Lekkage bij raam nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 23:14
Wij wonen in een relatief nieuw nieuwbouwhuis, 5 jaar geleden laten bouwen. En de laatste tijd hebben we last van water wat onder de raamranden vandaag komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6pXX2b4W3LZZ5IsELCU4LJQZ3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77qsMvI5SEURWLTIZrc6QjJH.jpg?f=fotoalbum_large

De bouwer zegt dat een afstelling van het raam zou zijn of overdruk of condensatie. En dat het niet onder de garantie valt. Het gaan om een smal raam op zolder, wat eigenlijk alleen in de zomer op de kantelstand staat. Als ik het openmaak zie ik zwarte aanslag die wellicht op vocht kan wijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuHIcLq7qw1NV6NfOyNJyvHwnL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zl3yS6c7b2fBDB9xyJqWuEgB.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vragen zijn ongeveer dit, is dit een afstellingsprobleem en mag dat voorkomen bij een "nieuw" huis?

De bouwer was heel goed in het opleveren van het huis, maar is vervelend terughoudend met alles wat met nazorg te maken heeft. Volgens hen valt zo'n beetje niets onder de garantie, dus ik wil niet blind varen op hun oordeel.

Code, justify, code - Pitr Dubovich

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik kan geen hulp bieden, maar ik lees wel even mee.. heb zelf houten kozijnen en boven lekt er ook ééntje wat water bij hevige regen. Toevallig ook nieuwbouw 2019/2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:45
heb je de verf bescherming (of hoe dat ook mag heten) van de rubberen randen van het raam gehaald? Kun je anders een foto van de rand van de rand van het raam, zodat de rubberen rand (op het gedeelte waar het vochtig is) kunt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Barrycade

Through the...

Voel je het tochten langs die kant? Dan sluit je raam niet goed aan. En dat is meestal een afstelling.

Of het wel of niet onder garantie valt moet je even nalezen in je waarborg documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
Volgens de waarbord zouden lekkages eronder moeten vallen, maar de bouwer zegt van niet.

Ik heb niets ergens vanaf gehaald, het raam is op de derde verdieping. Ik snap niet helemaal welke foto je wil zien, maar ik probeer er een paar. Het raam doe ik nooit op die manier open, dus ik had het vocht en de aanslag nog niet eerder gezien.

Er lijkt vocht te zitten tussen het kozijn en de rubberen rand van het raam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJ3WoFEEUGSfkuFVzDLcECHYxsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCDexoHY82H8Dk3w3brb595n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13OwRfK3KUOzXRYqRD3YwcoE0UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xh0l2pxRaT5dJ6vp5POyhpJc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxRY0mjqIgBgD-EymIORZ5vBHUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IPLSihvZZIqxg91YhhTxrWa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54idJS-6kNbBM6VIfBUQ8Rh5Fyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vdDLtogod7swGK7Dbvgq8Cl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy9Le4tNnjpsT8jvcp_TuIByEk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9irO6ENGhgyrWSt9N57KPB9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
canonball schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:45:
heb je de verf bescherming (of hoe dat ook mag heten) van de rubberen randen van het raam gehaald? Kun je anders een foto van de rand van de rand van het raam, zodat de rubberen rand (op het gedeelte waar het vochtig is) kunt zien?
Dit vooral en daarna even een foto van het hele kozijn voor de beugels waar het raam tegen het kozijn getrokken wordt met de (stelbare) palletjes.

Met het deel dat op de foto staat is volgens mij niet heel veel te stellen. (Al heb ik zelf variant die links-rechts stelbaar is.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:03
Zou vooral even goed schoonmaken en de rubbers vooral, die verzorgen de waterkering. Er lijkt al rommel tussen te zitten en dan kan water gewoon naar binnen sijpelen.

De oorzaak kan zijn dat die rubbers op een gegeven moment niet lekker meer afsluiten. Dan kun je proberen je raam afstelling strakker te maken zodat het beter aandrukt maar ooit zullen de rubbers vervangen moeten worden bijv.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:58
Dit is ook geen lekkage, maar gewoon een kwestie van je raam afstellen inderdaad.
Je ziet duidelijk dat het raam daar niet goed sluit, gezien de viezigheid op het (binnen)kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
Okay, gaan we eens uitzoeken hoe dat afstellen werkt. Het schoonmaken en de rubbers invetten, is dat een idee alvast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Hiervoor na 5 jaar nog bij je bouwer aankloppen zonder eerst zelf goed te kijken. Ik snap wel dat hij dat een beetje irritant vindt. ;)

Het ziet er inderdaad uit dat het raam beter afgesteld moet worden en dat er ook al een tijdje spraken is van enige doorlating.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
Dinictus208 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:24:
Hiervoor na 5 jaar nog bij je bouwer aankloppen zonder eerst zelf goed te kijken. Ik snap wel dat hij dat een beetje irritant vindt. ;)
Deze bouwer probeert alle meldingen af te doen met het valt niet onder garantie. En ik had nog niets eens gevraagd of hij iets wou doen, alleen of hij wist wat het was, zeg maar de antwoorden die ik in deze thread kreeg, had ik van de bouwer willen hebben.

Bijvoorbeeld mieren hadden een nest gebouwd in de holle drempel bij de tuindeur. Dus ik vraag aan de bouwer, hoe kan ik die losse drempel zelf verwijderen, welk model is het, etc. Antwoord: dat valt niet onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-09 11:00
Bij de foto die je van buitenaf genomen hebt zie ik 1 6 kant kop, de andere zijn torx, probeer de zeskant met een inbus een beetje te draaien en kijk goed of je het raam ziet bewegen. Ik ken het systeem niet maar vermoedt dat er zo iets mee te verstellen valt, zo ook op de vertikale inbus.
Bij de sluitpunten nokjes op de dorpel , en onderzijde raam en zijkant zitten waarschijnlijk ook zeskanten, die je kan draaien, gewoon een beetje proberen, of linksom of rechtsom en kijken welke kant het heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Die aannemer kan ik wel een beetje begrijpen, dit zou best eens onder gewoon onderhoud kunnen vallen.
Wat ik zou doen is:
A. Alles eens goed schoonmaken en er goed op letten dat de afvoergaatjes naar buiten niet verstopt zijn door vuil.
B. Afstelling van raam controleren. De afstelling moet zo zijn dat alle rubbers een beetje ingedrukt worden. Deze afstelling kan, zeker bij kozijnen van hout, in vijf jaar best wat verlopen zijn.
Pagina: 1