Mitsubishi/NIBE - Ontdooien mislukt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 07:50
Hallo,

Onze Mitsubishi/NIBE lucht water warmtepomp gaat nu al paar dagen in ontdooing error (EB101-EP14). Buiten gekeken en zit er inderdaad ijsvorming op, maar niet in een mate dat het niet opgevangen zou moeten kunnen worden. Gister hebben we ijsvrij gemaakt maar s avonds toch weer in die ontdooingerror. Koelmiddel zou voldoende aanwezig moeten zijn.
Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?

Thanks,

Beste antwoord (via 1979sentinel op 27-11-2024 17:26)

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:44
My 2 cents uit ervaring: Als de verdamper vies is (stof, insecten) enz, dan komt de lucht er minder gemakkelijk doorheen en zal de compressor steeds harder moeten draaien om het vermogen te halen. Daardoor wordt die verdamper steeds kouder en vriest hard in en wellicht harder dan de defrost functie verwacht. De defrost redt het dan niet meer en dat kan een storingsmelding geven. Twee maal per jaar ofzo de verdamper met een sopje en hele zachte borstel schoonmaken en afspoelen met een tuinslang (geen hogedruk) doet wonderen. Zie ook handleiding.

Als de wind op de warmtepomp staat is niet erg, maar het is niet handig dat hij met z'n uitblaasopening vol in de richting staat waar de meeste wind vandaan komt. (Andere richtingen is juist wel prima.) De ventilator moet daar dan tegenin boksen. Verder vindt ie weer en wind juist helemaal prima, daar moet hij de energie uitthalen. De hoeveelheid lucht die door de de verdamper moet is gauw 1000m3 per uur: als je windschermen en andere ombouwen omheen zet wordt dat juist niet gemakkelijker.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
1979sentinel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:24:
Koelmiddel zou voldoende aanwezig moeten zijn.
Hoe weet je dit zo zeker? Hij kan ook langzaam leeg lekken.

Kijk de handleiding/foutcodes eens door, alle fouten waar de machine een foutcode voor heeft en die niet gegeven worden kun je al enigszins uitsluiten.

Maar het kan van alles zijn, van simpelweg een temperatuur sensor die niet goed meet wanneer hij klaar zou moeten zijn, tot een probleem met de compressor en/of bijbehorend circuit.

Wat kan helpen is om de fout te forceren, dus even heel hard verwarmen, eventueel kun je zelfs wat water op de condensor sprayen, zodat hij vlot dicht vriest. En daarna kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
TheGhostInc schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:45:
[...]

Hoe weet je dit zo zeker? Hij kan ook langzaam leeg lekken.

Kijk de handleiding/foutcodes eens door, alle fouten waar de machine een foutcode voor heeft en die niet gegeven worden kun je al enigszins uitsluiten.

Maar het kan van alles zijn, van simpelweg een temperatuur sensor die niet goed meet wanneer hij klaar zou moeten zijn, tot een probleem met de compressor en/of bijbehorend circuit.

Wat kan helpen is om de fout te forceren, dus even heel hard verwarmen, eventueel kun je zelfs wat water op de condensor sprayen, zodat hij vlot dicht vriest. En daarna kijken wat er gebeurd.
Installateur had daar al naar gekeken. Het begint er op te lijken dat we de warmtepomp van buitenkant ontdooid hebben, terwijl deze van binnen nog vol met ijsvorming zat. Nu ook binnenkant ijsvrij gemaakt met stoomreiniger. Kijken of er nu geen storing meer gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:58

Aardedraadje

Met kabelschoen

In welke opstelling staat je WP? Vangt hij niet stiekem veel wind tijdens het ontdooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-06 18:53

Jan2023

KISS

1979sentinel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:26:
[...]

Installateur had daar al naar gekeken. Het begint er op te lijken dat we de warmtepomp van buitenkant ontdooid hebben, terwijl deze van binnen nog vol met ijsvorming zat. Nu ook binnenkant ijsvrij gemaakt met stoomreiniger. Kijken of er nu geen storing meer gaat komen.
Draai je op een heel lage watertemperatuur in het systeem ?
Eventueel wat hoger zetten , dan wordt er beter ontdooit.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Is dit de eerste keer met wat koudere dagen? Of draait de installatie al meerdere jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Staat wel redelijk op het zuiden/zuidwesten met vrije windtoegang, dus ja daar staat de wind vol op. En denk ik niet alleen met ontdooien riskant, maar ook minder efficient met normaal draaien gok ik zo. Dus was ook al aan het kijken of ik er beter ipv ombouw een windscherm voor kan zetten.

