Sluipverbruik van ongeveer 3 a 4 kWh per dag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:59
Beste,

Dit lijkt mij enorm veel?
Mijn ouders wonen in een uit 2010 vrijstaande woning met energielabel A.
Er is een mechanische ventilatie
Een CV ketel op gas
Een kleine waterboiler onder de keukenkraan
Verder een inbouwkoelkast uit 2010 en een losstaande diepvries uit 2010
Een Ring en Alarm systeem

Ze zijn afgelopen 2 weken weggeweest, hebben hun computer uitgezet.
Voor de rest kan ik niks vinden wat nog stroom zou verbruiken.

Maar is 3 a 4 kWh dan behoorlijk veel?
Ik woon thuis met in totaal 4p en wij verbruiken 7kWh per dag momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Het gaat hier dan om een constant gebruik van 125 Watt?

Je moet ook bedenken dat je dit verbruik sowieso hebt. Ook in die situatie waarin je wel thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Koelkast/vriezer, standby apparaten zoals een TV, buitenlampen, netwerk apparatuur, smart spul, het kan bij elkaar allemaal aantikken.

Het klinkt niet als mega veel. Als je erachter wilt komen kun je de stoppenkast t/omschrijving erbij pakken en de stoppen 1 voor 1 omzetten om te achterhalen waar het em in zit.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
https://www.unitedconsumers.com/energie/blog/sluipverbruik

Een gemiddeld constant gebruik van 125 W is wat aan de hoge kant. Echt te hoog zou ik het niet willen noemen. Maar aan de andere kant boiler/koelkast/vriezer zijn forse gebruikers. Vriezers en koelkasten zijn de laatste 14 jaar wel aanzienlijk zuiniger geworden.

[ Voor 22% gewijzigd door Prisma16 op 22-11-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:21
Ergens tussen de 125 en 165W standby verbruik kan mogelijk wat naar beneden, maar is niet wereldschokkend hoog. 26W gemiddeld voor een koelvries combinatie, nog eens hetzelfde voor de losse diepvries. Paar watt voor de deurbel en alarmsysteem. Vergeet ook de router niet voor 5-10 Watt. Keuken boiler als die aan is blijven staan heeft een stilstand verlies van ongeveer 20Watt (zo'n itho close-in boiler)

Zo kom je een heel eind, dus geen gekke dingen volgens mij.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
Ik zat eens naar mijn eigen sluipverbruik te kijken, begin van de maand was ik een weekje weg: 4.7-4.8 kWh.
Heb in mijn garage nog een oude vriezer staan (ooit gekregen toen we het huis kochten), verbruikt toch 0.86 kWh per dag.
I.v.m. overproductie van zonnepanelen niet de financiële prikkel gehad om hem te vervangen voor een zuiniger model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wij kunnen lastig raden waar het aan ligt als je zelf verder niets meet. Heb je een P1 meter van Homewizard bijvoorbeeld? Wat voor verbruik zie je dan als ze weg zijn? Alsin: is dit vooral een vlakke lijn of meer een achtbaan aan piek/dal verbruik? 3 a 4 per dag is ook een verschil van 33%, dus er lijkt iets flink piekverbruik te veroorzaken (wellicht de CV nu het kouder is?).

CV Ketel: comfort modus aan? Dan is er regelmatig gas/elektra verbruik.

Inbouwkoelkast + Losstaande vriezer: Merk en model? Deze komen uit 2010 en zijn 14 jaar oud, dat is in feite al voorbij hun verwachte levensduur. Ga hiervan het verbruik meten met een stopcontact energiemeter.

Waterboiler: oei, dat zal ook wel aardig wat verbruiken. Ga ook dit meten.

Ik zit zelf op zo'n 130w (2.5kWh per dag) maar dat is inclusief mechanische ventilatie, standby warmtepomp, quooker, 1 koelkast, 1 koelvriescombinatie, 3 routers, 2 robotstofzuigers en wat andere smart apparatuur.

Meten = weten.

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 22-11-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 19:17
Standby verbruik van 150 watt is naar mijn mening zelf relatief laag.

Hier met een losse koelkast en diepvries, MV, CV-circulatiepomp, quooker en daarnaast:
Een internetmodem, glasvezel convertor, raspberry-pi, een internetswitch, 3 accespoints, een TV en bovendien 9 Sonos-boxen. Deze smart-speakers doen zo maar 4 watt stand-by.
De raspberry PI logt dit voor me. Voor afgelopen nacht heb ik net even gekeken. Tussen 120 Watt en 240 watt constant variabel gemiddeld 175 watt per uur.

Daar zitten geen 'dikpunters' tussen. Elke apparaat en elke groep draagt een beetje bij in het stand-by verbruik. De enige oplossing is het afschakelen van apparatuur. Dat doe ik alleen als ik op vakantie ga, maar niet elke avond.

