Moederbord + CPU & GPU match?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonofolga
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-03 12:54
Ik ben bezig om na 15 jaar weer eens een PC te bouwen na jaren aan een iMac te hebben gezeten.

Nu heb ik een RX 6600 xt MERC 308 XFX MERC 319 RX 6800 XT grafische kaart gekregen als basis en daar heb ik nu een Ryzen 7 7800X3D bij gekocht. Nu ben ik op zoek naar een geschikt moederbord om die mee te combineren. Het moet in een Fractal North case passen.

Na wat onderzoek ben ik op een ASUS TUF Gaming B650-PLUS AM5 moederbord gekomen.

Nu natuurlijk mijn overduidelijk vraag: is dit een goede keuze?

mijn bij-vragen:
- het moederbord heeft als inbouwslot een PCIe x16. De GPU: PCI-E 4.0 @ 8x. Levert dit problemen op?
- Past dit in de case? want ik heb geen idee waar ik nog rekening mee moet houden qua koeling/kabels.

Side info: ik had al gehoord van iemand dat de cpu flinke overkill is voor mijn grafische kaart, maar ik wil in de toekomst misschien de grafische kaart vervangen als de resultaten tegen vallen.

links naar de product info:
CPU: Ryzen 7 7800X3D
GPU: XFX MERC 319 RX 6800 XT
Moederbord: ASUS TUF B650-Plus
Case: Fractal North case

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:11

Thomg

Aww yiss

CPU is inderdaad overkill, maar het hangt er ook een beetje vanaf wat je er mee gaat doen. In selecte gevallen kan de 7800X3D alsnog de bottleneck zijn.

Ik zou de meerprijs neerleggen voor de variant met wifi omdat de meerprijs vrij minimaal is.
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
Of je kan doorpakken naar de B650E variant.
uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonofolga
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-03 12:54
In welke selecte gevallen zou dat dan zijn? Ik zal de PC vooral gebruiken voor gamen, 3D design (Solidworks, maar zonder rendering) en Photoshop/Indesign/Illustrator.

Ik had begrepen dat een overkill aan cpu juist geen bottleneck problemen zou opleveren. in tegenstelling tot een overkill aan GPU.

Ja de Wifi versie is idd niet veel duurder. Maar geen opvallende problemen bij deze combo keuze?

EDIT: ik zie nu dat ik de verkeerde GPU heb genoemd: Het betreft de XFX MERC 319 RX 6800 XT.

[ Voor 10% gewijzigd door sonofolga op 23-11-2024 20:09 ]