Emailnotificatie werkt niet echt goed trouwens, daarom verlate reactie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
My 2 cents uit ervaring: Als de verdamper vies is (stof, insecten) enz, dan komt de lucht er minder gemakkelijk doorheen en zal de compressor steeds harder moeten draaien om het vermogen te halen. Daardoor wordt die verdamper steeds kouder en vriest hard in en wellicht harder dan de defrost functie verwacht. De defrost redt het dan niet meer en dat kan een storingsmelding geven. Twee maal per jaar ofzo de verdamper met een sopje en hele zachte borstel schoonmaken en afspoelen met een tuinslang (geen hogedruk) doet wonderen. Zie ook handleiding.

Als de wind op de warmtepomp staat is niet erg, maar het is niet handig dat hij met z'n uitblaasopening vol in de richting staat waar de meeste wind vandaan komt. (Andere richtingen is juist wel prima.) De ventilator moet daar dan tegenin boksen. Verder vindt ie weer en wind juist helemaal prima, daar moet hij de energie uitthalen. De hoeveelheid lucht die door de de verdamper moet is gauw 1000m3 per uur: als je windschermen en andere ombouwen omheen zet wordt dat juist niet gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Coolmint schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:45:

COOL(mint), thanks! dan staat de buitenunit dus goed, de inblaasopening staat richting de wind zuid/zuidwest. De uitblaasopening staat zodoende richting het huis en zou juist goed moeten zijn. Bedankt voor de geruststelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:19
Teveel wind op de juiste richting is ook niet goed.
Dat staat in de manual. Je moet dan een scherm plaatsen.
Natte sneeuw van afgelopen periode kan goed de oorzaak zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Begint toch anders te zijn dan dat ik tot nu toe begreep. Uitblaasrichting krijgt dus vol de wind van voren uit het zuiden. Inblaasrichting staat een kleine meter van het huis af. Nu geprobeerd een windscherm een meter van de ventilator af te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW4Cmh7ZdDcVXGhWggr7YjWML3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1cRSLtbQKduXjx7HWBBI7VlX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Op moment ik in de zomer een lage druk foutmelding krijg bij de lagere temperaturen om te gaan vloerkoelen. Zien jullie dan een relatie met de dingen die zich op dit moment voordoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Windbeschermer lijkt ervoor gezorgd te hebben dat de foutmelding langer wegbleef, maar zojuist toch weer gehad. Wat opvalt is laatste tijd meer een huilende wolf geluid op zolder te horen alsook een tot stilstaande trein qua piepende rem. Wellicht dat dit nog kan helpen wat het probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:06

martijn v o

Certified by Enphase.

1979sentinel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:16:
Op moment ik in de zomer een lage druk foutmelding krijg bij de lagere temperaturen om te gaan vloerkoelen. Zien jullie dan een relatie met de dingen die zich op dit moment voordoen?
Ja te weinig koelgas in de installatie.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
martijn v o schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:20:
[...]

Ja te weinig koelgas in de installatie.
Maar dat is iets dat alleen met meetapparatuur vastgesteld kan worden? Of kan ik dat zelf controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:06

martijn v o

Certified by Enphase.

Correct met meetapparatuur en de stek-monteur o nee dat heet F-gassen tegenwoordig en nee dat kun je niet zelf.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
martijn v o schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:23:
Correct met meetapparatuur en de stek-monteur o nee dat heet F-gassen tegenwoordig en nee dat kun je niet zelf.
Helder, gaan we regelen, bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-06 15:07
Uit nieuwsgierigheid, waarom heb je het over Mitsubishi/Nibe? Het is toch of het een of het ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
RedGolf schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:53:
Uit nieuwsgierigheid, waarom heb je het over Mitsubishi/Nibe? Het is toch of het een of het ander?
Er lijken hier meer mensen met een NIBE te zijn en de MHI (dus wel de Mistubishi Heavy Industries) draait op NIBE software en weet ik welke overeenkomsten nog meer. Concreet is volgens mij alleen de buitenunit van Mitsubishi en de rest is meer NIBE.

Kijk maar eens naar de SMO20 van NIBE en de RC-HY20 van MHI
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57PZ2b42fsfY-6wJZLyu75VG9A4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T6VzY66DWiTWa8s5SkO8yGFx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedGolf
Ja dat lijkt veel op elkaar.

Betekent dat ook dat de regelstrategie van beiden het zelfde is?

De meeste Japanners (LG,Panasonic) werken vraaggestuurd. Een thermostaat in de woonkamer sluit een contact bij warmtevraag en de warmtepomp gaat draaien met een weersafhankelijke temperatuur.

