binnenmuur verdikken / opvullen met ytong

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:31
Hoi, ik heb een kalkzandsteen binnenmuur van 12cm dikke blokken (dragend) van 3m breed die ik dikker wil hebben. Puur voor het zicht, om de overgang van tegels naar stuc beter te laten verlopen en wat diepte verschil te creeren.

Kan ik een rijtje ytong blokken van 5cm ervoor stapelen, en zet ik er die dan strak tegen aan, of juist 1cm los en met veerverbindingen werken of dicht purren?
dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:01
Puur voor het zicht? Ik zou houten frame + gipsplaten gebruiken, verwerkt nog veel makkelijker.
Binnenmuren hoeven geen spouw, dus je mag de 2e muur ertegenaan bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:29

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

En in geval van een houten frame met gipsplaten: Schroef dan eerst 18mm OSB platen ( al dan niet met messing en groef ) eerst tegen het houten frame aan. En dan pas de gipsplaten.

Zorg er wel voor dat de naden van de OBS en gipsplaten continu verspringen!

Dan kan je namelijk overal in je muur gewoon meteen wat bevestigen zonder dat je holle wandpluggen moet gebruiken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Is de te verdikken muur de muur waar betegeld of gestuct gaat worden?

En waar zit de overgang naar een volgend materiaal, want dat is ook weer belangrijk voor eventuele scheurvorming (bij 2 verschillende materialen).

Opbouwen met cellenbeton is goed stevig en gemakkelijk zelf te doen. En omdat het geen spouw nodig heeft kun je dit strak ertegenaan bouwen en direct vastlijmen op de bestaande kalkzandsteen muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:47
5cm? een dubbelle laag underlayment en een gipsplaat. Dat gaat een stuk sneller en schroef je er zo aan vast.
Of 5cm dik wedi plaat of qboard. Kun je zo op stucen of tegelen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:31
Is in de badkamer. Links van de 'verdikking' zit een tegelwand, rechts sluit deze muur aan op een hoek. Het stucwerk komt dus op de 'verdikking'. Hier komt ook de wasbak dus er komt wat leidingspul in. Ivm het leidingspul werk ik liever met blokken dan met OBS/gipsplaten.
Mijn vraag is beantwoord, strak tegen de kalkzandmuur vastlijmen. Dank allen!
Pagina: 1