Nett5 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:33:
Ik wil een paar radiatoren uit 1969 vervangen door exemplaren van deze tijd. Om de warmteafgifte van de oude radiatoren te berekenen heb ik al verschillende sites bezocht. De verschillende types radiatoren zijn duidelijk beschreven. Helaas kan ik het type radiator dat er nu zit niet linken aan een van deze types. Qua breedte/diepte afmeting (7/8 cm) zou het om een type 21 kunnen gaan. Die heeft dubbele panelen met 1 convector maar bij de huidige radiator lijkt het alsof er 2 convectoren in zitten. Hou ik T22 aan met 2 convectoren klopt de breedte/diepte (10/11 cm) niet van de radiator. Om de huidige warmteafgifte te kunnen berekenen heb ik wel het juiste type nodig. Wie weet welk type ik kan aanhouden?
[Afbeelding]
welke waarde geeft radiator type 21 en welke waarde geeft radiator type 22 welke afmeting is je radiator ?
en hoe groot is de ruimte die je ermee moet verwarmen. h x b x l .
eigenlijk is het vrij simpel meestal rond de 50 watt per m3 maar wat je wilt als goed rendement kwa cv ketel
hang er dan maar 60 a65 watt in. en ga je spouwmuur isoleren/kruipruimte isoleren echt zoveel vermogen als online wordt geadviseerd daar kan je een dik vraagteken bijzetten, Eventueel kan je nog boosters erop zetten. dan heb je meer rendement kwa radiatoren en kwa cv ketel. normaal adviseer ik stooklijn van rond de 50 a 55 graden. zodat je radiatoren ook nog een goede afgifte hebben. (niet iedereen wil een booster)
en als het echt vriest dat het kraakt wat we niet meer krijgen dan is 65 graden wel leuke backup zeg maar.
https://www.stelrad.eu/wp...ads/CORRECTIEFACTOREN.pdf eigenlijk hetzelfde verhaal.
echter ik hou je niet tegen om je stooklijn nog verder te verlagen en nog meer rendement te krijgen en of
om te gaan naar een wamrte pomp zoals in de andere personen in de topic segureren. (geen slecht idee)
[
Voor 6% gewijzigd door
miciel op 23-11-2024 19:14
]