Vermogen en upgraden, welke route?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:13
Ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer films kijk en dus heb ik zitten spelen met instellingen in de receiver voor het best mogelijke geluid en wat calibratie profielen gemaakt. (De sub is veel te krachtig voor de kamer en vooral Dolby content lijkt extra bass te pompen)

Nou kwam ik 1 vreemd iets tegen en dat is dat als ik de receiver op 4 ohm zet het verbruik met ruim een derde af neemt, zowel in idle als onder load. 46 watt > 32.
Ik merk echt helemaal geen snars verschil ik volume of geluidskwaliteit. Ik heb hem dus op 4 ohm laten staan ipv de standaard 6ohm.
Kan iemand dit uitleggen/verklaren en kan het kwaad?

De geluids set in kwestie staat in mijn inventaris onder TV.

Verder zit ik te twijfelen over een upgradje. Nou heb ik meerdere opties.
- Nieuwe center speaker voor betere stemmen wat spms wel matig is. Staat nu al +6db om duidelijk te zijn.
- 2 hight speakers wat de receiver al ondersteund. (Kan sides niet kwijt)
- 2 nieuwe Front towers en de 2 Front naar achter verplaatsen voor wat meer power voor en achter.

Welke heeft volgens jullie de grootste impact op de film ervaring. Meerdere upgrades gaan er nog niet komen want ik wil eigenlijk een upgrade naar 100 inch tv realiseren komend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Upgrade vraag hebben we een apart subforum voor ;)

Verder: is het je subwoofer die ineens minder verbruikt, of je receiver? En zo ja, welke dan?
Wij kunnen niet ruiken wat jij hebt staan he ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
The Eagle schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:18:
Upgrade vraag hebben we een apart subforum voor ;)

Verder: is het je subwoofer die ineens minder verbruikt, of je receiver? En zo ja, welke dan?
Wij kunnen niet ruiken wat jij hebt staan he ;)
Excuses die heb ik zo snel niet kunnen vinden dan.

Het is de receiver zelf. De actieve subwoofer heeft een eigen power supply.

En de set staat zoals aangegeven in mijn inventaris.

Maar hier los de set:

uitvoering: Onkyo TX-NR676E Zwart

uitvoering: Onkyo SKS-HT978THX (Zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

computerjunky schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:07:
Ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer films kijk en dus heb ik zitten spelen met instellingen in de receiver voor het best mogelijke geluid en wat calibratie profielen gemaakt. (De sub is veel te krachtig voor de kamer en vooral Dolby content lijkt extra bass te pompen)

Nou kwam ik 1 vreemd iets tegen en dat is dat als ik de receiver op 4 ohm zet het verbruik met ruim een derde af neemt, zowel in idle als onder load. 46 watt > 32.
Ik merk echt helemaal geen snars verschil ik volume of geluidskwaliteit. Ik heb hem dus op 4 ohm laten staan ipv de standaard 6ohm.

De geluids set in kwestie staat in mijn inventaris onder TV.

Verder zit ik te twijfelen over een upgradje. Nou heb ik meerdere opties.
- Nieuwe center speaker voor betere stemmen wat spms wel matig is. Staat nu al +6db om duidelijk te zijn.
- 2 hight speakers wat de receiver al ondersteund. (Kan sides niet kwijt)
- 2 nieuwe Front towers en de 2 Front naar achter verplaatsen voor wat meer power voor en achter.

Welke heeft volgens jullie de grootste impact op de film ervaring. Meerdere upgrades gaan er nog niet komen want ik wil eigenlijk een upgrade naar 100 inch tv realiseren komend jaar.
Aankoopadvies moet in Beeld en geluid koopadvies Ik zal je post daarnaartoe verplaatsen.

Je fronts naar achteren zetten heeft eigenlijk niet veel meerwaarde voor surround omdat er alleen effecten door achter/zij/hoogtespeakers gestuurd worden. Stel nu dat je altijd speciaal opgenomen concerten oid zou luisteren met bijzondere geluidsmixen, of altijd je stereomuziek wilt beluisteren vanuit alle kanten, wellicht dat het dan wel zin heeft, maar in eigenlijk alle normale gevallen voldoen je gewone effectspeakers al gewoon voor je surroundsound.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
De huidige sprakers achter staan op een behoorlijke plus om er een beetje geluid uit te krijgen dus ol hoopte dat 2x een 12cm cone vs 1x een 13 cm cone wat meer power achter zou geven en een warlt meer gebalanceerde settings.
Idee achter krachtigere voor speakers is dat ze een deel bas overnemen en ik de sub wat kan temmen zonder aan vol geluid in te leveren.