[ Voor 46% gewijzigd door BovenHond op 22-11-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Laatst online: 04-09 14:25
Als ik kijk naar ons verbruik in de nacht kom ik uit op iets tussen de 130 en 180 watt. Dit is redelijk vergelijkbaar met sluipverbruik omdat we 's nachts ook niet veel aan hebben staan.

Daar zit dan wel een en ander in, 1 inbouw ijskast en 1 vrijstaand model, 3 accepoints, 2 kleine switches, KPN router + convertor, raspberry, kleine boiler in keukenkastjes, ventilatie, een aantal IP camera's en een verzameling shelly plugs.
Verbeterpunten bij ons zouden zijn om de inbouwijskast te vervangen door een nieuwer model. Klinkt dus niet als schokkend veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
kx22 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:04:
Beste,

Dit lijkt mij enorm veel?
Mijn ouders wonen in een uit 2010 vrijstaande woning met energielabel A.
Er is een mechanische ventilatie
Een CV ketel op gas
Een kleine waterboiler onder de keukenkraan
Verder een inbouwkoelkast uit 2010 en een losstaande diepvries uit 2010
Een Ring en Alarm systeem

Ze zijn afgelopen 2 weken weggeweest, hebben hun computer uitgezet.
Voor de rest kan ik niks vinden wat nog stroom zou verbruiken.

Maar is 3 a 4 kWh dan behoorlijk veel?
Ik woon thuis met in totaal 4p en wij verbruiken 7kWh per dag momenteel
Ik denk dat het veel lijkt, maar dat het vooral verbruik is wat er altijd al is en dat is het normale.
Als je echt op onderzoek wilt uitgaan en het verbruik te verlagen, zul je kunnen kijken aan de stand van de CV-ketel. De pomp verbruikt elektra, verder zijn boilers, koelkast en vriezer grootverbruikers.
De oude koelkast en vriezer staan wellicht op de nominatie om vervangen te worden voor een zuiniger model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ik vind het allemaal wel meevallen, maar ja. Zoals al gezegd: apparaat voor apparaat meten, en kijken wat je anders wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Eerste ding is meten... dan moet je die gegevens nog gaan interpreteren.
Ik wilde weten of mijn vriezer nog wel goed werkte, dus ik ging meten.
Leuk dat je dan over een dag, week, maand iets hebt gemeten, maar waar ga je het mee vergelijken?
Uiteindelijk heb ik het vergeleken met de getallen van het energielabel bij nieuwe apparaten en kwam toen tot de conclusie dat die vriezer echt heel veel meer verbruikt dan zou moeten. Hij staat dus op de nominatielijst om vervangen te worden, maar tot op heden nog niet de (financiële) prikkel gehad om hem te vervangen.
Mijn wasdroger (ouderwetse condensdroger) staat ook op die lijst, maar die doet het ook nog steeds.

[ Voor 8% gewijzigd door CappieL op 22-11-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:59
Ah ok,
Het is constant 150-200 volgens de p1 meter. Dus het zou wel aan de apparaten meoten liggen.
Maar in mijn gedachte dat ik:
4p thuis = 7kWh
0p thuis = 3kWh
Dat is groot verschil, maar ik moet ook eens meten als ik niet thuis ben, zal dan ook wel zoiets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Een groot deel van je verbruik is het 'standaard' verbruik.
En een vriezer voor 2 personen verbruikt evenveel als een vriezer voor 4 personen, ook als die 4 niet thuis zijn.

Natuurlijk een was draaien of de oven aan, dat zijn ook grote verbruiken, die zul je missen als je niet thuis bent.

[ Voor 24% gewijzigd door CappieL op 22-11-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:54
Tsja het is maar wat je normaal vind.
Ik zit met een (tafelmodel)vriezer, mechanische afzuiging en koelkast zo rond de 2 kWh op een dag dat ik niet thuis ben.
Alleen de koelkast is ouder dan 4 jaar de rest is redelijk nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CappieL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:48:
Een groot deel van je verbruik is het 'standaard' verbruik.
En een vriezer voor 2 personen verbruikt evenveel als een vriezer voor 4 personen, ook als die 4 niet thuis zijn.

Natuurlijk een was draaien of de oven aan, dat zijn ook grote verbruiken, die zul je missen als je niet thuis bent.
Dat met die vriezer is niet helemaal waar zoals je het stelt (of zoals ik het lees). Een vriezer welke maar half vol zit verbruikt méér energie dat dat zo'n apparaat doet wanneer zo'n zelfde apparaat wel 100% vol zou zitten. Loze ruimte in de vriezer (Lees: lucht) laat zich lastig invriezen en behoudt ook zeer slecht de ingevoerde temperatuur / energie.

