Hybride of All Electric voor Energie c/b label huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49
Historisch gasverbruik: 1100 m³/jaar (winter '23/24?)
Afgiftesysteem:
- 65 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, Y groepen, Z daarvan staan altijd open
- 5 radiatoren, totale afgifte bij 75 graden 8,8 kW 3 type 2, bij 40 graden is dit 1.7 kw (berekent) dit kan misschien nog omhoog geschroeft worden met radiator ventilatoren.
SWW:
- plek voor boiler: Zolder
- 300 liter nodig per dag
- DWTW aanwezig: Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: Betrouwbaar, stil, zuinig, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, goedkoop, design, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk,
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Buitenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkPSh8e5Yb5raCYFGpB5GWG4pbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksQcuDYfIcNR1KfSrfXsEEpw.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeYJTDaQpIwSnbXKLaqEnfpzu0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sO507f1TqVN1l8YMm49KABQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie: de ketel gaat het binnenkort begeven. We kunnen repareren, maar de ketel is al 12 jaar oud, dus advies is om te vervangen. Onderhoudsbedrijf wilde meteen een cv ketel daar neerzetten, maar ik wil kijken of het niet handig is om even naar hybride te gaan. In het topic over de intergas xtend werd er geopperd dat ik misschien naar all electric zou moeten kijken. Echter, installateurs willen dat niet plaatsen in een huis wat geen A+++ is. Gezien ik een C label heb (wat wellicht B is omdat ik veel isolatie heb verwerkt), weet ik dat ik dat niet ga halen, maar ook dat ik dat waarschijnlijk nooit ga halen.

De vraag is dan ook, moet ik All-electric echt achterwege laten? Ik was al aan het kijken naar een intergas xtend dus hybride gaan is geen slecht idee. Maar als ik de stap kan nemen is het misschien de moeite waard.

Ik heb al wat advies ingewonnen van een aantal installateurs, maar die zijn een beetje strijdig met wat ik in de topics hier lees.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:27
All electric is mogelijk als de balans afgifte-verlies klopt.

Die afgifte wil je met maximaal 45 graden water bereiken, want de efficiëntie daalt met 2% per graad.
Het verlies verminder je met isolatie.

De balans is dus te zoeken in verbeteren afgifte systeem en/of verbeteren isolatie.

En dan heb je zelf een redelijke richting voor vervolgvragen ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 22-11-2024 14:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:51
justice strike schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:34:

Ik heb al wat advies ingewonnen van een aantal installateurs, maar die zijn een beetje strijdig met wat ik in de topics hier lees.
Is er beneden overal vloerverwarming?
In hoeverre kan je het huis warm houden met enkel de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:07

DropjesLover

Dit dus ->

All electric gaan.
Kijk wel eerst naar wat je vooraf nog kan bereiken met extra isoleren (kruipruimte, dak, HR++ glas plaatsen), zodat je de warmtepomp niet te groot neemt. Ze kunnen terug moduleren, maar mijn 10kW'er (3,6kW elektrisch verbruik) komt eigenlijk nooit boven de 1kW elektrisch verbruik uit, ook niet in de winter, en staat zeer veel te pendelen...

Dit in een huis van bouwbesluit 1992 / C-label, later, na het plaatsen van de warmtepomp verder geisoleerd.
Dit ook ivm een ketel van 23 jaar oud...

[ Voor 17% gewijzigd door DropjesLover op 22-11-2024 16:12 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ik heb een woning uit 1978 met nu een C label (na isoleren van de vloer). Daar is later nog de zolder geisoleerd met een goede 22 cm isolatie.

Wat ik nog zou kunnen doen is glas op sommige plekken vervangen met HR++ (of een nieuwe pui) en de enige slaapkamer (ook deel van het schuine dak) nog naisoleren met 22cm (zoals de zolder).

Maar dan is het ook echt wel klaar. Spouw kan niet nageisoleerd worden, heb wel een dubbele want geplaatst in de schuur (welke tegen de woning zit) maar dat is ook maar 4m^2 wat geisoleerd is dan.

Gelukkig is de achtergevel wel een stuk kleiner geworden, aangezien de uitbouw de eerste verdieping in beslag neemt (en de uitbouw is driedubbel glas).

enfin, de hele begane grond is vloerverwarming. Ik moet nog even kijken hoe ik dit kan inregelen. Ik krijg hem niet goed op warmte maar het zou wel moeten kunnen schat ik in,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Die vloer is wel belangrijk… wat bedoel je met krijg hem niet op warmte?

Wordt de kamer niet warm of voelt de vloer niet warm…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
De vloer wordt niet heter op de heat echanger dan 29 graden. Terwijl de thermostaatknop wel gewoon op 50 staat nu. De aanvoer pijp is ook beduidend warmer dan 29 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ronald schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:44:
Die vloer is wel belangrijk… wat bedoel je met krijg hem niet op warmte?

Wordt de kamer niet warm of voelt de vloer niet warm…
De woonkamer is nu op warmte, en lijkt nu allemaal goed te gaan. Maar het ging wel heel langzaam om de kamer op warmte te krijgen. Toch wel een aantal dagen.

Ben benieuwd of het goed gaat blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het is vandaag 10 graden warmer… ik heb de verwarming uit omdat ik er niet ben, maar op de app zie ik dat het hele huis warmer geworden is

Er lijkt een capaciteit probleem in de vloer te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ronald schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:46:
Het is vandaag 10 graden warmer… ik heb de verwarming uit omdat ik er niet ben, maar op de app zie ik dat het hele huis warmer geworden is

Er lijkt een capaciteit probleem in de vloer te zijn
vreemd genoeg heb ik dat probleem niet als ik een aanvoer van 65 graden gebruik. Dit vind ik wel vreemd, zeker omdat er een thermostaat op staat die alles op 35-40 limiteerd. Met een aanvoer van 45 graden zou die thermostaat nagenoeg altijd open moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Die mengverdelers werken lang niet altijd goed bij lagere temperatuur.

Verwachting is dat er teveel bijgemengd blijft worden… dus lager dan gewenst de vloer in gaat: meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ik merk net dat ik de uitvoer temperatuur aan het meten ben. Die hangt tussen de 25 en 29 graden. (nooit hoger ook vrijwel nooit lager).

Ook merk ik dat de loodgieter die hier is geweest nooit de pomp heeft ingesteld. Dus, hij heeft gewoon de stekker eruit getrokken en er weer ingestopt. Nooit ontlucht oid.

Ik ga die stappen even doen, en dan het toerental variabel maken adhv de druk. Dan zou alles wat beter moeten werken.

Tevens mijn grootste vrees ij gebrek aan warm water niet de verwarming gek genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door justice strike op 24-11-2024 21:30 ]

Pagina: 1