Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nett5
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-02 11:50
Ik wil een paar radiatoren uit 1969 vervangen door exemplaren van deze tijd. Om de warmteafgifte van de oude radiatoren te berekenen heb ik al verschillende sites bezocht. De verschillende types radiatoren zijn duidelijk beschreven. Helaas kan ik het type radiator dat er nu zit niet linken aan een van deze types. Qua breedte/diepte afmeting (7/8 cm) zou het om een type 21 kunnen gaan. Die heeft dubbele panelen met 1 convector maar bij de huidige radiator lijkt het alsof er 2 convectoren in zitten. Hou ik T22 aan met 2 convectoren klopt de breedte/diepte (10/11 cm) niet van de radiator. Om de huidige warmteafgifte te kunnen berekenen heb ik wel het juiste type nodig. Wie weet welk type ik kan aanhouden? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FW4KrjJfuaznoPazUKsIqSyGias=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PltmqiK4dfAMD17osKybvdlN.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Nett5 op 26-11-2024 16:34)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:02
Dit is gewoon een T22, maar dan met kleinere lamellen dan hedendaagse T22 radiatoren dus minder vermogen dan een hedendaagse T22. Denk dat je uit mag gaan van een T21 qua vermogen.

Wat is overigens het doel? Ga je voor de looks, of wil je meer afgifte?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:41

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als je naar de huidige tijd gaat upgraden kun je ook kijken naar de noden van deze tijd :)

Is jouw systeem geschikt voor ltv? Zo niet, kun je sowieso gaan voor dikkere panelen met meer afgifte. Dan kun je de stook temperatuur verlagen. Ik kan Jaga Strada Hybrid aanraden om eens serieus te bekijken.

Heb ik hier in huis om gedaan. Vroeger stond hier een stel radiatoren van 1 paneel zonder convectoren, bedoeld om een cv ketel op 80'c te laten ploeteren. Nu hangt het vol Jaga convectoren en kan ik met een stooklijn van 40'c rond komen. Dus ook lagere stookkosten en voorbereid op de warmtepomp.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:28
Ik zou eerder voor elke ruimte opnieuw berekenen wat voor radiator je nodig hebt, in al die jaren zal er in het huis toch ook wel wat veranderd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
Nett5 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:33:
Ik wil een paar radiatoren uit 1969 vervangen door exemplaren van deze tijd. Om de warmteafgifte van de oude radiatoren te berekenen heb ik al verschillende sites bezocht. De verschillende types radiatoren zijn duidelijk beschreven. Helaas kan ik het type radiator dat er nu zit niet linken aan een van deze types. Qua breedte/diepte afmeting (7/8 cm) zou het om een type 21 kunnen gaan. Die heeft dubbele panelen met 1 convector maar bij de huidige radiator lijkt het alsof er 2 convectoren in zitten. Hou ik T22 aan met 2 convectoren klopt de breedte/diepte (10/11 cm) niet van de radiator. Om de huidige warmteafgifte te kunnen berekenen heb ik wel het juiste type nodig. Wie weet welk type ik kan aanhouden? [Afbeelding]
welke waarde geeft radiator type 21 en welke waarde geeft radiator type 22 welke afmeting is je radiator ?
en hoe groot is de ruimte die je ermee moet verwarmen. h x b x l .

eigenlijk is het vrij simpel meestal rond de 50 watt per m3 maar wat je wilt als goed rendement kwa cv ketel
hang er dan maar 60 a65 watt in. en ga je spouwmuur isoleren/kruipruimte isoleren echt zoveel vermogen als online wordt geadviseerd daar kan je een dik vraagteken bijzetten, Eventueel kan je nog boosters erop zetten. dan heb je meer rendement kwa radiatoren en kwa cv ketel. normaal adviseer ik stooklijn van rond de 50 a 55 graden. zodat je radiatoren ook nog een goede afgifte hebben. (niet iedereen wil een booster)
en als het echt vriest dat het kraakt wat we niet meer krijgen dan is 65 graden wel leuke backup zeg maar.
https://www.stelrad.eu/wp...ads/CORRECTIEFACTOREN.pdf eigenlijk hetzelfde verhaal.
echter ik hou je niet tegen om je stooklijn nog verder te verlagen en nog meer rendement te krijgen en of
om te gaan naar een wamrte pomp zoals in de andere personen in de topic segureren. (geen slecht idee)

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 23-11-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nett5
Ben me ook aan het oriënteren op diverse mogelijkheden betreffende LT radiatoren. Berekening wat nodig is aan waarde/wattage van de radiatoren en convector om de ruimte te verwarmen heb ik ook gedaan. Isolatie van het huis is goed. Het ging mij er vooral om een de wattage berekening van de huidige radiator in vergelijking met plaatsing van een andere radiator. Het plan is om in de woonkamer de oude radiatoren en de convector in de convectorput te vervangen voor hedendaagse exemplaren. Dank voor de reacties en ik hou me aanbevolen voor goede tips.👍

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:02
Dit is gewoon een T22, maar dan met kleinere lamellen dan hedendaagse T22 radiatoren dus minder vermogen dan een hedendaagse T22. Denk dat je uit mag gaan van een T21 qua vermogen.

Wat is overigens het doel? Ga je voor de looks, of wil je meer afgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nett5
Ik ga voor meer afgifte in combinatie met looks. Bovendien ben ik op sommige plaatsen gebonden aan bepaalde maatvoeringen qua hoogte/lengte en type radiator. In principe ga ik voor LT radiatoren met de hoogste warmteafgifte. Ook met het oog op de korte of langere termijn betreffende het plaatsen van een (All-Electric Ready) hybride warmtepomp. Heb van alles met elkaar vergeleken en geef 'voorlopig' de voorkeur aan JAGA Strada radiatoren. Hopelijk zijn die goed te combineren met T33 radiatoren elders in het huis.
Pagina: 1