Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:46

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Hallo allemaal, vanwege een aantal redenen aan het rondkijken naar airco's (lucht/lucht warmtepompen) om het huis aangenamer te maken. Hieronder kort situatie en aanleiding:
  • Huis uit jaren '60, gevel/vloer goed geïsoleerd, dak redelijk, glas wisselt (wel allemaal dubbel)
  • Twintig zonnepanelen (7.200kWp) met wat overschot
  • Plat dak, waardoor het in de zomer bloedheet wordt, zelfs met maximale zonwering (26/27 graden)
  • Tot nu toe vaak mobiele airco aan in de zomer, maar dat is inefficiënt en verbruikt veel stroom
  • Belangrijkste reden voor airco: in de zomer om te koelen, iets doen met overschot, in winter verwarmen met overschot. Beneden is vloerverwarming, boven verwarmen we amper, behalve kantoor bij thuiswerken.
  • Verwarming gebeurt met conventionele CV-ketel. Beneden vloerverwarming, boven (nieuwe) radiatoren
Vooralsnog lijkt een aircosysteem op de bovenverdieping het enige. Beneden kunnen we redelijk koel houden en wellicht scheelt het als boven koel is, het beneden ook iets koeler wordt. Boven hebben alle slaapkamers een gipsplafond en daarboven direct het platte dak. Bovenverdieping is als volgt ingedeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmEAArNJ1Q5feMHDw85uuLH6y9Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/31uYmS2DRI3xvjk5d1nqNAjE.png?f=user_large
Zon gaat op aan onderkant van het plaatje en onder aan de bovenkant. Slaapkamer 1 en kantoor zijn de warmste kamers.

Ik twijfel heel erg wat wijsheid is qua indeling. Vanuit vrienden/kennissen hoor ik gemixte geluiden over single- of multisplit. Ik heb nog geen offertes opgevraagd, hiervoor wil ik eerst meer informatie inwinnen. Op de balkons en dak zijn wel ruimte voor de buitenunits. Doorvoer door het dak is relatief simpel aangezien het een houten constructie is (geen beton dus). Qua kabels en leidingen wil ik zo min mogelijk in het zicht hebben.

Qua koel/warm-scenario's denk ik dat we de volgende smaken hebben:
  • Zomer: alles koelen
  • Lentel/herfst: overshot zonnepanelen gebruiken om te verwarmen, scheelt gas
  • Winter: idem, en bij thuiswerken huis koeler maken en alleen kantoor verwarmen
Ben benieuwd naar jullie adviezen, inzichten en tips. Qua merken heb ik kort onderzoek gedaan, wil sowieso gaan voor kwaliteit en iets dat goed integreert met Home Assistant.

All I had to do was follow the damn train.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
Zijn de balkons van beton? Kan er iets aan een muur gehangen worden? Hoe zorg je dat buren de units niet gaan horen?

Op een houten dak geeft veel risco op resonantiegeluid.

Heeft de badkamer een verlaagd plafond om aircoleidingen richting balkon te leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Rukapul schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:27:
Zijn de balkons van beton? Kan er iets aan een muur gehangen worden? Hoe zorg je dat buren de units niet gaan horen?

Op een houten dak geeft veel risco op resonantiegeluid.

Heeft de badkamer een verlaagd plafond om aircoleidingen richting balkon te leiden?
Balkons zijn van beton dus ze kunnen daar staan en eventueel aan de muren. Alleen de twee buitenste muren zijn steen en is plek (vanwege deuren.

Goede tip van het houten dak. Zou een schoorsteen een optie zijn? Aan beide kanten van het huis is een dikke gemetselde schoorsteen.

Badkamerplafond is even hoog als de rest, maar zit wel ruimte omdat het gipsplaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:12
Kun je de airco in het halletje kwijt? Bijvoorbeeld boven de letters "balkon" maar dan binnen natuurlijk?

Heb zelf de airco op de hal hangen en dat bevalt prima. Slaapkamer is indirect gekoeld (deur open is koele lucht) maar je hebt niet een erg koude luchtstroom in je slaapkamer. Ruimtes die je niet hoeft te koelen kun je dicht houden.

Nu ken ik de indeling van je kantoor niet maar zou daar tegen de rechter muur tegen over de deur nog een plek zijn? Hal heeft mijn voorkeur maar als het daar niet gaat dan is dat een mooie 2e plek. Dan kun je de koude lucht meteen de hal in blazen. Wel zal het in kantoor dan altijd iets kouder zijn. Je zou ook een klein koofje kunnen maken om de lucht richting de hal te geleiden.

En plaats vooral geen te zware unit, 27 graden valt namelijk best nog wel mee (al lijkt dat van niet). Denk zelf dat als je hier een 2KW unit gaat hangen deze prima zal voldoen mits je hem wel 24/7 aan laat staan.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-09 19:18
Er zijn idd meerdere opties mogelijk hier. En het hangt ook echt wel van je voorkeuren en budget af.

Maar first off, verwarmen zou ik niet aan beginnen. Niet in een 8m2 kantoor om wat pv overschot weg te werken. (Salderen ben je in 2027 toch kwijt)
Als je wilt verwarmen om gas te besparen, dan moet je in de woonkamer een unit ophangen.

Dan koeling. Ook hier komen meerdere fasetten samen. Hier kort de opties die ik zie:
1. Één unit in slpk1 en 1 unit in kantoor, hier kun je single splits nemen. Locatie buiten unit op balkon en op dak. 2.5 kW kijkt me logisch als je koeling voor de rest van de verdieping wilt verzorgen en met de deur open beneden ook de woonkamer wat wilt meekoelen. (Ik lees die wens er toch tussendoor)

2. Zelfde als boven, maar dan met een extra unit in slaapkamer 2 omdat je daar op het zuiden toch ook vraag zult hebben. In dat geval is 1 buitenunit op de dak miss handig, zit je wel met 3 condenpompen en dakdoorvoeren. Die grotere buitenunit (5kW) geeft wel resonantiegevaar, maar dat kun je afvangen. Paar veren en bakstenen en je komt een eind.

3. Één binnenunit in de hal zoals @MrNOnamE voorstelt. Dit is denk ik een heel goed idee, ook voor de portemonee. 5kW zou ik hier nemen.

Qua vermogen zag ik hier ook 2 kW langs komen, ik denk dat je jezelf daar tekort mee doet. Wij koelden in de vorige woning ook de middenverdieping met 2kW (65 m2, 2010, deels zonwering) en dit was echt onvoldoende. Ivm geluid draaide die 9u tot 23u. Als we de deur naar de benedenverdieping open zetten, dan voelde je de koele bries aan je benen in de woonkamer, maar ivm tekort aan vermogen was dit praktisch geen optie.

Qua berekening. Je hebt 60m2 x 2.5 hoog x 40W/m3 = 6 kw. Die 40w/m3 is wat aan de hoge kant, maar onder een plat dak echt niet gek denk ik. Zeker als je ook de benedenverdieping half wilt meekoelen.

Onze huidige woning (2004) heb ik 7kW opgehangen in het trappenhuis om de 1ste en 2de verdieping te koelen. 4 slaapkamers en trappenhuis, 80 m2. (Hiervoor gekozen omdat de buitenunit een slag groter is en daarmee zeer stil in deellast draait en geluid richting buren) 5kW was hier prima geweest qua vermogen. Ook omdat de benedenverdieping een eigen unit heeft.

Gaat die 7kW dan pendelen? Ja, op een mild warme dag gaat dat na 21u pendelen. Maar dan zetten we hem gewoon uit.

In de woonkamer hebben we 5 kW op 60 m2 hangen. Hier had 3,5 kW ook gekund, maar ook hier hebben we van pendelen eigenlijk geen last.

Overigens gebruiken we de unit in de woonkamer op dit moment ook voor verwarming, en dan is die 5kW ineens heel prettig, dat vergt toch echt meer vermogen, ook ivm defrosts. In dit geval gaat ie ook 's nachts aan.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
Icebear1079 schreef op zondag 24 november 2024 @ 05:52:3. Één binnenunit in de hal zoals @MrNOnamE voorstelt. Dit is denk ik een heel goed idee, ook voor de portemonee. 5kW zou ik hier nemen.
Misschien belangrijker om te sturen op koelvermogen. Ik heb zelf de Mitsubishi SRK 20ZSX-W hangen. Dit is een 2KW unit, echter heeft deze een koelcapaciteit van 3.4KW.

Als ik kijk naar een Daikin Sky Air Alpha FTXM-35R + RZAG-35A, dit is een 3.5KW unit welke ook kan koelen met 3.5KW.

Grote verschillen zie je als je gaat kijken naar het verbruik. De Daikin unit verbruikt 810watt bij 3.5KW koelen, de Mitsubishi 470watt bij 3.4KW koelen.
Bron: https://www.aircodruten.n...ishi-heavy-srk-20zsx-w-2/
https://www.aircodruten.n...-alpha-ftxm-35r-rzag-35a/

Ook een verschil in geluid van de buitenunit waardoor je sommige units misschien niet in de nacht wil laten draaien. Zoals in het voorbeeld van @Icebear1079 staat de unit 10 uur per dag uit, dan wil je de rest van de dag echt wel meer power hebben.

Ook een afweging is natuurlijk hoe vaak je een unit aan hebt. Zet je hem maar 10 dagen per jaar aan, dan kun je beter een wat minder efficiënte unit plaatsen die een stuk goedkoper is.

Door net de vermogens op te zoeken kwam ik erachter dat mijn airco wat zwaarder is in vermogen als de 2KW. Moet ook eerlijk zeggen dat ze 24/7 aanstaan. Het in de zomer 2 van die units aanstaan, 1 voor de zolder en slaapkamers (samen 90m2 wat op 20 graden gekoeld wordt), en 1 unit voor beneden (90m2 wat op 23 graden gekoeld word).

Kortom, het wordt even nadenken wat voor jou belangrijk is.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Icebear1079 schreef op zondag 24 november 2024 @ 05:52:
Maar first off, verwarmen zou ik niet aan beginnen. Niet in een 8m2 kantoor om wat pv overschot weg te werken. (Salderen ben je in 2027 toch kwijt)
Als je wilt verwarmen om gas te besparen, dan moet je in de woonkamer een unit ophangen.
Met een optie tot verwarmen middels L/L op iedere kamer houd je wel opties open voor de toekomst. Eventuele toekomstige warmtepomp voor alleen de vloerverwarming beneden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik heb een Daikin multisplit met 4x binnenunit op iedere kamer (en verder geen verwarming). Goed geisoleerd dus blijft bij ons tot nu toe nog 16-18gr zonder verwarming.

Één ding wat mij erg tegenvalt is het standby verbruik: 15kWh/maand.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties!
MrNOnamE schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:33:
Kun je de airco in het halletje kwijt? Bijvoorbeeld boven de letters "balkon" maar dan binnen natuurlijk?

Heb zelf de airco op de hal hangen en dat bevalt prima. Slaapkamer is indirect gekoeld (deur open is koele lucht) maar je hebt niet een erg koude luchtstroom in je slaapkamer. Ruimtes die je niet hoeft te koelen kun je dicht houden.

Nu ken ik de indeling van je kantoor niet maar zou daar tegen de rechter muur tegen over de deur nog een plek zijn? Hal heeft mijn voorkeur maar als het daar niet gaat dan is dat een mooie 2e plek. Dan kun je de koude lucht meteen de hal in blazen. Wel zal het in kantoor dan altijd iets kouder zijn. Je zou ook een klein koofje kunnen maken om de lucht richting de hal te geleiden.

En plaats vooral geen te zware unit, 27 graden valt namelijk best nog wel mee (al lijkt dat van niet). Denk zelf dat als je hier een 2KW unit gaat hangen deze prima zal voldoen mits je hem wel 24/7 aan laat staan.
Ik heb de plattegrond even aangepast, alle plaatsen waar niks kan rood gemaakt vanwege ramen die tot aan het plafond lopen. Op de overloop dus alleen plek aan de badkamerkant (of ergens halverwege). Idealiter zou ik wat overkill willen hebben qua koelcapaciteit vanwege het kunnen wegwerken van overschot overdag.

Wat is jouw ervaring met het koelen van een complete bovenverdieping met één unit?
Icebear1079 schreef op zondag 24 november 2024 @ 05:52:
Er zijn idd meerdere opties mogelijk hier. En het hangt ook echt wel van je voorkeuren en budget af.

Dan koeling. Ook hier komen meerdere fasetten samen. Hier kort de opties die ik zie:
1. Één unit in slpk1 en 1 unit in kantoor, hier kun je single splits nemen. Locatie buiten unit op balkon en op dak. 2.5 kW kijkt me logisch als je koeling voor de rest van de verdieping wilt verzorgen en met de deur open beneden ook de woonkamer wat wilt meekoelen. (Ik lees die wens er toch tussendoor)

2. Zelfde als boven, maar dan met een extra unit in slaapkamer 2 omdat je daar op het zuiden toch ook vraag zult hebben. In dat geval is 1 buitenunit op de dak miss handig, zit je wel met 3 condenpompen en dakdoorvoeren. Die grotere buitenunit (5kW) geeft wel resonantiegevaar, maar dat kun je afvangen. Paar veren en bakstenen en je komt een eind.

3. Één binnenunit in de hal zoals @MrNOnamE voorstelt. Dit is denk ik een heel goed idee, ook voor de portemonee. 5kW zou ik hier nemen.

Qua vermogen zag ik hier ook 2 kW langs komen, ik denk dat je jezelf daar tekort mee doet. Wij koelden in de vorige woning ook de middenverdieping met 2kW (65 m2, 2010, deels zonwering) en dit was echt onvoldoende. Ivm geluid draaide die 9u tot 23u. Als we de deur naar de benedenverdieping open zetten, dan voelde je de koele bries aan je benen in de woonkamer, maar ivm tekort aan vermogen was dit praktisch geen optie.

Qua berekening. Je hebt 60m2 x 2.5 hoog x 40W/m3 = 6 kw. Die 40w/m3 is wat aan de hoge kant, maar onder een plat dak echt niet gek denk ik. Zeker als je ook de benedenverdieping half wilt meekoelen.

Onze huidige woning (2004) heb ik 7kW opgehangen in het trappenhuis om de 1ste en 2de verdieping te koelen. 4 slaapkamers en trappenhuis, 80 m2. (Hiervoor gekozen omdat de buitenunit een slag groter is en daarmee zeer stil in deellast draait en geluid richting buren) 5kW was hier prima geweest qua vermogen. Ook omdat de benedenverdieping een eigen unit heeft.

Gaat die 7kW dan pendelen? Ja, op een mild warme dag gaat dat na 21u pendelen. Maar dan zetten we hem gewoon uit.

In de woonkamer hebben we 5 kW op 60 m2 hangen. Hier had 3,5 kW ook gekund, maar ook hier hebben we van pendelen eigenlijk geen last.

Overigens gebruiken we de unit in de woonkamer op dit moment ook voor verwarming, en dan is die 5kW ineens heel prettig, dat vergt toch echt meer vermogen, ook ivm defrosts. In dit geval gaat ie ook 's nachts aan.

Succes!
Qua overschot bedoel ik vooral teruglevering op de dag zelf. Op dagen onder de 18 graden stop ik de paar honderd wattuur overschot op de dag zelf liever in de airco's dan dat ik het teruglever. Salderen is bekend en ook één van de redenen dat we airco's willen.

Qua budget; ik doe het liever in één keer goed en ben ook bereid te betalen voor kwaliteit. Het plezier van hoge kwaliteit heb je langer lol van dan het plezier van een lage prijs.

Met betrekking tot indeling; zou het nog interessant zijn om bij optie 1 die je noemt twee buitenunits te nemen met elk twee binnenunits zodat je alle kamers hebt? Of weegt dat niet op tegen twee single splits.

Wat zijn jouw ervaringen met het "verdelen" van kou/warmte tussen ruimtes door, als de unit in ruimte A hangt en je de lucht in ruimte B wilt hebben?
MrNOnamE schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:58:
[...]

Misschien belangrijker om te sturen op koelvermogen. Ik heb zelf de Mitsubishi SRK 20ZSX-W hangen. Dit is een 2KW unit, echter heeft deze een koelcapaciteit van 3.4KW.

Als ik kijk naar een Daikin Sky Air Alpha FTXM-35R + RZAG-35A, dit is een 3.5KW unit welke ook kan koelen met 3.5KW.

Grote verschillen zie je als je gaat kijken naar het verbruik. De Daikin unit verbruikt 810watt bij 3.5KW koelen, de Mitsubishi 470watt bij 3.4KW koelen.
Bron: https://www.aircodruten.n...ishi-heavy-srk-20zsx-w-2/
https://www.aircodruten.n...-alpha-ftxm-35r-rzag-35a/

Ook een verschil in geluid van de buitenunit waardoor je sommige units misschien niet in de nacht wil laten draaien. Zoals in het voorbeeld van @Icebear1079 staat de unit 10 uur per dag uit, dan wil je de rest van de dag echt wel meer power hebben.

Ook een afweging is natuurlijk hoe vaak je een unit aan hebt. Zet je hem maar 10 dagen per jaar aan, dan kun je beter een wat minder efficiënte unit plaatsen die een stuk goedkoper is.

Door net de vermogens op te zoeken kwam ik erachter dat mijn airco wat zwaarder is in vermogen als de 2KW. Moet ook eerlijk zeggen dat ze 24/7 aanstaan. Het in de zomer 2 van die units aanstaan, 1 voor de zolder en slaapkamers (samen 90m2 wat op 20 graden gekoeld wordt), en 1 unit voor beneden (90m2 wat op 23 graden gekoeld word).

Kortom, het wordt even nadenken wat voor jou belangrijk is.
Onderbuikgevoel zegt dat iets teveel beter is dan iets te weinig. Vanwege overschot op de dag liever dan iets meer koelvermogen, als dat betekent dat ze in de nacht minder/niet hoeven te werken. Ervaring leert dat het in de praktijk over meer gaat dan 10 dagen. Afgelopen jaar is de temperatuur in slaapkamer 1 (waar wij slapen) op 1 mei boven de 20 graden gekomen en daar niet meer onder gekomen tot 12 september (met eind september nog een piek).
assje schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:08:
[...]

Met een optie tot verwarmen middels L/L op iedere kamer houd je wel opties open voor de toekomst. Eventuele toekomstige warmtepomp voor alleen de vloerverwarming beneden.
Zeker waar, al is de CV-ketel nog relatief jong en gezien het jojobeleid van de overheid verwacht ik die overstap niet op korte termijn te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
@-CJ Mijn ervaring met het koelen van de hele bovenverdieping met 1 unit is erg goed. Hierbij moet ik wel zeggen dat de unit bij mij een 4 á 5 maanden per jaar aanstaat 24/7. Het voordeel is dat alle warmte ook uit alle muren en spullen is. Ideaal als je overdag een keer wat wilt schoonmaken en nooit meer een plaknacht.

Ik kan zelf heel slecht tegen koude airco lucht. Door het alleen in de gang te hebben waar je vaak snel doorheen loopt hebt ik er geen last van. In spanje op een hotelkamer is zo'n airco verschrikkelijk. Het liefst hangen ze die boven je bed.

In het verleden heb ik nog wel eens de airco's uitgezet als ik een weekendje weg ging, echter dan kom je op zondag avond terug en duurt het tot diep in de nacht voor het weer aangenaam is.

Het grote nadeel hiervan is dat je gewent raakt hieraan. Op vakantie is het ontbreken van een airco in een huisje dan ook een gemis. Vorig jaar met de caravan weggeweest, hier zit nu ook airco in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-09 19:18
-CJ schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:12:
Bedankt allemaal voor de reacties!

Met betrekking tot indeling; zou het nog interessant zijn om bij optie 1 die je noemt twee buitenunits te nemen met elk twee binnenunits zodat je alle kamers hebt? Of weegt dat niet op tegen twee single splits.

Wat zijn jouw ervaringen met het "verdelen" van kou/warmte tussen ruimtes door, als de unit in ruimte A hangt en je de lucht in ruimte B wilt hebben?
Ik heb geen ervaring met multisplits, het is me voor 2 units op 1 buitenunit tot nu toe altijd afgeraden. Dus dit is denk ik iets wat je echt bij een installateur moet neer leggen. Qua prijs ontloopt het elkaar niet gek veel.
Voornaamste reden die ik zie om voor multi te gaan ia als je geen plek hebt voor meerdere buitenunits.

Over het verdelen van koude/warmte over de ruimtes, dus in ons voorbeeld van 1 unit in trappenhuis, kan ik het volgende zeggen:

1. Algemeen zou ik zeggen dat in mijn geval (4 slaapkamers op 1 unit) 60% effectiviteit (gemiddeld) heb voor 35% van het geld.

2. De effectviteit van 1 centrale unit verschilt nogal. Zo is mijn werkkamer met de centrale unit prima gekoeld, dit is een kleine kamer op het noorden. Er kan dus voldoende koude door de deuropening en de DeltaT tussen overloop en kamer is daarmee klein. Laat ik zeggen 70% effectief.
De grote slaapkamer op het zuiden is een ander verhaal. Hier wordt veel meer koelvermogen gevraagd, met als gevolgt grotere Dt tussen overloop en kamer. De effectieviteit van koeling haalt daar zeg eens 30%.
De andere twee slaapkamers zijn iets groter, maar ook op het noorden, dus gaat prima.

Dus 1 unit per ruimte geeft hoe dan ook het meeste comfort.

Maar de vraag is wat je nodig hebt. Veel mensen vinden het voldoende om de 'hitte er uit' te kunnen halen. Daarmee kiezen ze voor de goedkopere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:58
Je hebt het over leidingen zo veel mogelijk weg.
Ha je de plafonds daarna weer opknappen? Dan kun je ook een kanaal unit overwegen met één of twee buizen naar elke kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
hfolkers schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:10:
Je hebt het over leidingen zo veel mogelijk weg.
Ha je de plafonds daarna weer opknappen? Dan kun je ook een kanaal unit overwegen met één of twee buizen naar elke kamer.
Ook een interessante optie, zeker omdat we nog (oude) inbouwkasten hebben, wellicht bieden die genoeg ruimte. Die ga ik eens onderzoeken!

Plafonds wil ik voor nu zoveel mogelijk met rust laten maar kans is wel aanwezig dat die de ergens de komende jaren vervangen moeten worden i.v.m. komende lekkage (als daklaag lek raakt, dat wordt over 5/10 jaar verwacht).
Icebear1079 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:20:
[...]

Ik heb geen ervaring met multisplits, het is me voor 2 units op 1 buitenunit tot nu toe altijd afgeraden. Dus dit is denk ik iets wat je echt bij een installateur moet neer leggen. Qua prijs ontloopt het elkaar niet gek veel.
Voornaamste reden die ik zie om voor multi te gaan ia als je geen plek hebt voor meerdere buitenunits.

Over het verdelen van koude/warmte over de ruimtes, dus in ons voorbeeld van 1 unit in trappenhuis, kan ik het volgende zeggen:

1. Algemeen zou ik zeggen dat in mijn geval (4 slaapkamers op 1 unit) 60% effectiviteit (gemiddeld) heb voor 35% van het geld.

2. De effectviteit van 1 centrale unit verschilt nogal. Zo is mijn werkkamer met de centrale unit prima gekoeld, dit is een kleine kamer op het noorden. Er kan dus voldoende koude door de deuropening en de DeltaT tussen overloop en kamer is daarmee klein. Laat ik zeggen 70% effectief.
De grote slaapkamer op het zuiden is een ander verhaal. Hier wordt veel meer koelvermogen gevraagd, met als gevolgt grotere Dt tussen overloop en kamer. De effectieviteit van koeling haalt daar zeg eens 30%.
De andere twee slaapkamers zijn iets groter, maar ook op het noorden, dus gaat prima.

Dus 1 unit per ruimte geeft hoe dan ook het meeste comfort.

Maar de vraag is wat je nodig hebt. Veel mensen vinden het voldoende om de 'hitte er uit' te kunnen halen. Daarmee kiezen ze voor de goedkopere oplossing.
De effectiviteit vind ik wel belangrijk, zeker op het westen. Nadeel is dat een centrale unit richting het oosten zou blazen (naar onderen in het plaatje) en dat de warmte juist aan de andere kant zit. Maar het hoeft ook geen 18 graden te zijn, rond de 20 is prima.

Pagina: 1