Nibe meet de uitgaande temperatuur van het parallel buffertvat en houdt deze constant via een weersafhankelijke regeling. Thermostaten in de woning kunnen vervolgens naregelen.

Jarenlang heb ik mijn CV weersafhankelijk gestuurd, dat was comfortabel omdat bij buiten temperaturen onder de 18 graden er warmwater door de leidingen stroomde ook al was er geen vraag. Dat heb ik met tado omgebouwd naar vraaggestuurd en dat bespaart gas. Tado kan mijn cv moduleren.

Indien ik dit zou blijven doen bij een warmtepomp zou bij bv Panasonic dit kunnen betekenen dat de warmtepomp vrij veel warmte verzoeken krijgt via het Tado relais (verzamelt de warmtevraag van alle ruimtes). Bij het Nibe systeem zou dit rustiger kunnen werken omdat de parallel buffer er tussen zit die eerst energie zal afgeven voordat de warmtepomp weer gaat draaien omdat het buffervat teveel afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
RedGolf schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:40:

1) Op moment ik zou antwoorden zou ik dat op aannames doen ipv zeker weten = ga ik niet doen en heb je niets aan
2) Dit gaat niet meer over het onderwerp "Ontdooien mislukt", mij maakt het niet uit, maar lijkt me zinvoller om even eigen onderwerp te starten waarbij je een veel breder publiek gaat vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedGolf
Oké

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
RedGolf schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:40:

De meeste Japanners (LG,Panasonic) werken vraaggestuurd. Een thermostaat in de woonkamer sluit een contact bij warmtevraag en de warmtepomp gaat draaien met een weersafhankelijke temperatuur.

Nibe meet de uitgaande temperatuur van het parallel buffertvat en houdt deze constant via een weersafhankelijke regeling. Thermostaten in de woning kunnen vervolgens naregelen.

Jarenlang heb ik mijn CV weersafhankelijk gestuurd, dat was comfortabel omdat bij buiten temperaturen onder de 18 graden er warmwater door de leidingen stroomde ook al was er geen vraag. Dat heb ik met tado omgebouwd naar vraaggestuurd en dat bespaart gas. Tado kan mijn cv moduleren.

Indien ik dit zou blijven doen bij een warmtepomp zou bij bv Panasonic dit kunnen betekenen dat de warmtepomp vrij veel warmte verzoeken krijgt via het Tado relais (verzamelt de warmtevraag van alle ruimtes). Bij het Nibe systeem zou dit rustiger kunnen werken omdat de parallel buffer er tussen zit die eerst energie zal afgeven voordat de warmtepomp weer gaat draaien omdat het buffervat teveel afgekoeld.
Bij Nibe en volgens mij ook Mitsubishi (en bij volgens mij alle merken) wordt de stooklijn gebruikt om te bepalen welke watertemperatuur ingesteld gaat worden bij welke buitentemperatuur. Dit zal nooit perfect zijn omdat bij felle zon de woonkamer meer kan opwarmen dan verwacht bij die temperatuur en andersom bij harde wind kan het huis harder afkoelen dan verwacht. De binnentemperatuursensor wordt dan gebruikt om bij te regelen: Als het opwarmen te lang duurt of te snel gaat wordt er bijgeregeld. De graadminutenregeling is vrij typisch van Nibe om dit te doen. De mate van invloed van de temperatuursensor kun je instellen. Een warmtepomp simpelweg op aan/uit thermostaat regelen lijkt me minder gewenst omdat zoals je schrijft het aantal start/stops hoog kan worden en onzuinig is. Rustig wat op en aftoeren maar liefst niet uitgaan is het fijnste regelgedrag voor comfort en zuinigheid.

Een moderne cv ketel moduleert ook al met een aan/uit thermostaat aan de hand van de temperatuur van het retourwater, maar met een modulerende thermostaat is dat natuurlijk nog fijner. Helaas is bijna altijd het minimumvermogen waar een cv ketel naar terug kan moduleren voor het grootste deel van het jaar hoger dan gewenst en zal de ketel toch nog vaak aan en afslaan. Een parallelbuffer is natuurlijk niet uniek voor Nibe, ook bij een Panasonic kan dat natuurlijk. Daarnaast weet de warmtepomp niet echt dat er een buffer zit: de sensor voor het retourwater komt gewoon in de buffer te zitten. Als het retourwater zo ongeveer dezelfde temperatuur heeft als het aanvoerwater is er dus geen warmtebehoefte meer en kan hij aftoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedGolf
Dankjewel, ik ga deze details nog verder uitwerken. Er zit een fors prijsverschil tussen de merken waarbij Nibe aan de bovenkant zit, al zit Nibe wel logisch in elkaar en is er veel documentatie beschikbaar.
Pagina: 1