Maar voor de rest vind ik persoonlijk het genoemde comfortverbruik bij de TS nog wel meevallen. Sluipverbruik is het mijn inziens dus absoluut (nog) niet voor de volle 100%

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
@Will_M, klopt. Een volle vriezer is efficiënter dan een halfvolle.

Qua sluipverbruik kun je je soms verkijken op bijv. de router / modem van provider, of de set-up-box van de TV die niet in de eco-standby stand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 19:48
het verschil in efficiëntie is echter zodanig klein dat het meestal niet echt veel verschil uitmaakt. Indien je echt efficiëntie wenst kan je beter voor een koffermodel gaan, hier valt de koude lucht niet uit elke keer je hem opent.

Voor sluipverbruik kan het wel handig zijn om toestellen met standby verbruik achter iets van een schakelaar te zetten. Handig dat mijn consoles en tv constant up to date zijn en snel aangaan, maar als ik een weekendje weg ben mogen die dan wel volledig uit

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
BovenHond schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:27:
Standby verbruik van 150 watt is naar mijn mening zelf relatief laag.
Zonder te weten wat iedere verbruiker die niet is uitgeschakeld verbruikt ga je daar nooit achter komen.
Mijn standby verbruik (incl. een inbouwkoelkast en vries/koelcombi, pompen van WP,...) bedraagt 40 tot 90 Wh per uur. En dat is op basis van metingen en niet op basis van schattingen. :)
Zegt uiteraard niets over het verbruik van een ander.
De vries/koel combi verbruikt hier bv. gemiddeld 11-12 W (270 Wh per etmaal).
Wanneer je dan een vrieskist hebt die aan 80W zit lopen de verschillen vlug op.
Wanneer we er niet zijn (ook 's nachts) gaan toestellen zoals TV, radio, volledig van de stroom. Dan dus nul sluipverbruik). Scheelt ook weer een kleine slok op de borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
CappieL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:48:
Dat doet ie uiteraard niet wanneer je een model kiest met een kleinere inhoud.
Waarom zou je een vriezer installeren met een inhoud voor 4 personen wanneer je maar met 2 gebruikers bent.
Veel hangt ook af waar die toestellen staan en hoe gedisciplineerd ze gebruikt worden.
Onze inbouwkoelkast (inbouw is sowieso al niet heel zuinig) die in een verwarmde ruimte staat verbruikt meer in de winter dan in de zomer en gemiddeld dubbel zoveel als de combi vries/koelkast in de koele berging.
Een vriezer en/of koelkast waar (meerdere) personen de deuren veelvuldig openen zal meer verbruiken dan hetzelfde toestel waarvan (bij afwezigheid) de deuren niet open gaan.
Een bijna lege koelkast zal meer verbruiken dan een goed gevulde (op vakantie gaat hier alles in één toestel en wordt het tweede tijdelijk op non actief gezet).
Niet gekoelde waren in een vriezer leggen zal meer verbruiken dan reeds diepgevroren waren in de vriezer leggen. Hier worden diepgevroren waren tijdig uit de vriezer gehaald en eerst in de koelkast ontdooid. Scheelt op verbruik koelkast en onttrekt niet onnodig warmte aan de leefruimte.
Enz. :)

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:44
Hier verbruik van ongeveer 0,23kwh per uur per nacht...
Maar dan ga ik eens kijken
- Ziggo modem in de meterkast
- qoocker
- combi Vries en koel
- mechanische ventilatie
- cv
- apparaten uit maar niet via aan/uit knop: tv, Ziggo next, ps5, wekkers, echo, ganglamp voor kinderen, telefoons aan opladers, Nintendo Switch
- lage stroom dingen zoals tijd op oven, rolluiken, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Circulatiepomp van vloerverwarming kan behoorlijk wat verbruiken, en vaak draaien die 24/7, terwijl met een goedkoop sensortje erbij dat beperkt kan worden. Maar verder is het gewoon niet heel bijzonder verbruik zoals andere ook al noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

President schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:14:
Hier verbruik van ongeveer 0,23kwh per uur per nacht...
Maar dan ga ik eens kijken
- Ziggo modem in de meterkast
- qoocker
- combi Vries en koel
- mechanische ventilatie
- cv
- apparaten uit maar niet via aan/uit knop: tv, Ziggo next, ps5, wekkers, echo, ganglamp voor kinderen, telefoons aan opladers, Nintendo Switch
- lage stroom dingen zoals tijd op oven, rolluiken, etc
Vergeet je netwerkapparatuur niet mee te nemen. Of draaien jouw switches en AP's op 'gratis' stroom middels PoE :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:44
Will_M schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:57:
[...]

Vergeet je netwerkapparatuur niet mee te nemen. Of draaien jouw switches en AP's op 'gratis' stroom middels PoE :P
Daaf inderdaad ook nog drie van

Daarom: er zit altijd meer in dan je denkt, maar het loont niet om de stroom geheel te verlagen
Pagina: 1