[ Voor 200% gewijzigd door computerjunky op 22-11-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
computerjunky schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:07:
De speaker bepaalt de impedantie, niet de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
jadjong schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:57:
[...]

De speaker bepaalt de impedantie, niet de versterker.
Dat zal technisch allemaal best daar heb in niet veel verstand van. Maar dat verklaart voor mij niet waarom de receiver in de 4 ohm stand ruim een derde minder verbruikt uit het stopcontact en wat daar mogelijk wel of niet de gevolgen van zijn.

De speakers zijn 8 ohm de receiver heeft een 4/6 ohm switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je ziet dit wel vaker. Als je de versterker instelt op 4 ohm, gebruikt hij een andere tap van de voedingstransformator, waarmee de voedingsspanning van de eindtrap lager is. Het is inderdaad zuiniger. Een nadeel is dat hij zo minder vermogen kan leveren aan een 8 ohm luidspreker. Dat maakt alleen uit als je de versterker volledig uitstuurt, dus dat je het geluid zo hard zet dat het vervormt - op de andere stand zou het dan nog net iets harder kunnen.

De stand 4 ohm kan dus een prima keuze zijn, zelfs met 8 ohm luidsprekers.

[ Voor 64% gewijzigd door TBTL op 22-11-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
TBTL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:06:
Als je de versterker instelt op 4 ohm, gebruikt hij een andere tap van de voedingstransformator, waarmee de voedingsspanning van de eindtrap lager is. Het is inderdaad zuiniger. Een nadeel is dat hij zo minder vermogen kan leveren aan een 8 ohm luidspreker. Dat maakt alleen uit als je de versterker zo hard zet dat het geluid vervormt - op de andere stand zou hij dan nog net iets harder kunnen.

De stand 4 ohm kan dus een prima keuze zijn, zelfs met 8 ohm luidsprekers.
Kan het zo zijn dat mijn speakertjes zo klein zijn en de power benodigdheid zo laag is dat ik er niets van merk?

Ik heb de receiver gecapped op 65% omdat dit al zo luid is dat het niet wenselijk is.
Net even een test gedaan.
4 ohm idle 32 watt op 65% volume 41 watt.
6 ohm stand 46 warr idle en op 65% load 73 watt.

En ja je hoort hem idd intern een relais of iets dergelijks schakelen net als bij aan en uit zetten.

En kan het dus zo zijn dat met grotere speakers (Towers) die waarschijnlijk meer power nodig hebben je dan beter af ben met de 6 ohm setting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Luidsprekers hebben niet 'vermogen nodig' om goed te werken. Wat je nodig hebt, is afhankelijk van hoe hard je het geluid wilt hebben. Sterker nog, vaak zijn grote luidsprekers zelfs iets efficiënter dan kleine, waardoor je met minder vermogen het gewenste volume haalt.

Je merkt er niks van, omdat de instelling niks uitmaakt, tot aan het punt waarop de versterker zijn maximale vermogen levert. Maximaal volume.

[ Voor 23% gewijzigd door TBTL op 22-11-2024 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
computerjunky schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:02:
[...]

Dat zal technisch allemaal best daar heb in niet veel verstand van. Maar dat verklaart voor mij niet waarom de receiver in de 4 ohm stand ruim een derde minder verbruikt uit het stopcontact en wat daar mogelijk wel of niet de gevolgen van zijn.

De speakers zijn 8 ohm de receiver heeft een 4/6 ohm switch.
Als je 100W uit een 4ohm speaker wil krijgen moet je er 20 volt in steken vanaf de versterker. Als je dezelfde 100W uit een 8ohm speaker wil krijgen moet je er 28 volt in steken vanaf de versterker. Alleen heeft geluid de vreselijk eigenschap dat er dynamiek in zit, dus die versterker wappert de hele tijd heen en weer tussen 0.1 volt en 28 volt. Zoals je ziet heeft deze versterker in de ene configuratie een bereik van 28 volt en in de andere configuratie een bereik van 20 volt. Sommige versterkers doen dit traploos, andere moet je vooraf instellen en dan schakelt de voeding intern wat dingen aan uit zoals @TBTL uitlegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
Ok thx voor alle uitleg. Lang verhaal kort dus: zolang het goed klinkt lekker op de 4 ohm instelling laten staan en energie besparen.
Pagina: 1