Hallo allemaal, vanwege een aantal redenen aan het rondkijken naar airco's (lucht/lucht warmtepompen) om het huis aangenamer te maken. Hieronder kort situatie en aanleiding:
:strip_exif()/f/image/31uYmS2DRI3xvjk5d1nqNAjE.png?f=user_large)
Zon gaat op aan onderkant van het plaatje en onder aan de bovenkant. Slaapkamer 1 en kantoor zijn de warmste kamers.
Ik twijfel heel erg wat wijsheid is qua indeling. Vanuit vrienden/kennissen hoor ik gemixte geluiden over single- of multisplit. Ik heb nog geen offertes opgevraagd, hiervoor wil ik eerst meer informatie inwinnen. Op de balkons en dak zijn wel ruimte voor de buitenunits. Doorvoer door het dak is relatief simpel aangezien het een houten constructie is (geen beton dus). Qua kabels en leidingen wil ik zo min mogelijk in het zicht hebben.
Qua koel/warm-scenario's denk ik dat we de volgende smaken hebben:
- Huis uit jaren '60, gevel/vloer goed geïsoleerd, dak redelijk, glas wisselt (wel allemaal dubbel)
- Twintig zonnepanelen (7.200kWp) met wat overschot
- Plat dak, waardoor het in de zomer bloedheet wordt, zelfs met maximale zonwering (26/27 graden)
- Tot nu toe vaak mobiele airco aan in de zomer, maar dat is inefficiënt en verbruikt veel stroom
- Belangrijkste reden voor airco: in de zomer om te koelen, iets doen met overschot, in winter verwarmen met overschot. Beneden is vloerverwarming, boven verwarmen we amper, behalve kantoor bij thuiswerken.
- Verwarming gebeurt met conventionele CV-ketel. Beneden vloerverwarming, boven (nieuwe) radiatoren
:strip_exif()/f/image/31uYmS2DRI3xvjk5d1nqNAjE.png?f=user_large)
Zon gaat op aan onderkant van het plaatje en onder aan de bovenkant. Slaapkamer 1 en kantoor zijn de warmste kamers.
Ik twijfel heel erg wat wijsheid is qua indeling. Vanuit vrienden/kennissen hoor ik gemixte geluiden over single- of multisplit. Ik heb nog geen offertes opgevraagd, hiervoor wil ik eerst meer informatie inwinnen. Op de balkons en dak zijn wel ruimte voor de buitenunits. Doorvoer door het dak is relatief simpel aangezien het een houten constructie is (geen beton dus). Qua kabels en leidingen wil ik zo min mogelijk in het zicht hebben.
Qua koel/warm-scenario's denk ik dat we de volgende smaken hebben:
- Zomer: alles koelen
- Lentel/herfst: overshot zonnepanelen gebruiken om te verwarmen, scheelt gas
- Winter: idem, en bij thuiswerken huis koeler maken en alleen kantoor verwarmen
All I had to do was follow the damn train.