijn huidige laptop hebben me al die jaren prima gediend, vandaar dat ik meer neig naar 1 aankoop voor langere tijd; mede omdat ik het zonde vind om apparaten te vervangen die het goed doen.
Laten we zeggen rond de 1200 à 1300 euro maar er is een beetje rek als ik er echt wat mee opschiet. Als ik voor 800 klaar ben, is het natuurlijk ook fijn.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hij gaat mee op vakantie en een zeldzame keer eens naar een andere plek, maar meestal zal hij op de eettafel of salontafel blijven staan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet perse een voorkeur. Ik heb een uitstekende ervaring met Toshiba en mijn huidige Acer, maar vind het prima als het een ander merk is. Ik heb liever géén laptop van een onbekend merk en ik vraag me af hoe goed de modellen zijn die je helemaal zelf samenstelt. Apple maakt mooi spul maar in vergelijking met andere merken is het zwaar overpriced en heb ik geen behoefte aan vendor lock in, dus dat merk valt af. Intel vs AMD vs Nvidia maakt me op zich niet veel uit, maar ik heb altijd Intel gehad dus dat voelt bekend. Ik denk dat ik nog niet op Qualcomm en andere chipmakers zit te wachten voor een laptop, maar wellicht is dat een verkeerde gedachte.
Op dit moment heb ik deze modellen in mijn wensenlijst staan: https://tweakers.net/pric...;2084570;2111456;2079046/ Die zijn nu nog veel te duur, maar neem bijv de 2e laptop uit het rijtje, die was enkele weken geleden nog 1000 euro goedkoper. Er is dus kennelijk veel rek in die prijzen. → Zie de geüpdatete lijst in mijn andere post (link bovenaan deze startpost)
Vroeger vond ik het makkelijker om de typenummers en series te vergelijken. Je wist dat een i7 boven een i5 gepositioneerd was en en de eerste 2 cijfers de generatie aanduidden.Met die nieuwe core ultra nummering ben ik de draad kwijtgeraakt. Ik had best willen wachten en doorsparen voor een 15e generatie CPU of een Nvida 50xx of vergelijkbare AMD, maar ik denk dat mijn laptop het niet meer zo lang gaat volhouden. Daarnaast draait hij geen Windows 11, dus moet het upgraden sowieso niet meer al te lang wachten.
Welke systeemeisen denk ik nodig te hebben?
Voor AI image generation lijkt me een goede dedicated GPU met voldoende geheugen me een must. Een 4080 of vergelijkbaar zal waarschijnlijk ook met Black Friday boven budget blijven, maar een 4070 moet denk ik wel kunnen lukken.
Voor Football Manager (daar gaat per jaar 1000+ uur in) is het fijn als er veel dingen tegelijk verwerkt kunnen worden. Voor mijn gevoel heeft die game baat bij een goede, snelle CPU en bij een ruime hoeveelheid RAM. Derhalve kijk ik naar systemen die nu al 32 GB RAM hebben en beschikken over een i7 (of AMD alternatief). Maar ik sta ook open voor de upgrademanier als dat heel eenvoudig gaat en veel kosten bespaart.
Edit: Ergens in mijn achterhoofd overweeg ik ook om géén laptop te kopen maar een desktop, maar dan moet ik ook ergens een scherm kwijt. Ik wil hem niet direct op mijn tv aansluiten (ook niet voor Kodi) omdat ik het juist fijn vind om bijv Football Manager te spelen terwijl ik een film of serie kijk. En in een klein appartement nog een mooie monitor en grote kast kwijt moeten is lastig als elke cm ook door iets anders, of door loopruimte ingenomen kan worden.
[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 17-04-2025 13:17 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator