Thuiswerk/Gaming setup voor twee laptops + desktop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:50
Hallo allemaal,

Binnenkort verhuis ik en wil ik mijn bureaukamer volledig netjes inrichten. Ik werk geregeld van thuis dus deze setup is voor mij best wel belangrijk.

Ik heb twee laptops (1x windows, 1x mac) waarop ik werk, en daarnaast nog 1 desktop die ik deels gebruik voor werk, deels voor gaming. Ik zal zelden tot nooit op meerdere devices tegelijk bezig zijn, dus de setup moet gebouwd zijn om 1 device tegelijkertijd te ondersteunen.

Op dit moment werk ik op een ultrawide monitor met daarvoor de laptop waarop ik werk. Als ik werk op een laptop dan gebruik ik het trackpad en toetsenbord van de laptop zelf. Als ik werk op de desktop heb ik uiteraard een keyboard en muis. Deze staan dan ook altijd op het bureau, maar gebruik ik dus meestal niet... Hele dagen werken op een trackpad en toetsenbord van een laptop is helaas niet het meest ergonomische + handige.

Als ik switch van device naar device moet ik momenteel ook telkens enkele kabels versteken, wat ik liefst zoveel mogelijk wil vermijden. Daarnaast zou ik in de toekomst een tweede monitor willen toevoegen aan mijn setup, maar dan moet eerst de rest van mijn setup clean zijn.

De ideale situatie die ik momenteel voor ogen heb:

1. Een usb-c docking station voor mijn laptop(s). Als ik werk op mijn laptop steek ik deze in met 1 kabeltje, en het docking station regelt de rest. Op die manier zijn alle kabeltjes ook netjes weggewerkt.
2. Een USB switcher waar mijn toetsenbord, muis (en eventueel headset en webcam) op zijn aangesloten. Deze USB switcher zal dan verbonden zijn met enerzijds het docking station, anderzijds mijn desktop.
3. De monitor(s) verbind ik rechtstreeks met het docking station en de desktop. Ok, hierdoor moet ik manueel de input wisselen van de monitor, maar bij mijn huidige monitor is dit heel simpel. Ik heb al gelezen dat er ook (hele) dure KVM switches zijn die meerdere beeldschermen ondersteunen, maar hierover lees ik dat het meestal niet zo heel stabiel is, en daarbij zou het ook meestal de maximale resolutie + refresh rate limiteren, wat ik zeker voor het gamen niet wil.

Met bovenstaande setup zou ik:
- bij het wisselen van de laptop maar 1 actie moeten ondernemen, namelijk het kabeltje van het docking station versteken.
- bij het wisselen van laptop naar desktop moet ik er momenteel 2 ondernemen: de usb switcher laten switchen en de input van de monitor wijzigen.

Heeft iemand een soortgelijke setup? Iemand advies over bovenstaande en eventueel een idee welke USB switcher en docking station ik best gebruik?